صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

کت شلوار متری چند؟
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

با فرا رسیدن اسفند ماه بازار خرید لباس های شب عید گرم شده و بسیاری برای تهیه پوشاک نو روانه بازارهای شهر و دیار خود می شوند . هرچند امروزه به دلیل کمبود وقت یا اینکه تفکر اقتصادی اکثر خریداران ترجیح می دهند از کت و شلوارهای آماده داخلی یا خارجی استفاده کنند اما هستند گروهی از خریداران که به دوخت و کیفیت تن پوش خود اهمیت می دهند و طبق رسم قدیم هنوزهم به جای خرید لباس های آماده  و شرکتی امروزی ، هنر دست خیاط های ماهر و مورد اعتماد خود را برتن می کنند و به دید و بازدید عید یا مهمانی می روند.

اگر هنوز پایبند رسم و رسوم قدیمی هستید و زیاد به مدل های دوخته شده پشت ویترین مغازه ها اعتماد ندارید ، بدون شک یکی از مشتری های پروپا قرص بازار پارچه کت و شلوار بوده و برای انتخاب پارچه مناسب وقت زیادی خواهید گذاشت، چو استادکار و خیاط مورد اعتماد شما قیچی به هر پارچه ای نمی زند.

هرامروز، زیاد تاریخ مناسبی برای خرید پارچه و البته سفارش دوخت کت و شلوار شب عید به خیاط نیست و باید از ماه های قبل برای دوخت لباس شب عید خودتان اقدام می کردید اما به هرحال ممکن است به هر دلیلی موفق به این کار نشده باشید . بنابراین بد نیست قبل از رفتن به بازار پارچه کمی از موجودی بازار مطلع باشید تا در تصمیم گیری خود سردرگم نشوید، اگرچه برای خرید پارچه حتما باید به مغازه مراجعه کنید و از نزدیک طرح ، بافت و جنس پارچه را ببنید ولی بازهم بد نیست کمی با اطلاع قبلی وارد بازار خرید شوید.

اگر پایتخت نشین هستید بازارهای خرید پارچه کت و شلوار به چهار نقطه تهران ختم می شود و هرچند تا دو یا سه دهه پیش خیابان لاله زار مرکز اصلی بود اما ظاهرا از آن بورس قدیمی تنها چند مغازه با خاطره هایی زیبا باقی نمانده است و باید سراغ دیگر نقاط تهران رفت .

به هر حال امروزه بازار بزرگ تهران ، خیابان مولوی، خیابان انقلاب مقابل پارک دانشجو و خیابان زرتشت ،  گزینه های مقابل شماست ، هرچند امروزه بسیاری از خیاط ها موجودی مشخصی از پارچه ها را داخل مغازه خود به مشتریان معرفی می کنند اما بهترین نقطه برای تهیه پارچه های مناسب همان خیابان انقلاب مقابل پارک دانشجوست بد نیست بدانید در منطقه عبدل آباد هم پارچه به صورت کیلویی فروخته می شود اما تنوع مغازه پارچه فروشی انقلاب چیز دیگری است و دنیایی از گزینه ها را مقابل شما با توجه به بودجه ای درنظر گرفته اید مقابلتان قرار خواهد داد.

فاستونی هم فاستونی های قدیم

معمولا کلمه فاستونی با نام کت و شلوار گره خرده است و اولین نامی که از پارچه مرغوب و مناسب برای دوخت وکت و شلوار به ذهن آقایان می رسد همین کلمه است  اما امروزه به لطف تکنولوژی های نوین و البته ورود پارچه های نانو شاید این نام کمتر از گذشته تکرار شده و نام های جدیدی برای علاقمندان و شیک پوشان مطرح است . بطور کلی در بازار پارچه کت و شلوار می توانیم محصولات موجود را به دو بخش داخلی و خارجی همانند دیگر صنوف تقسیم بندی کنیم که مهمترین تولیدات داخلی مربوط به کارخانجات جامعه و مطهری است، البته در گوشه وکنار مغازه های پارچه فروشی گاهی محصولاتی از کارخانه مقدم نیز باقی مانده است اما در بخش وارداتی ها ، تنوع بیشتر است و پارچه های آلتین، لنین ، کرپ و فوتر بیشتر از دیگران به چشم می خورند اگر از کشور سازنده خارجی ها بپرسید بیشتر با کلمه چین برخورد خواهید داشت و گاهی هم اسم ترکیه به زبان فروشنده جاری خواهد شد.

این در حالی است که برخی از پارچه های خاص و مرغوب انگلیسی هم همانند گذشته در بازار کشورمان دردسترس هستند ولی با قیمتی کاملا متفاوت از دیگران؛ بد نیست بدانیم قیمت این پارچه ها از متری 130 هزار تومان آغاز تا متری 500 هزار تومان خواهند رسید که دلیل اصلی این گرانی ابتدا جنس مرغوب و بعد از ان خاص بودنشان در طرح و رنگ است.  یعنی طرحی مخصوص به یک توپ  پارچه چون برخی از آقایان علاقمندهستند نوع پارچه کت و شلوارشان تک و بدون همتا باشد.

بنابراین در بازار داخلی یا خارجی به دنبال تهیه پارچه هایی خاص برای دوخت کت و شلواری منحصر بفرد هستند و از این نوع پارچه ها استفاده می کنند. اگر علاقمند به دیدن این نوع پارچه ها یا اینکه به دنبال آنها هستید، بد نیست به خیابان وزرا یا زرتشت سری بزنید تا بتوانید تفاوت های واقعی این پارچه ها را با دیگران ببینید البته خودتان را برای شنیدن قیمت هایی کاملا نجومی آماده کنید.

 

حدود قیمت پارچه های موجود بازار ایران

ردیف

نوع پارچه

کشور تولید کننده

قیمت ها به هزار تومان محاسبه شده است

1

فاستونی

مطهری – ایران

30 تا 40

2

فاستونی

جامعه – ایران

35 تا 40

3

فاستونی

مقدم – ایران

30 تا 40

4

کرپ کنزو

چین

20 تا 26

5

کرپ گاواردین

چین

17 تا 22

6

فوتر پالتویی

چین

20 تا 28

7

پالتویی دو رو

چین

20 تا 30

8

فوتر پالتویی

ترک

40 تا 55

9

کرپ کنزو

ترک

30 تا 35

10

آلتین

چین

60 تا 70

11

لنین

چین

60 تا 65

12

فنانل

چین و ترک

60 تا 70

13

طرح های مختلف

 پارچه انگلیسی

130 تا 500

 

اما به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است چون پس از خرید پارچه نوبت به مراجعه به خیاطی مورد اعتمادتان رسیده است هرچند این خیاطی ها بورس مشخصی ندارند اما برخی از قدیمی ها هنوزهم به خیاط های خیابان انقلاب مقابل پارک دانشجو که از قدیم معروف هستند وفادار بوده  و به آنها مراجعه می کنند اما گروهی هم با خیاط محلی خودشان کار می کنند به هر حال بسته به سابقه و معروف بودن خیاطی که به آن مراجعه می کنید باید انتظار پرداخت دستمزد برای دوخت کت وشلواری مجلسی داشته باشید .

