صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

جوابی قانع کننده برای سئوالات شنوندگان
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۸/۳
 

قاب کوچک از رادیو جوان و حاضرجوابی هایش برایتان می گوید

همه ما دغدغه ها و درددلهایی داریم که علاقمندیم با یکی از دوستان و افراد مورد اعتمادمان آن را در میان بگذاریم و برای یافتن راه چاره یا حداقل سبک شدن دلمان از دیگران کمک بگیریم، شاید هم جزو آن دسته افراد باشیم که به توصیه دوستان برای رفع مشکل به یکی از مراکز مشاوره مراجعه کرده باشیم و به مشاوره های آن مرکز جامه عمل پوشانده باشیم تا بتوانیم مدیریت دیگر امور را به دست بگیریم.

 اما هستند بسیاری از افراد که بنا به هر دلیل هیچ علاقه ای به برملا شدن رازشان ندارند و مراجعه به مراکز مشاوره هم زیاد براین مقرون به صرفه نیست در حالی با تمام وجود به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای درگیری ذهنی خود هستند تا بتوانند از قید و بندهایی که به این واسطه برذهنشان زده شده راهایی یابند. که درنهایت هم بنا به هزار یک دلیل شخصی و اجتماعی از این امر منصرف شده و این مشکل را در گوشه ای از دل یا ذهنشان مدفون کرده و با حال و روزی ناخوش به باقی راه زندگی ادامه می دهندیا اینکه  پس از کشیدن چند «آه» از اعماق وجود سعی می کنند این موضوع را کلا فراموش کنند.

این درحالی است که با ابتکاری جالب است که رادیو جوان با درنظر گرفتن این معضل در میان اقشار مختلف جامعه این نیاز را پاسخ داده و با «حاضرجواب» برنامه ای زنده که هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 16.20 می شود ، وارد میدان شده تا در کنار دیگر برنامه های مشاوره ای صدا و سیما بتواند به اقشار مختلفی کمک برساند.

در این زمینه سعید معدن کن مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان  و مدیر برنامه حاضر جواب به قاب کوچک می گوید: هرچند بنا به تعریف این شبکه رادیویی در رسانه ملی ایران برای اقشار جوان است و طبق اصول نهایتا باید تا سنین حدود 35 سالگی را مخاطبان خاص خود برای تولید برنامه درنظر بگیریم اما همانطور که می دانید کارکرد رسانه ها در حوزه های مخلفت معمولا قابل دسته بندی نیست حتی اگر شما به دنبال مخاطبانی با سنین خاص باشید .

بنابراین ما در رادیو جوان کمی تعاریف را تغییر داده ایم و هرکس که دلی و روحیه ای جوان داشته باشد را جزو مخاطبان خود درنظر گرفته ایم و به دنبال تهیه برنامه برای آنها هستیم از این رو مخاطبان رادیو جوان از 9 سال تا 90 سال در نظر گرفته شده اند که طیف قابل تاملی از شنوندگان است.

این مدیر رسانه ای ضمن تاکید بر اهمیت پرمخاطب بودن شبکه رادیویی جوان در ادامه می افزاید: با درنظر گرفتن گروه کثیری از اقشار مختلف جامعه به عنوان مخاطب شبکه بدون تردید می توانستیم درباره موارد و مسایلی مختلفی هم برنامه سازی کنیم و با توجه به نیازهای جامعه گام برداریم که یکی از موارد مورد نیاز جامعه امروزی ما برنامه ای در قالب مشاوره یا هم فکری بود.

مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان بااشاره به میانگین سنی پایین جامعه ایران به نیازهای مشاوره ای متفاوت در میان افراد جامعه اشاره می کند و می افزاید: ذهن پویا و خلاق جوانان بدون تردید گاهی اوقات با موارد و مسایل غیر قابل درکی مواجه می شود که نیازمند هدایت و مشاوره است و از آنجا که گاهی اوقات برخی موارد از ذهن این گروه نمی تواند در کانون گرم خانواده مطرح شود به دنبال راهکاری خارجی از منزل خواهد بود که همین امر گاهی باعث بروز اتفاقات تلخی شده اما در صورتی که رسانه ها بتوانند متناسب با این نیاز آن را به خود جذب کنند بدون تردید با استفاده از مشاوره ها و کارشناسی های دقیق می توان بسیاری از سئوالات یا حتی گرفتاری ذهنی اقشار مختلف جامعه را برطرف کرد و آنها را به روند اصلی زندگی خود بازگرداند.

معدن کن ضمن تاکید بر نامحدود بودن مخاطبان این شبکه رادیویی می گوید: از آنجا که اساسا رادیو جوان مخاطب مهور تعریف شده و کارش را آغاز کرده می توان به اینده برنامه هایی مثل «حاضر جواب» امیدوار بود برنامه هایی که با استفاده از این جنبه رادیو جوان می توانندگروه کثیری از شنوندگان را به خود جلب کنند و در راستای برطرف کردن برخی مشکلات آنها گام بردارد.

سعید معدن کن با تاکید بر هدایت ذهن خلاق و سرکش جوانان جامعه از طریق رسانه ها می گوید: هرچند ما اعتقاد داریم جامعه هدف ما یا همان مخاطبان ما هرگز گروه خاصی از جامعه نیستند اما با توجه به جوان بودن جامعه کشورمان یا خود جوانان شنوندگان ما هستند یا خانواده های آنها و همانطور که می دانید یکی از وی‍ژگی های دوران نوجوانی و جوانی اعتراض، طغیانگری و نقد است که نمی توان هرگز آنها را انکار کرد به همین دلیل بدون تردید اما و اگرهای فراوانی در میان این قشر از جامعه وجود دارد  که باید به آنها رسیدگی کرد و نمی توان برای آنها محدودیت قایل شد.

