صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

مراکش طی سال 2009 میلادی در صنعت گردشگری 3/37 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٢:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٥
 

مراکش 3/37 میلیون دلار برای گسترش صنعت گردشگری کشورش
سرمایه گذاری کرده است. دولت مراکش برای جلوگیری از تاثیرات بحران اقتصادی حاکم بر
دهکده جهانی طی سال 2009 میلادی با توجه به جایگاه صنعت گردشگری در درآمد ملی
مراکش 3/37 میلیون دلار بیشتر از رقم تعیین شده قبلی جهت سرمایه گذاری طی سال 2009
میلادی سرمایه گذاری کرده است.

طبق توافقات به عمل آمده بین وزارت گردشگری مراکش و
فدراسیون گردگشری بین المللی، این کشور مبلغ فوق را برای گسترش زیرساخت ها و
همچنین دسترسی بهتر هوایی گردشگران به مراکش هزینه خواهد کرد. البته به گفته وزیر
وقت گردشگری مراکش بخشی از این مبلغ نیز برای تبلیغات و ایجاد انگیزه سفر برای
گردشگران بین المللی در دیگر نقاط دهکده جهانی نیز هزینه خواهد شد.

وزیر گردشگری مراکش محمد بوسعید در سخنرانی خود گفت: طبق
برآورد های انجام شده در دولت این سرمایه گذاری منجر به رشد 9 درصدی تولید ناخالص
ملی و همچنین ایجاد 400 هزار فرصت شغلی تازه در مراکش خواهد شد بنابراین به گمان
دولت مراکش از آسیب های احتمالی از بحران مالی در امان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود می افزاید: حجم گردشگران
ورودی به مراکش طی چهار ماهه نخست سال 2009 میلادی 10 درصد افزایش داشته که امید
است تا اخر سال این رشد به 11 درصد نزدیک شود.

 

 

 

 


 
 
رمضان، 30 روز طلایی برای صنعت گردشگری ایران
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

ماه پرفیض رمضان فرارسیده و همه مسلمانان جهان در تدارک بهره بردن از این ضیافت الهی و به فکر کم کردن از بار گناهان گذشته خود هستند. این ماه پرفیض علاوه بر امتیازات معنوی برای همه اهل دین شاید فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و همچنین تبلیغ آئین های بسیار زیبا و جذاب دین اسلام مقدس باشد.

هرچند برخلاف تصور برخی از گردشگران و افراد این ماه فصل سفر نیست و باید فقط مشغول عبادت یکتای هستی بود اما طبق آیین و دستوران دین مبین اسلام برای هر فرد مسلمان برای درک بهتر قدرت خالق یکتای هستی و همچنین ایمان قویتر تشویق به سفر و حتی گاهی مهاجرت شده است بنابراین دین کامل اسلام برای این ماه پرفیض هم قوانین مربوط به خود را صادر کرده و هیچ مسلمانی را در این ماه پرفیض خدا خانه نشین نکرده است، البته نباید فراموش کرد که دین اسلام به هیچ عنوان دین سکون و بی تحرکی نیست.

بنابراین 30 روز طلایی در اختیار کشورهای اسلامی قرار گرفته تا صنعت گردشگری خود را در این ماه پرفیض یعنی رمضان گسترش دهند و رونقی چشمگیر به آن ببخشند با این کار بی شک این کشورها توان تبلیغ و معرفی دقیق دین اسلام و آیین مقدسش را به گردشگران دیگر کشورها خواهند داشت و دیگر مسلمانان را به رسوم منطقه خود آشنا می کنند. بی شک می توان گردشگری در این ماه مبارک را در قالب گردشگری حلال بین کشورهای اسلامی رونق داد هرچند گردشگران دیگر کشورها هم مشتاق به آشنایی با آیین مذهبی مسلمانان هستند اما می توان بیشتر به کشورهای مسلمان توجه کرد و برای این سی روز طلایی برنامه ریزی کرد.

طبق تعاریف ، گردشگری حلال، به نوعی گردشگری گفته می شود که در آن طی مدت اقامت فرد گردشگر قوانین مذهبی کاملا رعایت شود و در پناه آداب و آیین دینی سفر او انجام شود. بنابراین با توجه به بستر بسیار مناسب این نوع گردشگری یعنی گردشگری حلال در ایران زمین در کنار حضور با برکت اماکن متبرکه مثل بارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس و در نهایت جاذبه های فراوان گردشگری ایران می توان در این ماه پربرکت فصل تازه ای برای گردشگری ایران رقم زد.

هرچند کشورمان در این نوع گردشگری رقبای بسیار قدرتمند و سرختی را پیش رو دارد اما باز هم با امید و پشتوانه همین ماه پرفیض و البته جاذبه های گردشگری کشور صنعت گردشگری ایران می تواند وارد میدان شود ، به عنوان مثال کشور ترکیه برای جلب نظر گردشگران مسلمان با انتخاب شعار یا برند گردشگری «سرزمین خورشید و دریای حلال» SUN, SEA and HALAL! سعی کرده توجه مسلمانان کشورهای دیگر بخصوص انگلستان ، بوسنی و اسپانیا را به صنعت گردشگری خود در قالب گردشگری حلال جلب کند.

ترکیه با استفاده از تورلیدرها یا راهنماهای مسلمان که به تمام قوانین اسلامی آشنا هستند و ایجاد اماکن تفریحی و اقامتی مخصوص با رعایت دقیق آیین مذهبی اسلام بازار هدف خود را انتخاب کند و طی سال گذشته فقط از کشور انگلستان 2.5 میلیون گردشگر مسلمان را در قالب اینگونه تورهای حلال پذیرایی کرده است.، که نمایانگر برنامه ریزی و مدیریت دقیق دست اندرکاران صنعت گردشگری ترکیه در این زمینه بوده و هست.

از سوی دیگر همسایه جنوبی ایران نیز صرفا در ماه مبارک رمضان با برپایی فستیوال های بزرگ خرید و استفاده از علاقه گردشگران به خرید اجناس گوناگون و البته ایجاد شرایط سفر و اقامتی بسیار ساده و ارزان برای گردشگران طی این 30 روز طلایی میزبان تعداد کثیری از گردشگران خارجی در خاک خود باشد هرچند بسیاری از گردشگران خارجی تصور می کنند در کشورهای اسلامی و هنگام ماه رمضان سفر و گردشگری تعطیل شده و همه چیز در حالت سکون خواهد بود، اما این کشور توانسته با جلب نظر گردشگران خارجی به منطقه خود معنی دقیق و کاملی از ماه میهمانی خدا را به گردشگران و ماجراجویان خارجی معرفی کند و البته در کنار نشاط اقتصادی ، شور و هیجان خاصی را به صنعت گردشگری کشورش هدیه دهد .

