صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

رسانه ها تیغ دو لبه در صنعت گردشگری
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٦:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢٢
 

سریالهای تلویزیونی بهترین تبلیغ برای جاذبه های گردشگری گوشه و کنار جهان

سفری دلچسب با جعبه جادویی

مقصد سفرمان را در جعبه جادویی بیابیم

سفر در قاب شیشه ای

از زمانی که جعبه جادویی با تصاویر متحرک و سیاه و سپیدش وارد زندگی ما شد ذهن بسیاری از ساکنان کره خاکی را تسخیر کرد و دل آنها را همراه خود به گوشه و کنار جهان برد و تا امروز که کیفیت دیدنی های این جعبه جادویی صدچندان شده است همواره رنگ زندگی ما را تغییر داده و بیشترین تاثیرگذاری را در فرهنگ و روابط اجتماعی بشر داشته است.

 شاید روزهای اولی که هنوز تصاویر تلویزیونی در تمامی خانه ها دیده نمی شد هیچکس فکر نمی کرد روزی برسد که این جعبه کوچک جادویی توان تغییر فرهنگ یا حتی آداب رسوم بشر را داشته باشد، اما امروز و در عصر ارتباطات بدون تردید کسی نیست که از اهمیت حضور جعبه جادویی و نحوه تاثیر گذاری آن در روش زندگی ما بی خبر باشد.

اگرچه در عصر ارتباطات با اختراع وسایل ارتباط جمعی دیگری مثل اینترنت و تلفن همراه ، تاثیر تصاویر دلربای جعبه جادو کمی کمرنگ شد اما هنوز هم به عنوان دومین رسانه پرمخاطب در بین ساکنان کره خاکی شناخته شده و در گوشه وکنار جهان میلیون ها نفر را بدون درنظر گرفتن سنشان ساعت ها به خود مشغول می کند.

بی شک رشد و توسعه نقش تلویزیون در جامعه امروزی ما به حدی شده است که تقریبا هیچ فعالیتی بدون استفاده از آن هرگز تصور توسعه را نخواهد داشت. شاید در ابتدای امر دیدن یک تبلیغ تلویزیونی یا برنامه ای تاریخی برای همگی ما جذاب و مفرح باشد اما اگر بلند مدت به این جعبه جادویی توجه داشته باشیم درمی یابیم که بسیاری از عادات و رفتارهای ما در طول زندگی از این جعبه تاثیر گرفته و ناخودآگاه دنباله روی فرهنگی که سازندگان برنامه های تلویزیونی می خواهند شده ایم.

 این تاثیرگذاری و طیف وسیع مخاطبان تلویزیون گاهی باعث شد تا در دوره ای خاص از تاریخ تمدن بشر جامعه شناسان آن را مهمترین وسیله برای تاثیرگذاری در فرهنگ مردم بدانند . بنابراین ، این امتیاز جعبه جادویی در کنار بدون مرز بودنش علاوه بر جلب نظر جامعه شناسان دولتمردان و بطور کلی سیاستگذاران عرصه های اقتصادی و فرهنگی را برای تبلیغ فرهنگ ، کالاهای تجاری یا حتی نفوذ به جامعه ای خاص را به خود معطوف کرد. از این رو داشتن شبکه های قوی تلویزیونی برای رسیدن به مقاصدشان چه مثبت یا منفی برای آنها امری ضروری جلوه گر شد و به دنبال دست یافتن آن شبکه های مختلف تلویزیونی پا به عرصه وجود گذاشتند.

درباره تاثیر گذاری رسانه های تصویری در موفقیت یا عدم موفقیت پروژه های تبلیغاتی حتی خارج از مرزهای محل استقرارشان ، کارشناسان اعتقاد دارند، رسانه ها می توانند بسیاری از ناممکن ها را ممکن کنند و زمینه ساز اتفاقاتی مهم و غیر قابل تصوری در عرصه های مختلف اجتماعی حتی هزاران کیلومتر دورتر از خود باشند. از این رو هرچه به عمق نفوذ رسانه های مختلف بخصوص رسانه های مصور در زندگی امروزی خودمان فکر می کنم شاید به نتایج غیر قابل باوری برسیم که اهمیت توجه به آنها را برایمان دو چندان می کند.

