صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

5 خوراکی مفید برای بدن انسان
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢٧
 

هر خوراکی موجود در جهان دارای مواد مغذی هست که برای بدن انسان لازم و مفید می باشد، همیشه و هر ساله تعدادی از محققان و دانشمندان علم تغذیه در سراسر جهان مقالات زیادی منتشر می کنند مبنی بر خواص برخی از خوراکی ها که ما مصرف می کنیم البته همگی آنها بر این مسئله تاکید دارند که استفاده از موادی که به صورت طبیعی کشت شده یا تولید شده اند بیشترین تاثیر را بر سلامتی انسان دارد و هرچه از مواد شیمیایی دوری کرد به نفع سلامتی بدن انسان می باشد.

آنها معتقدند که با توجه به زندگی ماشینی امروزه انسان مواد غذایی و نوع تغذیه انسان بسیار نکته مهمی هست که باید با دقت هرچه بیشتر به آن توجه کرد. متخصصان علم تغذیه معتقدند مصرف سبزیجات و برخی از مواد خوراکی مثل حبوبات، میوه، شیر و گوشت ماهی و روغن زیتون بهترین راه برای جلوگیری از بیماریهای شایع قرن بیستم مثل گرفتگی رگهای قلبی ، بیماری های ناشی از اضافه وزن و ... می باشد.

طبق آخرین لیست اعلام شده توسط متخصصان تغذیه آمریکا در مایه فوریه 5 نمونه از بهترین خوراکی های موجود امروزه را به شما معرفی می کنم.

جو خوراکی

جو خوراکی دارای تمام مواد مفید برای بدن انسان می باشد و بطور کلی تمامی قسمت های آن قابل مصرف بوده و بسیار مفید هستند. این گیاه مقدار کمی چربی دارد و به میزان بسیار بالایی از فیبرخوراکی غنی است این گیاه در عین حال از میزان کالری مناسبی برای بدن انسان برخوردار است بطوری که میزان کالری تولید شده توسط این گیاه خوراکی برای بدن به هیچ عنوان اضافه نخواهد بود. دکتر مایکل روزنر معتقد است که جو به کنترل میزان قند خون انسان کمک می کند و درست به همین دلیل است که شما پس از مصرف نان جو کمتر احساس گرسنگی می کند. این متخصص تغذیه معتقد است که نان جو یکی از بهترین رژیم های موجود برای انسان در هر سنی می باشد. این گیاه خوراکی اغلب به صورت نان خورده می شود که البته همراه گوشت ماهی یک خوراکی بسیار مقوی و سلامت را به بدن شما هدیه می دهد.

اسفناج

اسفناج همانند دیگر سبزیجات که دارای رنگ تیره هستند یکی از بهترین آنتی اکسیدان های طبیعی را به بدن شما تقدیم می کند که البته شاید بهترین داروی طبیعی ضد سراطن خواهد بود. این سبزی بسیار مفید حاوی مقادیر بسیار بالایی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین می باشد که البته بیشترین ویتامین A یا همان بتا کاروتن را در این گیاه می توانید از طریق مصرف این سبزی مفید به بدن خودتان هدیه بدهید. نکته بسیار مهم در باره این سبزی فایده بسیار بالای آن برای بانوان می باشد. تقریبا تمامی کارشناسان علم تغذیه مصرف این سبزی را برای بانوان بسیار مفید می دانند. آنهم به دلیل وجود مقادیر بسیار بالای آهن در این گیاه می باشد. بهترین روش برای مصرف اسفناج مصرف آن همراه با آب لیموی تازه یا ماست می باشد چون هر دو این ماده ها به جذب بیشتر آهن به بدن کمک می کنند.

تمشک

تمشک یکی از بهترین خوراکی های امروزه شناخته شده آنه به خاطر میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن می باشد که البته انواع دیگر محصولات کشاورزی هم خانواده با تمشک مثل توت فرنگی نیز از این مواد سرشار هستند. البته یکی از بهترین خواص این میوه وجود رادیکالهای آزاد در آن می باشد. طبق تحقیقات جدید متخصصان علم تغذیه در باره این مواد ، رادیکال آزادی در این خوراکی ها یکی از با ارزشترین مواد طبیعی موجود در جهان برای بدن ما هستند. با توجه به شیوع زیاد انواع سرطان در جوامع بشری دانشمندان معتقدند که رادیکال آزاد موجود در این مواد یکی از بهترین راه های مبارزه با سلول های سرطانی هستند.

وقتی شما از یکی از هم خانواده های تمشک یا خود آن میل می کنید میزان اسیدیته خون شما به میزان زیادی بالا می رود که این درست همان نکته بسیار مهم برای متخصصان و پزشکان می باشد  این خواصیت باعث از بین رفتن باکتریهای غیر لازم و عفونت ها در بدن شما خواهد شد که تمامی سلولهای از بین رفته توسط این خوراکی ها توسط ادرار شما از بدن شما دفع خواهد شد. شما می توانید تمشک ، پنیر و یک تکه نان تست را به عنوان یک صبحانه بسیار کامل میل نمایید.

ماست

ماست به میزان قابل توجهی از پروتئین و کلسیم اشباع شده است اما مهمترین نکته قابل توجه در مورد این خوراکی بسیار مفید باکتریهای موجود در آن می باشد . طبق نظر کارشناسان علم تغذیه این باکتریها برای بدن انسان بسیار مفید هستند و وجود آن در بدن به سلامتی انسان کمک می کند. شما می توانید یک کاسه از این خوراکی بسیار مفید را همراه با میوه های تازه و یا کمی مربا یا حتی به صورت بورانی به عنوان یک وعده شام میل نمایید و به سلامتی بدن خودتان کمک کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ می توان هم زمان هم خاصیت گوشت و هم خاصیت حبوبات را داشته باشد. مهمترین فایده تخم مرغ وجود میزان بسیار بالای پروئین در آن می باشد که در واقع میزان بالای آمینواسید نیز می باشد. بهترین دستور غذایی مصرف تخم مرغ استفاده هفته ای یک تا دو عدد از این خوراکی در وعده های غذایی ماست که به گفته کارشناسان بهترین زمان مصرف آن هنگام صبحانه می باشد آنهم به دلیل جذب حداکثری مواد توسط بدن انسان است.

طبق محاسبه کارشناسان علوم تغذیه هر زرده تخم مرغ حاوی 200 میلی گرم کلسترول می باشد که آنها معتقدند که این میزان برای یک روز بدن کافی و مناسب است و هرگز نباید بیشتر 200 میلی گرم کلسترول در یک روز وارد سیستم بدن ما بشود.

با شناختن این 5 خوراکی مفید و فواید آنها شما می توانید یک جدول غذایی مناسب را برای هفته خود تهیه کنید و هر روزتان را با میزان بسیار بالایی از ویتامین ها و مواد بسیار مفید برای بدنتان شروع کنید تا همواره تندرست و سلامت باقی بمانید البته تمرینات منظم ورزشی در کنار تغذیه مناسب و صحیح بسیار مفید می باشد.