برای مثال یکی از حرکت های بسیار جالب کشور امارات در فرودگاه شهر ابوظبی برپایی چادر های بزرگ و کاملی در مبادی خروجی بوده که در آنها با ارایه بسته های بسیار جالب و نفیس در کنار کتابچه ای در مورد ماه مبارک رمضان و آیین اسلامی و همچنین آیین مردم کشور سعی کرده هرچه بیشتر امکان ایجاد ارتباط بین گردشگران خارجی را با اتباع کشور برقرار کند تا تصویری دقیق و جذاب از ماه مبارک رمضان در ذهن گردشگران ایجاد کند و در سالهای آینده دوباره شاهد حضور اینگونه گردشگران در خاک خود باشد البته این شادی با شیرینی و خوراکی های بسیار لذیذ محلی تکمیل شده است. این برنامه که در سالهای 2010 میلادی و 2011 در این کشور به کار گرفته با استقبال گسترده گردشگران ورودی روبرو شده است.

از سوی دیگر اهمیت توجه به گردشگران مسلمان و توسعه گردشگری حلال به قدری بوده که بسیاری از کشورهای توریستی و غیر اسلامی در دیگر نقاط جهان مثل تایلند و چین نیز سعی کرده اند با استفاده از این نوع گردشگری و ایجاد شرایط مناسب حضور گردشگران مسلمان در کشورشان از این غافله عقب نمانند و با سرمایه گذاری های بسیار گسترده در زمینه فراهم کردن شرایط حلال برای گردشگران مسلمان زمینه پذیرایی گردشگران و ماجراجویان مسلمان را در خاک کشورشان مهیا کنند.

ایران به عنوان هفتمین کشور دنیا با جاذبه های فراوان گردشگری می تواند با توجه به آیین و دین مشترک با کشورهای اسلامی هر ساله بخصوص در ایام مبارک ماه رمضان میزبان گردشگران زیادی از این مناطق باشد که برای زیات و آشنایی با تمدن ایران وارد کشور می شوند. هرچند اطعام و پذیرایی از مهمانان خدا در این ماه مبارک برما تاکید شده اما باید از آنها به درستی دعوت کنیم و شرایط پذیرایی را برایشان مهیاسازم تا با آگاهی کامل وارد کشور شوند و طبق آیین اسلام 10 روز طلایی را در ایران سپری کنند این مهمترین امتیاز ماه مبارک رمضان برای گردشگری ایران است که گردشگران مسلمان را از کشور های دیگر اسلامی 10 روز مهمان خود کند و نباید فراموش کرد که یقینا مابین این گردشگران دیگر گردشگران نیز وارد ایران خواهند شد و ده روز به یادماندنی را از سفر به ایران تجربه خواهند کرد. بنابراین 10 روز طلایی فرصتی بسیار مناسب هست تا مسئولان دولتی و حتی بخش خصوصی گردشگری ایران با برنامه ریزی دقیق و مفرح بتوانند هرسال شاهد حضور تعداد کثیری از گردشگران مسلمان و غیر مسلمان ورودی در این ماه مبارک باشند.

امتیازات بیشمار ایران از جمله آب و هوای بسیار معتدل و خنک در برخی نقاط سرسبز شمالی کشور می تواند همیشه و هرسال در این ماه مبارک پذیرای تعداد کثیری از مسلمانانی که خسته از گرمای منطقه و کشورشان برای انجام فرایض بسیار مهم ماه مبارک به آن پناه می برند به خوبی توسط دست اندرکاران گردشگری ایران مورد استفاده قرار گیرد  تا علاوه بر فیض معنوی در این ماه مبارک در زمینه پذیرایی از دیگر مسلمانان شاهد رشد و رونق اقتصادی در صنعت گردشگری ایران باشیم.

عزتی

 

 برای اطلاع از مسایل روز گردشگری هر دوشنبه همراه با رادیو اقتصاد، اقتصاد فرهنگی روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز از ساعت 40/11 تا 13 همراه شوید شماره تلفن تماس با برنامه 22652525 و پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
10 جهنم واقعی روی کره زمین
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

همیشه برای برنامه ریزی سفر به سواحل زیبا یا مناطق خوش آب و هوای کوهستانی فکر می کنیم و به دنبال بهترین آب و هوای روی کره زمین یا همان دهکده جهانی هستیم. اما ماجراجویانی هم هستند که برخلاف این موضوع فکر می کنند و به دنبال گرمترین نقاط روی کره زمین برای سفر هستند هرچند با شنیدن نام مناطق گرمسیری اولین نامی که در ذهن شما عبور خواهد کرد نام قاره آفریقا خواهد بود اما هستند مناطقی که از آفریقا نیز گرمتر هستند و به عنوان گزینه ای مناسب برای این دسته از ماجراجویان مطرح شده است.

بنابراین اگر جزو این گروه ازماجراجویان و طبیعت گردان هستید که به کویرنوردی و زندگی در گرمترین نقاط زمین علاقمند هستید با توجه به رعایت نکات ایمنی و همچنین رعایت تمام اصول سفر در کویر بارسفر ببندید تا به ده جهنم واقعی روی زمین سفر کنیم، جالب اینجاست که 3 نقطه از گرمترین نقاط جهان در کشور ایران واقع شده اند اگرچه منتظر شنیدن نام مناطقی بدون زندگی هستیم ولی هستند برخی از این مناطق که زندگی در آنها جریان دارد و ساکنان آن هنوز هم مشغول گذران زندگی هستند و بی توجه به گرمای طاقت فرسای منطقه با آن کنار آمده و زندگی می کنند پس این سفر هرگز سفری بی بازگشت نیست در صورتی که با ما همراه باشید. در عین حال لازم به یادآوری است که این نام ها با توجه به ثبت درجه حرارت منطقه ها در سازمان های معتبر و جهانی هواشناسی طی سالها 2010 و 2011 میلادی صورت گرفته است .

10. آغاجری ایران

این منطقه در جنوب غربی ایران به عنوان دهمین منطقه گرم در فهرست ما انتخاب شده که می توان همین گرمای طاقت فرسا را به عنوان جاذبه ای برای رونق گردشگری آن در نظر گرفت اما امروزه این منطقه در محاصره خطوط انتقال نفت و گاز است و هیچ توجهی به سرمایه با ارزش آن در گردشگری نشده است . گرمای این منطقه در بیشترین حالت به نزدیک 53 درجه سانتی گراد می رسد که حتی تصور زندگی در این حرارت می تواند آزار دهند ه باشد ولی هستند افراد و ماجراجویانی که به دنبال از این منطقه گرمتر نیز هستند تا در آنجا سفری ماجراجویانه داشته باشند اگرچه صنایع گازی و نفتی در این منطقه اکثر توجه ها را به خود جلب کرده اما می توان با درنظر گرفتن درآمد صنعت گردشگری می توان از این آهن آلات و تجهیزات صرفه نظر کرد.

