صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

واژه و خمپاره
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

حفظ و حراست ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با امواج رادیو

 

از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به چهار دهه گذشته و غرش توپخانه‌ها در مناطق جنگی نیز سه دهه پیش خاموش شده است، اما آثار هر دو اتفاق مهم در کشورمان هنوز هم قابل درک و فهم است بطوری که زندگی بسیاری از ما را به خود وابسته کرده یا تحت تاثیر قرار داده است، چون هرچه هست از آن دوران به ما رسیده با تمام تلخ و شیرینی‌هایش، بنابراین بخشی از زندگی ما در آن رقم خورده و نمی‌توان آن را فراموش کردو به دست فراموشی سپرد.

همین موضوع یعنی حفظ و حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس باعث شده تا برخی تهیه‌کنندگان صدا و سیما به فکر تولید و تهیه برنامه‌هایی با این مضمون باشند؛ تهیه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی ، سریال ها و حتی کتاب‌های گوناگون از جمله این موارد بوده، در حالی که کمتر در تولیدات رادیویی در این زمینه برنامه ای پخش شده بود اما سیده زهرا صالحی،‌ تهیه‌کننده رادیو ایران با توجه به طبع شعرش به نوعی دیگر آن را بررسی کرد و به فکر تولید برنامه ای با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتاد؛ برنامه‌ای با نام «واژه و خمپاره» که سعی کرده از همان ابتدای کار به حفظ و حراست از ارزش‌های حماسه‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پرداخته و برای مخاطبانش از این دو رویداد مهم در کشورمان بگوید، اما به زبان شعر و ادبیات.

صالحی درباره انتخاب نام این برنامه تولیدی که روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته بعد از خبر ساعت 21 روی آنتن صدای ایران می‌رود، گفت: همان طور که می‌دانیم مکالمات روزانه ما با دیگر اعضای جامعه  می‌تواند تاثیرات متفاوتی در زندگی هر یک از آنها یا حتی خودمان داشته باشد که در واقع ماده خام آن کلمات و واژه هاست. بنابراین با هر واژه‌ای که استفاده می‌کنیم، پیام خاصی را به مخاطب می‌دهیم که می‌تواند باعث واکنشی از سوی مقابل باشد. حال اگر به میدان جنگ بنگریم، این سلاح‌ها و مهمات جنگی هستند که می‌توانند منجر به واکنش طرف مقابل شوند که در میان آنها تاثیرگذارترین خمپاره است، چون باعث ایجاد بیشترین آثار با توجه به جثه کوچکش می‌شود؛ درست مثل کلمات و واژه‌های جملات ما که هر یک می‌توانند به‌تنهایی تاثیرگذار باشند. همین موضوع باعث شد که نام برنامه را «واژه و خمپاره» انتخاب کنم.

این تهیه‌کننده صدای جمهوری اسلامی می‌افزاید: هر چند با دیدن نام و عنوان این برنامه، متصور خواهیم شد که حال و هوای برنامه جنگی و پرهیاهوست، و شنونده انتظار دارد برنامه با انواع و اقسام افکت های جنگی پخش شود اما من سعی کردم به نوعی از فضای آرام و دل‌انگیز شعر و ادبیات برای زنده نگهداشتن دوران انقلاب باشکوه ایران و هشت سال دفاع مقدس گام بردارم؛ سوژه‌ای که هرچه قدیمی‌تر باشد، لزوم حراست و حفظ ارزش‌هایش بیشتر از گذشته خواهد شد.

این تهیه‌کننده و نویسنده در رسانه ملی درباره بخش‌های مختلف برنامه واژه و خمپاره می‌گوید: به طور کلی این برنامه در سه بخش به صورت مسابقه مشاعره تهیه و تولید می‌شود که بخش‌های آن عبارتند از مشاعره سنتی، مشاعره مشروط و شعرخوانی.

وی درباره هر یک از بخش‌های این برنامه اینگونه توضیح می دهد: به طور کلی در هر برنامه سه یا چهار شرکت‌کننده داریم که با مرحله اول یعنی مشاعره سنتی، کار خود را شروع می‌کنند و با توجه به پاسخ های مناسبی که می دهند می توانند در این مرحله حداکثر یکصد امتیاز کسب کرده و پس از آن وارد مرحله دوم شوند که در این قسمت، شرکت‌کننده با انتخاب یک عدد از یک تا صد در واقع حرفی اتفاقی را انتخاب می‌کند و با این حرف، شعری مربوط به این دو دوره مهم تاریخ ایران یعنی دفاع مقدس و انقلاب ایران بخواند. در این مرحله هر یک از شرکت‌کنندگان نهایتا 50 امتیاز به دست خواهند آورد و راهی بخش سوم یعنی شعرخوانی می شوند. در این بخش شرکت‌کننده قطعه شعری که سروده یا به ذهن خود سپرده را می‌خواند و کارشناس برنامه به صحیح خواندن و روان‌خوانی شرکت‌کننده امتیاز می‌دهد.

این تهیه‌کننده، هیجان‌انگیزترین بخش مسابقه را در بخش دوم یعنی مشاعره مشروط می‌خواند و می‌گوید: در این بخش تازه متوجه خواهیم شد دنیای ادبیات جنگ و انقلاب چقدر گسترده است و میان آحاد جامعه، چه جوان و چه مسن، جایگاه ویژه ای دارد.

این درحالی است که فاطمه میناخانی، کارشناس مجری برنامه واژه و خمپاره در این زمینه می‌گوید: اهمیت حفظ آثار و نشر دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما واژه و خمپاره روشی متفاوت از امکانات موجود را به کار گرفته، چون در نگاه اول به عنوان برنامه انتظار برنامه‌ای با شیوه حماسی داشته باشیم در حالی که لطافت کلمات است که در واژه و خمپاره حماسه می‌آفریند.

بطور کلی  ادبیات و شعر در کالبد ایرانیان ریشه کرده و بدون تردید این بخش از تاریخ ایران‌زمین نیز ادبیات خاص خود را دارد و این برنامه به دنبال همان بخش ناب در فرهنگ و ادبیات کشورمان است.