این موضوع یا همان اهمیت رسانه ها و تاثیرگذاری آنها در زندگی امروزی ما که منحصر به موضوعی خاص هم نیست در بسیاری از صنایع و فعالیت های سیاسی و تجاری کشورهای مختلف خودنمایی می کند بطوری که صنعت گردشگری هم به عنوان یکی از صنایع مهم و پولساز قرن حاضر از این قاعده مستثنی نیست و موفقیت یا عدم موفقیت آن وابستگی بسیار زیادی به همکاری بین رسانه ها و این صنعت مفرح دارد.

اولیور هنری از مدیران فعال در حوزه گردشگری می گوید: ساخت یک فیلم در محوطه ای تاریخی خیلی بیشتر از روشهای سنتی تبلیغ و بازاریابی برای جلب نظر گردشگران به آن محل تاثیر خواهد داشت . بنابراین بهتر است دست اندرکاران صنعت گردشگری برای رسیدن به آرزوهای خود و موفقیت در عرصه رقابت های جهانی در این صنعت رابطه مناسبی با صنعت سینما و رسانه های تصویری برقرار کنند.

این وابستگی در بسیاری از کشورهای صدرنشین در جذب گردشگران بین المللی مثل استرالیا، ترکیه، کره جنوبی، امریکا و فرانسه به خوبی شناخته شده است. این موضوع حتی باعث شده که علاوه بر تلویزیون آنها صنعت سینما را به خدمت رشد و توسعه گردشگری کشورشان بگیرند و البته نتایج پرثمری نیز به دست آورده اند.

اما چگونه تصاویر زیبای تلویزیونی به خدمت گردشگری درآمد

در این باره شاید به ظاهر ساختن یک کلیپ چند دقیقه ای برای تبلیغ هتل ، منطقه گردشگری یا جاذبه ای در جهان اولین گام برای استفاده از قدرت رسانه های تصویری در جذب گردشگر و در نهایت رونق صنعت سبز گردشگری باشد اما این تمام کار و نهایت آن نیست بلکه مقدمه ای برای تکمیل ظرفیت های اثرگذار تلویزیون در توسعه گردشگری و اقصی نقاط جهان است.

شاید در دهه های گذشت ساخت برنامهای چند دقیقه و پخش آن در زمانهای خاصی از شبانه روز مرسوم بوده است و افرادی را وادار به انتخاب مقصد سفرهایشان کرده باشد . ولی امروز نگاه کارشناسان رسانهای و مدیران گردشگری به این نوع فعالیت ها کاملا متفاوت شده  و به ظاهر میتوان گفت نحوه استفاده از رسانههای تصویری در معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف جهان به تکامل خود نزدیکتر شده است.

در این زمینه بسیاری از فعالان عرصه گردشگری براین باورند که این نوع استفاده از رسانه های تصویری برای رونق این صنعت علاوه بر اینکه بسیار اثرگذارتر از دیگر روشهای معمول است خیلی ارزانتر نیز خواهد بود. این گروه معتقدند که حتی با توجه به هزینه های بسیار سنگین تولید برنامه های تلویزیونی به دلیل طیف وسیعی از مخاطبان آن بازهم اقتصادی و تاثیرگذار است. بطوری که همزمان طیف وسیعی از افراد کره زمین را که اکثر آنها بالقوه آماده بستن چمدان و سفر هستند را به مسافرانی بالفعل تبدیل می کند و توسط آنها رونق اقتصادی را برای منطقه هدف به ارمغان آورد.

این امتیاز در بسیاری از فیلم های معروف و خاطره انگیز دهه های گذشته کاملا به چشم می خورد در حالی که تاثیرات آن و اهمیت استفاده از آنها پس از گذشت چندین دهه کشف شده است. در این زمینه می توان به فیلم کازابلانکا یا دیگر فیلم های مشهور جهان اشاره کرد که لوکیشن های این فیلم ها از همان زمان اکران به عنوان مقصدی برای گردشگران امروزی نیز تبدیل کرده است. نکته بسیار جالب درباره تاثیرات همکاری رسانه تصویری با صنعت گردشگری اینجاست که طبق آمار و تحقیقات تخصصی از سوی آژانس TCI که درباره صنعت گردشگری و رقابت بین کشورها به صورت تخصصی فعالیت می کند سال 2012 میلادی حدود 40 میلیون گردشگر مقصد سفرهایشان را براساس فیلم ها یا سریالهایی که دیده اند انتخاب کرده اند.