بنابراین با توجه به جلساتی که همراه با عوامل و مدیر شبکه داشتیم ایشان به ما اجازه دادند تا با توجه به اهمیت هدایت ذهن پویای جوانان کمترین خطوط قرمز را در این برنامه درنظر بگیریم البته اصلا به این معنی نیست که هر سئوال یا هر موضوعی در برنامه حاضر جواب قابل بحث و بررسی است اما سعی کردیم حتی در برخی موارد آنها را به نوعی مطرح کنیم که به مقصود خودمان رسیده باشیم.

این مدیر رسانه ای می افزاید: به همین دلیل هرگز نمی توان با چشم پوشی از واقعیات جامعه آنها را پنهان کرد درحالی که با توجه به طرح برنامه حاضر جواب می توان آنها را با رعایت اصول و مبانی رسانه ای در رادیو جوان مطرح و درباره آنها برنامه ساخت تا خود مخاطبان یا کسانی که با این مشکل درگیر بودند به ما پاسخ مناسب بدهند تا جامعه بتوانند درباره آن برنامه ریزی کنند.

این درحالی است که سمانه مبلغ حسینی مشاور محتوایی برنامه (سردبیر) و گوینده « حاضر جواب» ضمن اشاره به طرح اولیه این برنامه می گوید: من از همان اولین روزهایی که به عنوان گوینده کار خود را در رسانه ملی شروع کردم قصد داشتم برنامه سازی کنم و نمی خواستم صرفا برنامه ای از روی ورقه هایی که به من می دانند اجرا داشته باشیم. به همین دلیل شروع به تحقیق و بررسی نیاز جامعه برای برنامه سازی کردم و از آنجا که به مسایل اجتماعی علاقه بسیار زیادی داشتم جای خالی برنامه ای شخصیت محور و تعاملی را خالی دیدم و با توجه به پرمخاطب بودن شبکه رادیویی جوان ، پس از بررسی های دقیق و مشاوره های متفاوت تصمیم به ارایه طرح ساخت و تولید این برنامه زنده را به شبکه رادیویی جوان دادم. اما از آنجا که خودم به عنوان گوینده این برنامه هستم باید برای اجرای برنامه از همکاران دیگری کمک می گرفتم که به همین دلیل از حضور سولماز ادیبی و سیروس رجبی به عنوان هماهنگی و تهیه کننده استفاده می کنم و دربخش نویسندگی از کمک مینو فلاحی کمک می گیریم.

این گوینده  و سردبیر رادیو جوان با تاکید بر تعاملی بودن این برنامه تصریح می کند: من از همان روز اول قصد داشتم مخاطبان برای من تعیین مسیر کنند و آنها جودشان را جزئی از برنامه بدانند تا از این طریق بتوانم تاثیرگذاری بیشتری در میان آنها داشته باشم به همین دلیل قبل از آغاز برنامه سعی کردیم با استفاده از قدرت رسانه ها ذهن مخاطبان را با اصل کار آشنا کنیم بطور کلی من قصد داشتم به مخاطبان بگویم چطور می توانند از برنامه حاضر جواب سئوال کنند و چگونه باید برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

مبلغ حسینی درباره اولین سوژه برنامه حاضر جواب به قاب کوچک می گوید: برای اینکه بتوانم در میان مخاطبان برنامه را کاملا معرفی کنم می باید اولین سوژه را به گونه ای انتخاب می کردم که علاوه بر سنت شکنی در این گونه برنامه می توانستم توجه مخاطبان را نیز به برنامه جلب کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم اولین برنامه را با سوژه رانندگی بانوان انتخاب کنم و از مخاطبان برنام پرسیدم چرا برخی از آقایان فکر می کنند بانوانان رانندگان خوبی نیستند و نباید به آنها گواهینامه رانندگی داده شود.

سردبیر برنامه حاضر جواب در ادامه می گوید: برای شروعی دلچسب یکی از همکاران گزارشگر را روانه کوچه و خیابان کردم و در شرایط مختلف اقدام به ضبط گزارش از واکنش های مردم کردم در خرابکاری های ساختگی برخی مردم با آرامش راننده که در واقع همکارم بود را راهنمایی می کردند و گروهی هم که خودتان می دانید حتی سعی کردم جملات نامربوط را هم در برنامه پخش کنم در اواخر برنامه بود که تماس ها شروع شد و تا امروز که خودتان در می بینید.

مبلغ حسینی با اشاره به مدت کوتاه بیست دقیقه ای برنامه می گوید: هرچند مدت زمان برنامه حاضر جواب تنها بیست دقیقه در روز است اما باور کنید در همین مدت کوتاه توانسته ایم کارهای بسیار بزرگی انجام دهیم چه درباره فرهنگ سازی و چه درباره مشاوره با جوانان و چه درباره سرمایه گذاری های خرد و کلان.

وی در ادامه با اشاره به  اهمیت پیگیری و طرح  سوژه های اجتماعی و سنت شکنی در رسانه ها می گوید: شاید در نگاه اول مطرح کردن مسایلی هم چون طلاق، افسردگی، فرار دختران ، قاچاق دختران، تجاوز ، کودک آزاری ، نامادری ، افسردگی بعد از زایمان ، بدحجابی یا حتی چشم چرانی و ... مواردی باشند که نباید در رسانه ها به آن پرداخته شود که به قول معروف سیاه نمایی است اما نباید فراموش کرد که اگر این موارد با توجه به اصول علمی مطرح نشوند ممکن است بسیاری از اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان در خطر باشند؛ از این رو با توجه به همکاری های گسترده مسئولان و مدیران با این برنامه توانستیم تاکنون به اهداف خود برسیم.

