صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

ممد نبودی ببینی خونین شهر دوباره خرم شد
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸
 

کسب و کار تاثیر رونق گردشگری در خرمشهر را بررسی می کند

هفته دفاع مقدس نزدیک است و هر ساله شاهد برپایی مراسمی با شکوه در این زمینه هستیم ، رژه های نظامی ، برنامه های مختلف تلویزیونی ، سرودهای حماسی یا هر برنامه دیگر اما دریغ از اینکه می توان با رشد و رونق صنعت گردشگری در مناطق جنگی این هفته را سراسر سال برگزار کرد و یاد و خاطره رشادت های جوانان رشید کشورمان همواره مقابل دیدگان گردشگران داخلی و خارجی زنده نگهداشت .

به هر حال وقتی خبر از جنگ و درگیری در گوشه و کنار دهکده جهانی می شنویم بی اختیار به یاد گریه های کودکان و خونریزی های فراوان در آن منطقه می افتیم ، اما وقتی صحبت از بازدید مناطق جنگی باشد شاید مسئله صورت دیگری به خود گرفته و کمی با اشتیاق برای دین آن مناطق که روزگاری شاهد درگیری و خونریزی های فراوان بوده گام برداریم.

به عنوان مثال بسیاری از ما وقتی نام ویتنام را می شنویم دقیقا تصویری که از مقابل چشمانمان عبور می کند همان تصویر یاد شده در بالاست و خون و آتش مقابل چشمانمان شعله می کشد که همگی یادآور فجایعی بزرگ در دوران زندگی بشر بوده اند و هم اکنون آرام و خاموش در گوشه ای از دهکده جهانی روزگار سپری می کنند اما با یک تفاوت عمده آنهم حضور گردشگران بسیار که با تعجب به آن اماکن می نگرند و به توضیحات تورگردان خود دقت می کنند.

هرچند مرور ناراحتی دیگران برای بسیاری از ما غیر قابل تحمل است و بی اختیار از آن می گذریم و سعی در فراموش کردنش داریم؛ اما هستند بسیاری که هر سال برای دیدن مناطق جنگی نقاط مختلف جهان بار سفر می بندند و برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره مقاومت مردان و زنان آن کشور بخصوص هزینه می کنند.

به هر حال صنعت گردشگری با تمام سرعتی که به رشد خود ادامه می دهد همواره به دنبال یافتن سوژه های جدیدی برای جذب گردشگران سراسر جهان است و فعالان و دست اندرکاران دولتی و خصوصی آن هیچ فرصتی را برای رسیدن به اهداف خود دراین زمینه از دست نخواهند داد حتی اگر قصد بر رونق جاذبه ای باشد که روزی نمادی از خون و درگیری هموطنانشان بوده است.

شاهد مثال این موضوع را می توان در ویتنام دید که بسیاری از مناطق جنگی خود که روزگاری خون بسیاری از ویتنامی ها در آن ریخته شده را به موزه ای زنده تبدیل کرده و از حضور گردشگران همواره کسب درآمد می کند .

تمامی تونل های معروف مقاومت ارتش ویتنام که برای مقابله با  آمریکا حفر شده بود هم اکنون به جای عبور افسران و نظامیان ، محل عبور مرور گردشگران سراسر جهان در صلح و آرامش شده که هر گام از آنها باعث ایجاد رونق گردشگری در ویتنام می شود نه محاصره و جنگ، بد نیست بدانیم یک میلیون نفر از مناطق جنگی این کشور در سال 2012 میلادی بازدید کردند و اگر فرض کنیم هر گردشگر برای استفاده از این تور یک روزه گردشگری در ویتنام حدود 50 دلار هزینه کرده باشد شاهد رونق بسیار خوبی در اقتصاد گردشگری این منطقه جنگی خواهیم بود.

ژاپن ، لهستان یا حتی ایالات متحده آمریکا نیز در این زمینه فعالیت هایی انجام داده اند و نمادهایی از جنگ های گذشته را برای بازدید گردشگران وعلاقمندان آماده کرده اند تا در کمال صلح و آرامش از این مناطق که روزگاری محل جنگ و خونریزی بوده است کسب درآمد کنند .

اما ایران ما که پرونده هشت سال دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد در این زمینه چه کرده و تا چه حد توانسته خاطرات تلخ و شیرین دفاع مقدس را با شیرینی درآمد صنعت گردشگری جایگزین کند؟ نمادی از مقاومت که می توان آن را به عنوان برترین موزه زنده دفاع مقدس ایران به جهانیان معرفی کرد هم اکنون در سکوت و گرفتاری های مختلف از جمله بیکاری جوانان رشیدش در چه حالی است؟

جای تردید نیست که هم اکنون به یاد خونین شهر یا همان خرمشهر با تمام خاطراتش خواهیم افتاد، شهری که ناگفته های بسیاری در دل داشته و می تواند میلیون ها نفر را از سراسر جهان برای شنیدن ناگفته هایش را به خود جلب کند.

ناگفته هایی که همواره سوژه اصلی تهیه فیلم ، سریال و کتابهای مختلف بوده اما مسئولین امر هنوز به جایگاه رشد و رونق صنعت گردشگری برای زنده نگهداشتن خاطره رشادت های جوانان ایرانی در این شهر

زیاد توجه نکرده اند. هرچند کاروان راهیان نور را در پیش زمینه ذهنی خود مرور می کنید اما سئوال اصلی اینجاست که آیا واقعا این کاروان برای رونق گردشگری منطقه یاد شده یا حتی مناطق جنگی دیگر کافی است و فرصت ایجاد اشتغال برای جوانان نسل جدید این شهرها را فراهم می کند و صنایع مربوط به گردشگری را به جنب و جوش هدایت می کند؟ سئوالی که پاسخ آن کلمی نگران کننده یا همان خیر خودمانی است.

اگر به این شهر که نماد مقاومت است سفر کنید هنوز می توانید بوی باروت و خاکستر جنگ را روی تمام بناها و سطح شهر احساس کنید حسی که از بی توجهی برخی مسئولین به پتانسیل موجود در کوچه و خیابان خونین شهر سخن می گوید . شهری که روزگاری نمادی از تولید و شادی در ذهن ما ایرانیان بود و بین خارجی ها نیز بسیار معروف بوده است ؛ امروز زیر چتر گرد و غبار ریزگردها بطور کلی به فراموشی سپرده شده است .

