صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

چگونه چادر مناسب برای سفر بخریم؟!
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٦
 

قواعد مفید جهت خرید چادر سفری برای یک خانواده

با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد اختراع وسیله ای تازه برای راحتی گردشگران هستیم. هرچند امروز استفاده از کمپ های تابستانی بسیار رواج پیدا کرده و در اکثر شهرهای ساحلی چادرهای رنگارنگی را می بینیم که تعدادی از گردشگران را در خود جای داده اما یکی از دغدغه های اصلی آنها همیشه چگونگی انتخاب و خرید چادری مناسب با شرایطشان بود.

با کمی دقت متوجه خواهیم شد که چادر مسافرتی امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم سفر گوشه ای از صندوق ماشین قرار گرفته بنابراین اگر قصد خرید این وسیله را دارید به توصیه های چمدانی ماتوجه کنید تا چادری راحت و ایمن را برای سفرهای خود تهیه کنید و از راحتی داخل آن هنگام سفر با خانواده لذت ببرید.

1.       ظرفیت چادر

طبق یک ضرب المثل قدیمی که در بین اکثر ماجراجویان و گردشگران رواج دارد اگر قصد خرید چادری با ظرفیت 5 نفر را دارید حتما چادری با ظرفیت 6 نفر تهیه کنید چون وسایل همراه شما یقینا به اندازه یک نفر فضا نیاز دارند البته اگر به موضوع مهمان در اینگونه سفرها زیاد توجه نکنیم . بنابراین این فضای اضافه هیچ وقت بلا استفاده نخواهد ماند.

به یاد داشته باشید که ظرفیت هر چادر نسبت به فضای کف آن در نظر گرفته می شود و برای خوابیدن هر نفر با کیسه خواب استاندارد در نظر گرفته شده و هرگز مثل اتاق خواب فضای اضافی نخواهید داشت بنابراین به ضرب المثل ذکر شده قبل از خرید چادر خوب فکر کنید.

2.       حریم خصوصی اتاقها

بسیاری از چادرها با دیواره های نازکی به باریکی یک برگ کاغذ از هم جدا شده اند بنابراین برای حفظ حریم خصوصی خانواده همیشه سعی کنید به ضخامت این دیواره ها توجه کافی داشته باشید ، این مسئله یعنی حفظ حریم خصوصی شما هنگام سفرهای گروهی یا استفاده از کمپ های عمومی واقعا برای شما بسیار پراهمیت خواهد بود و شاید گاهی هم دردسرساز باشد. به هر حال قبل از انتخاب چادر سفر خودتان از فروشنده بخواهید تا نمونه ای باز شده از آن مدل را به شما نشان دهد تا از ضخامت دیواره های آن کاملا مسئون شوید بهترین راه برای اینکار استفاده از یک چراغ قوه است چون این مشکل یعنی نازک بودن دیواره چادر ها همیشه هنگام غروب و شب نمایان می شود بنابراین وارد چادر نمونه شوید و از همسرتان بخواهید میزان عبور نور و سایه شما را داخل چادر بررسی کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید هرگز نگران وزن اضافه بخارطر ضخامت دیواره نباشید چون این اضافه وزن زیاد دردسرسازنیست.

3.       ارتفاع چادر

به خاطر داشته باشید که تفاوت بسیار زیادی بین چادرهای خانوادگی برای سفرهای تفریحی تابستانی شما و چادرهای حرفه ای برای کوهنوردی یا دیگر مصارف وجود دارد که یکی از آنها ارتفاع داخل این چادرهاست. در واقع چادرهای خانوادگی خانه ای کوچک و سیار هستند ه وظیفه حفظ خانواده را در یک سفر تابستانی بر عهده آنهاست و نیاز به امکانات ویژه ای در این نوع چادرها نیست. بنابراین ایستادن راحت شما هنگام راه رفتن در این فضا یا داخل چادر از مزیت های این نوع چادر برای شما و خانواده شماست پس همیشه هنگام خرید سعی کنید چادرهایی که حداقل یک متر و هفتادسانت ارتفاع دارند را انتخاب کنید چون این ارتفاع در واقع حد نرمال برای ایستادن است البته اگر شما جزو بلند قدها نیستید.

