صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

صادرات میوه ایران به دیگر کشورها کاهش یافته است
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٤:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٢/٢٧
 

رییس اتحادیه صنفی بارفروشان اهواز گفت: تولید میوه در سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است

اکبر بدیعی در گفت وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: افزایش کاشت درخت در سال جاری از جمله دلایل افزایش تولید میوه در سال جاری بوده است.

وی افزود: در حال حاضر میوه با کیفیت مناسب در میدان موجود است. به عنوان مثال سیب با قیمت 300 و هزار تومان در سطح میدان موجود است که هر دو آنها از کیفیت مناسبی برخوردار است و هر کس با توجه به توانایی خرید خود می تواند به خرید میوه بپردازد.

بدیعی یادآور شد: برخی میوه ها همچون موز از فیلیپین و آمریکای جنوبی، نارنگی از پاکستان و پرتقال از مصر و ترکیه وارد کشور می شود.

رییس اتحادیه صنفی بارفروشان اهواز عنوان کرد: در حال حاضر صادرات میوه ایران به عراق کاهش یافته است زیرا برخی کشورها صادرات کالا به عراق را با بسته بندی بهتری انجام می دهند.

دلایل ناکامی توسعه صادرات میوه ایران و بی توجهی مسئولان

از سوی دیگر ، نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان میوه گفت : چرا کشوری با 13 اقلیم مختلف و ظرفیت های فراوان تولید میوه که می تواند علاوه بر خودکفایی، صادرات مناسبی هم داشته باشد به کشور وارد کننده تبدیل شده است.

مختار مهدی زاده اظهار داشت: در کشور ما از گذشته سیاست ها در جهت حمایت از واردات بوده و هیچ تلاشی هم برای تغییر آن انجام نشده است به طوری که اخیرا مسئولان گمرک اعلام کردند که قوانین این بخش در جهت حمایت از واردکنندگان است.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان با طرح اینکه چرا در کشوری که جایگاه هشتم تولید را داریم باید جایگاه دهم واردات را داشته باشیم، گفت: مسئولان تنها از مهرماه تا شب عید به دنبال رفع مشکلات میوه مردم هستند اما بعد از این مدت همه چیز فراموش می شود.

وی افزود: چرا کشوری که 13 اقلیم مختلف و ظرفیت های فراوان تولید دارد که می تواند علاوه بر خودکفایی، صادرات مناسبی هم داشته باشد به کشور وارد کننده تبدیل شود.

مهدی زاده در تشریح دلایل ناکامی در استفاده از ظرفیت های تولید میوه در کشور گفت: هنوز به رغم معرفی ارقام مناسب کیفی و کمی از ارقام جدید در محصولات باغی استفاده نمی شود و به همین دلیل ارزش کمی و کیفی محصولات کشاورزی پایین است.

وی گفت: پرتقال کشور ما ارزش صادراتی پیدا نمی کند زیرا هنوز از تکنولوژیهای جدید بذر و نهال استفاده نمی شود.

مهدی زاده افزود: میو ه های موجود هم به دلیل نبودن صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب، سورتینگ، بسته بندی و حمل ونقل نامناسب 35-30 درصد ضایعات دارد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه افزود: در آن طرف مرز کشورهای رقیب به سرعت رشد می کنند و ما در بازار رقابت با آنها جا می مانیم و به رغم ادعای مسئولان برای افزایش صادرات این ادعاها هیچ محلی از اعراب نداشته و در صورت صادرات هم در حد و اندازه های این کشور بزرگ نیست.

مهدی زاده گفت: کشوری مانند چین که زمانی محصولات کشاورزی ایران را بسته بندی می کرد تا به فروش برساند در حال حاضر تولیدات ما نه تنها قابل رقابت با محصولات آنها نیست بلکه بازار ما جای محصولات داخلی را به محصولات چینی داده است.

وی افزود: از سوی دیگر هر ساله افزایش 25 درصدی هزینه های تولید را شاهد هستیم اما ارزش تولید و صادرات همچنان ثابت است و دولت نیز فشارهای خود را به تولید کنندگان و صادرکنندگان بیشتر می کند به طوری که امسال میزان مالیات بر ارزش افزوده را از 3 به 4 درصد افزایش داده است.

مهدی زاده افزود: دولت می تواند به جای افزایش مالیات ارزش افزوده و نسیه کردن جایزه صادراتی از این سو مالیات نگیرد و از آن سو هم جایزه صادراتی را دریافت نکند.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه تصریح کرد: از سال جاری نیز بانک توسعه صادرات که معروف به حمایت از صادرکنندگان است بهره بانکی خود را از 12 به 14 درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه قرنطینه و صدور گواهی بهداشت در کشور ما از مشکلات دیگر صادراتی است، گفت: این مسئله در کشور ما بروکراسی اداری پیچیده ای دارد در حالی که قرنطینه محصولات وارداتی را به صورت آنلاین و سریع انجام می دهند در حالی که می توان همان مسئولی که در فرودگاه قرنطینه محصولات صادراتی را کنترل می کند به محصولات وارداتی هم نظارت داشته باشد.

مهدی زاده گفت: با اجرای هدفمندی یارانه ها نیز هزینه های حمل ونقل نزدیک به دو برابر شده طوری که برای حمل بار در مسیری که سال گذشته 50 هزار تومان دریافت می کردند امسال 85 هزار تومان می گیرند.