9. اهواز ایران

منطقه اهواز که در نزدیکی دهمین رتبه از فهرست ما یعنی جنوبی غربی ایران واقع شده توانسته با ثبت درجه حرارت 5/53 درجه سانتی گراد به عنوان نهمین منطقه گرم فهرست ما انتخاب شده شاید تصور کنید که امکان زنده ماندن در این درجه حرارت به حداقل کاهش یافته اما هم اکنون تعدادی از هموطنان ما در این شهر و منطقه مشغول گذران زندگی هستند البته متخصصان و کارگران زحمتکش صنعت نفت ایران نیز چرخه اقتصادی شهر را به حرکت در آورده اند اما می توان صنعت و رونق اقتصادی شهر و منطقه را با گردشگری نیز رونق بخشید و نتیجه خوبی نیز دریافت کرد.

8. تیرات زوی TIRAT ZVI

هشتمین پله از این فهرست ده تایی گرم ما به سرزمین های اشغالی فلسطین رسیده این منطقه که ظاهرا به دلیل گرما هیچ جاذبه ای برای هیچ کس و هیچ فعالیتی ندارد ، اما می تواند جاذبه خوبی برای گردشگران و ماجراجویان باشد هرچند همه از گرمای زیاد منطقه فراری هستند اما زندگی در این شرایط گاهی اوقات دلیل سفرهای ماجراجویان خواهد بود . این منطقه توانسته با ثبت درجه حرارتی معادل 8/53 درجه سانتی گراد این رتبه را در بین گرمترین های جهان به خود اختصاص دهد.

7. آرا اوآنه ARA OUANE

آرا اوآنه منطقه ای گرمسیری در کشور مالی و در قلب آفریقا است و با ثبت درجه حراتی معادل 4/54 درجه سانتی گراد رتبه هفتم فهرست دهتایی ما را به خود اختصاص داده و در کنار دیگر جاذبه های گردشگری مالی می تواند دلیل سفر برخی از ماجراجویان حرفه ای به مالی باشد اگرچه تحمل حدود 55 درجه گرما کار ساده ای نیست اما این هم نوعی تفریح است که به تازگی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. اگرچه شمال این کشور به دلیل گرمای بیش از حد زیاد مورد توجه نیست و فقط ماجراجویان گرما دوست ما به آن توجه دارند اما جنوب کشور مالی دارای جاذبه های مناسبی برای گردشگران است.

6. تیم باکتو TIMBAKTU

تیم باکتو هم در کشور مالی قرار گرفته و در کنار جاذبه قبلی یعنی هفتمین رتبه فهرست ما توانسته رتبه ششم گرمترین های ما را به خود اختصاص دهد شاید تفاوت درجه حرات رتبه ششم و هفتم با هم فقط چند صدم درجه سانتی گراد باشد اما واقعا گاهی همین تفاوت بسیار اندک و ناچیز در زندگی روزانه ما مشکل ساز خواهد بود بنابراین قبل از سفر حتی به این تفاوت های کوچک توجه کنید تا دچار گرما زدگی نشوید .

5. کبیو KEBIU

منطقه گرمسیری کبیو در کشور تونس واقع شده و به عنوان پنجمین انتخاب فهرست ما به شما معرفی شده این منطقه که در قاره آفریقا واقع شده می تواند با گرما بیش از حد خود گردشگران را از خود فراری می دهد در صورتی که امروزه همین گرما توانسته سوژه خوبی برای صنعت گردشگری  تونس باشد. کبیو با ثبت در جه حراتی معادل 55 درجه سانتی گراد این رتبه را به خود اختصاص داده بنابراین قبل از سفر به این منطقه خوب فکر کنید و حتما با آگاهی و لوازم کافی و لازم قدم به منطقه بگذارید.

4. غدامس GHADAMES

غدامس در کشور بحران زده لیبی واقع شده و با درجه حرارت 5/55 سانتی گراد توانسته خود را تا پله چهارم فهرست ما بالا ببرد . عدم بارش باران و خشکی هوا باعث شده تا طبیعت گیاهی کاملا محدودی در منطقه حام باشد به همین دلیل اگرچه خالی از سکنه نیست ولی جمعیت آن اینقدر پراکنده است که بهتر از این منطقه را خالی از سکنه اعلام بدام و برای سفر به آن منطقه فکر کنیم چون اگر مشکلی ایجاد شود چند صد کیلومتر با کمک فاصله خواهید داشت بنابراین کاملا مراقب باشید.

3. دره مرگ DEATH VALLEY

سومین رتبه فهرست ده تایی ما بالاخره به آمریکا رسیده اگر چه منطقه آریزونا نامی آشنا برای همگی ماجراجویان هست اما این منطقه توانسته با ثبت رکورد 57 درجه سانتی گراد جزو گرمترین های این قاره پهناور شناخته شده و به عنوان سومین رتبه گرمترین نقطه در این فهرست ما معرفی شود. این منطقه شاید روزگاری سرشار از زندگی بوده اما به ظاهر هم اکنون خالی از سکنه است و صرفا برای سفرهای کوتاه ماجراجویان و سفرهای تحقیقاتی از آن یاد می شود که البته این درجه حرارت به خودی خود می تواند جاذبه گردشگری مناسبی برای ماجراجویان باشد.

2. العزیزیه Al AZIZIYAH

دومین رتبه گرمترین های ما بازهم از کشور لیبی انتخاب شده این منطقه با رکورد 58 درجه سانتی گراد توانسته دومین رتبه از نظر فهرست ما معرفی شود واقعا در این درجه حرارت زندگی دشوار خواهد بود و البته این سئوال که گرمترین نام فهرست ما چیست و چگونه در آن می توان زندگی کرد؟ را دایم در ذهن ما یادآوری می کند. اما به هر حال این درجه حرارت هم با توجه به تکنولوژی های قرن حاضر می توان برای سرمایه گذاری صنعت گردشگری موقعیتی مناسب را فراهم کند تا از جهنم واقعی نیز درآمد کسب کرد.

1.        کویر لوت

اما گرمترین و اولین رتبه این فهرست دهتایی ما به ایران و کویر لوت رسیده هرچند تفاوت گرمای این منطقه با رتبه دوم و دیگر مناطق ذکر شده بسیار است و شاید کمی غیر قابل باور باشد اما همین موضوع باعث صدر نشینی آن نسبت به دیگران شده است . کویر لوت با ثبت رکورد 70 درجه سانتی گرادی خود و اختلافی بسیار زیاد به عنوان صدرنشین این فهرست دهتایی معرفی شده که می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گرمسیری ایران برای ماجراجویان و گردشگران خارجی و داخلی نیز معرفی شود. هرچند در برخی از مناطق این کویر غیر قابل زندگی است اما ایرانیان باستان توانستند با ذکاوت خود مایع حیات را به نوعی به این منطقه انتقال دهند و با ساخت قنوات مختلف که خود هم اکنون به عنوان جاذبه گردشگری هستند زندگی را در حاشیه این کویر جاری نگهدارند.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
بازی های یورو 2012 جانی دوباره برای گردشگری اوکراین
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

طبق گزارشهای ارسالی از کشور اوکراین تا پنجشنبه یعنی دو هفته اول بازی های جام ملت های اروپا تقریبا 4 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور اوکراین شده اند که با توجه به این آمار تعداد متوجه یازده درصد افزایش نسبت به سال گذشته در همین فصل می شویم. از سوی دیگر به گفته وزارت امورخارجه کشور اوکراین که در وب سایت رسمی این سازمان منتشر شده به تنهایی حدود 860 هزار وسیله نقلیه از مرزهای اوکراین گذشته اند که این آمار هم نشانگر دوازده درصد رشد ورود از مرزهای زمینی اوکراین به این کشور است.