4.       اندازه بسته چادر هنگام جمع شدن کامل

فضای داخل صندوق عقب اتومبیل یا باربند اتومبیل شما همیشه محل نگرانی شما هنگام سفرهای خانوادگی بوده و هست چون در اینگونه سفرها که قصد استفاده از چادر را دارید مجبورید مقداری از فضای داخل صندوق یا بربند اتومبیل را به چادر سفر خودتان اختصاص دهید بنابراین باید متناسب ترین چادر را هنگام خرید انتخاب کنید تا درچار مشکل کمبود جا نشوید . اما چادرهای امروزی کمتر این مشکل را برای صاحبانشان ایجاد می کنند چون از مواد اولیه کاملا قابل انعطافی ساخته شده اند پس هنگام جمع شدن کامل این چادر ها حداقل فضای را نیاز دارند اما با این حال باز هم به بسته چادرها همراه لوازم جانبی آنها هنگام خرید کاملا دقت کنید.

5.       وزن چادر همراه لوازم جانبی

این چادرها همیشه وسایل جانبی زیادی دارند که این وسایل باعث اضافه وزن چادر می شوند . این وزن اضافه هنگام راهپیمایی های طولانی تا رسیدن به محل کمپ برای شما واقعا دردسرساز خواهد بود. به یاد داشته باشید که همیشه اتومبیل شما تا نزدیک کمپ نمی رسد  بنابراین لازم است که علاوه بر کوله پشتی و دیگر وسایل چادر را نیز حمل کنید.

با کمی دور اندیشی هنگام خرید چادرمورد نیازتان به وزن خالص آن کاملا توجه داشته باشید . معمولا وزن خالص چادر روی بسته بندی آن چاپ شده که با توجه به آن می توانید از دردسر بزرگی درآینده جلوگیری کنید چون گاهی وزن چادر شما باعث انصراف شما از ادامه سفر می شود.

6.       فضای داخل اتاق ها

وقتی قصد خرید چادر سفری را دارید، شاید هرگز به این موضوع توجه نکرده باشید اما این موضوع یعنی کمبود فضای داخلی اتاق های چادر هنگام سفرهای تفریحی گاهی باعث سردرگمی شما خواهد شد. بطور کلی همه ما از کمبود فضای در منزل یا اتاق کارمان نارحت می شویم اما چون امکانا رفاهی مناسبی دیگری در اختیار ماست این مشکل زیاد برایمان دردسرساز نخواهد شد. ولی هنگام سفر این اشکال کوچک دردسر بزرگی را به همراه خواهد داشت چون امکانات رفاهی مناسبی مثل منزل در اختیار ما نیست بنابراین وقتی قصد انتخاب چادر را دارید به فضای داخلی و امکانات جانبی آن که قرار است آسایش شما را فراهم کنند توجه کامل داشته باشید ، پس هرگز در خرید چادر مسافرتی خود عجله نکنید و حسابی این موارد را مد نظر قرار دهید.

7.       سهولت نصب

اکثر چادرهای مسافرتی خانوادی دارای لوازم جانبی زیادی مثل میز ، صندلی و بخصوص میله های نگهدارنده چادر هستند . اما استفاده از این وسایل نیازمند تمرکز یا دانستن قوانین خاصی نیست. با این امتیاز هرچه نصب چادر ساده تر باشد شرایط بهتری برای شما فراهم خواهد شد.  بنابراین هنگام خرید توجه کنید ساده ترین چادر را برای سفرهای خانوادگیتان انتخاب کنید چون این امتیاز هنگام خستگی از راه ، بهترین مزیت برای شماست تا خوب استراحت کنید و از بقیه زمان سفرتان لذت ببرید.

8.       وسایل جانبی و میله های نگهدارنده

میله ها و لوازم جانبی چادرها در واقع اصلی ترین اجزای این چادر هستند بنابراین استقامت این وسایل و طول عمر آنها بعث بهبود کیفیت چادر شما خواهد شد. پس هنگام ی که برای خرید چادر سفری به فروشگاه رفته اید ابتدا به لوازم جانبی و خدمات پس از فروش این وسیله توجه کنید تا اگر یکی از این وسیله ها ، میله ها و بست ها خسارت دیدی بتوانید به سادگی آن را تعویض یا تعمیر کنید . این امتیاز باعث می شود که در صورت بروز خسارت برای این وسایل چادر خود را به انباری منزل تحویل ندهید و به دنبال پس انداز کردن جهت خرید چادری جدید نباشید.

9.       پنجره ها

تعداد و اندازه پنجره های چادرهای سفری در واقع یکی از مهمترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور کافی و هم تهویه مناسب هوا چادر، موجبات آسایش شما را فراهم میکند. البته اساسی ترین نکته برای این پنجره ها این است که حتما محافظ ورود حشرات قابل تعویض روی آنها نصب شده  باشد.