بندر خرمشهر، رودخانه کارون هرچند زخم های کاری بر تن دارند اما به عقیده بسیاری از دست اندرکاران و فعالان عرصه گردشگری امروز هم می توانند همانند قبل محلی برای شادی گردشگران و رونق اقتصادی برای ساکنان خود باشند .

مصطفی مطورزاده نماینده سابق مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی در باره صنعت گردشگری این شهر می گوید: شرایط طبیعی و جغرافیایی خرمشهر از یک سو و همجواری آن با بزرگترین شهر عراق، خرمشهر را دارای موقعیت منحصر به فرد در زمینه گردشگری کرده است.

 وی می افزاید این شهر با داشتن آب و هوای خوب در هشت ماه از سال و طبیعت بسیار زیبا و عبور بزرگترین و تنها رودخانه ایران که امکان کشتی رانی در آن وجود دارد، می تواند یکی از قطب های اصلی گردشگری در ایران باشد. شرایطی که خرمشهر را قبل از جنگ به کانون توجه گردشگران ایرانی و غیر ایرانی مبدل کرده بود. اما امروز شرایط جنگ و پیامد های مخرب آن باعث شد تمام زیر ساخت ها از بین برود.

مطورزاده درباره زیرساخت های گردشگری خرمشهر می گوید: قبل از جنگ این شهر دارای پنج هتل خوب بوده است، اما هم اکنون حتی یک هتل هم ندارد و فقط به دو مسافرخانه کوچک اکتفا کرده. نکته جالب اینجاست که یکی از بزرگترین هتل های خرمشهر که در اثر جنگ از بین رفته هتل دولتی و متعلق به سازمان ایران گردی و جهانگردی سابق بود که این هتل هم بازسازی نشده است.

نماینده سابق مردم خرمشهر در باره سرمایه گذاری بخش خصوصی در این شهر معتقد است که به دلیل هزینه بالای بازسازی زیرساخت های گردشگری در خرمشهر هم اکنون نمی توان از بخش خصوصی انتظار مشارکت داشت بلکه می توان با حمایت دولت و ستاد مرکزی راهیان نور این مهم را به نتیجه رساند .

وی به پتانسیل بالای گردشگری دریایی در کارون و اروند اشاره می کند و می افزاید: به عنوان مثال می توان از وزارت نیرو که مسئول بازسازی این دو رودخانه است انتظار همکاری در زمینه رونق گردشگری دریایی در منطقه را داشت.

وی درباره گردشگری دریایی خرمشهر نیز می گوید: هرچند مطالعاتی انجام شده  و چند شرکت خصوصی برای این موضوع اعلام آمادگی کرده اند و نوروز 92 شاهد حرکت یکی دو قایق تفریحی در این دو رودخانه بودم اما هنوز فاصله بسیار زیادی تا استفاده واقعی از پتانسیل منطقه داریم که باید علاوه بر تبلیغات سیاست های تشویقی مناسبی برای رونق گردشگری در منطقه درنظر بگیریم.

مطورزاده تنها کاروان راهیان نور که وابسته به ارگان های نظامی کشور است را برای رونق گردشگری منطقه مناسب نمی داند و می افزاید: مردم ایران و سراسر جهان باید با توجه به امکانات و جاذبه هایی که در منطقه است خودشان آزادانه وارد منطقه برای بازدید از آن شوند نه اینکه در قالب کاروانهایی که گروهی خاص از سوی ارگانهای نظامی به منطقه می آیند. چون این کاروانها همه امکانات را همراه خود دارند و هیچ درآمدی برای کسبه محلی نخواهند داشت. به عقیده وی گردشگران عمومی داخلی و خارجی هستند که می توانند زمینه اشتغال جوانان منطقه و رونق اقتصادی را برای خرمشهر به ارمغان بیاورند نه کاروان های دولتی .

این کارشناس اقتصاد به نکته جالبی برای رونق گردشگری منطقه اشاره می کند و می گوید: همانطور که بسیاری از ارگان ها به زائران عراق و سوریه یارانه سفر پرداخت می کنند اگر بتوانند برای بازدید از خرمشهر هم یارانه درنظر بگیرند بسیاری از مردم کشورمان برای زنده نگهداشتن خاطرات گذشته و حال خود به خرمشهر سفر می کنند و با خود رونق اقتصادی منطقه را سوغات می آورند.

مطورزاده می افزاید همانطور که برای بیرون کردن دشمن از خاک کشورمان همگی بسیج شدیم هم اکنون هم برای رونق و بازسازی دوباره خرمشهر با شرایط قبل از جنگ آن می توانیم بسیج شویم و خرمشهر را با تمام امکانات قبلی خود بازسازی کنیم تا صنعت گردشگری در این منطقه ضامن درآمد جوانان جویای کارش باشد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری خرمشهر می تواند ابعاد متعدد و تاثیر گذاری را روی پیشرفت شهر داشته باشد می افزاید: با رونق گردشگری علاوه بر این که ما پیامی از افتخار و عزت و سربلندی را به نسل های جدیدمان منتقل می کنیم می توانیم همزمان چندین صنعت را به تحرک وا داریم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پایان می گوید با پول دولت نمی توانیم خرمشهر را به روزهای اوجش برسانیم. اما اگر سالیانه دویست یا سیصد هزار نفر از گردشگران را به این شهر بکشانیم و آنها پولشان را در شهر خرج کنند، هم روی بحث ساخت و سازمان هتل و مهمانخانه تاثیر مثبت خواهد داشت و هم باعث پیشرفت مراکز خرید و تفریحی در شهر خواهد شد. اکنون که مستقیم به خرمشهر کمک نمی شود و بازسازی ها آنطور که باید و شاید صورت نمی پذیرد، حداقل از این جهت وارد شویم و به خرمشهر کمک کنیم.

 


 
 
جشنواره فیلم کودک یک تیر و دو نشان
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸
 

نگاه کسب و کار به تاثیر برگزار ی جشنواره فیلم کودک به حضور استعداد های جوان در صنعت فیلم سازی

 

 

علاقه بسیاری از ما انسانها به فیلم و دیدین صحنه های جالب باعث شده تا فیلم و فیلمسازی یا همان هنر هفتم به صنعتی با گردش مالی غیر قابل تصوری تبدیل شود.