مشاور محتوایی برنامه برنامه زنده رادیویی حاضر جواب درباره پیگیری سوژه های برنامه نیز اینگونه توضیح می دهد که با توجه به سئوال هایی که از طریق سایت رادیو جوان به برنامه حاضر جواب می رسد تلاش می کنم شخصا موضوع را پیگیری کنم تا در نهایت آن را به نتیجه برسانم به عنوان مثال در یکی از موارد اخیر دخترخانمی به هر دلیل از منزل فرار کرده بود که پس از یک ماه و نیم تلاش آن را در یکی از شهرستان های شمالی کشورمان یافتم هرچند روند رسیدن به وی بسیار سخت بود چون فقط یک آدرس آنهم از ایام بسیار گذشته در اختیار داشتیم اما در نهایت با پیدا کردن این دختر در شهرستان یاد شده و ارتباط تلفنی وی با پدر و مادرش به صورت زنده در برنامه توانستیم خانواده وی را متقاعد کنیم دوباره پذیرای این نوجوان باشند .

مبلغ حسینی در ادامه می گوید بطور کلی من به برنامه حاضر جواب همانند فرزند خودم عشق می ورزم و برای آن زمان می گذارم اما به هر حال من هم انسان هستم و گاهی اوقات به دلیل فشردگی و زنده بودن آن احساس خستگی یا گرفتگی می کنم که در نهایت با نتایج مثبت برنامه آنها برطرف می شود.

از سوی دیگر سیروس رجبی تهیه کننده این برنامه  درباره روند انتخاب سوژه های برنامه نیز به قاب کوچک می گوید: از آنجا که بسیاری از مردم و مخاطبان برنامه خودشان طراح موضوع حاضر جواب هستند با توجه فراگیر بودن و مشترک بودن مسایل مطرح شده برنامه ها را تدارک می بینیم و درباره آنها با کارشناسان مورد تایید رسانه ملی به بحث و گفت و گو می نشینیم. اما از آنجاکه بحث اعتیاد و حواشی آن متاسفانه فراوان است روزهای شنبه هر هفته را به این سوژه اختصاص داده ایم و هر هفته در این زمینه سخن خواهیم گفت اما دیگر موارد را سعی می کنیم یکی یا دو روز ابتدای هفته درباره آنها با مردم و مخاطبان سخن بگوییم در روزهای پایانی هفته با استفاده از نظرات کارشناسان آن را جمع بندی کنیم.

رجبی بااشاره به مخاطب محور بودن برنامه حاضر جواب درباره راههای مشارکت مردم در این برنامه می​گوید: با توجه به امکانات موجود مخاطبان می توانند از سه طریق پیامک، تلفن و اینترنت با برنامه حاضرجواب ارتباط برقرار کنند بنابراین تلفن های 22040000 و 22050952 و پیامک 30000881 به همراه وب سایت www.soal.radiojavan.ir در اختیار آنهاست که می توانند سئوال ها و مشکلات خود را با برنامه حاضرجواب مطرح کرده تا با آنها ارتباط برقرار کنیم.

وی در ادامه به اهمیت اعتماد مخاطبان برنامه به حاضر جواب اشاره می کند و می افزاید: همانطور که می دانید موضوع برنامه مربوط به مشکلات و معضلات اقشار مختلف جامعه از اقتصادی تا مسایل خانوادگی است. بنابراین از همان ابتدا همه ما بخصوص سردبیر برنامه تلاش کردیم با ارایه راهکارهای علمی و عملی درباره مشکلات و معضلات مطرح شده در برنامه از سوی مخاطبان با استفاده از نظرات کارشناسان مورد تایید سازمان و البته فرهیخته متناسب با موضوع برنامه استفاده می کنیم بنابراین خانواده ها یا بطور کلی مخاطبان برنامه با اعتماد کامل با ما دردل می کنند و مسایل خود را مطرح می کنند چون روند و سابقه برنامه اینگونه بود که همه به نتیجه مناسب و مفیدی رسیده اند که کارنامه ای خوب برای دست اندرکاران حاضر جواب است.

سولماز ادیبی دیگر تهیه کننده حاضر جواب نیز ضمن اشاره به ریتم های متفاوت برنامه با توجه به سوژه هایش به قاب کوچک می گوید: همانطور که می دانید یکی از راهکارهای مورد استفاده تهیه کنندگان در برنامه های زنده رادیویی استفاده از موسیقی های متناسب با موضوع و حال و هوای برنامه است که در این مورد چون سوژه های حاضرجواب بسیار متنوع است باید با استفاده از موسیقی های متفاوت بتوانیم ارتباط هرچه بیشتری میان مخاطبان و برنامه ایجاد کنیم .

این تهیه کننده رادیو به تعداد بسیار زیاد تلفن های شنوندگان به استودیوی رادیو جوان اشاره می کند و می افزاید: همانطور که دیگر همکاران من درباره ارتباط با اقشار متفاوت جامعه در این برنامه اشاره کردند حاضر جواب برنامه ای بسیار محبوب میان مخاطبان است به همین دلیل تلفن های زیادی از سوی شنوندگان داریم اما ممکن است گاهی اوقات امکان پخش زنده این تلفن ها بنا به دلایلی که خارج از عرف جامعه و سیاست های برنامه است نخواهیم بود پس از همین فرصت استفاده می کنم و از شنوندگان می خواهم با رعایت اصول و عرف جامعه متناسب با سوژه برنامه به استودیو تماس داشته باشند .

 

 


 
 
دفتری سبز و مقرون به صرف برای خود تدارک ببینید
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۸/۳
 

راه و رسم صرفه جویی در محل کار برای صاحبان مشاغل

 

نویسنده: شیدا رمزی

 

شمایی که به تازگی شرکت تجاری خود را راه اندازی کرده اید یا اینکه از منزل خود به عنوان دفتر کارتان استفاده می کنید بدون تردید به دنبال یافتن راه هایی برای کاستن از هزینه های روزانه شرکت و صرفه جویی در تمام هزینه ها هستید ؛ تا با استفاده از این روش ها در پایان سال مالی بتوانید مبلغ قابل توجهی در حساب شرکت پس انداز کنید.

