صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

صنعتی برای تمام فصول
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٥/٤/٤
 

نویسنده: شیدا رمزی

اگر هنگام خرید در سوپرمارکت محل یا یکی از فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای بزرگ شهر محل سکونت خود به قفسه‌های فروشگاه توجه کرده باشید بخش قابل توجهی از این ردیف‌های مملو از اجناس مختلف را مربوط به انواع و اقسام کیک و کلوچه می‌بینید.

این واقعیتی از انبوه تولید و تنوع برندهای مختلف تولید کننده کیک و کلوچه در ایران است که براساس برای آمار نچندان رسمی محصول نزدیک به 100 واحد صنعتی و نیمه صنعتی در کنار برخی تولید کنندگان کوچک است.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکوییت ایران با اشاره به تعداد تولید کنندگان به نام کیک و کلوچه در کشورمان به خبرنگار ما گفت: بطور کلی در ایران کمتر از ده برند معتبر تولید کننده کیک‌ صنعتی مشغول به فعالیت هستند اما از آنجا که برخی تشابهات میان خطوط تولید بیسکوئیت و کیک وجود دارد تولید کنندگان دیگری در این زمینه نیز فعالیت می‌کنند که تعداد آنها چند ده کارخانه می‌تواند باشد. به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد تولید کنندگان انحصاری کیک و کلوچه به دست آورد هرچند تولید کنندگان زیر پله‌ای را نباید نادیده گرفت. به همین دلیل دور از ذهن نیست که اگر بگوییم سرمایه‌گذاری در صنعت تولید کیک و کلوچه می‌تواند زمینه مناسب در ایجاد شغل، ارزش افزوده و همچنین گردش مالی باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی در این زمینه با اشاره به توانمندی‌های موجود ایران در زمینه تامین نیازهای اولیه تولید کیک و کلوچه می‌گویند: اگر شرایط مناسب صادرات از جمله سیستم‌های منظم حمل و نقل، قوانین متناسب و تسهیل کننده صادراتی را در اختیار داشته باشیم حداقل در منطقه به قطب تولید کننده محصولات اینچنینی تبدیل خواهیم شد و برای تمام فصول ارزهای غیرنفتی را به اقتصاد کشورمان هدیه خواهیم داد.

بالاترین تکنولوژی تولید را در اختیار داریم

مغازه‌ای درباره حجم تولید کیک و کلوچه در ایران معتقد است از آنجا که روند تولید و خطوط مشابه در کارخانجات گوناگونی نصب شده‌اند نمی‌توان به تفکیک این آمار را ارایه کرد اما در مجموع صنعت شیرینی، شکلات و بیسکوییت در سال 1394 چیزی حدود یک میلیون و چهارصد هزار تن محصول تولید کرده است. درحالی که این میزان تولید به دلایل کاملا مشخص اقتصادی نسبت به سال قبل یعنی 1393 کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به روند توسعه و افزایش توانمندی تولید کنندگان کیک و کلوچه داخل کشورمان افزود: امروز تولید کنندگان صنعتی و برندهای معتبر با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های تولید و تجهیزات محصولات خود را روانه‌ بازارهای دور و نزدیک می‌کنند به صورتی که در دهه 80 سرمایه گذاری هنگفتی دراین زمینه شده، اما دربرخی از زمینه ها هنوز ظرفیت خالی داریم. مصرف کیک و بیسکویت درکشور ما بسیار بالا است و اگر سرمایه گذاری شود جواب خواهد داد و این سرمایه گذاریها باعث شده که تکنولوژی برتر و دانش فنی نیز بهبود پیدا کند. به طور مثال 5 سال پیش ماندگاری کیک های داخل کشور حدود 45 روز بود اما اکنون این رقم به حدود 5 ماه رسیده است و این نشان می دهد که تکنولوژی روز وارد این صنعت شده است.

این مقام صنفی که معتقد است افق‌های تازه اقتصادی در کشورمان می‌تواند زمینه انتقال تکنولوژی و فن‌آوری‌های نوین را به داخل کشورمان فراهم نماید و باید از این فرصت به نفع اقتصاد تولید صنعتی کیک و کلوچه یا دیگر بخش‌های مربوط به صنایع غذایی استفاده کرد. اما امروز می‌بینیم مشکلات متعدد و همچنین قوانین غیر اصولی باعث شده تا برخی تولید کنندگان که مدت‌هاست در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام داده و اشتغالزایی قابل توجهی هم ایجاد کرده‌اند اکنون درگیر مسایل حاشیه‌ای شد و نگران از اینده فعالیت اقتصادی خود باشند.

65 کشور جهان خریدار کیک و کلوچه ایران

دبیر انجمن دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکوییت ایران که میزان وابستگی این صنعت به خارج از مرزها را بسیار ناچیز می‌داند، افزود: به دلیل تنوع مواد اولیه باکیفیت و همچنین تخصص موجود در میان تولید کنندگان کشورمان اکنون کمترین میزان وابستگی به خارج از مرزها وجود دارد و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات کیک و کلوچه در کشورمان می‌تواند عاملی قابل توجه در اقتصاد ایران شناخته شود. چون در صورت حمایت مسئولان از صادرات و همچنین تولید بازاری یک و میلیارد دلاری اطراف کشورمان است که می‌توانیم محصولات با کیفیت ایرانی را به سادگی در آنها به فروش برسانیم و لازم به یادآوری است اکنون به 65 کشور جهان صادرات انجام می‌شود.

وی قاچاق کیک و کلوچه‌های خارجی که عمدتا از ترکیه به کشورمان صورت می‌پذیرد را یکی از عوامل بسیار نگران کننده برای تولید کنندگان ایرانی اعلام کرد و گفت: امروز به دلیل افزایش حجم قابل توجه قاچاق محصولات خوراکی در بخش‌های مختلف از ترکیه به کشورمان می‌بینیم بسیاری از تولید کنندگان بازار را به محصولات خوش رنگ و لعاب خارجی واگذار کرده‌آند درحالی که این مواد کاملا غیر اصولی و بدون هرگونه نظارت بهداشتی وارد ایران شده‌اند و می‌توانند باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی نیز در بدن انسان شوند چون از روش‌های اصولی و براساس ضوابط استاندارد حمل و توزیع نشده‌اند.

مغازه‌ای که معتقد است بحث قاچاق بسیار جدی‌تر از مشکلات دیگر اقتصادی و قوانین غیر اصولی در این صنف است به خبرنگار ما گفت: اکنون نزدیک به 60 هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند که در صورت عدم کاهش ورود محصولات غیر قانونی با چالشی جدی مواجه خواهد شد چون واردکنندگان محصولات خارجی که عموما به صورت غیرقانونی هم فعالیت اقتصادی می‌کنند با استفاده از خلاء های موجود قانونی سعی در افزایش سهم بازارشان می‌کنند.