صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

تهران ؛ نیویورک بدون توقف
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢٤
 


هنوز یک هفته از بازگشت ریاست جمهوری و هیات همراهش از آمریکا نگذشته است که سیلی از رویدادها و اخبار مثبت باعث ایجاد شور و نشاطی خاص در اکثر صنایع و محافل خبری کشور شده است . اگر از ابتکار عمل و رویکرد صحیح بین المللی و سیاسی روحانی در این سفر که بیانگر درایت حاکمیت نظام ایران است بگذریم به امید و رویکردی تازه در گردشگری ایران خواهیم رسید ؛ صنعتی که طی سه دهه گذشته همانند کودکی آواره به این سو و آنسو کشیده شده اما ظاهرا به واسطه همین رویکرد معقول و دقیق دولت یازدهم قرار است این کودک آینده ای روشن را تجربه کند.

همچنین حتی اگر از بازگشت شیردال به میهن و موضوع الواح هخامنشی و دیدار نجفی با روسای دانشگاههای معروف ایالات متحده و موزه متروپو لیتن نیز سرسری عبور کنیم ظاهرا بازهم همه راهها به رم یعنی فرودگاه نیویورک ختم می شود. فرودگاهی که شاید به زودی شاهد فرود آمدن هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت نزدیک به چهار دهه خواهد بود.  از این رو کسب و کار موضوع برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را از نظر صنعت گردشگری و بعد اقتصادی آن فارغ از هر گونه سیاسی کاری با دو تن از فعالان دولتی وخصوصی گردشگری بررسی کرده است.

به عقیده ایرج ندیمی عضو هیات رئیسه فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده مردم لاهیجان این موضوع نیازمند برنامه ریزی و مدیریت کاملا هوشمندان است و باید قبل از اینکه شتابزده عمل کنیم کلیه جوانب را در این مورد بررسی کنیم. این نماینده مجلس نهم می گوید درباره برقراری مجدد خطوط پروازی میان ایران و آمریکا باید علاوه بر درنظر گرفتن شرایط سیاسیی به عوامل اقتصادی آن هم توجه داشت .

این عضو فراکسیون گردشگری ضمن تاکید بر عوامل سیاسی درباره این دستور رئیس جمهوری می گوید: بعد اقتصادی این پروازها واقعا برای صنعت حمل و نقل هوایی ایران به عنوان امتیازی منحصر به فرد خواهد بود چون دهها هزار ایرانی که خارج از مرزهای کشور بخصوص در شمال آمریکا زندگی می کنند و براساس قانون جمهوری اسلامی ایران هیچ منعی برای مسافرت به کشور ندارند بدون تردید علاقمند هستند توسط ناوگان هواپیمایی کشورشان که از گذشته باعث افتخار ایران زمین بوده به میهن و زادگاهشان وارد شوند .

ندیمی دلیل این اشتیاق را علاوه بر مسئله ملی بودنش ، بعد اقتصادی و صرفه زمانی آن برای مسافران ایران می داند و می گوید: از سوی دیگر با این اتفاق بازدهی فرودگاه های کشورمان در این زمینه نیز افزایش خواهد یافت وی در این باره ادامه می دهد براساس گزارش ها و اخبار برخی فرودگاههای ایران از لحاظ اقتصادی توجه مناسبی ندارد و دیگران هم آنچنان سودده نیستند اما این پروازها در صورت انجام شدنش می توانند روح تازه ای در اقتصاد برخی فرودگاههای بین المللی ایران مثل تهران ، اصفهان ، شیراز و مشهد بدمد.

وی به سود سالانه ترانزیت سالانه صدها هزار مسافر ترانزیت ایرانی که برای رسیدن به مقاصدی در ایالات متحده از فرودگاههای ترکیه و دبی یا قطر استفاده می کنند اشاره می کند و می افزاید: این تعداد مسافر ایرانی که از خطوط هواپیمایی کشورهای یاد شده برای رسیدن به آمریکا و آمریکای شمالی استفاده می کنند سالانه میلیون ها دلار سود را به جیب این کشورها می ریزند که اگر خطوط هوایی بین ایران و آمریکا برقرار شود همین مقدار پول در سیستم داخلی کشورمان هزینه خواهد شد.

این نماینده مجلس به موقعیت ممتاز ایران در صورت برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا اشاره می کند و می گوید: اگر این اتفاق با توجه به منافع ملی کشورمان روی دهد و هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای شرق ایالات متحده آمریکا فرود آیند می توان امیدوار بود فرودگاههای یاد شده ایران رشد و رونق مناسبی را به واسطه حضور مسافران ترانزیت از کشورهای همسایه بخصوص همسایه های شمال شرقی و شرق کشور تجربه کنند.