همین گردش مالی هنر هفتم را به صنعتی تبدیل کرد که در حال حاضر با میلیاردها دلار گردش مالی و میلیون ها فرصت شغلی به عنوان یکی از صنایع جذاب برای سرمایه گذاری بین بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است.

گردش مالی بالا ، جایگاه اجتماعی مناسب و تاثیرگذاری هنر هفتم در جوامع مختلف به حدی رسید که علاوه بر سرمایه داران و علاقمندان تولید فیلم توجه سیاستمداران را نیز به خود جلب کرد تا حدی که توانست در برخی مواقع سیاست های کلان آنها را نیز تغییر دهد.

 اما بُعد اقتصادی هنر هفتم که باعث جذب بسیاری از سرمایه ها و همچنین تولید سرمایه های کلان دیگر شده بود آنچنان شد که اکثر کشورها علاقمند به حضور گسترده در این صنعت بودند و با تولید فیلم های کوتاه و بلند تجارتی مناسب برای خود دست و پا کردند.

والت دیزنی ، هالیوود ، بالیوود یا بسیاری از اسامی مشابه در گوشه وکنار این دهکده جهانی شکل گرفت و بنگاههای عظیم تولید فیلم محصولات مختلف خود را در گروههای سنی مختلف روانه بازار کردند و جریان پول را به سمت خود تغییر دادند.

این سرمایه گذاری و بطور کلی صنعت فیلم سازی در کشورمان هم از این قاعده پیروی کرده و نظر بسیاری از سرمایه داران و علاقمندان را به خود جلب کرده است و هم اکنون گردش مالی مناسبی را برای برخی تولید کنندگان فیلم به ثبت رسانده است.

در این بین سینمای کودک و نوجوان و بطور کلی محصولاتی که به کودکان مربوط می شود همواره از رشد و رونق مناسب تری نسبت به گروههای سنی دیگر برخوردار بوده و ضامنی برای حضور گسترده تولیدکنندگان جوان شده است.

به عقیده بسیاری از فعالان و پیشکسوتان عرصه سینمای ایران تولید فیلم های کودک و نوجوان به دلیل سادگی و کم هزینه بودن فرصت مناسبی را برای تولید کنندگان کم سن و سال ایجاد می کند تا با استفاده از امکانات محدود خود در عرصه تولید فیلم گام بردارند و با کسب تجربه همگام با رشد فیلم هایشان آنها نیز رشد کرده و به تولید فیلم های بزرگسالان با تمامی مشکلاتش راهیایبند .

این کارشناسان برگزاری جشنواره های مختلف را در این زمینه عاملی بسیار مفید برای رشد و شکوفایی نسل جوان در صنعت سینما می دانند و برگزاری هرچه بیشتر و با کیفیت تر آنها را دلیلی برای پویایی صنعت سینمای آینده کشور عنوان کرده و از آن به عنوان بازی برد- برد یاد می کنند.

 در این زمینه امرالله احمد جو کارگردان می گوید: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بستر مناسبی را برای عرضه تولیدات نسل جوان و قشر دانشجویی با موضوع کودک و نوجوان فراهم کرده است.

این کارگردان اصفهانی ، اینگونه جشنواره ها را فرصتی برای شکوفایی استعداد‌های نهفته در زمینه تولیدات حوزه کودکان و نوجوانان اعلام می کند و می افزاید: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان زیادی هستند که تا کنون به دلایل مختلف نتوانسته‌اند آثار خود را به عرصه نمایش بگذارند و برگزاری این جشنواره می‌توانند به این قشر از جامعه کمک شایانی داشته باشد.

وی با اشاره به  جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می گوید : برگزاری اینگونه جشنواره ها بستری را ایجاد می‌کند که علاقمندان به این شاخه از فیلم سازی بتوانند علاوه بر ارایه آثار خود از آثار ارایه شده در این جشنواره بهره برده و نیز الگوبرداری‌هایی از آثار فاخر و نوآوری‌های آن داشته باشند تا در تولیدات آینده خود از آنها استفاده کنند و آثار قابل قبولی به جامعه ارایه دهند و رونق خوبی به کسب و کار خود بدهند.

احمد جو در ادامه می گوید: تولید فیلم کودک و نوجوان صنعتی است که هرگز نمی میرد بلکه با تولد کودکان جدید دوباره متولد می شود و رشد می کند بنابراین در صورت انتخاب سوژه مناسب و تولید فیلم فاخر ، سرمایه گذاری در صنعت تولید فیلم های کودک و نوجوان می تواند درآمدی دایمی را برای تولید کننده تضمین کند به عنوا ن مثال می توان به کار های مختلف از شرکت والت دیزنی اشاره کرد که حتی کارتون های تولید شده در دهه 60 میلادی این شرکت همواره خریدار داشته و مورد استفاده قرار می گیرند.

          جشنواره در سال‌های اخیر سینمای کودک را متحول کرده است

از سوی دیگر یک بازیگر سینمای کودک درباره تاثیر برگزاری جشنواره ها بر شناسایی استعدادهای جوان و ارتقای سطح کیفی آن می گوید: خوشبختانه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان طی چند سال اخیر توانسته است تحولی بزرگ را در ساخت فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایجاد کند و توجه هنرمندان به این بخش را افزایش دهد.

این بازیگر خردسال که در فیلمهایی مانند سلام بر فرشتگان و جدایی نادر از سیمین حضور داشته ، کمبود کارگردان‌های ویژه ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی فیلم‌های ساخته شده برای کودکان و نوجوانان می داند  و می افزاید:  متاسفانه کارگردان خاص ساخت فیلم کودکان در ایران وجود ندارد و این موضوع می‌تواند سینمای کودک را به فرش بکشاند.

          تلویزیون در رونق سینمای کودک تأثیرگذار است

در همین حال، امیر سلطان‌احمدی می گوید: تلویزیون در ایجاد انگیزه برای تولید و اکران فیلم کودک و جذب خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به سالن سینما نقشی مهم دارد.