10.   جنس چادر

آخرین و اساسی ترین گزینه برای انتخاب مناسب ترین چادر ، جنس مواد اولیه تشکیل دهنده آن برای شماست چون همانطور که می دانید اگرچه اکثر این چادرها از نوعی پولیمر (مواد پلاستیکی) تولید شده اند ولی میزان تراکم و کشش بین مولکلولی این مواد متفاوت است که باعث تفاوت مورد مصرف این چادرها خواهد شد. به عنوان مثال چادرهای ضد حریق، ضد رطوبت، مقاوم درمقابل باد شدید، ضد سرما و عایق صوتی و حتی دفع کننده حشرات و حیوانات را نام برد.

حالا با اطلاع از این ده قانون طلایی دقت کنید با توجه به اقلیم مقصدتان و البته آب و هوای کشورتان اقدام به خرید بهترین گزینه و مناسب ترین چادر کنید تا پول خودتان را درست خرج کرده باشید و اضافه هزینه نشده باشد.

عزتی

تراول نیوز


 
 
7.5 میلیون گردشگر رویایی شیرین برای تمدن ایران
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٠:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٦
 

صنعت گردشگری یا همان تجارت نامرئی کوتاه مدتی است که به یکی از دغدغه های کشورهای دهکده جهانی تبدیل شده است؛ از این رو بسیاری از دولتمردان و سیاستگذاران جهان سعی می کنند توجه ویژه ای در این صنعت سبز نوظهور داشته باشند و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را برای رونق آن ارایه دهند.

اما این صنعت با تمام ویژگی هایش و یک ویژگی بازر (درآمدی همسان درآمد صنعت نفت) در ایران یعنی هفتمین کشور پرخاذبه از دید گردشگری جهان هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته و تبدیل به فرصتی برای ارایه آمارهای نادرست و غیرواقعی توسط برخی مسئولان شده است. اگرچه تا کنون هزینه های بسیار هنگفتی برای رونق این صنعت در کشور صورت گرفته است و به ظاهر و در مصاحبه های تاریخی، رونق روز افزون آن یادآوری می شود  بصورتی که در آخرین مصاحبه ادعای ورود 7.5 میلیون گردشگر به صنعت گردشگری ایران هدیه داده شد. این هدیه ارزشمند درواقع از دید بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران خصوصی و دولتی گردشگری کشور جز رویایی شیرین برای صنعت سبز و بی رمق ایران نبوده است.

این ادعا زمانی مطرح شده که هنوز همین فعالان عرصه گردشگری به آمار و ارقام ارایه شده قبلی به دیده تردید می نگرند، طبق آمار قبلی و به گفته اسدالله محمدپور مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران توانسته  حدود 3.5 میلیون گردشگر را پذیرایی کند . اما فعالان عرصه گردشگری عنوان کرده اند که هیچ نشانی از تحقق این تعداد گردشگر در دست نیست و آثار و علایم حضور این تعداد گردشگر در هیچ کدام از مراکز گردشگری ایران مشاهده نشده است.

بسیاری از فعالان عرصه گردشگری این رویای شیرین را همانند خواب زمستانی برای صنعت گردشگری کشور می دانند که متاسفانه پس از بیداری تعبیری بسیار ناگوار خواهد داشت. به این صورت که در خوشبینانه ترین حالت اگرهم موفق شویم تا آخر سال 91 این تعداد گردشگر یعنی 5/7 میلیون گردشگر را به ایران بیاوریم یا حتی از چین وارد کنیم هرگز زیرساخت های مناسبی برای پذیرایی و اقامت آنها در کشور نداریم و باعث ثبت خاطره ای بسیار نامناسب در ذهن آنها از ایران یعنی هفتمین کشور پرجاذبه جهان خواهیم شد که این تصور منفی تاثیر ناگواری برای گردشگری ایران در بلند مدت خواهد داشت.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که اکثر کشورهای جهان با داشته ها ونداشته های خود سعی در انتخاب برندگردشگری مناسبی برای خود دارند و می خواهند نامی نیک در ذهن گردشگران ورودی به کشورشان به ثبت برسانند تا با تکرار این شعار سریعا به یاد خاطراتی خوش و مطبوع در ذهن آنها باشند و دوباره برای تکرار این خاطرات خوب اقدام کنند اما ظاهرا با تصوری نادرست از توانمندی های گردشگری ایران برخی از مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری قصد دارند با یک تصمیم شتابزده ضربه ای مهلک به پیکره بی رمق گردشگری کشور بزنند.