هم اکنون هزینه دوخت یک دست کت و شلوار با احتساب نوع پارچه و قیمت آستری مورد استفاده کمتر از 200 هزار تومان نیست اما در مواردی که سراغ خیاط های معروف و اسم و رسم دار بروید تا 800 هزار تومان هم باید انتظار دریافت دستمزد داشته باشد چون در واقع نام این خیاط های قدیمی همانند برندی معروف بر تن شما خواهند بود اما براساس اعلام نرخ اتحادیه در سال 1392 این قیمت چیزی بین 200 تا 400 هزار تومان تعیین شده است.

کار تمام نشده بلکه شما برای داشتن یک دست لباس مجلسی و کامل نیازمند تهیه پیراهن هم هستید ولی مدتی است که در این زمینه مراجعه به پارچه فروشی کاملا منسوخ شده است چون تنوع و اجناس مختلف پیراهن مردانه با برندهای متفاوت توانسته حتی مشکل پسندان را هم قانع کند که نیازی به دست دوز بودن پیراهن نیست .


 
 
بازاری رنگارنگ به نام پارچه رومبلی
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

شاید امسال قصد تغییر مبلمان منزل را داشتید اما با دیدن قیمت های نجومی آنها به فکر تغییر ظاهر آنها افتاده اید نه خودشان، بنابراین اولین گزینه تغییر روکش مبلمان منزل است تا با این کار جلوه ای تازه به منزل بدهید .

بنابراین کمی تحمل کنید و قبل از خروج از منزل این مطلب را مطالعه کنید تا با دیدی کاملا اقتصادی و متناسب با نظرتان راهی بازار خرید شوید.

مراکز خرید تهران

بطوری کلی در تهران چهار مرکز خرید پارچه رومبلی وجود دارد که عبارتند از دروازه شمیران ( خیابان روشندلان) ، بازار بزرگ ، مولوی و عبدل آباد ولی به تازگی خیابان زرتشت ، دلاوران و خیابان ولیعصر نرسیده به میدان نیز به جمع فروشندگان پارچه های رومبلی پیوسته اند که تعداد بسیاری را مجذوب طرح ها و رنگ های خود کرده اند.

هر کدام از این مراکز می توانند سلیقه های مختلفی را به خود جلب کنند ولی مرکز اصلی همان دروازه شمیران است که از قدیم به عنوان منبع اصلی خرید پارچه رومبلی بین مردم مشهور شده است به قول معروف همه راه ها به رم ختم خواهد شد.

توپی یا تکه ای مسئله این است؟

حالا با دانستن مراکز فروش پارچه رومبلی می توانید نزدیکترین را به منزل انتخاب کنید چون به واقع تفاوت زیادی بین آنها نیست و  تمام فروشگاههای این مناطق توان ارایه خدمات با هر سلیقه و بودجه را دارند اما یک نکته برای شما که علاقمند هستید اقتصادی خرید کنید بسیار مهم است .

مدتی است برخی از این فروشگاه ها اقدام به فروش برخی از پارچه های تکه ای و در واقع باقی مانده توپ خود می کنند بنابراین بد نیست ابتدا از این امتیاز استفاده کنید چون بدون تردید می توانید پارچه مورد علاقه خودتان را بسیار ارزانتر از قیمت توپی آن تهیه این پارچه ها هیچ مشکلی ندارند فقط اندازه آنها باعث شده تا به قیمت نازلتری فروخته شوند.

بد نیست بدانیم که طبق مد اجباری نیست که کل سرویس مبلمان شما از یک پارچه باشد بلکه می تواند با استفاده از طرح های مشابه و متناسب سرویس مبلمان جدیدی با قیمت مناسب را به خودتان هدیه دهید . پس در انتخاب خودتان عجله نکنید و با حوصله ابتدا از این امتیاز استفاده کنید و اگر نتوانستید پارچه مورد علاقه خودتان را بیابید به دنبال پارچه های توپی بروید.

داخلی یا خارجی کدام گزینه بهتر است؟

همانطور که می دانید بازار پارچه بطور کلی با تنوع بسیار زیادی همراه است و پارچه های رومبلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش اصلی ذهن تمام خریداران این است که محصول کدام کشور بهتر از دیگری است و آیا محصولات تولید ایران قابلیت رقابت با دیگران را دارند؟

پاسخ این سئوال در پارچه های معمولی کاملا مشخص است چون صنعت نساجی ایران کاملا توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد اما درباره برخی از محصولات خاص مانند طرح های گل برجسته یا پارچه های زربافت و طرح های کوپلنی شاید گزینه خارجی بهتر از داخلی برای شماست.

بطور کلی محصولات ایران، فرانسه، چین ، ژاپن ، آلمان، کره جنوبی و ترکیه در بازار پارچه رومبلی با قیمت های متفاوتی خودنمایی می کنند اما ظاهرا مدتی است این محصولات چینی هستند که یکه تاز میدان شده اند و بازار پارچه رومبلی ایران به قبضه کرده اند و پس از آن محصولات ترکیه قرار گرفته است در حالی که مقام سوم بازار پارچه رومبلی را محصولات یزد به خود اختصاص داده اند.

«نانو» روی مبل هم دست گذاشته است

یکی از دغدغه های اصلی تمام مشتریان پارچه رومبلی بخصوص آنها که فرزند کوچکی در منزل دارند ، استقامت پارچه و البته قابلیت شستشویی آنهاست که معمولا بیشتر خریداران به سمت پارچه های درشت بافت یا ضخیم سوق می دهد اما نگران نباشید چون تکنولوژی نانو اینجاهم پا درمیانی کرده و بسیاری از پارچه ها را ضد آب و ضد لک کرده است بنابراین زیاد سخت نگیرید اگر پارچه به ظاهر نازک و نرم بود چون با استفاده از این فن آوری نوین دیگر مشکلی از بابت کثیف شدن پارچه یا استقامت آن نیست . اما به قول معروف همه راه ها به رم ختم می شود حالا نوبت محاسبه و قیمت ها رسیده بنابراین بد نیست قیمت برخی از پارچه ها را بدانیم .

جدول قیمت برخی از نمونه پارچه ها

نوع پارچه

قیمت (هر مترمربع به تومان)

محصول

پاندا گلدار (آلفردو)

12000

چین

پوست اسبی براق

26000

ترکیه

کریستال گل برجسته

18000

چین

جیر مدل تایتانیک

13000

چین

جیر گلدار (آلفردو)

25000

ترکیه

رویال

14500

ایران

راه دار گلدار استیل

13000

ایران

حوله ای

12500

ایران

آیدین

21000

ایران

سوتکس گلدار

25500

ایران

شانل ساده

9000

ایران

شیفر

17500

ایران

پوست اسبی معمولی

21000

ترکیه

چرم رویال

17000

ترکیه

چرم معمولی

15000

ترکیه

کریستال گل برجسته

25000 - 27000

ایران – یزد

کریستال 2902

26000

ایران – یزد

کریستال

23500

ایران – یزد

برلیانت 2013

18500

ایران – یزد

کریستال گل برجسته 2506

25500

ایران – یزد

کریستال 5248

24000

ایران - یزد

 

پیراهن مبلی چند؟

حالا که کار انتخاب پارچه تمام شد بد نیست برای نگهداری بهتر از این پارچه ها اقدام به خرید پیراهن مبلی نیز کنید چون با استفاده از این پیراهن بدون تردید طول عمر مفید پارچه رومبلی شما بیشتر از قبل خواهد شد اگر از چند و چون این بازار نیز بخواهیم برایتان بگوییم بد نیست بدانید دنیای مجازی برای شما کار را ساده کرد است چون می توانید مدل های متنوعی از پیراهن مبلی را با قیمت های مشخصی تهیه کنید چون استاندارد آنها یکسان است و سایز آنها برای همه نوع مبلی استانداردی قابل مصرف این محصولات برای یک دست مبل هفت نفره چیزی حدود 170 هزار تومان برایتان آب خواهد خورد .