کارگردان و عروسک‌گردان برنامه‌های کودکانه تلویزیونی ، ضمن اشاره به لزوم آشتی دادن کودک و سینما گفت: باید تلاش کرد تا تولیدات سینمای کودک و نوجوان ارتقا یابد و بتوان کودکان و نوجوانان را به سالن‌های سینما کشاند.‌

فیلم‌های کودکان و نوجوانان گرچه کم و انگشت شمارند، اما پدر یا مادری که دنبال فرهنگ سازی توسط آثار هنری برای فرزندش است و می‌خواهد که او را از پای کامپیوتر و بازی‌های اینچنینی بلند کند، پیگیری می‌کند و متوجه می شود که کار نمایشی خوبی در حال اجرا است و کودک خود را به تماشای آن می برد.

نویسنده سری سوم «دانی و من» ادامه داد: در حال حاضر ما گرچه در مقایسه با آثار کمپانی والت دیزنی تقریبا خیلی دوریم اما استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه داریم که باید از طریق همین جشنواره ها آنها را پرورش دهیم.به عنوان مثال، چندی پیش من در دفتر یکی از تهیه کننده‌ها، تیزری از یک انیمیشن ایرانی دیدم که خیلی نزدیک به نمونه‌های خارجی بود و اگر نمی‌گفتند کار جوانان ایرانی است، متوجه آن نمی‌شدم، بنابراین می توان گفت این گونه جشنواره ها می تواند باعث ارتقاء سطح کیفی کار تولیدکنندگان جوان نیز باشد.

عروسک گردان عروسک پسرعمه زا درباره تاثیر تلویزیون در سینمای کودک چنین می گوید: این نظر خیلی‌ها است که اگر همین الان هم تلویزیون برای آثار سینمایی تبلیغ کند، نتیجه خواهد داد، چرا که زمانی که مخاطب به تماشای کاری بنشیند، بالطبع تهیه کنندگان و سینما داران هم بیشتر به ساختن آثار کودک تشویق می‌شوند و تلویزیون در ایجاد انگیزه برای تولید و اکران فیلم کودک و جذب خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به سالن سینما نقشی مهم دارد.

وی در پایان می افزاید: تولید کنندگان جوان معمولا از تولید فیلم بزرگسالان به دلیل هزینه های بالای آن باز می مانند بنابراین می توان با ایجاد انگیزه در آنها اشتیاق فیلم سازی آنها را به فیلم کودک و نوجوان سوق داد تا با کسب تجربه به دنیای بزرگسالان راه یابند از سوی دیگر در صورتی که آثار فاخر کودک و نوجوان تولید کنند در واقع با یک تیر دو نشان زنده اند چون هیچ وقت کودکان تنها به سینما نخواهند رفت بلکه با والدین خود برای تماشای فیلم به تماشاخانه می روند پس یکی دو بلیت اضافه به نام تهیه کننده خواهد بود این یعنی رشد و توانایی مالی در کنار کسب تجربه برای تولیدات فاخر آینده در رده های سنی بالاتر .

 


 
 
نگاه کسب و کاری ما به وضعیت موزه های کشور به عنوان نمادی از تمدن ایران زمین
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٤
 

موزه و موزه داری ایران در سی سی یو

 

اگر اهل سفر و گردشگری هستید بدون تردید برای آشنایی کامل با تاریخ و تمدن مقصدتان سری به موزه آن خواهید زد و دیدن اشیاء تاریخی داخل محفظه های مخصوص این موزه ها را جزو برنامه سفر دارید. بازدیدی که هرگامش برای شما آموزنده و یادآور تمدن مردم میزبان شما است.

هنگام بازدید از موزه ها و مطالعه متن نوشته شده کنار هر یک از اجناس آن اگرچه شما یک گام به تمدن منطقه  نزدیک می شوید اما نظم و نظام داخل این موزه ها برای شما حکایتی شیرین از مدیریتی دقیق و دلسوز در حراست از پیشینه یک قوم خواهد بود و نمادی از زنده نگهداشتن آن تمدن در ذهن بازدید کنندگان عصر حاضر است.

بنابراین شکی نیست که حفظ و نگهداری از اموال تاریخی کشورها داخل موزه ها با شرایطی خاص و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی بخصوص در کشورهای گردشگر پذیر برای ارایه اسنادی دقیق از تمدنشان جزو اولویت های دولتمردان و دست اندرکاران صنعت گردشگری باشد. اهمیتی که در کشورمان با چندین هزار سال تمدن و وجود میلیون ها قطعه از این آثار باستانی زیاد جدی گرفته نشده و با رسیدن آثار باستانی به محفظه شیشه ای موزه های کشورمان نه تنها غبار سفری طولانی از رویشان پاک نمی شود بلکه مثل آن است که این قطعات تاریخی به پایان کار خود رسیده  و به دست فراموشی سپرده شده باشد. حال آنکه می توان زندگی دوباره ای به این آثار که بیانگر تاریخ و تمدن کشورمان هستند، بخشید و از هریک از آنها درآمدی مناسب برای صنعت گردشگری کشورمان به دست آورد.

اگر از مفقود شدن یا حتی آسیب دیدن بعضی از آثار باستانی داخل موزه های کشورمان به دلیل بی توجهی مسئولان بگذریم که به امری طبیعی در صنعت موزه داری کشورمان به خصوص در شهرستان ها تبدیل شده است بگذریم، شاید همین بی توجهی باعث شده تا هم اکنون غبار فراموشی و کمر رونقی روی موزه های کشورمان و اجناس داخل آنها نشسته باشد.

برخی سوء مدیریت را در این مسئله دخیل می دانند و بسیاری هم نبود امکانات و بودجه های مورد نیاز را مقصر اصلی این اتفاق بیان می کنند اما آیا واقعا حفظ و حراست از تمدن و تاریخ با شکوه کشورمان اینقدر پیش پا افتاده است که در انباری ها خاک بخورند و بودجه به آنها نرسد؟ یا اینکه آیا واقعا نمی توانیم از تخصص و تجربه کارشناسان در بخش خصوصی برای حفظ و حراست از اصلی ترین سرمایه های معنوی کشورمان استفاده کنیم؟ اینها سئوالاتی هستندکه کسب و کار امروز به سراغ پاسخشان رفته تا شاید بتواند با بیان این مشکلات به مسئولان ترک شیشه موزه هایمان را ترمیم کنیم.