ممکن است در نگاه اول به فکر انجام دادن کارها توسط خودتان باشید یا اینکه برخی از پرسنل به ظاهر اضافه را اخراج کنید و کنید تجهیزات غیر ضروری را بفروشید؛ اما قبل از هر کاری کمی تامل کنید چون راهکارهای دیگری نیز برای کاهش هزینه ها وجود دارد تا با استفاده از آنها بتوانید دودوتای کسب وکارتان را چهارتا کنید.

 بد نیست بدانید با استفاده از راهکارهایی بسیار ساده می توانید علاوه برسازگاری دفترتان کارتان با محیط زیست ،  مبلغ قابل توجهی نیز در هزینه های روزانه شرکت صرفه جویی کنید. از این رو در این مقاله فرصت امروز قصد دارد راهکارهای بسیار ساده ای برای سازگاری دفتر کار شما با محیط زیست برایتان بگوید تا با اینکار بتوانید چرخ اقتصادکارتان را به حرکت درآورید.

قبل از هر کاری لازم به یادآوری است ، بیشترین هزینه دفاتر و شرکت های تجاری در بخش انرژی و لوازم اداری تعیین شده  و مدیران و صاحبان صنایع همواره سعی در کاهش هزینه های این دو بخش دارند جالب است بدانیم براساس تحقیقات این دو بخش حدود 35 درصد از هزینه های یک دفتر اداری – تجاری را به خود اختصاص داده اند که می توان با ابتکار عمل این بخش را به حداقل رساند و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته باشیم.

 

  1. لوازم و تجهیزات الکترونیکی را هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید بطور کلی از برق بکشید. محققان دریافتند درصورتی که کامپیوتر دفترتان را هنگامی که با آن کاری ندارید بطور کامل خاموش کنید و از برق بکشید در یک روز کاری به میزان 50 درصد در مصرف برق آن صرفه جویی کرده اید که در طول سال رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد.

 بد نیست بدانید در دفاتر تجاری و شرکت ها به دلیل تعدد لوازم الکترونیکی معمولا از سه راهی های برق برای تقسیم جریان الکتریسیته میان آنها بسیار استفاده می شود و اکثر آنها دارای کلید قطع و وصل هستند که با لامپ کوچکی مشخص شده است ؛آیا تاکنون فکر کرده اید این لامپ ها خودشان برای شما هزینه ساز هستند و اگر در ساعاتی که با وسیله برقی متصل به آنها کاری نداشته باشید، روشن باشند چقدر به هزینه برق شرکت شما می افزایند؟

 

2. سعی کنید تمام نامه نگاری های اداری را از طریق پست الکترونیک انجام دهید و تا حد امکان از تایپ و ارسال نامه به صورت مکتوب خودداری کنید با این روش می توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، کاغذ و تونر چاپگر به محیط زیست نیز کمک کنید چون هیچ ضایعاتی را به طبیعت تحمیل نکرده اید.

3. سعی کنید از فکس مودم ها به جای فکس های معمولی استفاده کنید با این روش در ساعت اداری هنگامی که فکسی برای شما ارسال می شود می توانید بدون اینکه کاغذی مصرف شود آن را روی صفحه مانیتور مطالعه کنید و در صورت لزوم آن را پرینت بگیرید این درحالی است که وقتی در محل کارتان نیز حضور ندارید این دستگاه می تواند تمام فکس های رسیده را در حافظه کامپیوتر حفظ کرده تا در روز کاری بعد شما آنها را مطالعه کنید، نه اینکه تعدادی برگ کاغذ با مطالبی تبلیغاتی برایتان پیرنت گرفته باشد.

4. تا جایی که ممکن است از دوطرف کاغذ برای نوشتن استفاده کنید با این روش می توانید مصرف کاغذ را در محل کارتان نصف کنید و البته از تولید زباله اضافه نیز جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید در شرکت های تجاری بسیاری از اسناد باید برای بایگانی کپی گرفته شوند برای اینکار می توانید از این نوع کاغذها استفاده کنید.

5. از دستگاه الکترونیکی کف ساز برای سرویس بهداشتی خود استفاده کنید با این روش اگر حتی به ازای هر فرد شاغل در شرکت شما یک قطره مایع دستشویی صرفه جویی شود در طول سال چند صد لیتر مایع دستشویی صرفه جویی کرده اید. هرچند به تازگی دستگاه های کفساز مکانیکی هم اکنون در بازار موجود است و می توانید از آنها استفاده کنید .

6. سرویس های دوره ای مربوط به تاسیسات دفتر را جدی بگیرید تا با اینکار نه تنها تمام سیستم تهویه مطبوع بهینه کارکند، بلکه در مصرف انرژی و برق صرفه جویی مناسبی کرده باشد چون راندمان این دستگاه با سرویس های دوره به حداکثر خود خواهد رسید.

7. ماهیانه تمام شیرآلات دفتر کارتان را سرویس کنید تا هرگز چکه نکنند که در غیر این صورت مبلغ صورتحساب آب بسیار بالا خواهد بود

8. به جای استفاده از فلاش تانک های بزرگ از فلاش تانک های تحت فشار در سرویس بهداشتی دفترکارتان استفاده کنید که این نوع از فلاش تانک تنها 3.5 لیتر آب را روانه فاضلاب می کنند درحالی که فلاش تانک های قدیمی حدود 6 لیتر آب در خود نگهداری و در نهایت آن را روانه فاضلاب می کنند بنابراین با این روش نیز می توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب؛ میزان قابل توجهی هم از صورتحساب آب ماهیانه واحدتجاری شما کاسته می شود.

9. تا حد امکان از کاغذهای بازیافتی در محل کارتان استفاده کنید چون این نوع کاغذها بسیار ارزانتر از کاغذهای نو هستند.