اما اگر مشکل پسند هستید و از بین مدل های موجود چیزی را نپسندید می توانید با استفاده از پارچه های معمول سفارش دوخت پیراهن مناسب مبلمان منزل را بدهید معمول پارچه های مناسب اینکار قیمتی معادل 7000 تومان تا 15000 هزار تومان خواهند داشت که می توانید از بین آنها انتخاب کنید اما بحث دستمزد کاملا متفاوت است که می توانید محدوده قیمتی را از جدول زیر بدست اورید.

جدول هزینه دوخت پیراهن مبلی

نوع مبل

تعداد

مشخصات طرح دوخت

قیمت (تومان)

راحتی

7 نفره

ساده

70000

راحتی

هفت نفره

تشک جدا زیپ دار

90000

استیل

7 نفره

تشک جدا زیپ دار

100000

استیل

9 نفره

تشک جدا زیپ دار

125000

صندلی غذاخوری

تا 20 عدد

یک تکه

قیمت هر عدد 10000

صندلی غذاخوری

کمتر از 100 عدد

یک تکه

قیمت هر عدد 8500

صندلی غذاخوری

بالای 100 عدد

یک تکه

قیمت هر عدد 7000

 

 


 
 
کانون اتومبیل رانی سایه ای سنگین بر سازمان میراث فرهنگی
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 


 

اگرچه سالها پیش کانون اتومبیل رانی و جهان گردی متولی صنعت گردشگری و صادرات نامرئی ایران باستانی بوده و بسیاری از مدیران فعلی زمانی در این مجموعه فعالیت می کردند اما دیر زمانی نیست که مسئولیت های عمومی این کانون در گردشگری ایران برای همیشه با رای و دستورات دولتی به سازمان میراث فرهنگی سپرده شده و بسیاری از فعالیت های برون مرزی و البته تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای کلان گردشگری کشورمان به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری واگذار شده است ؛ اما ظاهرا هنوز پدرخواندگی کانون برای سازمان میراث فرهنگی همانند سایه ای سنگین روی شانه های متولی قانونی گردشگری کشورمان قرار گرفته و مانع از استقلال و سیاست گذاری دقیق برای آینده گردشگری کشور شده است .

شاید پس متولی شدن سازمان میراث فرهنگی، کانون اتومبیل رانی و جهانگردی صرفا برای دریافت گواهینامه بین المللی و ترانزیت اتومبیل بین مردم شهرت داشت ولی مدتی است دوباره این کانون با استفاده از خلاء های قانونی که در مدیریت سازمان میراث فرهنگی وجود دارد و البته ارتباطات مدیریتی، جایگاه ویژه ای برای خود در صنعت گردشگری بخصوص در سازمان میراث فرهنگی دست و پا کرده سعی در کنترل برخی از امور داشته است .

حضوری که از اوایل دولت دهم آغاز شد و با رویکار آمدن دولت یازدهم به نهایت خود رسید و به نوعی کانون اتومبیل رانی را به حیاط خلوتی برای مدیران میراثی تبدیل کرد . بد نیست بدانیم این موضوع با دو تصمیم اخیر سازمان میراث فرهنگی کاملا برای دست اندرکاران بخش خصوصی نمایان شد و باعث دلسردی خصوصی ها از آینده گردشگری ایران شده است.

اول اینکه برگزاری کلیه نمایشگاههای خارج از مرزهای کشورمان در زمینه صنعت گردشگری به این کانون واگذار شد ؛ تجربه ای که  سال های متمادی هرگز نتیجه مناسبی نداشته است و به جز صورت حساب های کلان برای صادرات نامرئی ایران ارمغانی به دست نیاورده است و دوم امضاء تفاهم نامه ای که معاون گردشگری کشورمان تمام قد ازآن دفاع کرد و این تفاهم نامه را حق مسلم کانون اتومبیرانی دانست.

این امتیاز چیزی نبود به جز واگذاری مسئولیت و اجرای احداث و راه اندازی دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در کشورهای بازار هدف گردشگری ایران ؛ امتیازی که به واقع بسیاری از فعالان بخش خصوصی بخصوص آژانس های مسافرتی را به آن متعرض کرده و باعث واکنش های متفاوتی در این زمینه شده است.

چون همانطور که می دانیم صنعت گردشگری، صنعتی کاملا خصوصی است و به تناسب سیاست های بخش خصوصی به آینده آن می توان امیدوار بود اما این تصمیم دقیقا مخالف واقعیت صادرات نامرئی است و باعث حضور گسترده دولت در اجرای طرح های جذب گردشگر خواهد بود چون بدون تردید احداث و یا راه اندازی دفاتر خدمات اطلاع رسانی گردشگری توسط کانون اتومبیل رانی و جهانگردی به نفع آنهایی که از حلقه قدرت فاصله دارند نیست و دست آنها را از بازارهای هدف دورنگه می دارد.

پس بجاست مسئولان سازمان میراث فرهنگی اگر واقعا قصد کمک به آینده گردشگری ایران را دارند یک بار برای همیشه این خلاء قانونی را برطرف کرده و امور گردشگری و اجرای سیاست های کلان دولتی را به دست خصوصی ها واگذار کنند نه اینکه شبه دولتی ها را دوباره در بازی گردشگری ایران شرک خود کنند.


 
 
دیگران برای ما تصمیم می گیرند؟!
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

نوروز نزدیک است و فصل داغ گشت و گذار ، هرچند مدتی است که صدای زنگ تلفن همراه مان وقتی پیامکی از راه می رسد ذهنمان را درگیر خود کرده ولی جای تردید نیست که با نگاه کردن به پیامک های تازه رسیده در میابیم این همان صدای پای نوروز است که زودتر از راه رسیده است.

بله درست حدس زدید چون اغلب این پیامک ها مربوط به برگزاری تورهای ویژه با نرخ هایی ویژه تر هستند. شاید از آن گروه مسافران نوروزی هستید که به دنبال قیمتی مناسب بین پیامک های خود می گردید یا اینکه با دقت آگهی های روزنامه ها را زیر نظر گرفته اید و در ذهن خود می گویید به هر حال نوروز رسیده و بازار کسب و کار آژانس ها سکه شده پس باید کمی بیشتر سر کیسه را شکل کنم . اما واقعا دلیل افزایش قیمت تورهای گردشگری به همین دلیل است یا اینکه عوامل دیگری در آن دخیل هستند؟

ظاهرا در کشورمان روال عادی عرضه و تقاضای سفر کمی متفاوت شده وبه قول معروف عوامل خارجی در این امر دخیل هستند نه داخلی ها ؛  بخصوص اگر پای سفر به چند کشور خاص در میان باشد. درست حدس زدید ترکیه، تایلند، دبی، گرجستان و مالزی جزو خواص سفرهای نوروزی ایران هستند که قیمت تورهایشان کاملا روال متفاوتی از روند اصلی و طبیعی خود را در ایام نوروز طی می کنند آنهم به دلیل قابل دسترس بودنشان نه به دلیل بکر بودن جاذبه های طبیعی آنها .