سمساری به جای موزه

میترا سماواتی کارشناس موزه درباره وضعیت موجود موزهای کشورمان می گوید : متاسفانه مدیریت غیر پویا و البته غیر تخصصی موزه های ایران این بخش را با عقب ماندگی های کاملا محسوس مواجه کرده که این اتفاق می تواند برای آینده موزه داری کشورمان نگران کننده باشد.

سماواتی با تاکید نگرش های غلط و مدیریت های سلیقه ای افراد غیر متخصص که باعث شده تا بسیاری از موزه های کشورمان بخصوص در شهرستان های تاریخی ، بیشتر به یک سمساری تشبیه شوند نه یک موزه مدرن امروزی می افزاید: اگر به موزه های کشورهای دیگر کشورها و امکانات و توسعه آنها توجه کنیم تازه متوجه می شویم که ما در ایران به جز یک یا دو مورد موزه استاندارد برای ارایه به گردشگران و حفظ و حراست از میراث معنوی کشورمان در اختیار نداریم.

وی می گوید: در حال حاضر موزه داری در ایران درست مثل این است که ما تعدادی از اشیاء تاریخی را در بدترین شرایط ممکن در یک انباری تحت حفاظت نگهداری می کنیم و به فکر درآمد زایی و اشتغالزایی از به نمایش گذاشتن آنها در شرایط استاندارد موزه داری جهانی نباشیم.

این کارشناس موزه با اشاره به انباری های حفاظت شده به جای موزه در کشورمان می گوید: همین تفکر و دیدگاه به موزه ها باعث شده تا برخی از آثار باستانی داخل این انباری ها که هنوز ثبت نشده اند به راحتی مورد سوء استفاده قرار گیرند و از کشورمان خارج شوند.

وی در باره برخی سرقت های آثار باستانی از داخل شبهه موزه های ایران می افزاید : گاهی اوقات وقتی خبر از سرقت این اموال می شنوم ابتدا بسیار غم گین می شوم اما پس از مدتی خدا را شکر می کنم که این اموال به عنوان نمادی از تاریخ کشورمان ، حداقل خارج از مرزهای کشور در شرایط ایده آل نگهداری خواهند شد و برای سال های سال نمادی از تمدن ایران باستانی خارج از مرزها خواهند بود نه اینکه در یک انباری موزه نما به آهستگی فرسوده شوند و در نهایت به خاطره و یک قطعه عکس تبدیل شوند.

•         اکثر موزه های مطرح ایران دولتی هستند

اما رضا دبیری نژاد دیگر کارشناس موزه داری در ایران ضمن اشاره به حدود 160 موزه فعال کشور می گوید : در حال حاضر تقریبا تمامی این موزه ها دولتی هستند و مدیریت دولت برآنها سایه افکنده است و بخش خصوصی در این زمینه تقریبا هیچ جایگاهی ندارد و نمی تواند در باره اداره  موزه ها اعمال نظر کند.

دبیری نژاد در ادامه می افزاید: باید بپذیریم که هم اکنون نیاز مخاطبان موزه های ایران را نمی شناسیم و هیچ برنامه ای برای آن نداریم ، این در حالی است که از گوشه  و کنار همواره شاهد ارایه آماری نادرست درباره بازدید از موزه های کشورمان هستیم . بازدید هایی که یا از سوی دانش آموزان صورت گرفته و یا دولتی بوده است .

این کارشناس موزه می افزاید: اگر تصدی گری دولت از موزه های کشورمان حذف شود و بخش خصوص برآن تحت نظارت دولت حاکم شود شاهد حضور مدیرانی کارآمد و کاربلد دراین زمینه خواهیم بود . این اتفاق می تواند علاوه بر حفظ و حراست از آثار باستانی کشورمان در شرایط استاندارد بین المللی موزه ها را به سودآوری رسانده و شاهد رونق و به روز شدن آنها باشیم این در حالی است که حضور دولت همواره بر سر موزه های ما سایه افکنده و همین سایه مانع از استخدام مدیران کارآمد در اداره موزه ها شده است و موزه های ما را نیازمند مراقبت های ویژه کرده است.

          کمبود بودجه دلیل اصلی همه گرفتاریها

تقریبا یک ماه از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با تمام شعارهای انتخاباتی آن می گذرد و موجی از تغییرات در نظام دولتی ایران به راه افتاده است و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هم بی بهره نمانده و در چند روز اخیر تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده است. بسیاری این تغییرات را به فال نیک گرفته و به آینده امیدوار اند . در حالی که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تشریح اهمیت فعالیت های این سازمان نسبت به اعتبارات و بودجه تخصیصی یافته به سازمان میراث فرهنگی در سال 92 اظهار نگرانی کرده و گفته است: بودجه ای که در سال 92 برای سازمان میراث فرهنگی تعیین شده کمتر از عملکرد این سازمان در سال 91 است.

کمبودی که به عقیده کارشناسان موزه باعث شده تعداد بسیاری از آثار باستانی داخل انباری موزه های کشورمان هم اکنون بلاتکلیف بوده و منتظر دریافت بودجه برای ثبت و شناسایی شدن باشند.

اما در باره کمبود بودجه و گرفتاری موزه داری کشورمان به همین دلیل می توان به انباری موزه ملی ایران به عنوان موزه ای که وظیفه نگهداری، نمایش پژوهش های باستان شناختی را به عهده دارد اشاره کرد در حالی که این موزه از نظر حجم ، تنوع و کیفیت آثار جزو یکی از چند موزه بزرگ جها است از نبود بودجه و عدم ساماندهی چند هزار قطعه تاریخی ( به روایتی دویست هزار قطعه ) رنج می برد.

اتفاقی که باعث شده تا امکان سوء استفاده برخی به دلیل ثبت نشدن بسیاری از آثار داخل انباری این موزه فراهم شده و گاهی اوقات هم مورد دست اندازی سود جویان قرار گیرد.

اسدالله محمدپور تیرماه سال جاری به عنوان رئیس موزه ملی ایران در این زمینه گفته است تعداد اشیایی که در انبار ساماندهی این موزه موجود است هیچگاه 200 هزار شی نبوده و بسیار کمتر از آمار ارائه شده است.