این گزارش اینگونه نوشته است از هر 100 نفر گردشگر حداقل یک تا 10 نفر مقصد سفرشان را با توجه به صحنه ها و لوکیشن های فیلم هایی که قبلا دیده اند انتخاب می کنند که این موضوع یعنی تعداد گردشگران اهمیت بسیار ویژه ای برای دست اندرکاران صنعت گردشگری دارد.

در این زمینه و به تازگی بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر مثل ترکیه، استرالیا، ایتالیا، فرانسه ، کره جنوبی و آمریکا توسعه گردشگری با اهرم تلویزیون و سینما را در دستور کار خود قرار داده اند و با به نمایش درآوردن سریال های تاریخی و نوین خود در کشورهای دیگر جهان مشغول تبلیغ و ایجاد اشتیاق سفر در دیگر گردشگران دهکده جهانی هستند. در این باره مسئولان دولتی و سازمانهای گردشگری ترکیه پخش و نمایش سریال های ترکی در کشورهای عربی را سبب افزایش 50 درصدی گرایش عرب ها برای سفر به ترکیه عنوان کرده اند.

آنها اعلام کرده اند که صرفا پخش سریالهای تلویزیونی در زمینه ایجاد انگیزه سفر ایفای نقش نمی کند بلکه باید همزمان بسترهای مناسب را برای به نتیجه رسیدن کارکرد آنها فراهم کرد که یکی از آنها برقراری پروازهای مستقیم از کشورهای محل پخش این سریال ها و دیگری حذف ویزا برای گردشگران آن کشورها است.

انیمیشن گردشگری ایران 1400

اما ایران که به گفته سازمان جهانی گردشگری به عنوان یکی از ده کشور پرجاذبه دهکده جهانی معرفی شده است  تازه به فکر بهرمندی از امتیازات ویژه همکاری صنعت گردشگری با سینما یا رسانه های تصویری افتاده است و به گفته بسیاری از صاحبنظران این عرصه استفاده از این گونه رسانه ها برای رشد و رونق صنعت گردشگری ایران همانند تیغ دو لبه ای است که باید با مدیریت و برنامه ریزی دقیق مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه کودک نوپای گردشگری ایران به عنوان اولین گام در این زمینه انیمیشن گردشگری ایران 1400 را به خود دیده و نباید انتظار رقابت تنگاتنگ با دیگران از آن داشته باشیم ولی باید از هم اکنون که اولین گام را برداشته برای آینده آن برنامه ریزی کنیم تا از زمین خوردن این کودک نوپا جلوگیری کنیم.

طبق آماری که چندی پیش در زمینه نقش رسانه ها در توسعه صنعت گردشگری صورت گرفته انتخاب مقصد گردشگران ایرانی از طریق برنامه های ماهواره ای بعد از اینترنت در جایگاه دوم قرار گرفته که حدود 15 درصد و میزان جلب مقصد گردشگری برای این گروه زا طریق برنامه های تلویزیونی 6/10 درصد بوده است .این آمار در حالی منتشر شده که محمد علی مشکیان در همایش ملی نقش رسانه ها در توسعه گردشگری اینگونه گفت: در عصر رسانه ها که صنعت گردشگری درآمد اصلی بسیاری از کشورها است و ایران با توجه به اینکه منابع نفتش با عنوان طلای سیاه حداقل ظرف 40 سال آینده به پایان می رسد باید نقش رسانه ها در گسترش و توسعه صنعت توریست را بیش از هر زمان دیگر مد نظر قرار دهد.