اگر اهل سفر هستید و همواره در گشت و گذار بنابراین بهتر از هرکس می دانید ، همیشه روال کار اینگونه بوده که آژانس های برگزار کننده تور پس از ایجاد ارتباط با فعالان گردشگری مقاصد تعیین شده خودشان به عقد قرارداد در زمان های مشخصی اقدام می کردند و با استفاده از امتیازهای حرفه ای خود از امکانات گردشگری مقصد برای برگزاری تورهایشان با توجه به سلیقه مسافران خود استفاده می کردند.

 اما ظاهرا اکنون ایران در این زمینه کاملا نحوه بازی را واگذار کرده چون اگر کمی دقت کنیم بسیاری از این کشورها در ایام نوروز، زمانی که ایران به یکباره بار سفر می بندد  آنها  کمترین میزان گردشگر را تجربه می کنند ، بنابراین اگر همه چیز طبق روال بود می بایست امتیازات ویژه ای در اختیار تورهای ورودی ایرانی قرار می دادند.

این در حالی است که  به لطف هجوم چندساله اخیر گردشگران ایرانی واز همه مهمتر نبود تخصص کافی در آژانس های گردشگری کشورمان آنها نیز فرصت را مغتنم شمرده و تقویم کسب و کارشان را دقیقا با تقویم سفر ایران تنظیم کرده اند و از آن به خوبی استفاده می کنند.  پس ظاهرا دیگران هستند که برای سفرهای نوروزی ایران و البته نرخ هایش تصمیم می گیرند نه فعالان و دست اندرکاران گردشگری داخل مرزهایمان. باشد تا روزی که دوباره ایران برای سفرهایش تصمیم بگیرد نه دیگران.


 
 
فرصتی که در کشورمان نادیده گرفته شده است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

کسب و کار از بازار برگزاری تورهای  شکار و ماهیگیری می گوید

با توجه به نزدیک شدن ایام نوروز و البته رونق کسب و کار سفر و گردشگری ، خالی از لطف نیست ، کمی درباره برگزاری تورهای غیر متعارفی که در کشورهای گردشگر پذیر برای جلب نظر گردشگران بین المللی برگزار می شود و کم و بیش در ایران نیز بدون سروصدا گردشگر برای آنها ثبت نام می کنند بگوییم؛ تا شاید اگر توان مالی شما هم اجازه می دهد امسال شما نیز جزوی از افراد این گروه ها باشید یا اینکه نوروز 93 را برای سرمایه گذاری در این زمینه انتخاب کنید.

با این مقدمه شاید ذهن شما به سمت و سوی برگزاری تورهای لوکس و رویایی رفته باشد که البته بیراهه نرفته اما واقعا قصد کسب و کار امروز سفرهای رویایی نیست بلکه گاهی اوقات این تورها که مشتریان پروپا قرصی هم در سراسر دنیا دارند زیاد راحت و لوکس نیستند. بله قصد ما سخن گفتن از سفر به قطب شمال یا جنوب نیست سفری که علی رغم گرانی بسیاری به آن رفته اند و گفتنی های زیادی دارند می خواهیم از ناگفته های سفرهایی برایتان بگوییم که داستان شکار و شکارچی در آنها شما را میخکوب خواهد کرد.

شاید آنهایی که به محیط زیست و زندگی جانوران اهمیت می دهند به ما خرده بگیرند که بدون درنظر گرفتن حفاظت از محیط زیست سخن از شکار و شکارچی می گوییم اما کمی تحمل کنید که گفتنی های ما کاملا متفاوت از تصور شماست.

جواد خراسانی  یکی از فعالان گردشگری که درزمینه برگزاری و البته اعزام گردشگران اینچنینی فعالیت می کند به ما می گوید: برگزاری تورهای شکار با توجه به علاقه بسیاری از گردشگران سراسر جهان یکی از پرسودترین و البته پرمخاطب ترین تورهای گردشگری است هرچند شما تا کنون زیاد درباره اینگونه تورها تبلیغ یا صحبتی نشنیده اید اما دنیای برگزاری تورهای شکار بخصوص در کشورهایی که طبیعت آنها اجازه می دهد دنیایی بسیار پرهیاهوست و مبالغی که برای اینگونه تورها پرداخته می شود قابل باور نیست.

این فعال گردشگری می گوید: برگزاری اینگونه تورها هم اکنون در قاره سیاه بیش از دیگر کشورها مورد توجه قرار گرفته است و از آنجا که حیات وحش این منطقه همواره مورد علاقه گردشگران بوده است مسئولان گردشگری و البته محیط زیست کشورهای یاد شده با اجرای قوانینی در این زمینه اقدام به صدور مجوزهایی کاملا محدود و البته حساب شده کرده اند تا بتواننداز علاقه گردشگران خارجی به شکار در دامن طبیعت بکر آفریقا به نفع توسعه اقتصاد گردشگری و البته رونق آن استفاده کنند.

وی می گوید به عنوان مثال اگر شما امروز برای تور دوهفته ای نیجریه برای شکار ثبت نام کنید در صورتی که خودتان شکارچی باشید باید چیزی حدود بیست و پنج میلیون تومان پرداخت کنید اما اگر جزو یکی از افراد گروه شکار باشید این رقم به حدود نصف کاهش خواهد یافت . این در حالی است که گردشگران خارجی قصد استفاده از این امکانات را در کشورمان داشته باشند باید چیزی حدود 5000 هزار دلار پس انداز داشته باشند .

این برگزارکننده تورهای شکار و ماهیگیری می گوید دلیل گرانی این تورها در کشورمان نبود زیرساخت های لازم والبته کمبود گردشگر است که در صورت تبلیغات و البته سرمایه گذاری و ایجاد امکانات این رغم کاهش خواهد داشت و شاهد ورود گردشگران زیادی برای این نوع از گردشگری خواهیم بود. وی می افزاید : هم اکنون به غیر از ماهیگیری امکان  برگزاری تورهای شکار کل، بز، خرگوش و گراز با رعایت استانداردهای محیط زیست و شکاربانی یا دیگر مسئولان فراهم شده است .