طبق همین گزارش طی زمان یاد شده اداره مهاجرت اوکراین اعلام کرده حدود 800 پرواز خارجی از مرزهای هوایی اوکراین وارد کشور شده اند و در همین راستا 520 اتوبوس مسافری نیز از مرزهای زمینی گذشتند و البته 150 قطار مسافری نیز به کشور اوکراین وارد شده اند. با توجه به این آمار حدود 1200 تور گردشگری در قالب تورهای مختلف برای بازدید از بازیهای جام ملت های اروپا و علاقمندان به فوتبال به خاک اوکراین وارد شده اند. در دوران برگزاری این بازیها دیگر مشاغل کشور اوکراین نیز از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است. این گزارش از حجم بازدید کنندگان و خریداران مراکز خرید مرکز شهرهای محل برگزاری بازیهای یورو 2012 تهیه شده است.  رستوران ها و کافی شاپ ها در نزدیکی محل برگزاری بازیها به واقع توان خدمات دادن مناسب را نداشتند اما با این حال استقبال بسیار مناسب گردشگران از این بازیها باعث ایجاد انگیزه و شور و نشاط بین تمام مشاغل شهرها بوده است و رشدی حدود 6 درصد را نسبت به سال قبل همین موقع نشان داده است.

کشور اکراین قبل از برگزاری این بازیها پیش بینی کرده بود که 5/1 میلیارد دلار طی این بازیها درآمد برای مشاغل کشور حاصل شود که این عدد در همین دو هفته اول برگزاری بازیها حاصل شده است. 8 شهر در دو کشور اوکراین و لهستان در این دوره درگیر برگزاری بازیهای یورو 2012 باشد.

 

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
اوکراین و لهستان 150 میلیون بار دیده خواهند شد
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

علاقه به فوتبال و دنبال کردن سومین رویداد مهم ورزشی یکی از امتیازاتی است که اوکراین و لهستان طی میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا داشتند. تماشای مسابقات فوتبال و پیش بینی نتیجه آن شاید از علاقه های فوتبال دوستان باشد بنابراین اگر امکان سفر برایشان به محل برگزاری بازیها نباشد حتما طی بازیها جلوی تلویزیون هایشان میخکوب خواهند شد. اسپانیا قهرمان است یا آلمان ؟ ویژگی های ایتالیا چیست؟ اسپانیا مهرهای بهتری در اختیار دارد و هزاران سئوال دیگر که بین این فوتبال دوستان رد و بدل می شود باعث می شود که ناخودآگاه توجه ویژه ای به محل برگزاری این بازیها داشته باشند و آگاهی بسیار مناسبی از کشور یا کشورهای محل برگزاری این دوره بازیها به دست آورند که این اولین نتیجه میزبانی رویدادهای مهم ورزشی برای کشور میزبان است که نامش همیشه در ذهن ها باقی خواهد ماند. در همین راستا طبق تحقیقات به عمل آمده سال 2009 میلادی  در امریکا تقریبا 40 درصد از علاقمندان به رویدادهای ورزشی نام کشورهای میزبان ورزش مورد علاقه خودشان را حتی سالها پس از برگزاری اینگونه بازیها کاملا به یاد دارد و با کمترین اطلاعات گردشگری آن از جمله نام پایتخت ، واحد پول، مکان برگزاری بازی مورد نظرشان و فروشگاهها یا کافه های آشنایی مناسبی دارند.

اما در دوران برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا برنده واقعی چه کسی بود؟

این سئوال را نه از جهت ورزشی بلکه از نظر اقتصادی مطرح کرده ایم و به دنبال پاسخ آن هستیم. در بازیهای یورو 2012 دو کشور اوکراین و لهستان هرکدام به شکل جداگانه ای به دنبال جذب منافع مالی بیشتری از این بازیها بودند بنابراین حتی به شوخی می توان گفت که بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه بین کشورهای آلمان و ایتالیا (این نامها حتما چک شوند).

بطور کلی از نظر اقتصاد دادنان اثرات مالی میزبانی اینگونه رویدادهای ورزشی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند . از دید این کارشناسان اثرات مستقیم عبارتند از افزایش سرمایه گذاری و همچنین افزایش کوتاه مدت درآمد صنعت گردشگری و دیگر صنایع کشور میزبان طی برگزاری رویدادهای مهم ورزشی خواهد بود اما اثرات بلند مدت آن عبارتند از افزایش جذابیت های توریستی کشور میزبان و رشد و بهره وری اقتصادی ناشی از بهبود زیر ساخت های صنعتی و رفاهی جامعه خواهد بود البته اگر از ایجاد جذابیت سرمایه گذاری های خارجی در دیگر صنایع کشور میزبان صرف نظر کنیم . بنابراین در می یابیم که طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا در دو کشور میزبان واقعا بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه دو تیم فوتبال صدر نشین یعنی ایتالیا وآلمان.

طبق گزارش های دولتی و معتبر هر دو کشور میزبان طی برگزاری این بازیها حدود یک میلیون توریست برای تماشای بازیها در دوکشور میزبان حضور یافتند و بطور متوسط هر کدام حدود سه یا چهار شبانه روز در منطقه باقی مانند و هزینه ای معادل 800 یورو برای این مدت اقامتشان پرداختند، پس با یک حساب سرانگشتی این تماشاگران حداقل 800 میلیون یورو را به دو کشور میزبان هدیه دادند . این در واقع درآمد مستقیم حاصل از اقامت یک میلیون گردشگر در دوران برگزاری بازیها بوده است اما اثرات اقتصادی غیر مستقیم آن هنوز معلوم نیست ولی با توجه به زیرساخت های ایجاد شده یقیقا روبه رشد بوده است.