به گفته وی اگر رسانه ها کارکردهای خود را به درستی در این زمینه ایفا کنند می توانند از نقش واسطه بودن گام را فراتر نهاده و در کلیه امور مربوط به توسعه صنعت سبز گردشگری نقش داشته باشند بصورتی تنها به عنوان ابزار بکار نمی روند بلکه به لحاظ اهیمت جزئی از ارکان رشد صنعت گردشگری خواهند بود در این باره بررسی ها بیانگر این است که کارکرد بسیج کنندگی رسانه ها با0.71 درصد و کارکرد همبستگی رسانه های نوین با 0.69 درصد بیشترین تاثیر را از میان کارکردهای رسانه های نوین در توسعه استراتژی های گردشگری مبتنی بر فناوری اطلاعات است.

عزتی

20/1/92


 
 
مناطق آزاد؛ انبارهای قانونی احتکار!
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٦:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢٢
 

 

ایجاد و گسترش مناطق آزاد تجاری در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از راهکارها و زیرساخت‌های رونق اقتصادی و تولید در نظر گرفته شده است. البته با توجه به فلسفه وجودی این مناطق، دولتمردان از تمامی امکانات و شرایط موجود منطقه در توسعه این مراکز برای به حرکت درآوردن چرخ تولید و همچنین صادرات محصولات کشورشان استفاده می‌کنند.

ایران هم برای اتکا نداشتن به صادرات نفت و اقتصاد تک‌محصولی در ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری و اقتصادی گام نهاده است. پیش‌فرض مسئولان و دست‌اندرکاران اقتصادی کشورمان برای توسعه این مناطق این‌گونه بوده که با توسعه هرچه بیشتر و تسهیل شرایط حضور سرمایه‌گذار در این مناطق می توان چرخ اقتصاد را به حرکت در آورد و زمینه ساز رشد صادرات غیر نفتی و البته اشتغالزایی مناسب در مناطق مختلف کشورمان شد.

معافیت مالیاتی، وام‌های کم‌بهره، تخصیص زمین برای ساخت کارگاه و کارخانه، معافیت‌های گمرکی و به طور کلی تضمین سرمایه‌گذاری در این مناطق همه و همه سیاست‌هایی بوده که دست‌اندرکاران دولتی و خصوصی این مناطق با اجرای آنها قصد افزایش تولید و گسترش صنعت کشورمان را از آنها داشتند.

اگرچه با اجرای این سیاست‌ها قصد بر این بود که پای سرمایه‌گذاران خارجی و تولیدکنندگان داخلی به این مناطق باز شود تا به دنبال آنها زمینه تولید، اشتغالزایی و صادرات غیرنفتی افزایش یابد، اما دریغ که این امتیازات در عمل تبدیل به رانت‌خواری و پیدا کردن راهکارهای فرار قانونی از مالیات، یا حتی در برخی موارد احتکار شده است.

اگرچه این اوضاع و برنامه‌ها با توجه به شرایط فعلی ایران امری عادی و قانع‌کننده برای مسئولان است، اما درواقع این سیاست‌ها از اهداف اصولی و اولیه خود منحرف شده‌اند.

همه می‌دانیم که فلسفه وجودی این مناطق حمایت از تولید داخلی است و برای دستیابی به این هدف راهکارهایی هم در قوانین مدنظر قرار گرفته است، ولی شاید نبود هماهنگی بین سازمان‌های مختلف اقتصادی کشور باعث انحراف آنها شده است.

چندی پیش در اخبار شنیدیم که با توجه به نیاز مبرم جامعه به برخی کالاهای ضروری، متاسفانه این کالاها در انبارهایی احتکار شده است و برخی برای سودجویی با استفاده از خلأ بازار آنها را به تدریج و با قیمتی بالاتر وارد بازار مصرف می‌کنند؛ هرچند دولت و دست‌اندرکاران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سرعت وارد عمل شدند و جهت تنظیم بازار مصرف داخلی این کالاها را تامین کردند. اما هنوز هیچ خبری از پیگیری و مجازات محتکران یا اخلالگران اقتصادی بازار نیست.

اقلامی چون برنج، روغن، شکر، کره یا هر کالای دیگری که به عنوان مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های تولیدی است از آن دست کالاهایی بودند که چندی پیش خبرساز شدند و مسئولان و مردم همگی به دنبال دستگیری و مجازات محتکران آنها بودند، در صورتی که خلأ قانونی و نبود هماهنگی بین ارگان‌ها جهت مجازات متخلفان، اجازه احتکار را به این گروه داده است.