خراسانی می گوید به عنوان مثال ایران هر سال در فصل پاییز تعدادی از گردشگران اروپایی و کانادایی را برای شکار گراز یا همان خوک وحشی پذیرایی می کند که این افراد ضمن اقامت دو تا سه هفته ای در کشورمان با پرداخت 1000 دلار برای خوک هایی با دندان 15 تا 20 سانتیمتر و 1500 دلار برای خوک هایی با دندان بلندتر از 20 سانیتمتر در جنگل های شمالی کشور اقدام به شکار می کنند لازم به یادآوری است که هدف از شکار این حیوانات ثبت رکود است و براساس قوانین بطور کلی شکار خوک جوانتر ممنوع است که گردشگران هم به خوبی از آن مطلع هستند حالا خودتان تصور کنید در صورت بهره برداری صحیح از این امتیاز طبیعی کشورمان چه درآمد سرشاری در منطقه ایجاد خواهد شد؟

خراسانی ضمن تاکید دوباره به قانونی بودن کامل اینگونه تورها در کشورهای یاد شده می گوید: دنیای برگزاری تورهای شکار در برخی از کشورهای آسیای شرقی کمی متفاوت شده و به چند نوع خاص از حیوانات محدود می شود . وی می افزاید به عنوا ن مثال در کشورتایلند با توجه به طبیعت بکر و مستعد برخی از شرکت ها هستند که با پرداخت مالیات به دولت اقدام به پرورش خرگوش، آهو یا حتی پرورش ماهی می کنند سپس با فراهم کردن امکانات کمپ اقامتی در منطقه تحت اختیارشان می توانند سالانه صدها هزار گردشگر مشتاق شکار این حیوانات و ماهیگیری را کاملا پذیرایی کنند بدون اینکه آسیبی به حیوانات منطقه بزنند .

این فعال عرصه گردشگری تصریح می کند در کشورمان ایران هم ما اینچنین امکاناتی در اختیار داریم و هرچند در فصول مختلف شکار و ماهیگیری با دریافت مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه اقدام به برگزاری تورهای شکار برای علاقمندان داخلی و خارجی اقدام می کنیم و سود مناسبی هم می بریم اما این نوع از گردشگری در کشورمان هنوز شناخته شده نیست و به نوعی مجهول باقی مانده است در حالی که می توان در بدترین شرایط آب و هوایی کشور یا بی آب و علف ترین نقاط ایران ایجاد شغل کرد از شن های روان کویری کسب درآمد کرد.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم اینگونه تورها در عرصه گردشگری می گوید : فرض کنیم در کشور یک مزرعه پرورش خرگوش داشته باشیم و برای برای برگزاری تورهای شکار نیز نیازمند یک راننده ، یک راهنما باشیم اگر از مسایل اقامتی و تفریحی اقامت گردشگران در منطقه بگذریم بطور مستقیم توانسته ایم به ازای هر دو گردشگر چهار فرصت شغلی برای بومیان منطقه ایجاد کنیم .

این در حالی است که خراسانی به بخش دیگری از این تورها یعنی تورهای ماهیگیری اشاره می کند که با توجه به اقلیم کشورمان کاملا امکان برگزاری این نوع گردشگری را نیز در اختیار داریم و هنوز به آن توجه نکرده ایم .

خراسانی می گوید منظور از برگزاری تورهای ماهیگیر برگزاری مسابقات ماهیگیری در تالاب ها یا رودخانه ها نییست هرچند که این نوع از گردشگری را هم می توان در جهت رونق کسب و کار مناطق مختلف دانست اما با توجه به خلیج همیشه فارس و البته دریای خزر می توان زمینه برگزاری تورهای چند روزه یا یک روزه ماهیگیری را با رعایت اصول و قوانین نیز تدارک دید.

وی می افزاید برگزاری اینگونه تورها می تواند علاوه بر ایجاد شغل زمینه ورود تکنولوژی های نوین از جمله قایق های تفریحی را به کشورمان فراهم کرد نقیصه ای که باعث شده بازار گردشگری دریایی را در جنوب به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس واگذار کنیم و در شمال به آذربایجان و گرجستان.

جواد خراسانی که تجربه تقریبا یک دهه برگزاری اینگونه تورها را خارج از مرزهای کشورمان و البته داخل ایران داشته می گوید اگر بتوانیم فرهنگ برگزاری اینگونه تورها را در کشورمهیا کنیم خواهیم دید حتی از گردشگری معمولی ایران این نوع گردشگری درآمدزاتر است و زمینه اشتغالزایی بسیار بالایی خواهد داشت اما این پتانسیل برای به فعل تبدیل شدنش نیازمند همکاری ارگان های ذیربط است که هنوز متاسفانه خواسته یا ناخواسته با یکدیگر هماهنگ نشده اند.

 

 


 
 
محمد حسن کرمانی : بدون قرارداد رسمی عازم سفر نشوید
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

گفت و گوی اختصاصی کسب و کار با رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران

کم کم صدای پای بهار از راه رسید و سفر یکباره جامعه ایران آغاز خواهد شد اما هرسال معضلی به نام انتخاب تورهای گردشگری مناسب از یکی دوماه قبل از تعطیلات نوروز به عنوان مشکلی جدی ذهن بسیاری از مسافران داخلی یا خارجی کشورمان را درگیر کرده و می کند. به همین دلیل به سراغ محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران رفتیم تا از چند و چون انتخاب تورگردشگری نوروزی مناسب از وی بپرسیم.

  • به عنوان فعال صنفی گردشگری با توجه به سابقه فعالیت خودتان چه توصیه ای به مسافران نوروزی دارید؟

قبل از هرچیز ابتدا باید بگویم فقط و فقط از آژانس های معتبر با عقد قرارداد رسمی و کتبی که مهر آژانس روی آن زده شده اقدام به خرید تور کنید تا سفری مطمئن و خوشی را تجربه کنید.

  • مسافران نوروزی چطور می توانند از اصالت آژانس گردشگری مطمئن شوند؟

براساس قوانین اجازه کار و مجوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای دفاتر خدمات گردشگری صادر می شود که باید در معرض دید مراجعه کنندگان قرار گیرد بنابراین این اولین راهکار و ساده ترین راهکار برای متقاضیان خرید تور از دفاتر است اما انجمن نیز می تواند با شماره تلفن 88758731 تا 33 در این زمینه راهنمای مسافران نوروزی باشد ، هرچند از طریق روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان ها نیز این امر امکانپذیر است.

  • این موضوع برای مسافران حضوری به آژانس هاست شما چه توصیه ای برای کسانی که از دنیای مجازی خرید می کنند دارید؟

ببنید هرچند دنیای مجازی کم کم جای واقعیت دفاتر خدمات گردشگری را در گوشه و کنار جهان را گرفته اما این تکنولوژی هنوز در کشورمان به کمال خود نرسیده و نقطه ضعف های بسیاری در آن مشهود است به هر حال هنوز امنیت خرید از دنیای مجازی در کشورمان زیاد نیست مهمترین توصیه ما این است که مسافران حداقل نام موسسه و آژانسی که قصد از آن را دارند چک کنند تا ببینند این دفتر مجوز دارد یا خیر و در صورت امکان حتما قرارداد کتبی و رسمی دریافت کنند و به یک ایمیل که در آن تعداد روز سفرشان قید شده اکتفاء نکنند.