این مسئول در رابطه با ساماندهی اشیاء ثبت نشده می‌گوید: اگرچه کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما مابقی کارها که متوقف شده به نبود فضا و بودجه برمی‌گردد. با این حال هم‌اکنون درصدد آماده سازی طرحی برای تجهیز انبار مخزن موزه هستیم که این اتفاق به‌خاطر نبود بودجه متوقف شده اما امیدواریم امسال بودجه را تامین و فعالیت‌ها را دوباره از سر بگیریم.

 با این وجود کارشناسان همچنان ارزیابی مثبتی از وضعیت موزه ها و نگهداری اشیاء تاریخی در آنها ندارند و موزه های کشورمان را نیازمند مراقبت های ویژه می دانند؛ چراکه به‌اعتقاد آن‌ها در سالهای اخیر آنچنان بختک سیاست و مدیریت غیرتخصصی دولت بر این نهادهای علمی و حساس سایه افکنده که نمی‌توان آمار با روند کنونی به آینده آنها امیدوار بود و به قول برخی موزه های ایران هم اکنون در کما هستند و تا نابودی فاصله ای ندارند.


 
 
لطفا مزاحم نشوید، صنعت هتلداری ایران در کماست
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٤
 

هتلداری ایران

یکی از صنایع وابسته به گردشگری که جزو زیرساخت‌های این صنعت از آن یاد می‌شود، صنعت هتلداری است؛ صنعتی که از گذشته‌های دور پله‌پله با رشد گردشگری، رشد کرده و هم‌اکنون به حرفه‌ای کاملا تخصصی و مدیریتی نوین تبدیل شده است.

بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر رونق گردشگری را به عوامل مختلفی از جمله توسعه صنعت هتلداری نسبت به می‌دهند، از همین رو هر سال با برپایی نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلفی در این زمینه سعی به توسعه هرچه علمی‌تر و موثرتر هلتداری در کشورهایشان دارند.

کشورمان ایران هم که پیشنیه کاروانسراهای جاده ابریشم را در کارنامه اماکن اقامتی خود به ثبت رسانده و از سوی دیگر به عنوان یکی از کشورهای پرجاذبه برای گردشگران بین المللی شناخته شده نیز برای توسعه گردشگری به این صنعت وابستگی بسیاری دارد، اما بنابه دلایلی هنوز نتوانسته صنعت هتلداری خود را با استانداردهای جهانی منطبق کرده و سیستمی نوین را در هتلداری خود تجربه کند.

به گفته حمیدرضا مخملباف، یکی از مدیران هتلداری ایران، هم‌اکنون توسعه گردشگری با توجه به ارزان سفر کردن صورت می‌گیرد و از آنجا که هزینه اقامت جزو اصلی‌ترین مخارج گردشگران است، می‌بایست هزینه اقامت را در کنار دیگر هزینه‌ها مثل حمل و نقل کاهش داد.

این فعال عرصه هتلداری می‌گوید: با بهینه‌سازی مصرف و البته بازسازی بسیاری از هتل‌های قدیمی در کشور می‌توان این مهم را به واقعیت رساند و شاهد رونق هتلداری کشور بود؛ هرچند به عقیده این کارشناس هتلداری، هنوز بسیاری از مراکز اقامتی ایران کاملا به صورت سنتی اداره می‌شوند، ‌اما می‌افزاید: اگر قصد توسعه گردشگری را داریم، باید ابتدا از مراکز اقامتی شروع کنیم و سیستم‌های نوین را در آن به کار گیریم، چون آوردن گردشگر به منطقه‌ای خاص کار ساده‌ای است، اما اگر این گردشگر آمد و محل اقامت مناسبی نداشت چه؟ پس بهتر است اول به بررسی و نواقص موجود بپردازیم،‌ بعد با مدیریت و برنامه‌ریزی یکی‌یکی آنها را برطرف کنیم، تا وقتی گردشگر به ایران رسید بتوانیم سرویس قابل قبولی به او ارایه دهیم.

وی به استانداردسازی خدمات هتلداری اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از نواقص اصلی هتلداری ما، نبود استانداردی دقیق برای خدمات هتل‌هاست، به این معنی که در یک هتل سه ستاره مشهد خدماتی متفاوت با یک هتل سه ستاره تبریز دریافت خواهید کرد.

وی می‌افزاید: هرچند استانداردی برای تعیین ستاره‌ هتل‌ها هم‌اکنون استفاده می‌شود، اما این استاندارد هنگام ارائه خدمات زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

لزوم آموزش کادر فنی

شاید در گذشته‌ای نه‌چندان دور مدیریتی سنتی در امور هلتداری جوابگوی تقاضا و هزینه‌ها بوده، اما هرچه صنعت گردشگری رشد کرد و رونق گرفت، لزوم استفاده از نیروهای متخصص بیش از پیش خودنمایی کرد و برای فعالان امور هتلداری الزامی شده. اگرچه بسیاری از واژه مدیریت هتلداری صرفا به فردی پشت میز نشین اشاره می کند اما واقعیت امر این است که مدیریت نوین هتلداری باید با تمام زوایای کار هتلداری حتی در ساده ترین کارها توانا باشد .

در این زمینه مرادی، دیگر فعال عرصه هتلداری می‌گوید: در بخش نرم‌افزاری هتل یا همان کادر فنی ایران هنوز نیازمند تربیت پرسنل مجرب است.

وی به گسترده فارغ‌التحصیلان رشته هتلداری اشاره می‌کند و می‌افزاید: هم‌اکنون با توجه به رشد مراکز آموزشی و افزایش دانشجویان تعداد زیادی فارغ‌التحصیل در این زمینه وجود دارد، اما متاسفانه مدرک‌گرایی در بین این گروه باعث شده تا آنها فقط تکه کاغذی در دست داشته باشند، حال آن‌که صنعت هلتداری نوین نیازمند تجربه و تخصص آنهاست.

 به عقیده وی، این مدرک فقط حکم گواهی‌نامه یا معرفی‌نامه برای‌ آنهاست و دلیلی بر تجربه یا نوآوری آنها نیست. بنابراین سیستم‌های آموزشی باید فکری به حال این موضوع کرده و با دوره‌های کارآموزی این نقص را برطرف کنند.