10. اگر نوع تجارت شما به گونه ای است که زیاد کاغذ مصرف می شود کاغذهای غیر قابل استفاده را تحویل ماشین حمل زباله ندهید بلکه آنها را جمع آوری کنید و تحویل دادن آنها به مراکز بازیافت مواد شوینده بگیرید چون با این کار در واقع دو نشان زده اید هم به محیط زیست کمک کرده اید و هم برای خرید مواد شوینده مورد نیاز دفتر هزینه نمی کنید.

11. اگر از سرویس های پیک استفاده می کنید تا حد ممکن از شرکت هایی استفاده کنید که برای شما امتیاز ویژه ای مثل بازگشت رایگان، سرویس های مجانی ، تحویل جراید به صورت رایگان یا ... با این روش برای خودتان امتیازات ویژه ای فراهم کرده اید. بنابراین صرفا به لیست قیمت پیک موردنظرتان توجه نداشته باشید.

12. در صورت امکان برای تامین آب گرم محل کارتان از آبگرمکن های آفتابی استفاده کنید با این کار هزینه قابل توجهی برای سوخت و گرم کردن آب بخصوص در فصول سرد جلوگیری و به محیط زیست هم کمک بزرگی کرده اید

13. اگر قصد تغییر دکوراسیون دفتر کارتان را دارید در میان آگهی ها خوب مطالعه کنید چون دفاتری دیگری هم مثل شما قصد تغییر دکوراسیون دارند بنابراین می توانید از میان مبلمان دست دوم آنها گزینه مناسبی را با قیمت بسیار اقتصادی انتخاب کنید.

14. با نصب حرارت سنج برای وسایل برودتی و گرمایی دفتر کارتان، سعی در کنترل دما داشته باشید با اینکار از کارکردن بی مورد وسایل گرمایشی و سرمایشی محل کارتان جلوگیری کرده  و در نهایت با کاهش مصرف سوخت و برق به اقتصاد شرکت کمک شایانی کرده اید.

15. استفاده از سیستم منشی تلفنی کامپیوتری را هرگز فراموش نکنید چون با این روش یک نفر پرسنل کمتر استخدام می کنید و مبلغ حقوق ماهیانه این شغل را در دیگر شغل های مورد نیاز دفتر که می توانند برای شما درآمدزا باشند هزینه خواهید کرد.

16. برای سرویس بهداشتی شرکت از لامپ های سنسوردار استفاده کنید چون بسیاری از کارمندان شما هنگام خروج از سرویس بهداشتی فراموش می کنند چراغ یا هواکش را خاموش کنند با این روش شما علاوه بر مدیریت زمان استفاده از هواکش و لامپ روشنایی سرویس بهداشتی مبلغ قابل توجهی از صورتحساب برق شرکت کاسته اید.

 

 


 
 
صادرات نامرئی ؛ ساخت و ساز را هم رونق می​دهد
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۸/۳
 

بررسی روند تاثیرگذار توسعه گردشگری بر صنعت ساختمان

 

مترجم: عماد عزتی

منبع: وزارت اقتصاد آفریقای جنوبی

 

بدون تردید میزبانی جام جهانی سال 2010 میلادی علی رغم تمام معضلات و تبعات منفی باعث شد بسیاری از صنایع کشور آفریقای جنوبی متحول شده و روبه رونق دوچندان حرکت کند. این درحالی است که این رویداد بزرگ ورزشی در آفریقای جنوبی با ایجاد نمایی تازه از دنیای کسب و کار این کشور فرصت های بسیار زیادی را برای صنایع مختلف این کشور ایجاد کرد که اصلی ترین آنها در صنعت گردشگری بود

کارشناسان اقتصادی در این زمینه می گویند این رویداد نه تنها باعث ایجاد رونق بسیاری از کسب وکارها در شهرهای بزرگ و کلان شهر ها شده بلکه در دورترین نقاط این منطقه از دهکده جهانی نیز رونقی غیر قابل تصور را ایجاد کرده است.

اما براساس تحقیقات و گزارش های موجود در این منطقه از دهکده جهانی مشخص شده توسعه گردشگری می تواند مستقیما در صنعت ساختمان و ملک و املاک نیز تاثیرگذار باشد که نمونه بارز و دقیق این موضوع را می توان در آفریقای جنوبی دید. از این رو وزارت اقتصاد آفریقای جنوبی آماری از تاثیر توسعه گردشگری در صنعت ساختمان ارایه داده که مطالعه آن برای دست اندرکاران صادرات نامرئی خالی از لطف نیست.

 

آمار گذشته چه می گویند

متاسفانه سیاست های ناکارآمد گذشته در آفریقای جنوبی باعث شده بود برخی از برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت گردشگری در این منطقه به حقیقت نپیوسته و در این زمینه چالش های گوناگونی مقابل صنعت گردشگری آفریقای جنوبی قرار گرفته بود که براساس گفته کارشناسان این مشکلات عبارتند از

  • اختلاف بسیار زیاد بین شهرهای کوچک و کلانشهرهای گردشگرپذیر این کشور و معرفی زمینه های سرمایه گذاری در آنها
  • سیاست های متفاوت برندسازی و بررسی بسته های تبلیغاتی گردشگری برای شهرهای بزرگ و کوچک از سوی سرمایه گذاران
  • نابرابر در زمینه  توسعه گردشگری بدون برنامه و سیاست های گردشگری دولت مرکزی
  • ضعف قوی مدیریت در توسعه گردشگری بخصوص در بخش توسعه گردشگری داخلی که نهایتا منجر به عقب افتادگی گردشگری بین المللی در این منطقه است.
  • نبود اطلاعات و آمار دقیق از گردشگران ورودی و حتی سرمایه گذاری ها برای توسعه زیرساخت های گردشگری
  • بی انگیزه بودن سرمایه گذاران برای ورود به صنعت گردشگری در این کشور

 

براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری به فردی که از محل زندگی خود به دیگر نقاط جهان رفته و بیشتر از یک شب و کمتر از یک سال در آن منطقه اقامت داشته باشد و قصد هیچگونه فعالیت تجاری نداشته باشد گردشگر می گویند این درحالی است که ساکنان شهرهای مرزی که برای دیدن اقوام یا تجارت های محلی وارد کشورها می شوند هرگز در این گروه قرار نگرفته و جزو گردشگران نیستند.