این تصور غلط در مورد زیرساخت های گردشگری ایران از مدتها پیش نمایان بوده اما متاسفانه هنوز هم به آنها توجهی نشده و نمی شود وعده ورود این تعداد گردشگر زمانی مطرح شده که در سال 88 طبق اعلام اتحادیه هتلداران ایران ، هفتمین کشور پرجاذبه جهان تنها حدود 650 هتل یا مرکز اقامتی در اختیار دارد و حتی اگر از سال اعلام این آمار تا کنون شاهد رشدی 20 درصدی در این آمار باشیم که به عقیده همین ارگان مسئول این رشد را نداشته ایم و صنعت هتلداری در ایران در خطر ورشکستگی است، امروز باید چیزی حدود 800 مرکز اقامتی داشته باشیم که با تقسیم این تعداد بر تعداد استانهای کشور و مراکز گردشگری آن در می یابیم که واقعا امکان پذیرایی 5/7 میلیون گردشگری برایمان میسر نیست. بنابراین آیا واقعا ایران که قرار است میزبان 5/7 میلیون گردشگر باشد تخت خالی برای اقامت آنها که مهمان ما خواهند بود ، دارد؟ در حالی که بسیاری از مسافران داخلی برای دسترسی به هتل یا اماکن اقامتی مناسب در فصل سفر هنوز دچار مشکل هستند حالا یا به دلیل نبودن اتاق کافی یا به دلیل قیمت نا مناسب هتل های ایران که توان رقابت با کشورهای همسایه ایران را ندارند.

با نگاهی ریزبینانه درمیابیم که در اولین گام هنوز حتی برای تعبیر این رویای شیرین در ذهنمان هم ناتوان مانده ایم چه رسد به واقعیت صنعت گردشگری که ظاهرا مسئولان به این نکته کوچکترین اهمیتی نداده اند. اگر از هتل ها و جای خواب گردشگران ورودی بگذریم و اصل را بر مهمانوازی مردم ایران زمین که در خانه هایشان بروی مهمان باز هست بگذاریم به دومین معضل یعنی سیستم حمل و نقل خواهیم رسید که خود مشکلی بسیار جدی تر از قبل برای گردشگری ایران شناخته شده است.

شاید ورود 5/7 میلیون گردشگر به ایران با کمک ایرلاین های خارجی کاری آسان باشد اماآیا واقعا کشور عزیزمان توان تامین وسیله ایاب و ذهاب برای ماهانه حدود 800 هزار گردشگر دارد؟ در صورتی که اگر همین امروز هرکدام از ما قصد سفر به مشهد مقدس را داشته باشیم با معضل نبود صندلی خالی در قطار یا هواپیما روبرو خواهیم شد.

شاهد مثال این مشکل برگزاری مسابقات جام ملت های اروپاست که درکشورهای لهستان و اوکراین از چند روز قبل در حال برگزاری است به گفته مسئولان گردگشری و برگزار کنندگان این رویداد بسیار مهم ورزشی دو کشور یاد شده برای این مدت پیش بینی کرده اند بتوانند حدود 800 هزارگردشگر را به واسطه این مسابقات به سمت خود جلب کنند و هر دو روی هم برای ایجاد ذیرساخت های پذیرایی از این تعداد گردشگر حدود 19 میلیارد یورو هزینه کرده اند تا زیرساخت های لازم از قبیل سیستم حمل و نقل و اقامت گردشگران را فراهم کنند آنها تمامی سیستم حمل ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی خود را نوسازی کرده اند به عنوان مثال با توجه به بعد مسافت بین دوکشور میزبان سیستم حمل ونقل ریلی بین دو کشور دارای متوسط سرعت 160 کیلومتر برساعت شده است در صورتی که قرار بوده این سرعت بین 180 تا 240 کیلومتر در ساعت باشد اما در کشور ایران متوسط سرعت انتقال مسافر چقدر است؟ یا اصلا قطارهایمان چه تعداد مسافر را جابه جا می کنند؟ 5/7 میلیون گردشگر اگر در ایران باشند به چه امکانات حمل ونقل عمومی نیاز داریم؟

حتی اگر به نیمه پر لیوان بنگریم و احداث خطوط نیمه کاره راه آهن را تکمیل شده فرض کنیم و مشکل حمل ونقل را هم با همراهی مردم و دست اندرکاران دولتی و خصوصی صنعت گردشگری به راحتی حل کنیم به نکته مهمتری خواهیم رسید که واقعا در واقع اصلی ترین رکن تحقق این آمار در ایران است. این رکن اصلی میزان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران خواهد بود. به واقع افتتاح چند رستوران زنجیره ای و مراکز تفریحی را می توان به عنوان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری جهت رونق روز افزون آن دانست ؟