  • نظر شما درباره تفاوت های فاحش قیمت ها بخصوص در این ایام چیست؟

سفر و گردشگری کاملا بازی همانند دیگر بازارهای اقتصادی عمل می کند و رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضا دارد همه جای دنیا در فصل سفر قیمت ها افزایش می یابد و در زمان کمی مسافر قیمت ها پایین خوب ایران هم از این قانون مستثنی نیست بنابراین جای تردید نیست که تفاوت قیمت بخصوص در ایام پیک  مثل نوروز داشته باشیم .

اما نکته ای در مورد ایران دیده نشده آنهم مدیریت سفر است چون دیگر نقاط جهان همانطور که در فصل سفر قیمت ها را افزایش می دهند در دیگر فصول شرایط سفر را تسهیل می کنند تا علاقمندان بتوانند زمان سفرهایشان را مدیریت کنند اما در کشورما هنوز این اتفاق نیافتاده و به یکباره کل ایران در زمان تعطیلات نوروز تصمیم به مسافرت می گیرد که این نه تنها باعث افت کیفیت خدمات سفر می شود بلکه گاهی اوقات زمینه سودجویی هایی را فراهم می کند

  • آیا واقعا فقط همین موضوع باعث افزایش و چند نرخی شدن تورهای نوروزی می شود؟

اصل موضوع همین است اما خیر یک یا دو دلیل دیگر هم در این زمینه موثر است آنهم واسطه گری ، انهم به دلیل افزایش یا رشد بی دلیل تعداد آژانس های مسافرتی داخل ایران است و چون بسیاری از آنها نمی توانند خودشان برای عقد قراردادهای چارتری با مقصادشان اقدام کنند ناگزیر زیرمجموعه آژانس های بزرگتر یا هلدینگ ها خواهند رفت که همین موضوع دلالال بازی و البته افزایش بی رویه قیمت را به دنبال خواهد داشت. به عقیده من ابتدا باید تعداد آژانس های مسافرتی ایران به اندازه معقول و با شرایطی مشخص برسد تا بتوانیم این بازار فرعی یا همان دلالال بازی را برطرف کنیم.

  • نظر شما درباره ستادی تسهیلات سفر یا هماهنگی سفر چیست؟

ببینید همه مردم از طریق تور سفر نخواهند کرد و بلکه بسیاری هم با وسیله شخصی خودشان اقدام به سفر می کنند پس وجود این ستاد در شهرستان ها می تواند مفید باشد اگر مدیریت شده و هدفمند باشند نه اینکه با پخش چند پوستر، نقشه ، سی دی ، کتابچه کار تمام شود به هر حال هرکاری که بتواند سفرهای نوروزی را دقیق و درست مدیریت کند مفید خواهد بود.

  • به نظر شما امسال حجم مسافرت های خارجی کاهش خواهد یافت؟

یکی از فاکتورهای عمده تعیین مقصد سفر برای مردم و مسافران هزینه سفرهایشان است اگر مسافران ایرانی را به دو بخش عمده یعنی کسانی که موقعیت مالی مناسبی دارند و قشر متوسط در سفرهای خارجی تقسیم کنیم باید بگویم در بخش اول هیچ تغییر عمده ای صورت نگرفته بلکه می توان گفت به نوعی افزایش نیز خواهیم داشت اما در بخش دوم به عقیده من ممکن است مقاصد سفر تغییر کند نه تعداد آن اگر هم تغییری باشد زیاد نخواهد بود.

  • اگر مسافران با آژانس عقد قرارداد کردند و طی سفرخود با مشکلی مواجه شدند راهکارشان چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد آژانس های مجاز و تایید شده سازمان میراث فرهنگی باید مبلغی به عنوان ودیعه نزد سازمان داشته باشند و در صورت بروز اختلاف واحدهای رسیدگی به شکایات در سازمان میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و در نهایت  حق به حق دار خواهد رسید و تا آنجا که من می دانم شورای حل اختلاف در این زمینه تشکیل شده است، بنابراین اگر مسافران با آژانس مجاز عقد قرارداد رسمی کرده باشند در صورت بروز مشکل که البته احتمال آن بسیار ضعیف است می توانند با مراجعه به این شورا یا سازمان میراث فرهنگی مورد اختلاف را بررسی کنند .

 


 
 
اهمیت بازنگری در قوانین واگذاری، کمتر از حراست از میراث نیست
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

کسب و کار از واگذاری بناهای تاریخی به متقاضیان خصوصی  می گوید

تغییر کاربردی و استفاده بهینه از بناهای تاریخی یکی از راهکارهای ارایه شده توسط کارشناسان جهت حفظ و حراست از این بناهاست که در بسیاری از کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری استفاده می شود. ایران نیز در این زمینه با توجه به رویکرد مشخصی که در سیاست های کلان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موجود است فعالیت هایی در این زمینه داشته اما ظاهرا پس از رویکار آمدن دولت یازدهم و البته تغییر و تحولات ایجاد شده در این سازمان به عنوان متولی واگذاری بناهای تاریخی به متقاضیان بخش خصوصی اما و اگرهایی درباره نحوه واگذاری و البته شرایط آن به وجود آمده است .

احسان ایروانی ، مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در این زمینه: نزدیک به 29 قرارداد واگذاری بناهای تاریخی توسط این صندوق بسته شده است که از این تعداد، 20 قرارداد منجر به فسخ و 6 قرارداد با چالش های حقوقی روبه رو هستند.

ایروانی ضمن تاکید بر بازنگری قراردادهای منعقد شده  طی دوران گذشته می گوید: صندوق احیاء در ابتدا بدون ضوابط و چارچوب های لازم اقدام به واگذاری ابنیه تاریخی با مالکیت دولتی به بخش خصوصی کرده و نزدیک به 29 قرارداد واگذاری در کارنامه خود داشته است. جمع ارقام و حجم سرمایه گذاری قراردادی آن بالغ بر 40 میلیارد تومان بوده و به بناهایی که عمدتا میانگین قدمت آنها متعلق به دوره قاجار بوده کاربری  گردشگری داده شده است.

این در حالی است که ایرج رضایی کارشناس ابنیه می گوید این که برخی از اماکن تاریخی در اختیار متقضیان قرار گیرد تا با تغییر کاربری آنها علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال در حفظ و حراست آنها تلاش کنند کار دور از ذهنی نیست و در بسیاری از کشورها مثل چین، مصر، مراکش و ... صورت می گیرد اما نکته اساسی اینجاست که این واگذاری ها از روی برنامه و البته با برنامه ریزی و نظارت های مستمر صورت می گیرد که همواره با نتایج بسیار مثبتی مواجه بوده است.