بطور کلی صنعت گردشگری آفریقای جنوبی تا پیش از این با سه برنامه اصلی  برای توسعه و رونق در حال رشد و گسترش است که عبارتند از گردشگری رویداد، سفرهای تجاری و گردشگری اوقات فراغت .

 

ضعف در سیستم آمارگیری

براساس گزارش های موجود تا قبل از سال 2010 میلادی صنعت گردشگری آفریقای جنوبی قادر به تفکیک گردشگران واقعی و مرزنشینان که برای تجارت هر روز وارد خاک این کشور می شدند، نبود. این موضوع یعنی نبود آمار دقیقی از گردشگران واقعی و البته نبود بسته های تبلیغاتی و تجاری برای جلب نظر گردشگران به این منطقه از جهان باعث شد تا نظام گردشگری آفریقای جنوبی ناتوان از توسعه و رشد و رونق باقی بماند.

اما در سال 2009 میلادی  برای اولین بار صنعت گردشگری آفریقای جنوبی توانست با استفاده از سیستم های اطلاعاتی و روش های علمی و عملی در این صنعت آماری دقیق از گردشگران واقعی و افرادی که به صورت روزانه و مرزنشین وارد خاک این کشور می شدند به دست آورد که زمینه ساز برنامه ریزی برای توسعه صادرات نامرئی این کشور شد.

 

به این ترتیب براساس آماری که سال 2011 میلادی از سوی سازمان گردشگری آفریقای جنوبی اعلام شد صادرات نامرئی این کشور با رشدی معادل 3/3 درصد از آمار اولیه 265802 نفر به رقمی معادل 8339354 رسید که نتیجه بسیار مناسبی برای تغییر سیاست های سنتی گردشگری به تصمیم گیری های نوین بود .

این درحالی است که طبق آمار ارایه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بیشترین رشد در صنعت گردشگری بین المللی طی دوره یاد شده در آفریقای جنوبی 4.4 درصد بوده است .

این رشد ناگهانی در صنعت گردشگری آفریقای جنوبی  باعث شد تا جایگاه این کشور در رده بندی جهانی صنعت گردشگری از جایگاه 34 به 33 ارتقاء یابد هرچند طی این دوره که آفریقای جنوبی با رشدی قابل توجه صنعت گردشگری خود مواجه شده بود در دهکده جهانی قیمت نفت افزایش یافت و بحران های اقتصادی در منطقه یورو خودنمایی می کرد که بطور کلی اقتصاد بین المللی را با رکودی قابل تامل مواجه کرده بود.

  

افزایش تقاضای سفرهای بین المللی

براساس آمار و گزارش های موجود تا قبل از میزبانی بازی های جام جهانی 2010  گردشگری اوقات فراغت که بیشتر برای تعطیلات و خرید مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود  به عنوان اصلی ترین دلیل سفر مسافران از دیگر نقاط جهان به آفریقای جنوبی بود که در واقع حدود 57 درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل می​دادند.

این درحالی است که با توجه به تحقیقات گسترده و البته آمار ارایه شده از سوی سازمان گردشگری این کشور مهمترین گردشگرانی که برای تعطیلات به آفریقای جنوبی سفر کرده اند از کشور استرالیا بودند و آنهایی که برای تجارت به این نقطه از جهان بار سفر بسته بودند از کشورهای چین و ژاپن سفرشان را آغاز کرده بودند.

جالب است بدانید سهم گردشگرانی که برای تجارت به آفریقای جنوبی وارد شده بودند از کل سهم گردشگری این منطقه از جهان در سال 2010 میلادی 2/14 درصد بود که براساس اطلاعات به دست آمده در سال 2011 میلادی این رقم به 12.8 کاهش یافته است. این امر نشان دهنده رونق و افزایش سهم گردشگران تعطیلات و اوقات فراغت است که وارد خاک آفریاق جنوبی شده اند.

از سوی دیگر با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان گردشگری آفریقای جنوبی محبوب ترین شهرهای آفریقای جنوبی با اقامتی معادل 2/1 شب میان گردشگران شهر گائوتنگ و کیپ غربی بوده است.

 

گردشگری داخلی عاملی برای توسعه

با نگاهی اجمالی به افزایش آمار گردشگری در کشور آفریقای جنوبی درخواهیم یافت با توجه به رشد اقتصادی به وجود آمده در این منطقه از دهکده جهانی از سال 2007 تا شش ماهه دوم سال 2011 میلادی افزایش درآمد و بالارفتن قدرت خرید مردم توانسته تاثیر مستقیم در افزایش تقاضای سفرهای داخلی  این کشور نیز داشته باشد.  این درحالی است که بطور کلی آمار سفر بالا رفته و تنها تقاضای سفر برای گذراندن تعطیلات نبود است.

 این افزایش تقاضا در سفرهای داخلی باعث شده تا علاوه بر افزایش دستمزدها در هتل ها بسیاری از صنایع وابسته نیز از جمله سفرهای تجملاتی در این منطقه از جهان رونق داشته و افزایش یابد. این درحالی است که تا قبل سال 2011 میلادی اکثر تورگردانان بزرگ جهان می گفتند دلیلی برای سفر به این منطقه نیست همواره در گوشه و کنار شهرهای آفریقای جنوبی شنیده می شد و همچنان سفرهای تجاری دلیل اصلی سفرها بوده حال آنکه پس از آن بخصوص در تعطیلات تابستانی مدارس گردشگری داخلی در اقصی نقاط این کشور افزایش یافت.