اما سرمایه گذاری در این صنعت سبز که هرگز آماری دقیقی از آن در دست نیست می تواند به  عنوان مهمترین دلیل ناتوانی ایران در جذب این تعداد گردشگر باشد. همانطور که چند سطر قبل مطالعه کردید دو کشور میزبان جام ملت های اروپا برای حدود یک ماه بازی های فوتبال و آماده سازی زیرساخت های آن و اقامت گردشگران و علاقمندان به این ورزش مهیج از دوسال پیش تا کنون حدود 19 میلیارد یورو هزینه کرده اند تا فقط 800 هزار گردشگر را جذب کنند حالا سرمایه گذاری ایران در این زمینه برای جذب همین تعداد گردشگر ماهانه چقدر بوده است؟ دو کشور میزبان بازی های جام ملت های اروپا در واقع روی علاقه دوستداران فوتبال سرمایه گذاری کرده اند ولی ایران به چه امیدی این رقم را اعلام کرده آیا واقعا پاسارگاد و سی و سه پل اصفهان با شرایط کنونی خود می توانند این تعداد گردشگر را به سمت ایران جلب کنند شاید هم مسئولان روی میدان نقش جهان اصفهان حساب ویژه ای باز کرده اند البته اگر تا آن زمان از بین نرفته باشد و اعتبار جهانی خود را از دست نداده باشد؟

پس دوباره سئوال اول چگونه و چطور این آمار مطرح شده که تعجب همگان را برانگیخته است و حتی مردم کوچه و خیابان که در عجب تعداد گردشگر اولیه یعنی 5/3 میلیون نفر بودند را شکه کرده و با لبخندی تلخ و معنی دار از موضوع گذشته اند. به عقیده برخی از فعالان حتی اگر تیم های ورزشی خارجی و کارگران و متخصصان خارجی را در کنار تجار خارجی که وارد ایران شده اند را کنارهم بگذاریم تا کنون به این عدد نرسیده ایم چه رسد به دوبرابر آن از سوی دیگر حتی اگر مهمانان افغان را که سالهاست در کنار مردم ایران پناه گرفته اند را به آمار گردشگران ایران اضافه کنیم بازهم دچار مشکل برای رسیدن به این تعداد گردشگر هستیم بنابراین واقعا این عدد چگونه به وجود آمد که به عقیده برخی دست اندرکاران صنعت گردشگری شاید راهی بسیار مناسب برای دست یابی به 5/7 میلیون نفر گردشگر در دسترس مسئولان بوده که زیاد به آن توجه نشده است . این فعالان عرصه گردشگری می گویند شاید مسئولان دولتی توانسته اند تعریف جهانی گردشگر را تغییر دهند و این عدد شیرین را محاسبه کنند.

پس ای کاش می توانستیم واقعبینانه به توانمندی های صنعت گردشگری ایران که توان درآمدزایی هنگفتی برای کشور را دارد بنگریم  و همچون دایه ای نامهربان باعث آزرده خاطری این صنعت سبز و شاد نشویم بلکه کمک کنیم تا این صنعت روی دوپای لرزان خود یعنی جاذبه های گردشگری ایران و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بایستد و گام اول یعنی بازسازی و تامین زیرساخت های مورد نیازش را بردارد هرچند این کودک هنوز نامی به خود ندیده و از برند گردشگری در سطح جهان بی بهره مانده است.

عزتی

23/3/91


 
 
گردشگری پزشکی، صنعتی بسیار روبه گسترش در ترکیه
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٦:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۳/٢٤
 

ترکیه وقت قبلی گرفته، نوبت ایران هنوز نرسیده

مقوله گردشگری پزشکی چندی است که به صورت جدی و مداوم توسط دولت ها و دست اندرکاران صنعت گردشگری خصوصا در منطقه خاورمیانه مورد بررسی وتحقیق قرار گرفته است، ایران نیز با توجه به توانمندی های بسیار بالای تخصصی خود و همچنین زیرساخت های مناسب در این زمینه علاقمند به رشد و گسترش این صنعت یعنی صنعت گردشگری پزشکی در کشور بوده است.