واگذاری ها اصولی نبوده است

اما ایروانی با اشاره به واگذاری های غیر اصولی و البته غیر کارشناسی می گوید: از کل تعداد واگذاری های تا کنون در سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است ، اکنون 20 قرارداد منجر به فسخ و 6 قرارداد با چالش های حقوقی روبه رو شده و حداقل  4بنا دستخوش تغییرات کلی و جزئی و تخریب قرار گرفته است. با این حال حداکثر دستیابی به سرمایه گذاری مشارکتی تاکنون نزدیک به 20 میلیارد تومان بوده و حجم اشتغالزایی آن به دلیل طولانی شدن عملیات اجرایی و عدم آغاز بهره‌برداری به موقع تا15 درصد کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد:  عدم تعیین کاربری های متناسب فنی و اقتصادی برای اماکن واگذار شده و عدم توجه به شان بناهای تاریخی، عدم بهره برداری و بهره مندی از تخصص کارشناسان اهل فن، استادکاران و مجریان ذیصلاح، عدم برآوردهای واقعی عملیات اجرایی و امکان سنجی اقتصادی متناسب با شرایط احیاء و بهره برداری که پایداری اقتصادی را تضمین کند و عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه،  عدم نظارت و پایش و گزینش صحیح متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه، ناپایداری شرایط اقتصادی در حوزه های اجرایی و همچنین بازار محصول گردشگری و نوسان های شدید و قابل توجه دراین حوزه،  نگاه سوداگرانه نسبت به اماکن تاریخی به جای نگاه و جایگاه اقتصاد میراث فرهنگی، عدم نظارت های کارشناسی و اصولی عملیات اجرایی مرمت و احیاء و دیگر موارد کلی و جزئی در این رابطه از جمله نقص های موجود است.

به گزارش مهر، ایروانی بیان امتیاز ویژه اینگونه واگذاری ها در ایجاد اشتغال می افزاید: در صورت تحقق احیاء و بهره برداری از این اماکن و دستیابی به هدف حفاظت از این بناها، علاوه بر جذب سرمایه گذاری، اشتغالزایی قابل توجهی نیز می توانسته به خود اختصاص دهد. این اشتغالزایی در زمان عملیات مرمت و به طور میانگین در طول دو سال حداقل دو هزار نفر و پس از بهره برداری حداقل1200 نفر مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در سال اشتغالزایی ایجاد می کرد.

اهمیت بررسی شرایط متقاضیان

رضایی درباره اهمیت تعیین صلاحیت افراد متقاضی می گوید: همانطور که می دانیم اهمیت بناهای تاریخی و حفظ و حراست از آنها یکی از دغدغه های اصلی کشورهاست و به همین دلیل نمی توان سرنوشت نهایی اینگونه بناها را به دست افراد بدون صلاحیت داد از این رو مسئولان هنگام دریافت تقاضاهای واگذاری با درنظر گرفتن تمام شرایط و صلاحیت افراد اقدام به واگذاری می کنند و البته با بازرسی های دوره ای نسبت به نگهداری از مراکز یاد شده نیز اقدام می کنند اما متاسفانه ظاهرا تا کنون این روند در ایران صورت نگرفته و صرفا در مورد واگذاری اقدام شده است که با نتایج غیر قابل جبرانی مواجه شده است.

از سوی دیگر ایروانی مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی ضمن تایید این امر می گوید: تعداد زیادی از متقاضیان بی نام و نشان سرمایه گذاری پا به این عرصه پا گذاشته اند که یا از منابع مالی مناسبی برخوردار نیستند و به دنبال دریافت وام های بانکی بوده اند و یا به طور کلی با این حوزه ها ناآشنا هستند، یا با نیت مثبت به این حوزه ورود کرده اند ولی به دلیل عدم حمایت، راه را گم کرده اند و یا در پی پیدا کرد نشکاف های حقوقی و قانونی و غفلت­ های متصدیان دولتی بوده تا بتوانند از این راه خسارت های بادآورده از اموال بیت المال را کسب کنند. در این میان، بناهایی که باز پس گرفته شده اند خوش شانس بودند.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: مجموعه هتلی در شیراز که سال 1386 با چند واسطه واگذاری، به دست نااهلان افتاده است و تا ابتدای سال 1392 حداقل 400 میلیون تومان بدهی معوقه به دولت دارد که تغییر کاربری بخشی از آن مشمول مجازاتهای پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی است. همچنین به علت بهره­ برداری ناشایست و نگهداری حیوانات در آن و . . .  با تدابیر حقوقی پلمپ شده و از نگهداری پایدار ساقط شده و مراحل رسیدگی پرونده حقوقی آن در جریان است و با نابودی تاًسیسات بنا، رطوبت زدگی دیوارها و فرسودگی اموال دولتی روبرو شد.

لزوم بازنگری در قوانین واگذاری

ایروانی با تاکید بر بازنگری در قوانین و مقررات واگذاری بناهای تاریخی گفت: راه موفقیت در این حوزه بازنگری در مراحل یاد شده، تقویت آن، آموزش در حوزه­ های مختلف آن، دقت و پایش مستمر و بهره­ گیری از جامعه متخصص آن بوده که دور از دسترس نیست ولی باید مراحل کارشناسی آن به صورت دقیق طی شود. در این میان آسیب‌های وارد شده به صندوق احیا از جمله شمول غیرقانونی آن در اصل 44 قانون اساسی و به‌ تبع آن حذف اعتبار سنواتی دو سال 91 و 92،  اصلاح این راه را دچار اختلال کرده است.

 


 
 
تورایران گردی خیر؛ فرصت سرمایه گذاری نیازمندیم
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

مدتی است که بسیاری از اخبار مربوط به حضور سرمایه گذاران و البته مقام های دول خارجی در کشورمان، جهت سرمایه گذاری و ایجاد ارتباط تجاری پس از آب شدن یخهای سیاسی حکایت دارند.

 هرچند امضای تفاهم نامه های اقتصادی و ایجاد شرایط همکاری ایران با دیگران برای همه ما خبری خوشحال کننده ای است و حکایت از توسعه اقتصادی کشورمان دارد ولی ظاهرا این حلاوت مانع از دیدن فرصتی بسیار مناسب سرمایه گذاری برای خارجی ها در صادرات نامرئی ایران از سوی مسئولان شده است بطوری که گردشگری ایران را از این نعمت یعنی سرمایه های سرگردان خارجی محروم کرده است.

همانطور که می دانیم بسیاری از تجار و سرمایه گذاران خارجی هنوز هم در کشورمان اقامت دارند و هر روز جلسات مختلفی با صنایع مربوطه خود برگزار می کنند اما دریغ از یک جلسه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با متخصصان این صنعت !

 این اتفاق نیافتاده چون قبلا برای مسئولان ، بازرگانان و مقام های خارجی ، تور ایران گردی برگزار شده است و به عقیده برخی از مسئولان ایرانی بیش از این وقت گذاشتن برای صادرات نامرئی ضروری نیست آنهم زمانی که صنایع مادر از جمله خودروسازی یا نفت در صف امضای قرارداد باقی مانده اند.

 این در حالی که سرمایه گذاری در صنعت ، معدن و بطور کلی بازرگانی جزو یکی از طرح ها و برنامه های میان مدت و بلند مدت اقتصادی و تجاری در هر نقطه از دهکده جهانی است و سرمایه گذاری در گردشگری مانند جوی روانی است که می توان به سرعت از آن سیراب شد.

اما این سئوال همچنان باقی است در حالی که این گروه  یعنی متخصصان و کارشناسان اقتصادی و البته مسئولان دولتی حاضر در کشورمان هرگز تصوری  از سرمایه گذاری گردشگری ندارند چطور می توان  انتظار داشت هنگام برگزاری تورهای ایران گردی برای این افراد، آنها با دیدن اماکن باستانی و تاریخی کشورمان مشتاق سرمایه گذاری در گردشگری کشورمان شوند؟

حال آنکه اگر بتوانیم به جای برگزاری تورهای ایران گردی دولتی پرهزینه، فرصتی به بخش خصوصی جهت دعوت فعالان گردشگری خارج از مرزها به کشور را فراهم کنیم شاید گام موثرتری نسبت دوری از اقتصاد تک محصولی برداریم.