 

مهمترین اقدامات گردشگری در منطقه

علاوه بر خرید و گردشگری شبانه که به عنوان اصلی ترین جاذبه های گردشگری در گوشه و کنار جهان مورد توجه گردشگران قرار دارد  تورهای مهیج و فعالیت های ورزشی به عنوان اصلی ترین جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی پس از گردشگری در پارک حیات وحش این منطقه به عنوان اولین گزینه سفر به آفریقای جنوبی است.  از این رو و با توجه به تمام مناطق تاریخی و البته طبیعت بسیار زیبای آفریقای جنوبی این کشور به عنوان یکی از عجایب هفتگانه در صنعت گردشگری بین المللی شناخته شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

 

حضور گردشگران عاملی برای توسعه ساخت و ساز

 

با توجه به نرخ روبه رشد صنعت گردشگری و صادرات نامرئی آفریقای جنوبی و با توجه به سیاست های نوین توسعه گردشگری در این کشور  بسیار واضح است که صنایع وابسته و دیگر صنایع این کشور آفریقایی نیز روبه رشد خواهند بود بصورتی که بسیاری از سرمایه گذاری های انجام شده در زیرساخت های انرژی و توسعه شهرهای بزرگ قرار گرفته است اما مهمترین نکته و اثر توسعه صنعت گردشگری در بافت و توسعه زیرساخت های شهری در مناطق روستایی یا شهرهای درجه دو  خودنمایی می کند و در این زمینه صادرات نامرئی باعث شده تا توسعه و رشد شهرهای کوچک این منطقه روز افزون و غیر قابل تصور باشد.

این درحالی است که کارشناسان املاک و دست اندرکاران ساخت و ساز در این کشور معتقدند از آنجا که روند حضور گردشگران در گوشه و کنار آفریقای جنوبی افزایش یافته و مناظر بکر و دیدنی های این کشور در سراسر جهان نمایان شده گروه کثیری برای خرید ملک و استفاده از ویلاهای شخصی در این سرزمین زیبا اقدام کرده اند به صورتی که هرچه بر تعداد بازدید کنندگان این کشور افزوده می شود میزان تقاضای خرید ملک و املاک از سوی خارجیان در آفریقای جنوبی نیز افزایش یافته و می تواند رونقی امیدوارکننده در این زمینه باشد.

مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری آفریقای جنوبی می گویند اگر قصد داشته باشیم واقعا تاثیرتوسعه صادرات نامرئی را بر ساخت و ساز منطقه و تجارت املاک بدانیم کافی است به روند توسعه و درخواست خرید در شهرهای کلارنتز Clarens، دهکده ریبیک Riebeeck، روزندال Rosendal، استانفورد Stanford و دیگر شهرهای گردشگرپذیر آفریقای جنوبی توجه کنیم تا دریابیم چگونه توسعه شهرهای گردشگرپذیر برروستاها و شهرک های اطرافشان تاثیرگذار بوده و آنها را نیز رشد و توسعه داده است .

به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی املاک امکانات تجارت الکترونیک و البته رسانه ها باعث شده تا دورترین نقاط گردشگر پذیر آفریقای جنوبی هم اکنون شهرت جهانی به دست آورده و بدون اینکه هزینه ای در این زمینه از سوی دولت انجام شود روند سرمایه گذاری در این مناطق از سوی گردشگران افزایش یابد.

این امتیاز یعنی استفاده از حضور گردشگران و دنیای مجازی به دلیل حضور گردشگران در مناطق گوناگون گردشگر پذیر آفریقای جنوبی باعث شده تا بدون هیچ هزینه طی یک دوره ده ساله افزایش غیر قابل تصوری در تقاضای خرید املاک این منطقه داشته باشیم که با توجه به آمارهای ارایه شده از سوی مراکز مسئول میزان سرمایه گذاری های انجام شده تقریبا دو برابر در مناطق کمتر شناخته شده یا در برخی موارد گمنام در منطقه بوده است . این مسئولان می گویند با توجه به افزایش درآمد و سطح مالی ساکنان آفریقای جنوبی بسیاری از افراد که در شهرهای بزرگتر زندگی می کنند.

 به دنبال یافتن محلی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته دور از هیاهوی زندگی شهری روی به روستاها و شهرک های مناطق خوش آب و هوای کشور آورده اند که این امر نه تنها باعث رشد گردشگری داخلی در آفریقای جنوبی شده بلکه توانسته تاثیر بسیار مثبتی در گردشگری بین المللی بوده است . این امر در کوتاه مدت توانسته روند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی جهت توسعه زیر ساخت ها و همچنین ساخت و ساز در مناطق اینچنین شده و در نهایت باعث ترقی و بالا رفتن قدرت اقتصادی ساکنان منطقه بوده بطوری که تمام زیرگروه های گردشگری و البته صنایع وابسته در کنار دیگر صنایع توسعه یافته اند.

 

 

 

آنچه پیشروی گردشگری آفریقای جنوبی است؟

همانطور که می دانیم هرگونه  رویداد در اقتصاد منطقه یورو می تواند تاثیر مستقیم در توسعه اقتصاد دیگر مناطق جهان داشته باشد. این درحالی است که در یکی دو سال اخیر رشد اقتصادی و درآمد ناخالص منطقه اقتصادی یورو روند منفی نشان داده و با توجه به افزایش نرخ بیکاری دراین منطقه و اثرات سیاست های  ریاضتی که در این منطقه اتخاذشده است حجم بدهی های صنایع در این قاره روبه رشد است و تنها روزنه امید در اروپا استفاده از ظرفیت های اقتصادی صنعت گردشگری با توجه به نوع سرمایه گذاری در آن بوده و برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا سعی در بهرمندی از درآمد گردشگری بوده اند. هرچند نشانه های اقتصادی در این منطقه حکایت از کاهش رشد صنعت گردشگری داشته است اما با توجه به درآمد حاصله در این شرایط بهترین گزینه برای توسعه کسب و کار در گروه های دیگر است.