وی افزود: از سوی دیگر هزینه های حمل هوایی هم افزایش یافته به طوری که مسیر حمل هوایی امارات یک سنت افزایش داده و 5 سنت هم هواپیمایی کشورمان برای هر کیلوگرم محموله به عنوان حق کنترل و بازرسی دریافت می کند.

مهدی زاده گفت: بعد از هدفمندی یارانه ها به رغم افزایش های قابل توجهی که در قیمت تولید مواد غذایی و مقدمات صادرات ایجاد شده اما وزارت جهاد کشاورزی بسته حمایتی برای صادرات در نظر نگرفته است.

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان میوه گفت: بنده خودم گلخانه دارم که با اجرای هدفمندی یارانه هزینه حاملهای انرژی هم افزایش یافته به طوری که برای 1.5 هکتار گلخانه گوجه فرنگی 5 میلیون و 400 هزار تومان فیش گاز صادر شده که در حقیقت ما را وادار به رهاسازی گلخانه داری کرده است.

صادرکنندگان بیشتر تمایل به واردات میوه دارند

در همین حال ، رقم صادرات مرکبات به بازارهای بین‌المللی به نسبت حجم تولیدی آن بسیار پایین است، از تمایل صادرکنندگان میوه به واردات این محصولات به کشور خبر داد/ سرانه تولید مرکبات در دنیا 16کیلو گرم است و در ایران 61 کیلوگرم است.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات ایران از کاهش حجم صادرات میوه خبر داد.

عنایت ا... بیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این که رقم صادرات مرکبات ایران به بازارهای بین المللی به نسبت حجم تولیدی آن در کشور بسیار پایین است، از تمایل صادرکنندگان میوه به واردات این محصولات به کشور خبر داد.

وی با بیان این که در سال 88، در حدود 100 هزار تن مرکبات صادر شده است، گفت: عدم رقابت پذیری و نبود حمایت برنامه‌ریزان اقتصادی از تولیدکنندگان مهمترین عوامل تأثیر گذار در کاهش صادرات مرکبات بوده است.

به گفته بیابانی درسال 89 نیز همین مقدار صادرات میوه خواهیم داشت و این در حالی است که تولیدات مرکبات کشور بیش از نیاز داخلی بوده و باید برای مازاد آن بازارهای جدید تعریف شود.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان مرکبات ایران علت عدم رغبت صادرکنندگان میوه به صادرات و تمایل آنها به واردات را تعرفه‌های پایین و سود آوری بیشتر برای آنان اعلام کرد.

بیابانی با اعلام این که ایران در 11محصول صادرات دارد از کاهش این تعداد کالای صادراتی در آینده در صورت تداوم روند نابسامان صادرات میوه خبر داد.

وی در ادامه به چالش‌های تولیدکنندگان میوه و مرکبات اشاره کرد و گفت: افزایش هزینه‌های نگهداری میوه و مرکبات در سردخانه و نبود سیستم حمایتی از چالش‌های دیگر تولید کنندگان بوده که به دلیل عدم شناسایی بازارهای جدید بر کشاورزان این گونه هزینه‌ها تحمیل می‌شود.

به گفته این عضو خانه کشاورز سرانه تولید مرکبات در دنیا 16کیلو گرم است و این سرانه در ایران 61 کیلو گرم گزارش شده که چهار برابر سرانه تولید در دنیا است.

مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان مرکبات تصریح کرد: این در حالی است که برنامه‌ریزان اقتصادی با سیاستگذاری غلط باعث شده‌اند نه تنها برای مرکبات کشور بازارهای جدید بین‌المللی شناسایی نشود بلکه حتی برخی از بازار هایی که در گذشته مرکبات ایران درآن عرضه می‌شد نیز به دیگر رقیبان واگذار شد.

عضو خانه کشاورز ایران در ادامه با بیان این‌که سالانه بیش از یک میلیون و 800 هزار تن مرکبات در مازندران تولید می‌شود، گفت: این مقدار معادل نیمی از مرکبات تولیدی کشور است که تقریبا در حدود 400 هزار تن از این مقدار قابلیت صادرات را دارا است.

وی تصریح کرد: از این مقدار تنها 5 درصد به بازارهای بین المللی صادر می‌شود.

سفارتخانه ها به کمک صادرات میوه بیایند

سفارتخانه های ایران با شناسایی پتانسیل ایران و نیاز بازارهای کشورهای مختلف باید زمینه گسترش صادرات محصولات کشاورزی را با توجه به تولید بالای میوه در کشور فراهم کنند

سفارتخانه های ایران که در همه کشورها پایگاه دارند باید با شناسایی پتانسیلهای اقتصادی و نیاز بازار و معرفی آن به تاجران زمینه صادرات محصولات کشاورزی را با توجه به حجم بالای میوه افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان باغدار ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایانا گفت: اقلیم خوب و آب کافی باعث شده است حجم تولید سیب درختی امسال با حجم 900 هزار تن پیش بینی می شود که از هم اکنون باید برای صادرات و مدیریت عرضه آن برنامه ریزی کرد.

امید سالاری افزود: سیب تولیدی ایران متناسب ذائقه کشورهای همجوار نظیر کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس است و امکان صادرات گسترده آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: بازاریابی، افزایش کیفی بسته بندی و سورتینگ حجم صادرات میوه ایران را به کشورهای همجوار افزایش خواهد داد.