براساس آمار ارایه شده هر دو کشور طی یک دوره دو ساله برای آماده سازی زیرساخت های میزبانی این رویداد مهم ورزشی حدود 2/30 میلیارد یورو صرف کرده اند  اگر قصد مقایسه این سرمایه گذاری را در سال 2011 میلادی با قبل از آن داشته باشیم با این ارقام روبرو خواهیم شد 9 درصد رشد برای اوکراین و 5/8 درصد برای کشور لهستان.  بهترین نتیجه در مورد کشور لهستان دو درصد افزایش تولید ناخالص ملی بود که پس 12 سال در اقتصاد کشور رخ داده است. این در حالی است شرکت های معتبر نظر سنجی اعلام کرده اند که شیب عدم سرمایه گذاری در دو کشور میزبان هنگام بروز بحران مالی یورو کاملا از بین رفته و نظر سرمایه گذاران خارجی به دو کشور دوباره مثبت شده است و این نشانه خوبی برای هر دو کشور میزبان برای عبور از بحران مالی کنونی خواهد بود. اگرچه حتی برخی از دولتمردان و سیاستمداران قصد تحریم بازیهای فوتبال در این دو کشور را به دلیل مسایل سیاسی داشتند اما بازهم جذابیت رویدادهای ورزشی توانست مانع از این اتفاق بشود.

 

لهستان

اما مقایسه آماری به تنهایی برای یکی از کشورهای میزبان بازیهای یورو 2012 حاکی از رشدی مناسب در تولید ناخالص و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی کشور بوده است. بطور کل مجموع سرمایه گذاری های کشور لهستان برای این دوره از بازیها 8/19 بیلیون یورو یا 2/5 درصد تولید ناخالص لهستان را به خود اختصاص داده است. مسئولین دولتی لهستان اعلام کرده اند که با توجه به طرح های جامع وزارت ورزش و گردشگری کشور اکثر این مبلغ یعنی چیزی حدود 86 درصد آن به توسعه و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل موجود لهستان (جاده ها و حمل ونقل شهری ، راه آهن و فرودگاهها) اختصاص داشته است و 5 درصد آن به ورزشگاهها رسید و در نهایت مابقی برای مراکز اقامتی و هتل ها هزینه شد بنابراین به عقیده بسیاری از اقتصاددانان لهستانی این بهترین نوع توزیع هزینه ها برای توسعه زیرساخت های گردشگری لهستان و آینده نگری مسئولان برای دوران پس از بازیها بوده است.

 با توجه به مناسب نبودن زیرساخت های حمل و نقل در کشور لهستان دست اندکاران برای هرچه بهتر برگزار کردن این بازیها سعی کردند از تجربه دیگران در زمینه توسعه زیرساخت ها استفاده کنند بنابراین  از دیگر کشورهای اروپایی مثل اتریش و سوئیس در سال 2008 میلادی و پرتغال در 2004 میلادی در این زمینه الگو برداری شد. اگرچه لهستان به عنوان چهارمین کشور اتحادیه اروپا دارای شبکه راههای مناسبی بود اما از نظر مسیر ترانزیت این جایگاه زیاد با موقعیت فعلی راههای آن تناسب نداشت. به عنوان مثال کشور لهستان از نظر مطالعات کمیسیون اتحادیه اروپا هرگز امکانات عبور قطارهای سریع السیر را که بالاتر از 250 کیلومتر سرعت دارند را نداشت و فقط 5 درصد از خطوط راه آهن این کشور توان تحمل حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را داشت  بنابراین اهمیت تخصیص بودجه برای توسعه شبکه حمل ونقل بدون تردید بین دست اندرکاران قابل قبول بود. با این روش مسئولان دولتی توانستند اهمیت دوران پس از برگزاری بازیها را نسبت به مدت برگزاری این دوره رقابت را درک و با تناسب آن تخصیص بودجه را در نظر گیرند. اینجاست که نکته کلیدی از دید آنها پنهان نماند و با کم کردن بودجه بازسازی یا نوسازی ورزشگاهها به کمتر از 10 درصد سهم بیشتری را در اختیار زیرساخت های حمل و نقل که در میزان منافع بلند مدت سهمی چشمگیر دارند ، قرار دادند. آنها از سالن های بدون استفاده و رها شده استفاده کردند و با کمترین هزینه آنها را دوباره برای استفاده درنظر گرفتند با این کار سرمایه گذاری بیشتر در زمینه زیرساخت های صنعت کشور انجام شد و به عنوان اثری غیر مستقیم در اقتصاد لهستان علاوه بر افزایش بهره وری تولید کنندگان داخلی و در نتیجه رونق اقتصادی کشور را زمینه سازی کند و در نهایت توجه سرمایه گذاران اقتصادی به لهستان را به دنبال داشته باشد. بر اساس برخی از نظرسنجی ها انجام شده توسط موسسه بازار اقتصاد، می توان طی یکی دو سال آینده اثرات بلند مدت اقتصادی این بازیها را در هر دو کشور شاهد بود .

اما روایت دیگری از اثرات بلند مدت برگزاری این بازیها توسط دولت لهستان در مورد تاثیر مثبت این روند بر بیکاری کشور نیز حاکی است که با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده قبل از برگزاری این بازیها کاهش نرخ بیکاری کاملا محسوس خواهد بود بطوری که طبق امار ارایه شده کشور لهستان تنها می توانست 2800 فرصت شغلی جدید ایجاد کند اما با توجه به اثرات بلند مدت میزبانی جام ملت های اروپا به عنوان سومین رویداد بزرگ ورزشی جهان همین کشور در سال 2015 میلادی سی هزار فرصت شغلی جدید را برای کشورش ایجاد خواهد کرد.  این نتیجه برای کشوری اروپایی که در منطقه ای با بحران مالی بالا واقع شده به عنوان معجزه ای خواهد بود.

اما تاثیر میزبانی این رویدادها بر گردشگری لهستان چگونه بوده است؟

براساس آمار وزارت ورزش و گردشگری لهستان تعداد بازدیدکنندگان خارجی ازلهستان طی سال 2010 میلادی حدود 13 میلیون نفر بوده و درآمد حاصل از صنعت گردشگری کشور طی همین سال بیش از 7/5 بیلیون یورو معادل 31 بیلیون واحد پول ملی کشور لهستان بوده و تقریبا 2 درصد تولید ناخالص ملی را شامل بوده است بنابرگزارش ها معمولا گردشگران خارجی بین 6 تا 7 روز در لهستان باقی می ماند و هر روز معادل 60 یورو هزینه می کردند که طی اقامت آنها حدود 400 یورو می شده اما امسال و صرفا طی این دوران  این گردشگران با حدود 4 شب اقامت مبلغی معادل 800 یورو را هزینه می کردند که نشانگر رشد میزان درآمد صنعت کشور لهستان در حین برگزاری و پس از آن است. هرچند برخی کارشناسان اعتقاد دارند این روند مثبت شاید کوتاه مدت باشد اما با توجه به اثرات بلند مدت اینگونه رویدادها همگی چشم به آینده صنعت گرشدگری لهستان دوخته اند.