مرادی به این موضوع اشاره می کندکه مدیر هتل باید اینقدر توانا باشد که با توجه به حضور مسافران مختلف در واحد اقامتی امکانات مورد علاقه آنها از نوع نورپردازی، موزیک، منوی غذا یا حتی نوع سرویس دهی کافی شاپ را برنامه ریزی کند حال آنکه بسیاری از مدیران کنونی فقط به هزینه های هتل فکر می کنند و مدیریت را در کم کردن هزینه ها می دانند.

 

اصلی‌ترین هزینه هتل‌ها انرژی است

همه دست‌اندرکاران و فعالان عرصه هتلداری معتقدند که بیشترین هزینه هتل‌ها مربوط به تامین انرژی است و باید با استفاده از راهکارهای نوین آن را به حداقل رساند. در بسیاری از کشورها نصب سنسورهای مختلف جهت کنترل درجه حرارت یا کنترل حضور مسافر در اتاق اجباری شده و بسیاری هم با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و طبیعی منابع انرژی خود را تامین می‌کنند، اما در کشور ما هنوز سیستم عایق اتاق‌ها برای جلوگیری از هدررفتن گرما و سرما اجرا نشده؛ آن هم به دلیل مشکلات مالی صاحبان هتل‌ها.

اعتمادی، مدیر تاسیسات یکی از هتل‌های زنجیره‌ای تهران در این باره می‌گوید: در صنعت هتلداری تاسیسات یعنی قلب هتل، بنابراین اگر این قلب درست کار نکند، کل اعضا دچار مشکل می‌شوند.

وی می‌گوید: بسیاری از هتل‌های ایران در تاسیسات خود دچار نقایص عمده‌ای هستند و از آنجا که این بخش گران‌ترین بخش هتل است، بسیاری نسبت به آن بی‌توجه هستند. حال‌ آن‌که با به‌روز کردن سیستم برودتی و حرارتی می‌توان هزینه تمام شده خدمات را کاهش داد و در نهایت اقامت مسافر نیز ارزان‌تر خواهد شد که جایزه این نکته سنجی ضریب اشغال بالای اتاقها است.

این فعال در صنعت هتلداری ضمن تاکید بر حمایت های دولتی در صنعت هتلداری می‌گوید: بسیاری از مناطق گردشگرپذیر ایران دارای بهترین منابع طبیعی انرژی مثل باد و خورشید هستند و اگر دولت قصد حمایت از صنعت هتلداری را دارد، بهترین کار ارائه تسهیلات به صاحبان هتل‌ها جهت استفاده از این انرژی‌های پاک در تاسیسات خودشان است.

این کارشناسان تاسیسات بر لزوم ساخت هتل های نوین در ایران تاکیددارد و دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل را کمبود مسافر و البته هزینه بسیار بالای تجهیز هتل عنوان می‌کند، حال آن‌که اگر فردی همین هزینه را در ساخت برج مسکونی هزینه کند، چندین برابر سود بیشتر خواهد داشت.

به اعتقاد وی، صنعت هتلداری ایران هم اکنون در کماست و برای جلوگیری از رکود کامل در این صنعت باید دولت با ارائه مشوق‌هایی از قبیل تراکم، معافیت مالیاتی، یارانه سوخت بسیاری را تشویق به تاسیس هتل یا بازسازی هتل‌های قدیمی کند تا اولین مرحله از توسعه زیرساخت های گردشگری ایران انجام شده و با پشتوانه جاذبه های فراوان تاریخی و فرهنگی کشورمان آماده میزبانی از میلیون ها گردشگر از سراسر جهان باشیم.

مرادی به عنوان یک کارشناس تاسیسات هتل در پایان می گوید : شاید با ارایه آمار و ارقام ضریب اشغال هتل های ایران به این فکر باشیم که این صنعت بسیار پررونق است اما با کمی دقت متوجه می شویم که بیشتر آمار اشغال هتل های ایران مربوط به سفرهای دولتی و کنفرانس ها یا همایش های دولتی ایران است این رونق صنعت هتلداری نیست چون مبادله پول به خوبی انجام نمی شود و صرفا از این جیب به آن جیب پول ریختن است ، بنابراین صنعت هتلداری ایران صرفا باید با حضور گردشگران که به اقتصاد ایران پول تزریق می کنند رونق بگیرد و در کنار آن هم به میزبانی از میهمانان کنفرانس ها و مراسم دولتی بپردازد.


 
 
اصفهان برای میزبانی از میهمانان جشنواره بیست و هفتم آماده می شود
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٧:۳۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٤
 

کودکان و نوجوانان میزبان گردشگران نصف جهان

 

هر سال اوایل مهرماه وقتی زنگ مدارس به صدا در می آید و کلاس اولی ها غرق در شادی به مدرسه می روند ، اما زنگ دیگری از آغاز جشنواره ای بین المللی در نصف جهان می گوید و باعث شادی کودکان ، کسبه و اهالی سینما می شود .

به گونه ای به مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان ونوجوانان که امسال بیست و هفت ساله شده نزدیک می شویم که بسیاری از مدیران و دست اندرکاران سینما آن را به عنوان مهمترین جشنواره دنیای سینمای کودک و نوجوان کشور می دانند.

اما اگر از دنیای کودکانه و تاثیر این جشنواره بر آن بگذریم دنیای واقعی بزرگسالها هم در این جشنواره متحول خواهد شد و دست خوش تغییراتی قرار می گیرد به خصوص دنیای گردشگری و صنایع وابسته اصفهان . این اتفاق در حالی رخ می دهد که حضور تعداد زیادی از فیلمسازان و مسئولان خارجی مقیم داخل یا خارج از ایران طی این جشنواره که 4 روز ادامه دارد مهمان نصف جهان هستند و می توانند با آرامش از دیدنی های این شهر دیدن کنند.

محسن مصلحی ، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این زمینه می گوید: حضور مهمانان داخلی و خارجی طی برگزاری این جشنواره می تواند فرصت بسیار مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری و باستانی شهر گنبدهای فیروزه ای یا همان اصفهان باشد.