هرچند این تلاش هنوز جایگاه جهانی پیدانکرده و صرفا به دو یا سه وب سایت و چند مرکز پزشکی که به صورت سنتی جذب گردشگر می کنند، بسنده شده است و تلاش منسجم دیگری صورت نگرفته است اما باید دید با توجه به پشتوانه 8 سال دفاع مقدس و تجربه بیش از پیش متخصصان و پزشکان ایرانی در زمینه های مختلف خصوصا پیوند اعضا و جراحی های پلاستیک، این کشور می تواند جایگاه اصلی خود در این صنعت را بازیابد یا خیر؟

به واقع اگر ایران قصد موفقیت در این صنعت بسیار پردرآمد که به قول بسیاری از کارشناسان آن به عنوان صادرات نامرئی ایران می توان از آن یاد کرد را دارد، چه راهکاری باید در نظر بگیرد تا او را به سرمنزل مقصود برساند ، به عقیده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری استفاده از تجربه دیگران یکی از مفیدترین و کم هزینه ترین راهکارها برای ایران است ، اما از سوی دیگر به گفته سازمان ها و متخصصان بین المللی دهه پیش رو زمان شکوفایی صنعت گردشگری پزشکی در منطقه خاورمیانه است بنابراین ایران به عنوان تمدنی کهن با پتانسیل بسیار بالای تخصصی و مالی خود امکان موفقیت چشمگیری در این صنعت درامدزا را خواهد داشت اگر بتواند از فرصت ها و تجربه دیگران به خوبی استفاده کند و سریعا به دنبال راهکارهای عملی در این زمینه باشد.

با این مقدمه خالی از لطف نیست که مروری کوتاه به روند پیشرفت و دلایل موفقیت این صنعت در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه داشته باشیم . این کشور توانسته طبق یک برنامه بسیار دقیق و منسجم در جایگاه دهم مهمترین مقاصد گردشگری پزشکی در جهان قرار گیرد بنابراین صنعت گردشگری پزشکی ترکیه می تواند به عنوان الگویی بسیار مناسب برای ایران از سوی مسئولین امر درنظر گرفته شود.

ترکیه کشوری که قاره آسیا را به اروپا متصل کرده از ابتدا نقش موثری در ارتباط بین شرق و غرب منطقه داشته و همین امتیاز باعث شده تا صنعت گردشگری دراین سرزمین رونقی خاص داشته باشد اما از آنجا که در قرن حاضر گردشگری به شاخه های متعددی تقسیم شده این کشور نیز سعی کرده تا علاوه بر رونق گردشگری عمومی خود به توسعه دیگر شاخه های این صنعت پردرآمدنیز بپردازد و یکی از این شاخه ها صنعت گردشگری پزشکی یا همان گردشگری سلامت بوده است.

به گفته یکی از فعالان صنعت گردشگری ترکیه این کشور ابتدا با رونق صنعت گردشگری عمومی خود توانست اعتماد گردشگران بین المللی را به کشور ترکیه جلب کند و سپس با سرمایه گذاری های دقیق و منسجم در بخش های دیگر وارد شد . به عقیده این فعال گردشگری، گروههای نیازمند به خدمات سلامتی در غالب گردشگران سلامت نیازمند خدمات ویژه ای از سوی کشور مقصد هستند به همین دلیل با وسواس بیشتری شرایط کشور مقصد را بررسی می کنند بنابراین وظیفه جلب اعتماد آنها به دو ارگان گردشگری و پزشکی کشور ترکیه واگذار شده است اما هماهنگی این دو ارگان از اصلی ترین دلایل موفقیت صنعت گردشگری پزشکی ترکیه بوده است .

دکتر عایشه آلیشکان متتخصص زیبایی در مرکز پزشکی آناتولی می گوید: هزینه خدمات درمانی و پزشکی در کشور ترکیه بسیار پایین تر و ارزان است. به عنوان مثال در مورد عمل های جراحی هزینه ها تقریبا یک دهم هزینه های جاری در اروپاست. مثلا اگر یک عمل جراحی در اروپا 9000 هزار دلار باشد همین عمل در سطحی کاملا مشابه حدود 900 دلار خواهد بود.

این موضوع یعنی کم بودن هزینه های خدمات درمانی در ترکیه با توجه به آمار منتشر شده توسط وزارت گردشگری این کشور در سال 2010 میلادی به عنوان اولین دلیل ورود گردشگران سلامت به کشور پس از سطح تخصصی مورد نیاز آنها بوده است.

طبق این آمار از سال 2007 میلادی که ترکیه برنامه ریزی روی صنعت گردشگری پزشکی را شروع کرده تا تاریخ انتشار این آمار یعنی 2010 میلادی ترکیه توانسته رشد 35 درصدی این صنعت را شاهد باشد که نشان دهنده تحقق سیاست های کشور در این زمینه بوده است. 