بطور کلی اثرات اقتصادی این رویداد توسط وزارت ورزش و گردشگری لهستان اینگونه اعلام شده که تولید ناخالص کشور لهستان حدود 4/1 تا 7/2 درصد افزایش را نشان خواهد داد و به همین ترتیب دیگر شاخص های رشد اقتصادی کشور نیز در بازه زمانی تعیین شده مثبت خواهند شد.

پس با توجه به آمار و ارقام به نتیجه بسیار جالبی خواهیم رسید که این رویداد ورزشی علاوه بر تاثیر اقتصادی مثبت در زندگی مردم دولت را هم بی نصیب نگذاشته و با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل رشد قابل ملاحظه اقتصادی دولت هم در زمان برگزاری بازیها و هم پس از آن از میزبانی بازیهای یورو 2012 سود خوبی برده است.

 

تاثیرات میزبانی بازی های جام ملت های اروپا در اوکراین

بطور کلی در کشور اوکراین 9 درصد از تولید ناخالص از سال 2008 تا 2012 میلادی و زمان برگزاری بازیهای یورو 2012 صرف آماده سازی زیرساخت ها و سالن های ورزشی این دور رقابت ها شده است. بودجه مورد نیاز آماده سازی امکانان بازیهای جام ملت های اروپایی به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شد که نیمی از آن را خصوصی ها و نیم دیگر را دولت پرداخت کرده است. با توجه به اعلام مسئولان دولتی تقریبا 60 درصد مالیات دریافت شده طی سال 2010 و 2011 میلادی به شهرداری ها اختصاص یافته تا بازسازی و نوسازی شهرها را شروع کنند این مبلغ از مبلغ 3/30 بیلیون واحد پول اوکراین که به عنوان مالیات توسط دولت دریافت شده تامین شده است .

برخی منتقدان این هزینه ها اعلام کرده اندکه 9 درصد هزینه بسیار پایینی برای بازسازی زیرساخت های شهری و کشوری اوکران است و میزان قابل ملاحظه ای از این مبالغ قبلا باید هزینه می شده نه اینکه امروز و پس از فرسوده شدن. ساخت پایانه های جدید مسافری، خطوط مترو وراه آهن ازجمله این اقدامات دولت بوده است که بخصوص در شهر کیف صورت گرفته .  بازسازی راههای مواصلاتی و مهم کشور بخصوص بین دوشهر مهم یعنی کیف kive   و لویو leviv از جمله اقدامات مهم دولت برای میزبانی این مسابقات بوده و همچنین ترمیم و بازسازی خطوط راه آهن که بین دو شهر میزبان صورت گرفته از کلیدی ترین تصمیمات دولت بوده تا فاصله 540 کیلومتری بین دو شهر در زمانی کمتر از سه ساعت طی شود و با این بازسازی سرعت حرکت قطار در این مسیر به بیش از 180 کیلومتر در ساعت رسیده یعنی در حد استانداردهای اروپایی و دور از تصور مسئولان قبل از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا که این ارتقاء موفقیتی بسیار بالا برای کشور اوکران به حساب می آید.

 بطور کلی صنعت حمل و نقل در این کشور از پایین ترین سطح استاندارد جهانی برخوردار بوده اما به واسط این رویداد بزرگ ورزشی حمل ونقل عمومی و شهری در حد قابل قبولی رشد داشته و متناسب با نیاز دوران میزبانی ارتقاء یافتند و دولت قول داده پس از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا این روند را ادامه دهد. هرچند از سال 2009 میلادی اوگراین دچار مشکلات اقتصادی مهمی بود اما به واسطه تامین مالی و کمک های سازمانهای دولتی به این کشور توانست مشکلات را پشت سربگذارد و با مدیریتی بسیار منطقی و تمرکز نوسازی به زیرساخت های شهری و ماندگار کشور بهترین بهره را از این امتیاز به نفع خود و البته رفاه جامعه ببرد.

کشور اوکراین از نظر امکانات اقامتی و با توجه به ازدیاد هزینه های اقامتی در کشور تصمیم گرفت که به مجوز ساخت هتل ها روی آورد و هتل های مناسبی هم برای این دوره مهیا شد این کشور توانست از آمارهای بسیار مناسب بدست آمده از بازیهای یورو در سال 2008 میلادی که میزبانی آنها به عهده اتریش و سوئیس بود درس های بسیار مفیدی گرفته و با توجه به آنها تصمیم گیری نماید . طبق امار منتشر شده در آن زمان گردشگران در کشور اتریش 6/3 شب ماندند در صورتی که همین گروه در کشور سوئیس 4/3 شب اقامت کردند . هزینه اقامت این گروه در اتریش حدود 1327 یورو برآورد شد و در سوئیس آنها فقط حدود 938 یورو پرداختند. بنابراین که اوکراین که براورد کرده بود حدود 500 هزار گردشگر وارد کشور شوند سعی کرد با کنترل هزینه های آنها و پایین آوردن این هزینه ها برایشان این گروه را بیشتر در خاک خود نگهدارد طبق برآورد دولت اوکراین هر گردشگر طی اقامتش چیزی حدود 800 یورو باید می پرداخت که رقم متعادلی بود.

برنده کیست؟

همه آمارها و مطالعات از قبیل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بیانگر این است که کشور اوکراین شانس کمتری نسبت به لهستان خواهد داشت بطوری که بسیاری از اقتصاددانان و سیاسیون گفته اند اوکراین با توجه به کیفیت خدمات زیرساختی و بخصوص مواصلاتی کشورش نسبت به خدمات پیش رفته لهستان در واقع نمی تواند برنده این میدان باشد بخصوص اینکه مشکل سیاسی جدید این کشور نتوانست تصویری خوبی از اوکراین در ذهن گردشگران و 150 میلیون بیننده تلویزیونی این بازیها بسازد بنابراین بیشتر کارشناسان براین عقیده هستند که برنده واقعی میدان رقبابت های جام ملت های اروپا در سال 2012 میلادی کشوری لهستان خواهد بود البته نه در فوتبال بلکه در زمینه اقتصادی و بخصوص صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
درآمد کشور اوکراین از گردشگری هنگام بازیهای جام ملت های اروپا
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

کشور اوکراین هنگام میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا توانست 3/1 میلیون گردشگر را به سمت خود جلب کند و از انها پذیرایی کند که از آنها حدود 5/1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

معاون نخست وزیر کشور اوکراین بوریس کولسنیکو (Boris Kolesnikov) در مصاحبه ای با نشریه کومرسانت (Kommersant) این مطلب را اعلام کرده است . وی در پاسخ به این سئوال که از او پرسیده شد واقعا درآمد کشور اوکراین از این بازیها چقدر بوده است افزود: من بدون شک معتقدم که این کشور می تواند به زودی درآمد بسیار مناسبی از صنعت گرشدگری خود داشته باشد . این در حالی است که النا شاپووالوا (Elena Shapovalova) رئیس سازمان گردشگری و تفریحی اوکران اعلام کرده اوکران در سال 2011 میلادی حدود 9/8 میلیارد واحد پول اوکران درآمد داشته در صورتی که امسال طی این بازیها حدود 20 درصد افزایش نشان داده است.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
100 هزار نفر هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا در کیف اقام
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

بیش از یکصد هزار نفر گردشگر و مهمان در هتلهای شهر کیف هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا اقامت کردند. این اعدادو ارقام توسط شهردار شهر کیف آناتولی هلوبچنکو (, Anatoliy Holubchenko) هنگام بازرسی های محلی و جلسات با مدیران تحت فرمانش گفته است.  به عقیده این مقام دولتی این تاثیر میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا برای شهر کیف و بخصوص کشور اوکراین است که باعث شده نام این کشور و بخصوص این شهر در اکثر رسانه های جهان مطرح شود.