اخیرا خبرها حاکی از انباشت کالا در گمرک بود و بسیاری این مشکلات را به موضوع احتکار ارتباط دادند، اما پس از مدتی بازهم شاهد این اتفاق بودیم؛ به طوری که دوباره صحبت احتکار و کم‌فروشی به میان آمد. آیا واقعا این انباشت کالا از گمرک و ترخیص نشدن آن همان احتکاری بود که مردم و مسئولان از آن سخن می‌گفتند؟

طبق قوانین گمرکی هیچ کالایی اجازه انبار شدن بیش از 3 ماه در انبارهای گمرک را ندارد و در برخی موارد تا یک دوره سه ماه دوباره نگهداری آنها تمدید می‌شود، یعنی در مجموع فقط 6 ماه کالاها می‌تواند در گمرک انبار شود و پس از آن کالا به نفع دولت ضبط خواهد شد، هرچند با توجه به شرایط موجود کشور مسئولان گمرک از تمدید مجدد انبار شدن کالا خودداری می کنند و همان سه ماه مبنای محاسبه توقف کالاست پس احتکاری در گمرک صورت نگرفته است و مشکل جای دیگری بوده.

با کمی دقت درمی‌یابیم که شاید مشکل در مناطق آزاد به وجود آمده و باعث این کمبودها شده باشد.  طبق قوانین مناطق آزاد هرکالایی که مجاز به واردات است، می تواند برای مدت دو سال در انبارهای مناطق آزاد تجاری یا اقتصادی انبار شود و پس از انقضاء آن هیات مدیره منطقه آزاد می‌تواند نسبت به تمدید مجدد آن دوباره تصمیم‌گیری کند. حال آن‌که بسیاری از گارکاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی مثل کارخانه‌های روغن نباتی یا دیگر محصولات خوراکی در این مناطق هستند و طبق مجوزهای قانونی اقدام به واردات مواد اولیه مورد نیازشان می کنند .این دقیقا همان مشکل اصلی یا به قول معروف احتکار کالا در حال حاضر است که همگی به دنبال آن می گردیم. این اتفاق زمانی رخ داده که مقامات گمرک اظهار می کنند مناطق آزاد از حوزه فعالیت های آنها خارج است و اجازه دخالت در امور آنها ندارند، در حالی که طی سال جاری حدود 91 درصد کالاهای وارداتی کشور از مناطق آزاد وارد کشور شده است.

اما راهکار اصلی چیست؟ بدون تردید و با توجه به فرموده مقام معظم رهبری درباره جهاد اقتصادی و سیاسی در سال 1392 می توان این خلأ قانونی را با وضع قوانینی برطرف کرد، آن‌گونه که با توجه به نیاز جامعه اجازه فعالیت مسئولانه همراه با اختیارات و پاسخگویی به مسئولان گمرک کشور که به عنوان ارگان دخیل در امر صادرات و واردات کشور هستند را در مناطق آزاد فراهم کنیم تا این افراد با توجه به مسئولیت‌هایشان از انباشت کالا در انبارهای قانونی مناطق آزاد جلوگیری و با استفاده از اهرم قانون مواد مصرفی مورد نیاز جامعه را روانه بازار مصرف کنند، نه این‌که این محتکران قانونی را با دادن جایزه‌های مختلف و تخفیف‌های گمرکی تشویق به ادامه کارشان کنیم.


 
 
اتحادیه عرب حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢۱
 

 سازمان جهانگردی اتحادیه عرب: دنیای عرب به دلیل مشکلات (درگیریهای منطقه) به وجود آمده طی سالهای گذشته 7 میلیارد دلار از دست داده است.

ریاست سازمان گردشگری اتحادیه عرب در این زمینه می گوید : دست اندرکاران صنعت گردشگری اتحادیه عرب برای احیای این خسارت باید سعی کنند گردشگری داخلی اتحادیه را احیاء کنند.

این مقام مسئول در جلسات بررسی صنعت گردشگری اتاق بازرگانی اتحادیه عرب که با حضور نمایندگان بانک جهانی و مدیر کل سازمان جهانی گردشگری طالب رفیع برگزار شد این موضوع را مطرح کرده است و می گوید اتحادیه عرب طی درگیری های سال 2010 و 2011 میلادی حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است یا به عبارتی این رقم را از دست داده است.