به گزارش مجله تراول با توجه به فشارهای اقتصادی و بحران های مالی در جهان کلیه مسافران سعی می کنند هزینه های خود را دایم کنترل کنند و از بهترین و ارزانترین شرایط برای انجام سفر استفاده کنند و همیشه در پی یافتن راه حل های بسیار مناسب برای جایگزین کردن بهترین گزینه آمادگی دارند، این در حالی است که موضوع هزینه ها در بخش گردشگری پزشکی برای بیماران و گردشگران این گروه بسیار با اهمیت تر و مهمتر است، بنابراین به روشنی می توان گفت که هزینه ها اولین ومهمترین عامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد مسافران در این گروه پس از توانمندی های تخصصی موردنیازشان خواهد بود.

اما مهمترین موضوعی که باعث افزایش تقاضای اینگونه سفرها شده است خدمات با کیفیت این کشور در سطح استانداردهای بین المللی است کشور ترکیه توانسته طبق استانداردهای بسیار دقیق و مهم بین المللی خدمات درمانی خود را به بیماران ارایه کند به طوری که بیماران خدمات یکسانی در سطح جامعه بین الملل اما باقیمتی بسیار مناسب دریافت خواهند کرد.

طبق آمار ثبت شده سال 2007 میلادی چیزی حدود 150 هزار گردشگر پزشکی وارد کشور ترکیه شده اند، این درحالی است که سال 2008 میلادی تعداد این گردشگران رشدی معادل 40 درصد داشته است و طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت ترکیه طی سال 2008 میلادی چیزی حدود 200 هزار گردشگر پزشکی از خدمات درمانی کشور ترکیه استفاده کرده اند.

طبق اعلام این وزارت خانه این کشور قصد داشته تعداد 500 هزار گردشگر پزشکی را در دوره شکوفایی مورد نظر خود یعنی یک دوره 5 ساله از سال 2007 میلادی تا 2012 پذیرایی کند اما صنعت گردشگری پزشکی ترکیه توانست آخر سال 2010 میلادی به این عدد دست یابد و درآمدی معادل 850 میلیون دلار به کشور هدیه دهد. این کشور توانست با تبلیغات بسیار مناسب و کنترل کیفیت خدمات خود نام کشور ترکیه را در فهرست منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری UNWTO  ، جزو 10 کشور برتر جهان از نظر مقصد گردشگری پزشکی به ثبت برساند و موفقیت خود در اجرای این هدف یعنی دستیابی به سطح قابل قبول گردشگری پزشکی را به جهان اعلام نماید.

دکتر دورسون آیدین، رئیس سازمان گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه AIHT می گوید: بسیاری از اینگونه گردشگران اروپایی ترجیح می دهند نیاز پزشکی خود را در ترکیه برطرف کنند این در حالی است که بیشتر این خدمات عبارتند از خدمات جراحی های زیبایی، خدمات دندانپزشکی ، جراحی های مغز و اعصاب و خدمات فیزیوتراپی بوده است البته مهمترین خدمات ارایه شده در ترکیه برای گردشگران پزشکی که از اروپا به ترکیه آمده اند جراحی لیزر درمانی چشم بوده است.

سازمان گسترش گردشگری پزشکی ترکیه که از سال 2005 میلادی فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده توانسته آمار بسیار دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ترکیه را مهیا کند و به جامعه جهانی اعلام نماید.

این سازمان برای جذب هرچه بیشتر گردشگران نیازمند خدمات پزشکی به کشور ترکیه اقدام به تهیه بروشورها و کتابچه های تبلیغاتی بسیار متنوعی در این زمینه کرده به طوری که تنها در سال 2005 میلادی تعداد 5000 نسخه از این کتاب ها و بروشورها به زبان انگلیسی و ترکی به چاپ رسانده و در مراکز گردشگری و دفاتر توریستی سطح کشور و در کشورهای اروپایی توزیع کرده است ، البته به گفته این سازمان مفیدترین نوع تبلیغ آنها اول کنترل سطح کیفی و قیمت اینگونه خدمات در کشور بوده اما در بخش تبلیغات بهترین روش معرفی خدمات پزشکی در پروازهای ورودی و خروجی از ترکیه بوده است . این سازمان در کلیه هواپیماهای شرکت هواپیمایی ترکیش اقدام به توزیع این کتابچه ها و بروشورهای تبلیغاتی کرده است . روابط عمومی این سازمان همچنین اعلام کرده است که با توجه به تاثیر بسیار مناسب این کتابچه ها به زودی این بروشورها و کتابچه ها به 20 زبان زنده دنیا تهیه وتوزیع خواهد شد.