او اشاره کرده که بیشترین بار کاری در شهر کیف در تاریخ 24 ماه ژوئن هنگام برگزاری بازیهای یک چهارم نهایی و البته پس از آن بازی فینال بوده است. در این دوره تعداد درخواست های اقامت مسافران در هتل های شهر کیف 7310 مورد بود اما بیشترین درخواست اقامت در تاریخ 1 جولای امسال بوده است که این عدد تقریبا دو برابر تعداد قبلی است یعنی چیزی حدود 13475 نفر بوده است.  جالب است بدانید که براساس اطلاعات ثبت شده از طریق دفاتر ثبت هتل ها در این دوره تعداد گردشگران روسی 3607 نفر ، گردشگران سوئدی 3047 نفر ، گردشگران انگلیسی 2561، گردشگران ایتالیایی 1988 نفر و آلمانی ها 1658 نفر بوده اند . طبق آمار ثبت شده تعداد کل گردشگرانی که در هتل ها اقامت کرده اند 31000 نفر اعلام شده است.   

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی


 
 
طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا 8 میلیون نفر از اوکراین عبو
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

ترافیک مسافران عبوری از شهر کیف حدود 25 درصد هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا نسبت به سال گذشته همین موقع سال رشد نشان داده است.

به گفته پاولو شیشولین (Pavlo Shysholin) مسئول آماده سازی اوکراین برای میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا در سال 2012 این برای اولین بار در تاریخ کشور اوکراین است که این حجم مسافر از مرزهای کشور عبور می کنند. به گزارش این مقام مسئول طی برگزاری این بازیها حدود 8.3 میلیون نفر مسافر و دو میلیون وسیله نقلیه از مرزهای اوکراین عبور کرده اند که نشانگر حدود 22 تا 25 درصد رشد نسبت به سال 2011 میلادی در این کشور است.

طی این دوره بازیهای بین المللی تقریبا 1500 گروه کلاسه بندی شده مسئول جابجایی و حمل و نقل علاقمندان این دوره از بازیها بین شهرهای محل برگزاری بودند.

به گزارش مسئولان حمل و نقل اوکراین حدود 1500 هواپیما و 650 اتوبوس و البته 22500 وسیله نقلیه این تعداد بازدید کننده و علاقمند فوتبال را به کشور منتقل کرده اند. 

با این حال این تعداد از مسافران که از منطقه عبور کرده اند به گزارش مقامات دولتی اوکراین حدود 5/2 میلیون گردشگر خارجی و ورودی به منطقه بودند و تقریبا 5/1 میلیون نفر نیز از اتباع کشورهای همجوار دو کشور میزبان بودند. 

 برای پیگیری مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

 


 
 
جشنواره ماهیگیری طعمه لذیذ برای قلاب گردشگری ایران
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٤
 

همگان از اهمیت رونق گردشگری ورزشی در سطح جهان آگاهند و از تاثیرات مثبت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی این نوع گردشگری همه کارشناسان سخن گفته اند و می گویند.

ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای گردشگرپذیر نیز باید توجه ویژه ای به این صنعت نوظهور در گردشگری داشته باشد و به دنبال راهکارهای مفید جهت رونق گردشگری خود باشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران گردشگری سرمایه گذاری در گردشگری ورزشی ایران در واقع یکی از زودبازده ترین سرمایه گذاری ها و بازی برد برد برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

اگرچه در نگاه اول و تمرکز بر نیمه خالی لیوان ، کشورمان فاقد زیر ساخت های توسعه گردشگری ورزشی بوده اما با کمی تامل و بازنگری در می یابیم که به دلیل طبیعت بسیار مفید و چهار فصل بودن ایران بیشترین امکانات طبیعی برای رونق این شاخه از گردشگری یعنی گردشگری ورزشی و زیرمجموعه هایش را در اختیار دارد.

دشت ها و کوهستان ها و دریاچه ها همه و همه به عنوان سرمایه ای خدادادی و بسیار مناسب دراختیار گردشگری ایران و بخصوص گردشگری ورزشی ایران قرار گرفته اند بصورتی که حتی به گفته دست اندرکاران گردشگری کویرهای ایران که به عنوان غیر قابل سکونت ترین نقاط ایران هستند امکان جذب گردشگران ورزشی را به خود داشته و دارند.

اما ورزش مفرح و بسیار جذاب ماهیگیری که در جامعه ورزشی کشورمان دارای فدراسیون نیز هست بستری بسیار مناسب در زمینه رشد و گسترش صنعت گردشگری ورزشی کشور یکی از امکانات بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و حضور گردشگران داخلی و خارجی در اقصی نقاط ایران است.  هرچند امروزه شاهد برگزاری پراکنده اینگونه تورهای تفریحی در استانهای مختلف کشور هستیم اما اگر این تورها با برنامه ریزی هدفمند و متمرکز و دقیق تر انجام شوند شاهد رونق کسب وکار والبته گردشگری ایران در سراسر کشور خواهیم بود .

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری این نوع گردشگری در جهان طرفداران بسیار زیادی داشته و دارد بصورتی که هر ساله میزان قابل توجهی درآمدزایی برای کشورهای برگزار کننده اینگونه تورها در سطح بین المللی را به ارمغان می آورد و همانند طعمه ای لذیذ برای جذب گردشگران و ماجراجویان به گوشه وکنار جهان از آن استفاده شده است.

به گفته کارشناسان این شاخه از گردشگری ، برگزاری تورهای ماهیگیری هرگز فصل خاص یا گرما و سرما نمی شناسد و تنها محدودیت آن زمان تخم ریزی و تولید مثل ماهی هاست که با ایجاد دریاچه های مصنوعی این محدودیت هم قابل برطرف شدن است.  بصورتی که دست اندرکاران  با ریختن تعدادی ماهی در دریاچه مورد نظر می توانند در هر فصل از سال اقدام به برگزاری اینگونه تورهای تفریحی کنند.