وی می‌افزاید: من به عمق ارتباط مردم کشورمان با ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، زمانی پی می‌برم که چهره و آمادگی شرکت‌کنندگان این برنامه را از نزدیک هنگام اجرا و ضبط برنامه در استودیو می‌بینم؛ هرچند در اوایل تولید برنامه که از اوایل مهرماه 92 آغاز شد، با توجه به گذشت بیش از سه دهه از دوران دفاع انقلاب فکر می‌کردیم شعر و ادبیات در این باره و دفاع مقدس زیاد نباشد، اما هرچه از اجرای این برنامه می‌گذرد، متوجه می‌شویم گستردگی اشعار در مورد این دو رویداد مهم کشورمان آنقدر است که تنها بخشی از آن تاکنون مطرح شده است.

کارشناس مجری برنامه واژه و خمپاره در ادامه می افزاید:  شور و هیجان شرکت‌کنندگان در برنامه وقتی مشخص می‌شود که تمام احساساتشان از چهره آنها  در طول مسابقه قابل درک است تا جایی که به این نتیجه رسید‌ه‌ام این همه هیجان و رقابت صرفا برای به دست آوردن جایزه نیست و به واقع این اعتقاد و علاقه هنری و ادبی شرکت‌کنندگان به دو فرهنگ انقلابی و دفاع مقدس است که باعث اینهمه هیجان شده و در نهایت رونق واژه و خمپاره را به ارمغان آورده است.

از سوی دیگر ، صالحی به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده این برنامه رادیویی که خود اهل قلم و شعر است، درباره هیجان و علاقه شرکت‌کنندگان می‌گوید: علاقه و اشتیاق نسل‌های انقلاب و دفاع مقدس نسبت به ادبیات این دوران بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به نوعی قابل پیش بینی است، اما درک این موضوع وقتی سخت می‌شود که شرکت‌کنندگان نوزده، بیست ساله برنامه پشت میکروفن قرار می‌گیرند و بدون هیچ خاطره‌ای از آن دوران و دو نسل فاصله با افرادی که این دو دوره را از نزدیک تجربه کرده اند به رقابت می‌پردازند.

بهترین خاطره صالحی مربوط به تولید این برنامه در واقع شاهد مثالی بسیار مستند و زنده برای وجود حال و هوای حماسه سازی در میان نسل جوان کشورمان است  که  می گوید: هنگام تولید یکی از قسمت های واژه و خمپاره، نوجوانی نوزده ساله با پیرمردی نود ساله شروع به مشاعره کردند و هیجان مشاعره این دو آنچنان بوده که عوامل برنامه علاقه ای به قطع برنامه نداشتند و مشتاقانه به مشاعره با احساس آن دو گوش می کردند، ولی به هر حال وقت برنامه محدود بود و مجبور به قطع این مشاعره زیبا شدیم، اما برای من و همه دست‌اندرکاران خیلی جالب بود این نوجوان نوزده ساله که هیچ تجربه‌ای از آن دوران نداشته، چطور اینهمه اطلاعات ادبی درباره انقلاب و دفاع مقدس در ذهن خود ذخیره کرده است ؟  

احمد الهی‌قلی، مدیر گروه حماسه در رادیو ایران با اشاره به برگزیده شدن برنامه واژه و خمپاره در سیزدهمین جشنواره تولیدات رادیو می‌افزاید: این برنامه با اینچنین نگاهی از دو دوره افتخار آفرینی ایرانیان برای اولین بار است که از حوزه صدا روی آنتن می‌رود و به عنوان برنامه‌ای منحصر به‌فرد از دوران مدیریت قبلی گروه حماسه یعنی اکبر عاشوری تاکنون ادامه داشته است و توانسته مخاطبان بسیاری را به خود مشغول کند.

الهی‌قمی درباره نحوه پذیرش شرکت‌کنندگان در پایان می‌گوید: علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه با توجه به اطلاعات ادبی و رویکرد واژه و خمپاره می‌توانند عدد سه را به شماره 10006607 پیامک کنند تا کارشناسان برنامه با آنها تماس بگیرند و شرایط حضور آنها را در برنامه مهیا کنند. این در حالی است که تلفن 22167943 برای انتقادات و پیشنهادات شوندگان در نظر گرفته شده است و آنها می‌توانند تمام موارد مورد نظرشان را درباره برنامه از طریق این شماره به دست‌اندرکاران تولید آن منتقل کنند.


 
 
نوشت افزار؛ بازاری رنگارنگ اما پر رمز و راز
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

نگاهی به رونق بازار نوشت افزار با نزدیک شدن فصل درس و مشق

نویسنده: عماد عزتی

با شلوغ شدن مراکز خرید و فروش نوشت افزار و افزایش جمعیت در آنها ناخودآگاه در می یابیم که فصل درس و مشق دوباره از راه رسیده و کسب و کار این صنف روبه سکه شدن است . کسب و کاری که تنوع رنگ و لعابش توجه بسیاری را به خود جلب کرده و گاهی اوقات باعث سردرگمی والدین در انتخاب لوازم مورد نیاز دلبندشان می شود .

این درحالی است که ظاهرا امسال با توجه به افزایش قیمت بسیاری از کالاهای مورد نیاز درس و مشق دانش آموزان بسیاری از والدین به دنبال یافتن راهکارهایی اقتصادی و البته استفاده بهینه از منابع مالی خانواده در دوران تحصیل فرزندشان هستند. هرچند تنوع و گستردگی این بازار گاهی اوقات باعث خرید های غیر ضروری و افزایش هزینه های خانواده در این فصل می شود اما بدون تردید راهکارهایی برای جلوگیری از این هدر رفتن منابع مالی خانوار خواهد بود که می توان با رعایت آنها انتخاب مناسبی برای تهیه لوازم مورد نیز تحصیل کودکان را تدارک دید.

 به همین دلیل بازار این هفته جام جم سری به مراکز اصلی فروش لوازم تحریر پایتخت یعنی بازار بزرگ تهران پشت مسجد جامع (مسجد شاه سابق) زده تا اطلاعات کاربردی مناسبی در این زمینه همراه با محدوده قیمتی کالاهای مورد نیازتان ارایه دهد، اما فراموش نکنید که دنیای مجازی هم می تواند مرکز خرید مناسبی برایتان باشد.

قبل از خروج فهرستی در دست داشته باشید

همانطور که می دانید دانش آموزان با توجه به پایه تحصیلی نیازمند میزان و نوع مشخصی از لوازم التحریر هستند که می توان آن را با تقریبی نزدیک به واقعیت محاسبه کرد بنابراین برای جلوگیری از خرید اضافه لازم است قبل از اینکه منزل را ترک به قصد تهیه مایحتاج فصل درس و مشق دلبندتان ترک کنید فهرست کاملی از نیازهای او تهیه کنید و براساس همان فهرست خرید کنید با اینکار می توانید به اقتصاد خانواده کمک و از خرید اضافه جلوگیری کنید.