در این زمینه طالب رفیع مدیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز اعلام کرد:  بطور کلی صنعت گردشگری در جهان عرب حدود 11 درصد نزول داشته در حالی که  این نزول در اروپا و آسیای شرقی به 13 درصد رسیده است. وی درباره نزول صنعت گردشگری بین المللی افزود: بطول کلی جهان در سال 2010 میلادی شاهد 5.2 درصد نزول بوده است که تجربه ای ناگوار برای برخی از اقتصادهای متزلزل و وابسته به صنعت گردشگری مثل یونان بوده است.

طالب رفیع به دست اندرکاران صنعت گردشگری جهان عرب برای جبران این خسارت اینگونه پیشنهاد داده است:« این صنعت توان حرکت و سودآوری به واسته استفاده صحیح از جاذبه های پیشنه تاریخی و فرهنگی را در منطقه مورد بحث خواهد داشت.»

او در ادامه این کنفرانس می گوید در حال حاضر (سال 2012) صنعت گردشگری سومین  صنعت بزرگ و در آمدزای جهان است که توانسته درآمدی حدود 1.2 تریلیارد داشته باشد این یعنی 2/5 درصد از کل درآمد جهان طی همین سال  از طریق صنعت سبز و مفرح گردشگری حاصل شده است و می توان اینگونه عنوان کرد در سال 2011 میلادی از هر 12 شغل یک شغل به صنعت گردشگری وابسته خواهد بود.

منبع :

Ahramonline/30SEP2012


 
 
اتحادیه عرب حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢۱
 

 سازمان جهانگردی اتحادیه عرب: دنیای عرب به دلیل مشکلات (درگیریهای منطقه) به وجود آمده طی سالهای گذشته 7 میلیارد دلار از دست داده است.

ریاست سازمان گردشگری اتحادیه عرب در این زمینه می گوید : دست اندرکاران صنعت گردشگری اتحادیه عرب برای احیای این خسارت باید سعی کنند گردشگری داخلی اتحادیه را احیاء کنند.

این مقام مسئول در جلسات بررسی صنعت گردشگری اتاق بازرگانی اتحادیه عرب که با حضور نمایندگان بانک جهانی و مدیر کل سازمان جهانی گردشگری طالب رفیع برگزار شد این موضوع را مطرح کرده است و می گوید اتحادیه عرب طی درگیری های سال 2010 و 2011 میلادی حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است یا به عبارتی این رقم را از دست داده است.

در این زمینه طالب رفیع مدیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز اعلام کرد:  بطور کلی صنعت گردشگری در جهان عرب حدود 11 درصد نزول داشته در حالی که  این نزول در اروپا و آسیای شرقی به 13 درصد رسیده است. وی درباره نزول صنعت گردشگری بین المللی افزود: بطول کلی جهان در سال 2010 میلادی شاهد 5.2 درصد نزول بوده است که تجربه ای ناگوار برای برخی از اقتصادهای متزلزل و وابسته به صنعت گردشگری مثل یونان بوده است.

طالب رفیع به دست اندرکاران صنعت گردشگری جهان عرب برای جبران این خسارت اینگونه پیشنهاد داده است:« این صنعت توان حرکت و سودآوری به واسته استفاده صحیح از جاذبه های پیشنه تاریخی و فرهنگی را در منطقه مورد بحث خواهد داشت.»

او در ادامه این کنفرانس می گوید در حال حاضر (سال 2012) صنعت گردشگری سومین  صنعت بزرگ و در آمدزای جهان است که توانسته درآمدی حدود 1.2 تریلیارد داشته باشد این یعنی 2/5 درصد از کل درآمد جهان طی همین سال  از طریق صنعت سبز و مفرح گردشگری حاصل شده است و می توان اینگونه عنوان کرد در سال 2011 میلادی از هر 12 شغل یک شغل به صنعت گردشگری وابسته خواهد بود.

منبع :

Ahramonline/30SEP2012


 
 
اتحادیه عرب حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢۱
 

 سازمان جهانگردی اتحادیه عرب: دنیای عرب به دلیل مشکلات (درگیریهای منطقه) به وجود آمده طی سالهای گذشته 7 میلیارد دلار از دست داده است.