اما واقعیت امر این است که آفریقای جنوبی با توجه به تاثیراتی که از روند رشد یا رکود منطقه یورو می گیرد، با  سیاست های سنتی و امکانات منطقه ای موجود گردشگری خود در این زمینه نمی تواند به آینده امیدوار باشد مگر آنکه با بازنگری در قوانین و نحوه سرمایه گذاری های خارجی این روند را روبه رشد هدایت کرده و آن را افزایش دهد.

 به همین دلیل دولت و مسئولان گرد شگری آفریقای جنوبی با توجه به علاقه گردشگران به گردشگری شبانه و البته گردشگری خرید سعی کرده اند روند رشد صنعت گردشگری خود را مثبت با توجه به نیازهای بازارهای هدفشان کرده و در جهت افزایش سوق دهند .

طبق گزارش های ارسالی از سوی مقامات این کشور مهمترین تصمیمی که دست اندرکاران گردشگری آفریقای جنوبی برای توسعه درآمد این صنعت در کشوریاد شده گرفته اند توجه به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری روستایی و طبیعت گردی بوده است بطوری که با این راه کار علاوه بر سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در شهرستان های کشور رشد و رونق و البته اشتغالزایی را به آفریقای جنوبی هدیه دهد و رفاه اجتماعی را با استفاده از این نسخه به ارمغان آورد.


 
 
تیغه ای دولبه به نام هیات های تجاری ؟!
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۸/۳
 

یادداشت

 

 

نویسنده : شیدا رمزی

جذب سرمایه های خارجی به طور کلی با توجه به روند روبه رشد تجارت در سراسر دهکده جهانی یکی از دغدغه های اصلی کشورها و دولتمردان است بطوری که اکثر دولت ها با توجه به شعارهای انتخاباتی خود یکی از اولویت های دولت اینده را درباره جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی به کشور جهت ایجاد اشتغال و همچنین رشد و توسعه اقتصاد داخل مرزهایشان عنوان می کنند .

ایران نیز از این موضوع مستنثنی نیست و همواره دولت از گذشته تا امروز به دنبال جذب حداکثری سرمایه های خارجی به داخل کشور بوده است اما با توجه به اقتصاد تک محصلی کشورمان و وابستگی هرچه بیشتر دودوتاچهارتای اقتصاد ایران به صنعت نفت بیشتر توجه ها به جذب سرمایه های خارجی در این صنعت پرفراز و نشیب دوران اخیر بوده است در حالی که شاید دیگر صنایع همواره خارج از دید مسئولان باقی مانده است.

یکی از روشهای بسیار مرسوم در جذب سرمایه های خارجی در اقتصاد بین المللی کشورها ورود هیات های تجاری به کشورها و بررسی روند توسعه بازار داخلی آن کشور جهت ورود یا عدم ورود تجار کشور مهمان به اقتصاد کشور میزبان است که معمولا با ریزبینی و البته برنامه ریزی های کاملا علمی از سوی هر دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اجرایی می شود . اما ظاهرا سفر هیات های تجاری به کشورمان بخصوص در یک دهه گذشته کمی از این قاعده و قانون خارج شده و زیاد در جهت ورود سرمایه های خارجی به کشورمان نبوده و برآیندی جز خروج دلارهای نفتی ایران به بازار های این کشورها نداشته است.

نکته ای ظریف که در این زمینه همواره خارج از تیررس مدیران و مسئولان دولتی باقی مانده است و با  یک برآورد ساده در خواهیم یافت بیشتر این سفرها برای بررسی بازار داخلی ایران و فرصت های جذب سرمایه های ایرانی  بوده نه برای سرازیر شدن دلارهای خارجی در رگ های اقتصاد کشورمان هرچند در معدود مواردی این امر محقق شده که بازهم به همان اقتصاد تک محصولی ایران زمین مربوط بوده است و خبری از رشد و پویایی دیگر صنایع به عنوان برآیند مثبت این سفرها نبوده است .

ممکن است با طرح این مسئله بسیاری از مسئولان به آن خرده گرفته و به آن واکنش نشان دهند درحالی که اگر کمی به برآیند اینگونه سفرها توجه داشته باشیم گروه کثیری از تجار و بازرگانان همراه هیات های تجاری که وارد تهران می شوند صاحبان صنایع خرد و کلان کشور مهمان ایران هستند که هرگز قصد سرمایه گذاری در اقتصاد ایران ندارد و صرفا برای یافتن بازاری مناسب برای تولیداتشان هستند که شاهد مثال این موضوع را می توان به نشست های تخصصی در حاشیه این سفرها دانست که نه تنها درباره سرمایه گذاری داخل ایران سخنی به میان نیامده بلکه صرفا به دنبال یافتن خریداری مناسب برای تولیدات این گروه بوده است.

به هر حال این عرف اقتصادی جهان را نمی توان نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد اما ظاهرا جایگزین ها یا مواردی مشابه برای جلب نظر سرمایه گذاران خارجی به داخل مرزهایمان وجود دارد که سرمنشاء همه آنها از دولت آغاز خواهد شد و نمی توان خارج از هیات دولت به دنبال راهکاری مناسب برای تحققش بود. این درحالی است که می توان به برگزاری و میزبانی نمایشگاه ها و البته رویدادهای بزرگ تجاری همانند EXPO اشاره کرد تا زمینه ارتباط هرچه بیشتر صاحبان صنایع خصوصی در ان بیشتر است تا تشریفاتی کاملا رسمی و دولتی .