فراموش نکنید به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت خرید عمده و بیش از اندازه لوازم التحریر درواقع تقاضای کاذب برای دانش آموز ایجاد کرده اید و درنهایت بسیاری از لوازم خریداری شده بهینه استفاده نخواهند شد . این درحالی است که برخی از لوازم مورد نیاز دانش آموزان مثل خودکار ، رواننویس ، لاک غلط گیر و ... دارای تاریخ انقضاء هستند و ممکن است دلبندتان هرگز فرصت استفاده از آنها را به دست نیاورد چون فاسد شده اند. پس بهترین گزینه این است که برای سه ماه لوازم مورد نیاز را تهیه کنید و با توجه به نیازهای جدید او برای ادامه سال تحصیلی اقدام به خرید کنید . بخصوص اگر دانش آموز شما در دوران ابتدایی مشغول به تحصیل است چون باید منتظر نیازهای تازه ای از لوازم التحریر برای او باشید که از سوی مدرسه برای شما ارسال می شود.

این قوانین درست زمانی برای شما کاربرد خواهد داشت که همراه دلبندتان برای خرید و تهیه لوازم مورد نیاز سری به بازار زده باشید چون تنوع و رنگارنگی بازار لوازم التحریر علاوه بر ایجاد شور و هیجان برای او شما را هم سر ذوق خواهد آورد.

سری به فروشگاه های زنجیره ای بزنید

با توجه به سبد کالای مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان در طول سال تحصیلی بسیاری از صنوف دست به کار می شوند تا مایحتاج آنها را مهیا کنند و به نیازهای این بخش از جامعه پاسخ مناسب دهند. این صنوف عبارتند از تولید کنندگان پوشاک ، فروشندگان لوازم التحریر و کیف و کفش.

این درحالی است که با توجه به افزایش قیمت کالاها در این فصل حراج های دوره ای ، حضور گسترده دستفروشی و در نهایت تنوع کالاهای فروشگاه های زنجیره ای درکنار نمایشگاه پاییزه می تواند پاسخی به نیاز متقاضیان باشد که با توجه به شرایط اقتصادی خانواده بهترین گزینه می تواند نمایشگاه های پاییزه باشد اما اگر فرصت بازدید از این نمایشگاه را ندارید می توانید روی امکانات و قیمت مناسب فروشگاه های زنجیره ای حساب ویژه ای باز کنید هرچند نباید فراموش کنیم که قیمت های غیر قابل باور دستفروشان می تواند در نهایت به زیان اقتصاد خانواده باشد چون اغلب این محصولات از بی کیفیت ترین مواد اولیه تهیه شده اند.

دنیای مجازی را جدی بگیرید

لازم به یادآوری نیست که در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و دنیای مجازی با تمام صفر و یک هایش برای تامین نیازهای روزانه مخاطبانش بسیاری از ساکنان دهکده جهانی را به خود مشغول کرده است بطوری که فروشگاه های اینترنتی بخش عمده ای از نیازهای روزمره خریداران را تامین می کنند و لوازم التحریر و لوازم اداری درکنار دیگر کالاهای روزمره  جایگاه ویژه ای را در ویترین مانیتوری این فروشگاه ها به خود اختصاص داده است .

بنابراین جای تعجب نیست ، با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید در این دنیای صفر و یکی نیز پیشنهاد های ویژه ای را ببنیم و شاهد ارایه خدمات مناسبی حتی ارسال کالای خریداری شده به صورت رایگان به منزل خودمان باشیم. پس اگر به دنبال یافتن راهکاری اقتصادی و البته مطمئن برای تهیه مایحتاج دوران تحصیل فرزندتان هستید نسبت به این آگهی ها حساس باشید و به آنها دقت کنید چون علاوه بر قیمت مناسب نیازی به پرداخت کرایه جهت رسیدن به مراکز خریدی مثل بازار تهران ندارید که به قول معروف با یک تیر دو نشان زده اید.

 اما نکته اساسی درباره خرید از این دنیای مجازی این است که قبل از اضافه کردن کالایی به سبدکالای خریداری شده خوب به قوانین فروشگاه مجازی توجه داشته باشید تا مبادا از حقوق قانونی خودتان نسبت به خریدی که انجام داده اید محروم شده باشید.

به کیفیت لوازم مورد نیاز توجه کنید

هنگام خرید لوازم التحریر به یک قانون طلایی توجه ویژه داشته باشید که می گوید قیمت بالا لزوم تضمینی برای کیفیت کالا نیست. بنابراین همانطور که بسیاری از بازارها متنوط به برندهای مختلفی شده اند، نوشت افزار هم از این قاعده مستثنی نیست و از گذشته تا اکنون برندهای متفاوتی در آن خودنمایی می کنند .

 هرچند بیشتر برندهای موجود امروزه بازار کشورمان ساخته شده در کشور چین هستند اما فراموش نکنید برخی از این برندها یار و همراه دوران کودکی و نوجوانی شما بوده و کیفیت آنها از همان سال ها تا کنون تفاوتی نکرده بنابراین قبل از اینکه برچسب قیمتی روی کالای موردنظرتان بخوانید سعی کنید به کیفیت آن توجه ویژه داشته باشید. چون با این کار پول اضافه پرداخت نمی کنید بلکه اقتصادی خرید می کنید .

به عنوان مثال درباره مداد رنگی اگر از برندهای نامعتبر و ارزان قیمت استفاده کنید بیشتر وقت کودکان شما برای تراشیدن آن از بین خواهد رفت و به سرعت باید بسته بعدی را به او تحویل بدهید در حالی که اگر انتخاب مناسب با توجه به برندی معتبر داشته باشید مدت زمان بیشتری کودکتان از آن استفاده می کند. بطور کلی بازار نوشت افزار کشورمان هم اکنون در تصرف تولیدات اسپانیا، کانادا، هندوستان، آلمان و چین و ترکیه است.

بهداشت وسلامت دانش آموزان را درنظر بگیرید

یکی از قوانینی که معمولا والدین به آن توجه زیادی ندارد یا اینکه بطور کلی آن را در کوران انتخاب لوازم مورد نیاز با توجه به اقتصاد خانواده به دست فراموشی می سپارند بهداشت و سلامت مصرف کننده این لوازم است. موضوعی که به عقیده پزشکان باید بیشترین انرژی را برای انتخاب بهترین لوازم برای آن صرف کرد تا سلامت آینده سازان مملکت با استفاده از لوازم بی کیفیت و غیر بهداشتی چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی به خطر نیافتد.

 به عنوان مثال خودکار ، یکی از لوازم مورد نیاز دانش آموزان است که مدت زیادی در دستان وی قرار خواهد گرفت در حالی که اگر جنس بدنه و حتی جوهر این خودکار از کیفیت مناسب برخوردار نباشد می تواند آسیب های جدی به سلامتی دانش آموز وارد نماید .

در این زمینه برای انتخاب خودکار به آنهایی که معطر هستند هرگز توجه نکنید چون گاهی اوقات مواد استفاده شده در جوهرشان باعث ایجاد آلرژی خواهد شد و بدنه خودکار بهتر است به صورت مثلثی باشد تا کمترین فشار به انگشتان دانش آموز وارد شود. بنابراین با توجه به سن و البته بهداشت دانش آموزان خرید کنید و لوازمی که باید نسبت به کیفیت مواد اولیه آنها خوب دقت کنید عبارتند از : خودکار، پاک کن، ماژیک، خودکار معطر، مدادشمعی و انواع برچسب هاست.

اضافه بار هرگز قابل قبول نیست

یکی از عادت های نامناسب بخصوص در دانش آموزان دبستانی بردن لوازم اضافه به مدرسه است که همین موضوع باعث افزایش وزن کیف آنها و در نهایت ایجاد عارضه های جدی به استخوان بندی آنها می شود به همین دلیل هنگام خرید لوازم التحریر به این مهم باید توجه داشته باشید که با خرید لوازم هرچه سبکتر در نهایت کیف سبکتری را برای دلبندتان تدارک ببینید . به عنوان مثال به جای خرید دفترچه های 200 و 300 برگ از دفترهای 100 برگ انتخاب کنید، یا اینکه به جای جامدادی فلزی از نوع پارچه ای بخرید. کاملا قابل تصور است که با رعایت این قانون در نهایت چقدر کیف مدرسه دلبندتان سبکتر خواهد شد.

 

 

 


 
 
سروده های مولانا ؛ قطره ای از دریای قرآن
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

15 دقیقه مهمان برنامه رادیویی «قطره و دریا» از شبکه فرهنگ

نویسنده: شیدا رمزی

از گذشته های دور شعر و ادبیات میان ما ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و شعرای مطرح دوران کهن و امروز همیشه نزدمان اهمیت خاصی دارند اما جلالدین محمد بلخی ملقب به مولانا شاعری که علاقمندان به فرهنگ و ادب از آن در زمینه عرفان یاد می کنند توانسته به واسته اندیشه ها و سروده هایش جایگاه متفاوتی داشته و نظر بسیاری را به خود جلب کند .

این در حالی است که اگر از جنبه های ادبی و البته مفاهیم شعر وی بگذریم اهمیت ویژه اشعار مولانا ارتباط سروده هایش با مفاهیم دینی و قرانی بوده است که باعث شده از گذشته تا کنون توجه به این شاعر گرانقدر بیش از پیش باشد و بسیاری در زمینه زندگی و مفاهیم سرودهایش دست به کَندوکاوی گسترده بزنند تا بتوانند ارتباط معنوی سروده های مولوی را با قرآن برهمگان نمایان کنند.

همین موضوع دستمایه ای شده برای گروه اندیشه رادیو فرهنگ تا برنامه ای تولیدی با نام «قطره و دریا» را برای علاقمندان تدارک ببینند این برنامه که هر روز از شنبه تا چهارشنبه روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز ؛حدود 15 دقیقه منتشر می شود از ساعت 18.45 تا 19 مهمان شما علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ایران است.

حسین نعمتی مدیر گروه اندیشه رادیوفرهنگ درباره این برنامه می گوید: در این برنامه به دنبال معرفی هرچه بیشتر و کارشناسانه تر از ارتباط اشعار این شاعر معروف در کشورمان با قرآن کریم و فرهنگ ایران اسلامی هستیم چون شعر و ادبیات در تاریخ ایران اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست.

محمد جعفر حسینی ، ضمن تاکید بر اهمیت  حفظ و بررسی مفاهیم قرآن و احادیث در شریعت اسلامی می گوید: بطور کلی گروه اندیشه رادیو فرهنگ با توجه به این مهم به دنبال استفاده از راهکارها و ابتکار عمل در حفظ و حراست از احادیث و مفاهیم قرآنی بوده است و به همین دلیل با اهمیت شعر و زندگی شعرا در فرهنگ و تاریخ ایران با توجه به اینکه بیشتر شعرای مطرح قرون گذشته و حال ایران زمین به عرفان و آموزه های دینی نیز توجه داشته اند و سروده هایی در این زمینه داشته اند تصمیم به تولید برنامه ای در این زمینه گرفتیم که گزینه مناسب با  توجه به تحقیقات گسترده ای که انجام دادیم مثنوی معنوی مولانا بود .

تهیه کننده وسردبیر این برنامه نیز با تاکید بر جایگاه شعر وعرفا در میان اکثریت مردم ایران و اهالی فرهنگ ایران زمین می گوید: اهمیت و اعتبار مولانا در کنار ارتباط سروده هایش که معمولا جز سروده های عرفانی بوده باعث شده تا به فکر تولید این برنامه یعنی قطره و دریا باشیم . بنابراین مثنوی مولانا را به عنوان ماده اولیه کارمان درنظر گرفتیم و برای رسیدن به سروده های این شاعر که در آنها نشانی از قرآن و احادیث آماده با همکاری کارشناسان و پژوهشگران شروع به جست و جو کردیم که در نهایت کل موضوع برنامه به تایید مدیران شبکه و مدیر گروه اندیشه قرار گرفت و کار ساخت برنامه از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز شد.

وی در باره روند و شرایط برنامه «قطره و دریا» می افزاید: در این برنامه یک آیه از قرآن کریم را قرائت می کنیم و با توجه به تفسیر و معنی آن آیه الهی شاهد مثالی از مثنوی معنوی می آوریم  و پیرامون آن با کارشناس برنامه به بحث و گفت و گو یا ارایه مثال های متفاوت از شعرای دیگر گفت و گو می کنیم.

این تهیه کننده رادیو در ادامه می گوید: از ابتدای تیرماه سال جاری که برنامه آغاز شد در 12 برنامه اول به معرفی آثار و البته توضیح و توصیف قصد و اراده برنامه پرداختیم و کمی از حال و هوای عرفانی این شاعر بزرگ گفتیم پس  از آن کم کم وارد بحث اصلی و مسایل قرآنی و احادیث شدیم . بطوری که از همان ابتدای برنامه به بررسی آنکه چرا قرآن در شعر برخی شعرای ایران جایگاه ویژه داشته و دارد کار را آغاز کردیم و تازه به اولین سوره قرآن یعنی سوره حمد رسیده ایم.

حسینی درباره نحوه تولید این برنامه تولیدی رادیو می افزاید: معمولا با توجه به حجم فشرده کار یک روز در هفته کل برنامه هفته را ضبط و آماده می کنیم تا در طول هفته این برنامه در زمان های مشخصی که اعلام شده از این شبکه رادیویی پخش شود اما با توجه به اهمیت بحث در این سوژه و البته مدت زمان کوتاه برنامه که حدود یک ربع است کار بررسی ابیات و سروده های این شاعر بزرگ ایرانی به کندی پیش می رود و معمولا در یک برنامه نمی توانیم بیشتر از یک آیه را بررسی کنیم و ادامه را به روزها و هفته های بعد موکول خواهیم کرد.

وی درباره نحوه انتخاب کارشناس برنامه می گوید با توجه به اهمیت سوژه مورد انتخاب بدون تردید باید کارشناس برنامه درباره هر دو حوزه مورد بحث یعنی قرآن و شعر مولانا اشراف کاملی داشته باشد که در این زمینه با دکتر کاظم محمدی آشنا شدیم وی که استاد دانشگاه و پژوهشگر مولاناست بهترین گزینه برای برنامه بود که با هماهنگی مدیر شبکه و البته موافقت خود دکتر کاظم محمدی از ابتدای برنامه تا کنون در خدمت وی بوده ایم.

این درحالی است که دکتر کاظم محمدی کارشناس برنامه رادیویی «قطره و دریا» درباره مولانا و اهمیت قرآن در سروده هایش می گوید: به عقیده من مولانا به عنوان عارفی مسلمان است و نگاه وی نه تنها به مبانی تئوری دین محکم و استوار است بلکه او باورهای دینی خود را که همواره تبلیغ کرده و در زندگی و رفتار روزانه اش بکار گرفته بوده را با سروده هایش نمایان کرده است بنباراین این شاعر گرانمایه فقط عارف نظری نبوده بلکه به اعتقادات خود عمل کرده و سروده هایش را با این مفاهیم به رشته تحریر درآورده است.

محمدی ضمن اشاره به جایگاه قرآن در سروده های این شاعر معروف ایران می افزاید: با کمی دقت در مثنوی مولانا در خواهیم یافت که حتی صفحه ای را نمی یابیم که در آن به قرآن، احادیث، روایات دینی اشاره نشده باشد پس چرا نگوییم مثنوی مولانا شاهکاری مبتنی برآقران و روایات انبیاء است؟

کارشناس قطره و دریا در ادامه تصریح می کند: مدتی است که برخی با نظر دیگری به سروده های مولانا می پردازند و آن ها را به گونه دیگری جلوه می دهند بطوری که می گوید این شاعر و عارف تنها عارفی با عشق مجازی بوده است که این نظر به عقیده من کاملا اشتباه و غیر حرفه ای است چون این افراد شاهد مثال خود را با توجه به برخی ابیات می آورند که تعبیر دقیق آن را نمی دانند.

دکتر کاظم محمدی اهمیت برنامه قطره و دریا را در همین اظهار نظرهای غیر حرفه ای می داند و می افزاید: از آنجا که بسیاری از اظهار نظرهای جدید درباره مولانا غیر حرفه ای و نادرست هستند لازم بود که رسانه ملی با توجه به مخاطبان خود و پوشش مناسبش در سراسر ایران در این زمینه نیز گام موثری بردارد که رادیو فرهنگ بهترین گزینه بود و زمینه تولید برنامه قطره و دریا فراهم شد تا در این برنامه با بررسی کارشناسان و البته مستند علمی و دقیق سروده های مولانا این عارف ایران زمین به درستی بر مبانی دینی و اسلامی آن توجه داشته باشیم.

وی به جایگه قرآن در اشعار مولانا تاکید دارد و می گوید: با توجه به پژوهش های گسترده ای که در اشعار و سروده های مولانا انجام داده ام دریافته ام نشانه های بسیاری از قرآن در سروده های مولانا وجود دارد چون این شاعر برای بیان شعر خود بسیار از قرآن استفاده کرده به صورتی که برای اینکار انگیزه های متفاوتی داشته است بطوری که گاهی اوقات به قصد تعلیل و توجیه، گاهی به قسد تشبیه و تمثیل ، گاهی به قصد استناد و مدرک و در برخی موارد هم به قصد تزئیین از مفاهیم قرآنی ، احادیث و روایات انبیاء استفاده کرده است. به عنوان مثال می گوید:« قدر همت باشد آن جهد و دعا که برگرفته از لیس الانسان الاماسعی بود هاست.

این پژوهشگر مولانا و استاد دانشگاه در پایان می گوید البته نمونه هایی از قرآن و احادیث را می توان در دیگر سروده های شعرای دیگر ایران زمین نیز یافت اما از آنجا که اهمیت مولانا در این زمینه بیشتر بوده سعی کرده ایم مبنی را بر سروده های مولانا قرار دهیم ولی این مانع از استفاده سروده های دیگران در برنامه قطره و دریا نیست بطوری که گاهی در خلال برنامه به سعدی و حافظ یا حتی شاعران معاصر نیز گریزی خواهیم زد به امید اینکه بتوانیم با اینکار و البته ارایه اسناد و مدارک علمی و کارشناسانه زمینه زنده نگهداشتن احادیث و مفاهیم قرآهنی را در ادبیات کشورمان فراهم کنیم.

 

 

 


 
 
آگاهانه برای دانش آموزان کیف مدرسه بخرید
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

 

دوباره فصل درس و مدرسه از راه رسید و یکی از دغدغه های والدین برای خرید کیف مدرسه مناسب شروع شد. هر سال با نزدیک شدن به مهرماه بازار کیف و کفش مدرسه از رونق غیر قابل تصوری برخوردار است اما همانطور که فروشندگان به فکر یافتن راهکاری مناسب برای فروختن اجناس و تولیدات خود به متقاضیان هستند خریداران بخصوص والدین نیز سردرگم برندهای موجود و رنگارنگ پشت ویترین فروشگاه به دنبال انتخاب بهترین کیف مدرسه برای دلبندشان ایستاده اند.

هرچند مدتی است دودوتا چهارتای جیب  والدین است که حرف اخر انتخاب را می زند اما واقعا تا به حال از خودتان پرسیده اید کیف مناسب دلبندتان برای مدرسه چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ به عقیده بسیاری از والدین کیف مدرسه با توجه به طول سال تحصیلی باید مقاوم و قابل شستشو باشد این درحالی است که این وسیله علی رغم زیبایی ها و امکاناتی که به ارمغان می آورد حافظ سلامتی دانش آموزان نیز خواهد بود.

اول سلامت بعد قیمت

کارشناسان و پزشکان مهم ترین توصیه ای که در این فصل به والدین دارند انتخاب کیفی با رعایت نکات بهداشتی برای فرزندان است چون در صورت انتخاب غیر اصولی کیف مدرسه دلبند شما دچار بیماری هایی چون کشیده شدن عضلات دست، ناهنجاری های ستون فقرات  و حتی کوتاهی قد خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه به قیمت این وسیله برای سال تحصیلی جدید کودکان فکر کنید بهتر است ابتدا به نکات بهداشتی و سلامتی او توجه ویژه داشته باشید هرچند با توجه به مسایل اقتصادی هم اکنون قیمت آن وسیله از اهمیت بالایی برخوردار است.

متناسب با دوره تحصیلی خرید کنید

بطور کلی پزشکان مشخصات کیف مناسب مدرسه به سه بخش عمده تقمسیم بندی کرده اند که عبارتند از : 1. سبک بودن خود کیف 2. با دوام بودن کیف مدرسه 3. طراحی بهداشتی بندها و خود کیف  آنها می گویند همانطور که می دانید دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی نیازمند لوازم و تجهیزات متفاوتی هستند که باید معیار های انتخاب کیف مدرسه با توجه به آن تعیین شود.

 این درحالی است که براساس آمارگیری های متفاوت امروزه انتخاب اول والدین برای خرید کیف مدرسه کودکان و نوجوانانشان کوله پشتی شده است وسیله ای که برای همه مقاطه تحصیلی مناسب نیست و در دوران ابتدایی و راهنمایی می تواند باعث  ایجاد صدمات جبران ناپذیری به فرزندان باشد.

کارشناسان مناسب ترین کیف های مدرسه برای مقاطع مختلف تحصیلی اینگونه تقسیم بندی کرده اند که در دوران ابتدایی استفاده از کیف های دستی چرخ دار بهترین شرایط بهداشتی را برای کودکان فراهم می کند و برای دوران راهنمایی و دبیرستان می توان به انواع کوله پشتی نگاهی ویژه داشت.

این گروه معتقدند در دوران ابتدایی چون همواره دانش آموزان با توجه به روحیاتشان معمولا لوازم اضافه ای همراه دارند یا برای انجام کارهای گروهی کلاس مجبور به بردن وسایل متفاوتی خواهند بود که این امر می تواند به افزایش وزن  کیف و در نهایت صدمات جسمی به دانش آموز باشد. بنابراین بهترین گزینه استفاده از کیف های چرخدار است تا دانش آموز مجبور به بلند کردن کیف مدرسه نباشد.

 اما در دوران راهنمایی و دبیرستان چون قدرت تصمیم گیری دانش آموز تکمیل شده و از سوی دیگر برنامه هفتگی آنها در مدرسه میزان لوازم موردنیازشان را مشخص کرده کوله پشتی  گزینه ای مناسبی است چون وزن کیف را می توان از طریق بندهای آن به نقاط مختلف بدن منتقل کرد و مشخصات بندهای کوله های مورد نظر باید اینگونه باشد که پهنایی کمتر از 8 سانتی متر نداشته و پرشده از پنبه به میزان کافی باشد تا بتوانند وزن کیف را به تناسب درست روی بدن دانش آموز تقسیم کنند . این درحالی است که تمام متخصصان استفاده از کیف های پستچی و کوله های کج را عاملی برای ناهنجاری های ستون فقرات و افتادگی شانه مطرح کرده اند چون تمام وزن کیف در یک سمت بدن دانش آموز قرار خواهد گرفت.

جالب است بدانید همه کارشناسان و پزشکان متخصص درباره کیف مدرسه یکصدا می گویند : هرگز از کیف های دسته دار معمولی یا سامسونیت ها برای دانش آموزان نخرید چون در دوران بلوغ ناخواسته باعث ایجاد صدمات جدی به اسکلت بندی آنها خواهید شد. از سوی دیگر این گروه معتقدند بهترین گزینه برای حفظ سلامتی و بهداشت کودکان این است که لوازم مورد نیاز دانش آموزان طی دوران تحصیلی داخل کمد یا قفسه ای مخصوص به آنها داخل خود مدرسه باشد تا دانش آموزان مجبور به حمل و نقل لوازم تحصیلی خود برای هر روز نباشند.

 

جدول قیمت برخی کیف های موجود بازار تهران

نوع کیف

توضیحات

قیمت (ریال)

کشور سازنده

کوله پشتی  مهدکودک

پارچه ای دارای دو زیپ

1250000

چین

کوله پشتی مهدکودک

پارچه ای / برزنی تک زیپ

1000000

چین

کوله پشتی مهدکودک

پارچه ضد آب قابل شستشو

750000

ایران

کوله پشتی مهد کودک

پارچه ای قابل شستشو

650000

ایران

کوله پشتی اسپرت

پارچه / برزنت دو زیپ

750000

ایران

کوله پشتی اسپرت

پارچه ای / برزنتی چهار زیپ

1350000

چین

کوله پشتی اسپرت

پارچه ای / برزنتی با لایه محافظ و چهار زیپ

1550000

چین

کوله پشتی اسپرت

ضد آب با لایه محافظ

1650000

ترکیه

کیف دستی اداری

برزنتی

680000

ترکیه

کیف دستی اداری

برزنتی

450000

چین

کوله پشتی مدرسه ای

قابل شستشو / ضد آب / چرخدار

1200000

چین

کوله پشتی مدرسه ای

چرخدار

700000

ایران

کیف پستچی

برزنتی /

550000

ایران

کوله پشتی

چرمی و لایه محافظ

2500000

ایران / چین

 

 


 
 
رادیویی برای لحظه های شما
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

لحظه لحظه با شما از...

گزارش قاب کوچک از یک شیف رادیو پیام در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

بدون تردید هر روز حداقل چند دقیقه از برنامه های رادیویی شبکه رادیو پیام را شنیده اید و طنین خاص بخش های مختلف آن را کاملا می شناسید، اما آیا تاکنون با خودتان فکر کرده اید در پس این شبکه رادیویی چه خبر است و چطور هماهنگی میان اعضا و دست اندرکاران توانسته رادیو پیام را به شبکه ای بسیار محبوب میان مخاطبان تبدیل کند. به همین دلیل قاب کوچک این هفته به استودیوی پر رفت و آمد رادیو پیام در ساختمان 9 دی صدا و سیما در خیابان ولیعصر سری زده تا برایتان از چند و چون تهیه برنامه های این رادیو بگوید که بدون تردید خواندن آن، خالی از لطف نیست.

صبح اولین روز پاییز امسال بود که برای تهیه گزارش پیش رویتان وارد سازمان صدا و سیما شدیم. محوطه سرسبز این مکان کمی ما را به خود مشغول کرد و در نهایت به ساختمان پخش جدید یا همان 9 دی رسیدیم. وقتی وارد ساختمان پخش شدیم، پیش روی خود استودیوهای مختلفی را دیدیم، اما صدای مخصوص رادیو پیام که برای همگی ما آشناست، راهنمایمان شد و ما را به مقصدمان رساند.

ستاره جوادی، یکی از تهیه کنندگان این شبکه رادیویی پذیرای ما شد و با وجود استرس شیف کاری در رادیو پیام با آرامش کامل درباره کارش برایمان توضیح داد.

این تهیه کننده رادیو به طور کلی برنامه های رادیو پیام را به شش بخش عمده تقسیم بندی می کند و می گوید: برنامه های رادیو پیام در شش بخش برای شنوندگان به صورت زنده پخش می شود که عبارتند از بخش سحرگاهی ساعت دو بامداد تا شش صبح، بخش صبحگاهی ساعت شش صبح تا ده صبح، بخش نیم روزی از ساعت ده تا 14، بخش عصرگاهی از ساعت 14 تا 18، بخش شامگاهی از ساعت 18 تا 22 و در نهایت بخش شبانگاهی از ساعت 22 تا دو بامداد روز بعد است.

جوادی درباره بخش های مختلف یک بخش کاری رادیو پیام به قاب کوچک می گوید: به طور کلی هر بخش کاری در رادیو به سه بخش اصلی موسیقی، خبر و اخبار ترافیکی تقسیم بندی می شود.

وی ضمن اشاره به مدیریت توانمند و دقیق شیرین آب روانی در این شبکه رادیویی درباره هر یک از بخش های هر شیفت کاری خود می افزاید: اهمیت حفظ هنر ارزشمند و فاخر موسیقی ایران به گونه است که مسئولان و مدیران برنامه ریز در این شبکه رادیویی تصمیم گرفته اند با حفظ و رعایت اصول و ارزش های موجود در این زمینه گام بردارند که براساس آمار و نظرسنجی های انجام شده، 60 درصد از شنوندگان این شبکه رادیویی به این بخش از برنامه های رادیو پیام علاقه مند هستند و آن را دنبال می کنند و اولین گزینه آنها برای شنیدن موسیقی فاخر ایرانی و خارجی است.

جوادی درباره انتخاب موسیقی در بخش های مختلف رادیو پیام نیز توضیح می دهد و می گوید: به طور کلی تمام موسیقی های پخش شده در رادیو پیام از سیستمی به نام «آوا» در سازمان صدا و سیما استخراج و پخش می شوند، به طوری که در این سیستم تمام موسیقی ها مورد تائید شورای موسیقی رادیو هستند و متناسب با ساعت پخش مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در مناسبت های مذهبی، اعیاد و سوگواری ها به طور مشخص از موسیقی مناسب همان روز استفاده می شود و در ساعات مختلف روز هم هماهنگ با نیاز موسیقی به کار گرفته می شود. مثلا برای آغاز روز موسیقی های شاد و نشاط آور استفاده می شود و در برنامه های شبانگاهی از نوع آرامش بخش بهره می بریم.

این تهیه کننده درباره بخش خبر نیز می گوید: همه می دانیم هر لحظه در جهان تغییرات گسترده ای در حال رویداد است و اخبار در سراسر جهان منتشر می شوند، بنابراین رادیو پیام این آیتم یعنی خبر را نیز مدنظر داشته است، اما این اخبار به صورت هماهنگی میان استودیو رادیو پیام و ساختمان شیشه ای سازمان صدا و سیما به سمع شنوندگان می رسد، بنابراین گوینده برنامه در این بخش مسئولیتی ندارد و گویندگان خبر مستقر در ساختمان یادشده به صورت رله مسئول خواندن اخبار برای مخاطبان با استفاده از دستگاه ها و امکانات مخصوص هستند.

جوادی پس از موسیقی و اخبار، به خبرهای مربوط به ترافیک اشاره دارد و می افزاید: همان طور که می دانیم بحث ترافیک یکی از دغدغه های اصلی بیشتر افراد است و دائم به دنبال راه فرار از آن هستند، به همین دلیل رادیو پیام با استفاده از امکانات مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی سعی می کند در فواصل کوتاه بخصوص در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و شامگاهی، رانندگان را در شرایط و اوضاع راه های شهرها و نقاط مختلف ایران آشنا کند.

جوادی ضمن تاکید بر هماهنگی میان اعضای یک شیفت کاری در این شبکه می گوید: با توجه به تقسیم بندی های انجام شده برای بخش های مختلف برنامه های رادیو پیام، یک تیم متشکل از تهیه کننده، صدابردار و گوینده برای چهار ساعت یا همان یک شیفت انجام وظیفه می کنند که این چهار ساعت در واقع مهمترین زمان همکاری عوامل برنامه است، چون با توجه به جایگاه و رویکرد رادیو پیام، هماهنگی میان اعضا حرف اول را در کیفیت کار می زند. به همین دلیل معمولا همکاران یک شیفت کاری در رادیو پیام برای مدت های طولانی با یکدیگر هم شیفت خواهند بود، مگر در مواردی خاص جایگزینی برای هر یک در شیفت کاری مشخص شده حضور یابد که آن هم به دلیل همدلی و هماهنگی میان دست اندرکاران رادیو خللی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال همکاران من در شیفت کاری رادیو پیام، افسانه حاکم زاده گوینده برنامه و سعید صادقی صدابردار هستند.

جوادی درباره ارتباط مخاطبان با رادیو پیام می گوید: با توجه به طرح اولیه رادیو پیام، ارتباط زنده با مخطبان در استودیو دیده نشده است و قرار نیست در طول برنامه مخاطبان با استودیو ارتباط داشته باشند، اما از آنجا که ارتباط با مخاطبان جزو اصول اولیه هر برنامه رادیویی یا تلویزیونی است، وبسایت رسمی رادیو پیام و روابط عمومی برای آن در نظر گرفته شده است که در واقع پل ارتباطی میان مخاطبان و دست اندرکاران این شبکه رادیویی است، هرچند آرشیو برنامه ها و داخبار تکمیلی و گاهی تحلیلی در این وبسایت در دسترس مخاطبان است، بنابراین مخاطبان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.radiopayam.ir ارتباط داشته باشند، هرچند تلفن دفتر شبکه در ساختمان شهدای رادیو به شماره 22652360 و شماره سرویس پیامک 300001047 نیز امکان دسترسی مخاطبان با عوامل و مدیران را فراهم کرده است.

این تهیه کننده رادیو پیام درباره تغییر شیفت ها در این شبکه رادیویی می گوید: همان طور که می دانید برنامه های رادیو پیام به صورت 24 ساعته بدون وقفه پخش می شود، بنابراین تغییر شیفت های کاری باید به گونه ای هماهنگ شود که هرگز وقفه ای در کار نباشد. به همین دلیل معمولا هنگام پخش خبر یا در طول پخش موسیقی این تعویض شیفت ها صورت خواهد گرفت که مستلزم آن سرعت عمل، هماهنگی و محاسبه دقیق زمان است.

افسانه حاکم زاده، گوینده رادیو پیام نیز که با جوادی هم شیفت است، در زمینه انتخاب متن هایی که می خواند، می گوید: تمام متنون که از سوی گویندگان این شبکه خوانده می شود، با توجه به تقویم و مناسبت های توسط تحریریه شبکه تهیه و ویرایش می شود و قبل از آغاز شیفت به دستمان می رسد، به همین دلیل هماهنگی و البته هدفمندی خاصی در متن های ارائه شده به مخاطبان وجود دارد.

حاکم زاده درباره استرس کاری خود در رادیو پیام این گونه می گوید: فشردگی برنامه های رادیو پیام باعث می شود اهمیت کار بیشتر خودنمایی کند، اما برای من و تمام همکارانم که در رادیو تجربه اجرای برنامه زنده را دارند، این موضوع تقریبا یکسان شده است، اما مهم ترین موضوع زمانبندی دقیق برای خواندن متون مربوطه یا جملات مناسبتی است، چون در بخش های اخبار ترافیکی و خبر این زمانبندی اهمیت ویژه ای خواهد داشت و در صورت عدم هماهنگی صدابردار و تهیه کننده مجبور هستند با توجه به اولویت تصمیم گیری کنند، هرچند معمولا این اتفاق نمی افتد، اما به هر حال باید حتی ثانیه ها را نیز در نظر داشته باشیم، به همین دلیل هنگام اجرای برنامه یک چشم به ساعت دیجیتالی داخل استودیو داریم و با چشم دیگر به سطرهای متن مقابل نگاه می کنیم.

این گوینده رادیو پیام با اشاره به ریتم خاص برنامه ها در شیفت های مختلف و مناسبتی در رادیو پیام می افزاید: در این زمینه باید قبل از ورود به استودیو همان حس را داشته باشیم تا بتوانیم خوب همراه با کلمات و موسیقی استفاده شده در ذهن مخاطبان تاثیرگذار باشیم، چون تنها راه ارتباط امواج صوتی است.

وی که گویندگی رادیویی را به اجرای نمایش برای انتقال احساسات تشبیه می کند، می افزاید: به عنوان مثال در بخش شبانگاهی که معمولا کاملا مباحث کارشناسی استفاده می شود، باید اوضاع را به گونه ای هدایت کنیم تا مخاطبان با جدیت برنامه را دنبال کنند و هنگام اجرای برنامه سحرگاهی آنچنان پرانرژی باشیم تا مخاطبان هم با روحیه و انرژی مضاعف همراه امواج شبکه رادیویی پیام شوند و روزی نو را آغاز کنند.

حاکم زاده همکاری و هماهنگی میان اعضای شیفت رادیو پیام را به گونه ای توصیف می کند که اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، با توجه به تقسیم بندی های برنامه بدون تردید خطاهای گسترده ای صورت می گیرد، بنابراین تهیه کننده، گوینده و صدابردار در طول شیفت به نوعی شنونده یکدیگر هستند و در زمان های مناسب به نیازهای یکدیگر پاسخ می دهند.

این در حالی است که سعید صادقی یکی از صدابرداران رادیو پیام در تائید این گفته حاکم زاده می افزاید: در این استودیو هر چیز بستگی به ثانیه ها داشته و هماهنگی حداکثری میان اعضا را طلب می کند که نه تنها مربوط به این مکان بلکه میان دو مرکز دیگر یعنی ساختمان شیشه ای و مرکز کنترل ترافیک هم خواهد بود.

صادقی مهم ترین بخش کاری خود در این استودیو را زمان های ارتباط استودیو با دیگر مراکز مثل مرکز کنترل ترافیک می داند و  می گوید: حفظ کیفیت ارتباط و زمانبندی های انتقال مجدد به استودیوی شبکه مهم ترین زمانی صدابرداران و همکاران من در این شبکه است، هرچند ظاهرا همه چیز با فشردن یک کلید تا حرکت یک اهرم انجام می شود، اما همین کار ظاهرا ساده اگر بموقع عکس العمل نداشته باشیم، می تواند اختلالی غیرقابل تصور ایجاد کند. پس تمرکز کامل و البته دنبال کردن ریتم برنامه برای من و همکارانم ضروری است.

وی در پایان به آیتم های تبلیغاتی نیز اشاره می کند و می گوید: با توجه به زمانبندی آگهی ها و البته ادامه برنامه محاسبه و استفاده بموقع آنها، دیگر بخش کار ماست، هرچند این زمانبندی از سوی تهیه کننده یا مسئول هماهنگی صورت می گیرد، اما انتقال بموقع و البته بازگشت سر وقت به استودیوها کار ساده ای نیست.