ریاست سازمان گردشگری اتحادیه عرب در این زمینه می گوید : دست اندرکاران صنعت گردشگری اتحادیه عرب برای احیای این خسارت باید سعی کنند گردشگری داخلی اتحادیه را احیاء کنند.

این مقام مسئول در جلسات بررسی صنعت گردشگری اتاق بازرگانی اتحادیه عرب که با حضور نمایندگان بانک جهانی و مدیر کل سازمان جهانی گردشگری طالب رفیع برگزار شد این موضوع را مطرح کرده است و می گوید اتحادیه عرب طی درگیری های سال 2010 و 2011 میلادی حدود 7 میلیارد دلار در صنعت گردشگری متضرر شده است یا به عبارتی این رقم را از دست داده است.

در این زمینه طالب رفیع مدیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز اعلام کرد:  بطور کلی صنعت گردشگری در جهان عرب حدود 11 درصد نزول داشته در حالی که  این نزول در اروپا و آسیای شرقی به 13 درصد رسیده است. وی درباره نزول صنعت گردشگری بین المللی افزود: بطول کلی جهان در سال 2010 میلادی شاهد 5.2 درصد نزول بوده است که تجربه ای ناگوار برای برخی از اقتصادهای متزلزل و وابسته به صنعت گردشگری مثل یونان بوده است.

طالب رفیع به دست اندرکاران صنعت گردشگری جهان عرب برای جبران این خسارت اینگونه پیشنهاد داده است:« این صنعت توان حرکت و سودآوری به واسته استفاده صحیح از جاذبه های پیشنه تاریخی و فرهنگی را در منطقه مورد بحث خواهد داشت.»

او در ادامه این کنفرانس می گوید در حال حاضر (سال 2012) صنعت گردشگری سومین  صنعت بزرگ و در آمدزای جهان است که توانسته درآمدی حدود 1.2 تریلیارد داشته باشد این یعنی 2/5 درصد از کل درآمد جهان طی همین سال  از طریق صنعت سبز و مفرح گردشگری حاصل شده است و می توان اینگونه عنوان کرد در سال 2011 میلادی از هر 12 شغل یک شغل به صنعت گردشگری وابسته خواهد بود.

منبع :

Ahramonline/30SEP2012


 
 
تعداد شاغلان صنعت گردشگری در سال2010
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢۱
 

سال 2009 میلادی حدود 193 نفر در صنعت گردشگری کار می کردند

سازمان جهانی گردشگری : شاغلان صنعت گردشگری در سال 2009 میلادی به طور کلی 192.6 میلیون نفر بوده اند. با بررسی این آمار در می‌یابیم که  طی سال 2009 میلادی از هر 12.4 نفر، یک نفر در شغلی وابسته به صنعت سبز گردشگری شاغل بوده است . این در حالی است که طبق امار انتشار یافته در سال 2010 شاهد رشدی در این زمینه بوده ایم و بطور کلی تعداد افراد شاغل در صنعت گردشگری معادل 251.6 رسیده است که طبق همین آمار به ازای هر یازده شغل در کل جهان یک  شغل به این صنعت وابسته است.

رویترز- 20 فوریه 2012


 
 
تعداد شاغلان صنعت گردشگری در سال2010
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢۱
 

سال 2009 میلادی حدود 193 نفر در صنعت گردشگری کار می کردند

سازمان جهانی گردشگری : شاغلان صنعت گردشگری در سال 2009 میلادی به طور کلی 192.6 میلیون نفر بوده اند. با بررسی این آمار در می‌یابیم که  طی سال 2009 میلادی از هر 12.4 نفر، یک نفر در شغلی وابسته به صنعت سبز گردشگری شاغل بوده است . این در حالی است که طبق امار انتشار یافته در سال 2010 شاهد رشدی در این زمینه بوده ایم و بطور کلی تعداد افراد شاغل در صنعت گردشگری معادل 251.6 رسیده است که طبق همین آمار به ازای هر یازده شغل در کل جهان یک  شغل به این صنعت وابسته است.

رویترز- 20 فوریه 2012