به عنوان مثال کشور کره جنوبی هر ساله در فصل زمستان در منطقه HWACHEON که یکی از سردترین مناطق کره جنوبی است و تصور حضور چند صد هزار نفر به عنوان گردشگر در آن فصل از سال برایش سخت بوده با برگزاری جشنواره ماهی گیری روی یخ رودخانه که قطر آن به حدود 40 سانت می رسد گرمای خاصی به صنعت و اقتصاد کشور اهدا می کند. به گزارش مسئولین دولتی کره جنوبی هر ساله در این جشنواره حدود یک میلیون نفر شرکت کننده داخلی و خارجی شرکت می کنند و از یازده هزار سوراخ ایجاد شده روی یخ رودخانه مشغول صید 35 تن ماهی ریخته شده به آب در فضایی کاملا شاد و با امکانات بسیار مناسب اقامتی خواهند شد.

بنابراین کره جنوبی توانسته اقتصاد یخزده این شهر را در سردترین فصل سال با حضور گسترده گردشگران رونق بخشد  در حالی که ایران با داشتن امکانات بسیار مناسب گردشگری بخصوص در این زمینه بصورتی که در ماههای سردسال حتی در برخی از مناطق کشور باید کولر روشن کرد تا از دست گرما آسایش داشت ، بی توجه مانده . طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان جهانی گردشگری به ازای هر 7 نفر گردشگر یک فرصت شغلی در کشورهای گردشگرپذیر ایجاد می شود بنابراین کره جنوبی توانسته سالانه و با برگزاری این جشنواره تنها حدود 150 هزار شغل برای این شهر سردسیری ایجاد کند. پس برگزاری اینگونه جشنواره ها را می توان به عنوان بازی بردبرد برای صنعت گردشگری کشورهای مستعد برگزاری اینگونه تورهای تفریحی دانست . اما این بازی باید با همکاری دو بخش ورزشی وگردشگری ایران شکل گیرد تا برنده واقعی صنعت گردشگری ایران باشند نه اینکه مثل حال حاضر هر کدام مشغول موازی کاری با دیگری باشند . حاصل این موازی کاریها برگزاری جشنواره های ماهیگیری با قلاب تنها با حضور یکصد خانوار در مناطق بکر ایران بوده در حالی که کشور سوئیس به عنوان نمونه در آخرین جشنواره ماهیگیری خود توانسته در یکی از دریاچه های بسیار کوچک خود 250 هزار نفر را به مدت دو شبانه روز در چادرهایشان میخکوب کند  و باعث رونق صنعت گردشگری آن منطقه بشود.

حالا با درنظر گرفتن تنوع طبیعی ایران و البته امکانات بسیار مناسب برگزاری اینگونه تورهای ماهیگیری در فضایی بسیار سالم و خانوادگی بخصوص در شمال و جنوب کشور تصور کنید با مسئولان گردشگری ایران با بی توجهی به اینگونه تورهای تفریحی سالانه چند هزار فرصت شغلی را از بین می برند در حالی که مسئولان گردشگری ایران معتقدند ایران با توجه به اقلیم و جغرافیای خود بهترین شرایط برگزاری اینگونه جشنواره ها را در سطح بین المللی دارد و می تواند به عنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگری ورزشی در این رشته خاص توسط گردشگران انتخاب شود.

باید توجه داشته که البته نباید شتابزده عمل کرد و با ایجاد یک جریان گذرا حجم انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی را به مناطق  یاد شده سرازیر کرد و باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و البته تاثیر منفی در ذهن گردشگران شد بلکه باید با توجه به توانمندی های منطقه و ایجاد زیرساخت های مناسب هدفمند این فعالیت را انجام داد تا بتوانیم در کوتاه مدت به خواسته خود یعنی تبدیل ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ورزشی برسیم.

به عقیده کارشناسان گردشگری و اقتصادی ایران ایجاد امکانات و زیرساخت های  برگزاری این تورهای تفریحی بسیار ساده خواهدبود ونیازمند سرمایه گذاری های کلان نیست و برخی از آنها می گویند حتی با ایجاد امکانات چادرزدن و دسترسی به امکانات بهداشتی در کنار دریاچه های طبیعی می توان اینگونه تورها را برگزار کرد اما در شرایط ایده ال می توان با ساخت کمپ های دائمی و ایجاد دریاچه های مصنوعی با امکانات اقامتی بسیار مناسب و لوکس تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران بیاروریم که این امر بدون مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر نخواهد بود.

همه کارشناسان می گویند برگزاری اینگونه تورهای تفریحی علاوه بر تاثیرات روانی در ترویج مصرف مواد غذایی دریایی بسیار مفید هستند و با استفاده از جنبه تفریحی این جشنواره ها می توان آموزش های مفیدی در زمینه حفظ محیط زیست و اهمیت به تغذیه را به خانواده ها و شرکت کنندگاه انتقال داد.  اما به ظاهر فدراسیون ماهیگیری ایران هنوز نتوانسته پل ارتباطی مناسبی بین خود و مسئولان گردشگری ایران ایجاد کند تا ایجاد و زمینه سازی های بسیار مناسب بین المللی پای گردشگران خارجی را به این مسابقات و جشنواره ها باز کند بنباراین بجاست که هر دو سازمان دست به دست یکدیگر دهند و با تبلیغات مناسب و به موقع خارجی زمینه ساز رشد و گسترش این تورها در صنعت گردشگری ورزشی ایران بشوند. بهترین راهکار که قبلا نیز اشاره شد مشارکت بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری آنهاست چون با حضور اینگونه سرمایه گذارها به خودی خود گردشگران و علاقمندان به رشته ماهیگیری نیز از راه خواهند رسید و رشد اقتصادی مناطق مختلف ایران را شاهد خواهیم بود.

اما شاید بتوان مفید ترین خاصیت برگزاری اینگونه جشنواره ها پس از منافع مادی آن امکان هدایت متقاضیان سفر در ایام سال در ایران است بصورتی که بی شک سازمان میراث فرهنگی ایران با مدیریت و برگزاری اینگونه تورها در گوشه و کنار ایران می تواند سیل مسافران ایرانی و بخصوص خارجی ها را هدفمند به سراسر نقاط ایران هدایت کند و تمرکز آنها در نقطه ای خاص جلوگیری کند که بعضا باعث ثبت خاطراتی ناگوار و ناخوشایند برای آنها میشود.

پس حالا که شبکه گردشگری تلوزیونی در راه است و فدراسیون ماهیگیری هم فعالیت مناسبی دارد می توانیم با حضور گسترده و مدیریت دقیق مسئولان گردشگری در این زمینه شرایط حضور خصوصی ها را نیز مهیا کنیم و  صید مناسبی از گردشگری جهان برای ایران به دست آوریم.

عزتی

برای پیگیری مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم