صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

ایران یکهزارم فیتور را به خود اختصاص داده
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٤
 

نویسنده: عماد عزتی

فردا «نمایشگاه فیتور» یکی از بزرگترین رویدادهای صادرات نامرئی سال 2014 میلادی در کشور اسپانیا افتتاح می شود و همه فعالان عرصه گردشگری به این نمایشگاه چشم دوخته اند تا با داشته و نداشته های خودشان سهم بیشتری از صادرات نامرئی بین المللی را به خود اختصاص دهند.

کشورهایی چون آمریکا و حتی کشور میزبان با درنظر گرفتن این امتیاز در بهترین شرایط ممکن برای حضور در این نمایشگاه برنامه ریزی کرده و حضوری پررنگ خواهند داشت در حالی که ایران به عنوان یکی از ده کشور پرجاذبه گردشگری در جهان تنها با 9 شرکت کننده به استقبال این رویداد مهم صنعت گردشگری در جهان رفته است .

با کمی دقت و بهره گیری از اطلاعات و آماری که توسط سازمان برگزارکننده این نمایشگاه متوجه می شویم حدود 9 هزار شرکت فعال در زمینه های مختلف گردشگری در فیتور سال 2014 شرکت کرده اند و با دودوتا چهارتای خودمانی سهم یکهزارمی ایران را از این نمایشگاه در می یابیم.

هرچند برای نتیجه گیری حضور ایران در این نمایشگاه و رویداد مهم گردشگری جهان زود است هنوز تا اختتامیه آن و اعلام آمار و ارقام ارایه شده توسط کشور میزبان و البته مسئولان ایرانی حاضر در این نمایشگاه وقت باقی مانده و باید منتظر بود اما جای تردید نیست که این تعداد شرکت ایران که در فیتور امسال حاضر هستند به نوعی در هیاهوی بزرگ دیگر کشورها مثل ترکیه که با حدود 50 شرکت گردشگری در فیتور حاضر شده راه به جایی نخواهد داشت و به ناچار همانند گذشته با صورتحسابی سنگین دوباره راهی وطن خواهد شد .

اما اگر بخواهیم به نیمه پر لیون بنگریم همین که ریاست سازمان گردشگری ایران به عنوان سکاندار صادرات نامرئی کشورمان در این نمایشگاه حاضر است جای بسی خوشحالی است می توان به جای چشم امید داشتن به فعالیت پراکنده نه شرکت کننده ایرانی در نمایشگاه به سخنرانی ها و جلساتی که معاون رئیس جمهور ایران به عنوان بالاترین مقام گردشگری کشورمان در آنها حضور دارد چشم امید داشت .

امید است مدیریت نجفی در فیتور هم کارساز شده و با دستی پر از اخبار خوش به کشورمان بازگردد و فعالان عرصه گردشگری ایران را با اخبار خود به آینده روشن در صادرات نامرئی ایران نوید دهد

 


 
 
اول فرهنگ سازی بعد خدمات استاندارد
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٤
 

کسب و کار ضرورت استانداردسازی گردشگری ایران را بررسی می کند

  • توجه به آژانس های مسافرتی مقدمه ای برای استانداردشدن صادرات نامرئی ایران
  • اول فرهنگ سازی بعد خدمات استاندارد
  • مهری که هنوز روی صادرات نامرئی زده نشده است

 

هرچند ارائه خدمات استاندارد در صنعت گردشگری بین المللی بخصوص در کشورهای پیشرفته در این صنعت مدت هاست ارایه می شود، اما ظاهرا در کشورمان ایران با انبوهی از جاذبه های طبیعی و تاریخی هنوز کلمه استاندارد در صنعت گردشگری جایگاهی نداشته و کمتر از یک دهه است که صحبت از آن به میان آمده ؛ در حالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری ، صادرات نامرئی هیچ منطقه از جهان ارتقاء نمی یابد مگر استانداردسازی به صورت علمی در آن صورت گرفته باشد.

شاید از خودتان بپرسید مگر گردشگری هم استاندارد می شود که دکتر ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در این زمینه می گوید: از زمانی که گردشگری به عنوان صنعت شناخته شد و به آن صادرات نامرئی لقب دادند کلمه استاندارد هم همانند دیگر صنایع به آن راه یافت و ترجمه ای دقیق به خود گرفت.

ایمانی خوشخو ضمن تاکید بر تاثیر برندسازی در استانداردسازی صنعت گردشگری می گوید: اگر کشوری قصد استاندارد کردن خدمات گردشگری خود را دارد ابتدا باید برندسازی را به طور علمی و عملی در زمینه خدمات گردشگری خود انجام دهد و سپس به دنبال استاندارد سازی برود .

وی معتقد است اگر کشورها در زمینه برندسازی عمل کنند خودبخود استاندارد هم در آن شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال، شما بادیدن آرم یک شرکت های هواپیمایی به عنوان برند شرکت هواپیمایی منتظر دریافت خدماتی خاص و البته پرداخت هزینه ای درهمان شرایط هستید این یعنی استاندارد سازی چون از برند تعریف شده ذهنی خودتان انتظار خدماتی کاملا مشخص و استاندارد آن برند را دارید نه بیشتر ونه کمتر  پس ابتدا باید برندسازی در صنعت گردشگری شکل بگیرد و پس از آن به استاندارد سازی روی آوریم.

این درحالی است که دکتر ناصر عندلیب مدیرعامل یکی از شرکت های آموزشی و مجری طرح استانداردسازی «طرح تطبیق» سازمان میراث فرهنگی کشورمان در این زمینه می گوید:  قبل از هر کاری باید خودمان و نحوه تفکر و مدیریت گردشگری کشورمان را با معیارهای بین المللی منطبق کنیم تا بعد از آن بتوانیم فکر استاندارد کردن و یا استاندارد شدن در این صنعت را داشته باشیم.

وی می افزاید به چند دلیل لازم است که گردشگری ایران استانداردسازی شود؛ اول اینکه فضای صنعت گردشگری بین المللی فضایی رقابتی شده ؛ دوم اینکه در همین فضای رقابتی سفر کردن نیز بسیار ساده و سهل شده است و همین موضوع باعث شده تا امکان مقایسه به گردشگران داده شود و با توجه به معیارهای ذهنی خودشان و استانداردهایی که به دنبال هستند مقصد نهایی را تعیین کنند.

اما مهمترین نکته که به لزوم استاندارد سازی گردشگری ایران خواهد انجامید بحث ارزش پول است چون هم اکنون هیچ توریستی در جهان حاضر نیست بدون دلیل پول خود را هدر بدهد بلکه قصد بهینه استفاده کردن از آن دارد که همین موضوع نیازمند استانداردسازی خدمات گردشگری در کشورمان خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر استانداردسازی خدمات گردشگری ایران می افزاید: همانطور که می دانیم استاندارد در صنعت گردشگری یعنی تعیین حداقل های خدمات در این صنعت؛ یعنی آژانس های مسافرتی ، هتل یا حتی مراکز گردشگری باید حداقل های کاملا مشخص داشته باشد که به خودی خود باعث ایجاد پایه ای در ارایه خدمات گردشگری به گردشگران خواهد شد.

بنابراین با تعیین حداقل ها می توانیم سطح انتظار گردشگران از خدمات قابل دریافتشان از گردشگری ایران را مشخص کرد و از ایجاد مشکلات و مسایلی بعدی مثل شکایت ها و خاطرات بد جلوگیری کنیم این درحالی است که اگر توانستیم خدماتی بالاتر به گردشگر ارایه کنیم باعث افتخار گردشگری ایران باشد.

عندلیب می گوید: هرچند سازمان میراث فرهنگی از سال 1383 با عنوان کردن «طرح تطبیق» قصد اینکار یعنی استاندارد سازی را داشت اما متاسفانه بنا به دلایلی این طرح تا سال 1389 بلاتکلیف مانده بود واجرایی نشد اما از سال 1390 شرکت کاراد این کار را برعهده گرفت و دوباره به حرکت درآورد.

مجری طرح تطبیق سازمان میراث فرهنگی معتقد است برای ایجاد استاندارد در خدمات گردشگری باید ابتدا فرهنگ سازی بین گردشگران و البته فعالان عرصه گردشگری صورت بگیرد تا هر دو گروه از فواید این کار آگاهی یابند.

 وی دلیل عدم موفقیت قبلی این طرح نبودفرهنگ مناسب و البته ناتوانی مجری قبلی جهت سرمایه گذاری در فرهنگ سازی عنوان می کند و می گوید: همانطور که می دانیم فرهنگ سازی در هر کاری نیازمند هزینه هنگفتی است که یک شرکت کوچک نمی تواند از عهده آن برآید و باید زمینه حضور هلدینگ های بزرگ با توان مالی بالا و البته ارتباطات قوی ایجاد میشد تا می توانستیم شاهد به ثمر رسیدن اهداف طرح در همان سالهای اولیه می بودیم که متاسفانه نشد.

عندلیب اولین مرحله استاندارد سازی خدمات گردشگری را استاندارد کردن خدمات در آژانس های مسافرتی می داند و پس از آن به مراکز اقامتی اشاره می کند و می افزاید: اگر بتوانیم خدمات ارایه شده توسط آژانس را استاندارد کنیم به ناچار مراکز اقامتی هم باید خدمات استانداردی ارایه کنندو به دنبال آنها مراکز تفریحی وحتی مراکز خرید نیز به استانداردشدن خدماتشان روی خواهند آورد .

 


 
 
تجارت چمدانی باعث شده تا آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی نداشته باشیم
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٤
 

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری :

تجارت چمدانی باعث شده تا آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی نداشته باشیم

نویسنده : عماد عزتی

با تغییر رویکرد دولت یازدهم نسبت به توسعه گردشگری و صنایع وابسته آن اکثر فعالان حرفه های وابسته به آن از جمله صنایع دستی نیز انتظار توسعه و رونق کسب و کار خود را دارند از این رو معان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور برای دست یابی به مشکلات و معضلات تولید کنندگان این نوع مصنوعات اقدام به برگزاری جلساتی با تولید کنندگان به صورت استانی کرده است که اولین سفرش را از استان زنجان آغاز کرد .

نامور مطلق در این استان ضمن برگزاری جلسات متعدد با فعالان و تولید کنندگان صنایع دستی استان گفت: کاهش نرخ ها و قیمت تمام شده برای تولید صنایع دستی یکی از الزامات گسترش تولید و فروش صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی است و نقش تشکل های مردم نهاد در این بخش را نباید نادیده گرفت.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تاکید بر دست یابی به بازارهای ثابت صادراتی گفت: تا زمانی که کارها و اجرای برنامه ها به بخش خصوصی واگذار نشده است، نمی توان به رشد و توسعه حقیقی کشور امیدوار بود.

نامور مطلق به آمار صادرات صنایع دستی کشور اشاره کرد و میزان تولیدات صادر شده طی سال 91 را 740 میلیون دلار برشمرد و وجود تحریم ها را موجب از دست رفتن بازارهای هدف صنایع دستی کشور خواند و اغلب محصولات خارج شده از ایران را به شکل چمدانی عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی در دست نیست افزود: خروج چمدانی صنایع دستی کشور موجب ثبت نشدن آنها در فهرست کالاهای صادراتی شده است و ایران را از کشورهای عقب مانده در زمینه صادرات صنایع دستی با وجود ظرفیت ها و بضاعت های فراوان خواند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده و اقدامی نیز برای یافتن بازارهای جدید جهانی صورت نگرفته است.

وی توسعه صادرات صنایع دستی را از برنامه های ملی عنوان کرد و لازمه گسترش صادرات را ایجاد زیرساخت های لازم برای ساماندهی تولیدات خواند. نامور مطلق تاکید کرد: ایران به دنبال بازارهای به نسبت ثابتی است تا به این طریق بتواند با ثبات بیشتر اقدام به عرضه محصولات خود کند.

این در حالی است که منوچهر عبدلی رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران در باره تجارت چمدانی صنایع دستی می گوید: از آنجا که ایران نتوانسته به بازارهای بین المللی متناسب با تولیدات خود دست یابد و ضعف بسیار زیادی در بازاریابی صنایع تولیدی ایران داریم این نوع تجارت بسته به سلیقه و علاقه های شخصی مسافران کشور و البته برخی تولید کنندگان شکل گرفته است .

عبدلی ضمن اشاره به رونق تجارت چمدانی و عدم کنترل نهاد های مسئول برای ارایه آمارهای دقیق می گوید: بسیاری از خریداران صنایع دستی ما که به صورت چمدانی اقدام به انتقال این مصنوعات به دیگر کشورها می کنند از کشورهای همسایه ایران به تولید کنندگان مراجعه می کنند و بدون اعلام مقصد اصلی تولیدات آنها اقدام به خرید اجناس به بهای بسیاری نازل می کنند و پس از انتقال این مصنوعات آنها را به بهای بسیار بالایی به علاقمندان خارجی می فروشند در حالی که می توانیم با کنترل اینگونه صادرات به صورت تجارت قانونی و قابل پیگیری علاوه بر حمایت از تولید کنندگان داخلی زمینه رونق کسب و کارشان را نیز فراهم کنیم.

وی می افزاید: هرچند تجارت چمدانی مصنوعات صنایع دستی هم جزوی از صادرات به حساب می آید اما این موضوع زمانی قابل چشم پوشی است که صادرات قانونی یا از طریق ارگان های مربوطه کاملا مشخص و از رونق خوبی برخوردار باشد نه شرایط فعلی ما که نه صادرات مناسبی از محصولات خود دیده ایم و نه آماری از تجارت چمدانی کشور در دست داریم.

این کارشناس صنایع دستی ، می افزاید: همانطور که می دانیم ایران از نظر تنوع تولیدات صنایع دستی و البته کیفیت تولیدات جایگاه بسیار بالایی در صنایع دستی بین المللی دارد اما متاسفانه ضعف های یاد شده همواره باعث شده که مصنوعات تولیدی ایران یا بازارشان به کلی از دست بدهند یا اینکه دررقابت با تولیدات دیگر کشورها مثل چین یا افغانستان و هندوستان مغلوب شوند.

رئیس اتحادیه سراسر صنایع دستی ایران با تاکید بر توجه به بسته بندی در صنایع دستی تصریح می کند: ضعف عمده تولیدات ایران علی رغم کیفیت بالا نوع و انتخاب بسته بندی های صادراتی است به صورتی که همین موضوع باعث می شود بسیاری از خریداران از خیر خرید محصولات کشورمان بگذرند و به سراغ بسته بندی های لوکس تر برند در حالی که محتوی آنها بی کیفیت تر است .

عبدلی درباره ایجاد بازارهای بین المللی و حضور صنایع دستی کشورمان در بازارهای هدف به خانه های فرهنگ و هنر ایران که مدت هاست بدون هیچ دلیل تعطیل شده اند اشاره می کند و می گوید: این خانه ها زمانی به عنوان نمایشگاهی دائمی محلی برای ارایه محصولات و صنایع دستی کشورمان در بازارهای بین المللی بود اما همانطور که می دانیم مدت هاست که بنا بدلایل نامعلوم این خانه ها تعطیل شده اند و هیچ گونه فعالیتی درباره راه اندازی مجدد آنها صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران با تاکید بر تعیین ضوابط و کنترل بسته بندی استاندارد صنایع دستی کشورمان جهت ورود به بازارهای بین المللی می گوید: اگر واقعا قصد موفقیت در رقابت تنگاتنگ بازارهای بین المللی صنایع دستی را داریم ابتدا باید با ایجاد تسهیلات و مشوق هایی تولید کنندگان را وادار به استفاده از بسته بندی های استاندارد و قابل رقابت با تولیدات دیگر کشورها کنیم .

به عقیده این کارشناس صنایع دستی این مشوق ها می تواند با ارایه تسهیلات کم بهره برای خرید دستگاهها ، معافیت های مالیاتی یا حتی جوایز صادراتی بین تولید کنندگان صنایع دستی کشورمان نهادیه شده و در نهایت به صورت فرهنگ بومی شود.