نباید فراموش کنیم که صادرات غیر نفتی و در راس آنها گردشگری می تواند با ایجاد اشتغال و ورود ارز به کشورمان زمینه ساز توسعه ای غیر قابل تصور در ایران باشد بصورتی که می توان درآمد حاصل از آن را در صورت تحقق با درآمد صادرات نفتی کشورمان مقایسه کرد و در دیگر بخش های صنعتی سرمایه گذاری کرد.

پس بجاست با ایجاد فرصت واقعی برای بخش خصوصی زمینه حضور فعالان گردشگری و متخصصان این رشته تجاری را در کشورمان مهیا کنیم نه اینکه انتظار سرمایه گذاری در گردشگری از سوی کارشناسان خودروسازی یا انرژی داشته باشیم.


 
 
قطعاتی واقعی؛ قیمت هایی نجومی
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٩:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٢/۱٥
 

 

از  اوایل دهه هفتاد شمسی بود که کم کم پس یک دوره توقف ورود خودروهای خارجی به کشور؛ با ورود خودروهای کره ای دوباره پای خارجی ها به بازار اتومبیل کشورمان باز شد و از آن تاریخ به بعد هر روز بر تعداد اتومبیل هایی که زادگاهشان خارج از مرزهای ایران بود افزوده شد .

هرچند حضور خودروهای مدرن و به روز خارجی در مقابل تولیدات نامرغوب دااخلی از دو جنبه ایمنی سرنشینانش و آلودگی محیط زیست بسیار با اهمیت بود اما نمی توان به بازار خدمات پس از فروش و قطعات یدکی آنها در کشور نیز بی اعتنا بود. بازاری که هر روز با ورود مدلی جدید از خودروهای خارجی داغ تر و داغ تر می شد تا اینکه از یکی دو سال پیش با ورود خودروهای میلیاردی به کشور به اوج خود رسیده است .

شاید داشتن خودرویی لوکس برای بیشتر ما جزو رویاهای شیرین باشد اما بد نیست کمی هم به هزینه نگهداری آنها توجه کنیم و بعد به رویا پردازی ادامه دهیم . اگر پایتخت نشین هستید و از حال و روز منطقه چراغ برق و خیابان ملت بی خبر نیستید شاید لازم است دوباره به این منطقه سری بزنید اما نه برای خرید روکش صندلی یا لاستیک؛ چون در حال حاضر تجارت روکش صندلی یا بوگیر اتومبیل و باطری تقریبا رنگ باخته و بسیاری از مغازه ها روبه فروش قطعات خودروهای لوکس آورده اند چون به قول معروف هرکه بامش بیش برفش نیز بیشتر.

اگرچه هنوز هم تولیدات داخلی و قطعاتشان به لطف قانون حمایت از تولید کنندگان در صدر خرید و فروش های این خیابان هستند اما به گفته بسیاری از فعالان بازار قطعات یدکی، لوازم پراید و پژو برای جوری جنس در بسیاری از فروشگاههای لوازم یدکی این منطقه یافته می شود و اصل سود خرید و فروش در قطعات یدکی ماشین های لوکس است.

شاید از خودتان بپرسید طبق قانون اگر خودرویی وارد کشور می شود باید دارای نمایندگی رسمی از تولید کننده باشد ، پس بدون تردید نماینده رسمی مسئول تهیه و توزیع لوازم یدکی یا قطعات مورد نیاز اتومبیل های آن شرکت است ولی ظاهرا واقعیت بازار کشورمان کمی متفات از این موضوع است چون بنز ، بی ام و ، مازاراتی و پورشه یا دیگر خودروها اگرچه در حال حاضر در ایران نمایندگی انحصاری داشته و تعدادی هم نمایندگی به صاحبان خودروهایشان معرفی کرده اند اما هنوز هم همه راهها به رم خودمان یعنی خیابان چراغ برق ختم می شود.

مشکل اینجاست که نمایندگی های اینگونه خودروها به هر دلیل بسیاری از قطعات و لوازم مورد نیاز مشتریان خود را موجود و در انبار ندارد و با تاخیری چند روزه از طریق دنیای مجازی آنها را به نمایندگی یکی از کشورهای اطراف یا یکی از مناطق آزاد سراسر ایران سفارش داده  و پس از حمل به داخل مرزها به متقاضی تحویل می دهند پس اگر کسی عجله داشته باشد فروشگاههای خیابان ملت آخرین گزینه برای اوست نه نمایندگی .

به هر حال اگر صاحب یکی از مدل های این نوع خودروها هستید یا اینکه رویای رانندگی با آنها را تجربه کرده اید بد نیست کمی هم درباره هزینه نگهداری و تامین قطعات مورد نیاز بدانید تا درباره ادامه مسیر بیشتر توجه داشته باشید.

ردیف

نوع خودرو

نام قطعه

قیمت  (تومان)

توضیحات

1

بی ام و x6

چراغ خطر

1400000

 اصلی

2

 

چراغ جلو

3000000

اصلی

3

 

سپر جلو

6000000

کامل و اصلی

4

بی ام و x5

چراغ خطر

1300000

 

5

 

چراغ جلو

7000000

 

6

 

پوسته سپر جلو

4500000

 

7

 

سپر عقب

4000000

 

8

مرسدس بنز کلاس s

چراغ جلو

7000000

اصلی

9

 

چراغ خطر

1400000

 

10

 

پوسته سپر جلو

5500000

 

11

 

سپر عقب

6500000

کامل و اصلی

12

مرسدس بنز sl

چراغ جلو

3700000

 

13

 

چراغ خطر

1500000

 

14

 

سپرجلو، عقب و رکاب

12000000

 

15

پورشه پانامرا توربو

چراغ جلو

8000000

 

16

 

چراغ خطر

3000000

 

17

 

پوسته سپر جلو

7000000

 

18

 

کمک فنر همراه بالنی

8000000

هر عدد و اصلی

19

 

پراغ LED

1700000

 

20

پورشه کا ان

چراغ جلو

8000000

 

21

 

سپر جلو

6500000

 

22

 

کاپوت

15000000

رنگ فابریک کارخانه

23

 

درب خودرو

17000000

رنگ فابریک کارخانه هر عدد

 

حالا که کمی از قیمت قطعات و لوازم یدکی این خودروهای لوکس اطلاع پیدا کردید بد نیست اگر صاحب یکی از انواع آنها نیستید حتی هنگام رویا پردازی نیز با دقت برانید چون جبران خسارت تصادف با یکی از این اتومبیل ها شاید در حد توان شما نباشد ولی بد نیست بدانیم که قیمت قطعات اتومبیل مازراتی هنوز یکه تاز خیابان ملت است چون تقریبا نمی توان قیمت دقیقی برای قطعات و لوازم این اتومبیل به دست آورد و همه چیز بستگی به شرایط و البته فروشنده خواهد داشت.