طبق آمار این سازمان ، عمده گردشگران ورودی به کشور ترکیه از کشورهای هلند ، بلغارستان، انگلستان، ایران ، بلژیک و فرانسه هستند در همین حال تعداد گردشگران ورودی از خاورمیانه نیز در حال افزایش بسیار چشمگیر بوده . به گفته رئیس مرکز گسترش گردشگری پزشکی ترکیه در سال 2009 میلادی درآمد مالی ترکیه از این صنعت چیزی حدود 500 میلیون دلار به صورت سالانه خواهد بود که البته وی ابراز امیدواری کرده این در آمد در آینده نچندان دور دو یا سه برابر رقم فعلی خواهد بود.

این سازمان با راه اندازی وب سایتی به نشانی www.healthinturkey.org علاوه بر تبلیغات مطرح شده در دنیای مجازی نیز بی کار ننشسته و با معرفی امکانات گردشگری سلامت در کنار جاذبه های گردشگری این کشور اقدام به جلب مسافران نیازمند خدمات درمانی می کند به طور کلی 34 مرکز بهداشتی و درمانی بین المللی که توسط این سازمان به گردشگران معرفی می شوند همگی دارای بالاترین استانداردهای بین المللی هستند که با عث جلب نظر گردشگران پزشکی به آن مراکز شده است.

دکتر آیدین اعلام کرده سه عامل تاثیرگذار در این رشد بی سابقه گردشگری پزشکی ترکیه سهیم بوده اند که عبارتند از :

1.       حضور متخصصان مسلط به زبان محلی گردشگران ورودی

2.       وجود بیمه های بسیار مناسب و معتبر در سطح جهان در لیست خدمات گردشگری پزشکی ترکیه

3.       احداث مراکز درمانی بسیار مجهز پزشکی ترکیه در مناطق ازاد این کشور

این مقام مسئول کشور ترکیه مهمترین عامل موفقیت ترکیه پس از عوامل یاد شده را حذف دلالان این صنعت می داند. وی معتقد است حضور دلالان گردشگری سلامت در هر کشور باعث از بین رفتن اعتماد گردشگران نیازمند خدمات پزشکی که به دنبال مقصد خود هستند خواهد شد . او دلالان این صنعت را مانند غده سرطانی برای این صنعت مضرر می داند.

درباره رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه ،دکتر حسن کوس از مرکز پزشکی آناتولی در این باره می افزاید: ما در مرکز پزشکی بهداشتی خودمان سال 2007 میلادی تنها 570 گردشگر خارجی را پذیرش کرده ایم این در حالی است که سال 2009 میلادی این تعداد به 1802 نفر ارتقاء یافته.

وی می افزاید: تعداد زیادی از مراجعه کنندگان ما از کزوو، رومانی، انگلستان ، هلند، اوکراین، بحرین و آذربایجان و بلغارستان بوده اند . خدمات دندانپزشکی، جراحی های عمومی و رادیوگرافی های مختلف از جمله مهمترین خدمات ارایه شده به این گروه از مراجعان بین المللی بوده است.

این متخصص می گوید: در بخش چشم پزشکی ترکیه سال 2009 میلادی پیشرفت های بسیار مهمی داشته است بطوری که در سال 2009 کشور توانسته 2000 بیمار خارجی را در قالب گردشگر پزشکی در مراکز مختلف درمانی خود پذیرش کند و درآمد خوبی به بخش سلامت جامعه هدیه دهد.

دکتر حسن کوس ادامه می دهد روند رشد گردشگران در این مرکز  آنقدر جالب توجه بوده است که تنها مرکز محل خدمت من توانسته طی سالهای 2010 میلادی تا 2011 میلادی 5100 نفر از این گروه گردشگر را پذیرایی کند و با خاطراتی خوش از ترکیه به کشورشان بازگرداند.

او می گوید به عقیده من اصلی ترین راز موفقیت کشور ترکیه در این صنعت تعیین برند مخصوص یا همان شعار گردشگری سلامت برای کشور ترکیه توسط مسئولین این امر بوده است. شعار مخصوص گردشگری کشور ترکیه این عبارت انتخاب شده است : "sun and surgery in turkey" که ترجمه آن می شود ترکیه سرزمین آفتاب و جراحی یا همان سلامتی. به عقیده وی هرگز این شعار از ذهن گردشگران خارج نخواهدشد و همیشه یادآوار خدمات بسیار مناسب ترکیه خواهد بود.

تراول نیوز

2011 میلادی