وی می افزاید: هرچند شهر اصفهان در سراسر دهکده جهانی شهره عام و خاص است و نیازی به معرفی ندارد اما طبق قوانین موجود گردشگری کشورها برای رونق و زنده نگهداشتن مقاصد گردشگری خود باید دایم آن را معرفی و جاذبه های نوینی از آن به بازار هدف معرفی نمایند بنابراین برگزاری و میزبانی اینگونه جشنواره ها فرصتی بسیار مناسب برای این موضوع در اختیار اصفهان و دست اندرکاران گردشگری آن خواهد بود.

مصلحی با اشاره به نزدیکی برگزاری این جشنواره با هفته گردشگری و برنامه های ویژه آن می افزاید: با توجه به برنامه های اندیشیده شده برای معرفی جاذبه های استان و بخصوص شهر اصفهان به مهمانان گرامی این جشنواره پیش بینی می شود رشد و رونق خوبی را در صنعت گردشگری، هتلداری و صنایع دستی اصفهان شاده باشیم.

بالاترین مقام گردشگری استان اصفهان نیز در پایان تصریح می کند: با توجه به هماهنگی های انجام شده از سوی مسئولین برگزاری این جشنواره و البته سازمان ، در مراسم بدرقه مهمانان جشنوارن پس از اختتامیه هدایایی در اختیار مهمانان این جشنواره قرار خواهد گرفت که می تواند به عنوان خاطره ای از سفر به سرزمین ایران باستانی همواره در ذهن و یاد آنها زنده باشد .

روح الله مقیمی نیز  ضمن تشریح برنامه های ستاد تشریفات بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان اظهار داشت: فعالیت این ستاد از حدود یک ماه قبل زده شد و سیاست گذاری اجرایی برنامه های این ستاد با هماهنگی و زیر نظر دبیرخانه جشنواره صورت می گیرد.

مسوول کمیته تشریفات بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان گفت: مهمانان جشنواره بیست و هفتم در 5 هتل عباسی، کوثر، آسمان، سوئیت و شیخ بهایی اسکان داده می شوند.

وی فعالیت ستاد تشریفات را شامل بخش های استقبال، بدرقه، اسکان، پذیرایی، گردشگری و تمامی مباحث مرتبط با مهمانان جشنواره عنوان کرد و بیان داشت: بر اساس تعداد مهمانان جشنواره بیست و هفتم 5 هتل در سطح شهر اصفهان میزبان مهمانان این دوره از جشنواره خواهند بود.

مسوول کمیته تشریفات بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان تصریح کرد: در این دوره از جشنواره هتل عباسی،کوثر، آسمان، سوئیت و شیخ بهایی میزبان مهمانان جشنواره هستند.

وی همچنین به تشریح برنامه این ستاد در استقبال از میهمانان جشنواره اشاره کرد و با تاکید بر آمادگی اصفهان برای میزبانی شایسته از جشنواره بیست و هفتم بیان داشت: به همین منظور بیانیه ای به دو زبان فارسی و انگلیسی بر اساس شعار امسال جشنواره تهیه شده که توسط 150 کودک اصفهانی با لباس محلی در فرودگاه بین المللی اصفهان و در زمان استقبال از میهمانان جشنواره قرائت و به این ترتیب حضور مهمانان جشنواره را خوش آمد می گویند.

مقیمی از برنامه ریزی تورهای اصفهان گردی ویژه مهمانان جشنواره خبر داد و افزود: این ستاد در وقت های آزاد مهمانان برنامه بازدید از اماکن تاریخی شهر اصفهان را برای مهمانان جشنواره پیش بینی کرده تا مهمانان با آثار تاریخی شهر گنبدهای فیروزه ای آشنا شوند.

وی افزود: شهرداری اصفهان به منظور نکوداشت حضور مهمانان جشنواره بیست و هفتم در شهر اصفهان هدایای ویژه ای را تدارک دیده که در زمان بدرقه مهمانان به آنها اهدا می شود.

مسول کمیته تشریفات بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از منظم تر شدن برنامه های این ستاد در بحث ترابری مهمانان خبر داد و اظهار داشت: در این دوره از جشنواره تمهیدات ویژه ای به منظور جابه جایی مهمانان در نظر گرفته شده است.

«گل نرگس» میزبان افتتاحیه جشنواره

از سوی دیگر مدیر امور افتتاحیه و اختتامیه بیست هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: همانند دوره های بیست و پنجم و بیست و ششم جشنواره، افتتاحیه و اختتامیه این دوره نیز در سالن گل نرگس اصفهان برگزار می شود.

علی زاهدی افزود: برنامه ریزی های اولیه برای برگزاری مراسم با شکوه افتتاحیه صورت گرفته و هماهنگی های لازم با ستاد اجرایی تهران همچنین کارگردان هنری مراسم مجید برزگر انجام شده  است.

وی تصریح کرد: طراحی های دکورهای برنامه از اواسط شهریور آغاز خواهد شد که پس از تصویب با همکاری نیروهای مستقر در اصفهان ساخت دکورها نیز شروع خواهد شد.

وی در ادامه افزود با توجه به قرداد بسته شده با مسئولین مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره امسال نیز در ورزشگاه بزرگ گل نرگس برگزار خواهد شد و دلیل این برگزاری ظرفیت قابل توجه و مکان این ورزشگاه است.

کودکان خشمگین به اصفهان می‌آید

بنا بر اعلام ستاد برگزاری این جشنواره، امسال 75 فیلم از 40 کشور دنیا با جمع‌بندی هیئت انتخاب بین‌الملل جشنواره برای نمایش در بخش‌های سینمای زنده بین‌الملل و سینمای پویانمایی بین‌الملل (هر بخش شامل فیلم‌های بلند، نیمه بلند و کوتاه) انتخاب شده‌اند.

آرژانتین، استرالیا، ایتالیا، چک، دانمارک، هند، لهستان، سوئیس، سوئد، تایوان، آمریکا، انگلستان، کرواسی، کانادا، ترکیه، بوسنی، اتریش، فرانسه، آفریقای جنوبی، روسیه و ... از جمله کشورهایی هستند که در جشنواره امسال شرکت دارند.

همچنین فیلم کمدی خانوادگی «کودکان خشمگین» ساخته لی هوانگ امسال در بخش بین‌المللی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درمی‌آید.

لازم به ذکر است بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام و یاد پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی تمام کودکان دنیا از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی در اصفهان برگزار خواهد شد.