ندیمی در پایان می گوید در صورت اجرایی شدن این دستور ریاست جمهوری باید شاهد تحولات عظیمی در منطقه و اقتصاد گردشگری و حمل و نقل هوایی کشورمان باشیم.

از سوی دیگر محمد حسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران قبل از هر سخن می توانم تصور کنم وقتی هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران در یکی از فرودگاههای آمریکا فرود می آیند مردم کشورمان چه داخلی و چه خارج نشین چه احساسی خواهند داشت ؛ به قول این فعال صنعت حمل و نقل هوایی کشور در صورت برقراری این مسیرهوایی این غرور ملت ایران است که روی باند فرودگاههای آمریکا حرکت می کندنه یک هواپیمای غولپیکر .

کرمانی در این زمینه می گوید اگر از لحاظ توجیه اقتصادی به این اتفاق بنگریم براساس اطلاعات و ارقام موجود برقرار این پروازها باعث رونق چشمگیری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران خواهد شد چون علاوه بر حضور گسترده ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا که برای سفر به کشورمان در حال حاضر از خطوط هوایی خارجی استفاده می کنند تعداد زیادی مسافران ترانزیت خارجی هم به جمع این مسافران افزوده می شوند که این خود یعنی یک بازار تضمین شده برای شرکت هواپیمایی جهت برقراری پرواز بین دو نقطه از جهان.

اما کرمانی در این زمینه معتقد است صرفا مسافران نیستند که برای صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی ما سودآورند خواهند بود بلکه برقراری این پروازهای مستقیم می تواند پای سرمایه گذاران را نیز به میان کشانده و سرمایه های زیادی را راهی صنایع مختلف از جمله صنعت گردشگری ایران که از موقعیت بسیار ممتازی در منطقه برخوردار است ،کند.

وی می گوید: هرچند این پروازها در ابتدا بسیار محدود خواهند بود اما باتوجه به گستردگی موضوع این شرکت های هواپیمایی هستند که نیاز گسترش پروازهای خود به این مقاصد جدید را حس می کنند و باعث اشتغالزای و سرمایه گذاری مجدد در صنعت حمل ونقل هوایی ایران به واسطه این اتفاق میمون خواهد شد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران ضمن تقدیر از هوشمندانه ریاست جمهوری و تصمیم جدی ایشان برای متحول کردن صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن می گوید: برخی ها می گویند ناوگان حمل و نقل هوایی ایران به دلیل فرسودگی این امکان را ندارد اما شرکت هواپیمایی ماهان در سفر اخیر آقای روحانی به نیویورک ثابت کرد که این تصور کاملا درباره صنعت حمل و نقل ایران اشتباه است .

وی به پروازهای شرکت هواپیمایی هما در سال 1354 شمسی از تهران به آمریکا که با هواپیماهای 747 SP صورت می گرفت اشاره می کند و ادامه می دهد : شرکت هواپیمایی ایران ایر یا دیگر شرکت های ایرانی می توانند همانند صدها شرکت هواپیمایی موجود جهان در صورت اقتصادی بودن مسیر هایشان اقدام به اجاره هواپیماهای مدرن کرده و با افتخار به مسافرین خود با بهترین امکانات سرویس دهی داشته باشند .

کرمانی می گوید : هرچند برخی از شرکت های هواپیمایی ایران از تکنولوژی روز و هواپیماهای بسیار مدرن در پروازهای خود استفاده می کنند اما اگر بازارشان رونق داشته باشند و نیاز افزایش ناوگان خود را احساس کنند بدون تردید راهکار یاد شده می تواند بهترین روش برای خدمات رسانی به متقاضیان باشد.

این فعال صنعت حمل ونقل هوایی درباره شرکت هواپیمایی ایران ایر می گوید : به عقیده من این شرکت تحریم نشده است بلکه در تحریم نگهداشته شده است و بدون تردید این دستور ریاست جمهوری مقاومت هایی از سوی رقبای این شرکت را برمی انگیزد که باید با توجه به این مقاومت ها ی داخلی و خارجی برای برقراری پرواز مستقیم بین ایران  و آمریکا تصمیم گرفت.

کرمانی ضمن تاکید بر توانایی و تخصص بسیار بالای فعالان شرکت های هواپیمایی ایران تصریح می کند: بجاست که مسئولان دولتی و شرکت های هواپیمایی کشورمان دست به دست هم دهند و با درنظر گرفتن منافع ملی و اقتصادی کشورمان در این زمینه گام بردارند.

وی در پایان می گوید: امتیاز فرود هواپیماهای مسافری ایران در خاک ایالات متحده آمریکا فقط محدود به مسافران و صنعت حمل و نقل هوایی کشور نخواهد شد بلکه با این روی داد سیگنال های اعتماد و از بین رفتن بحران ایران به تمام جهان مخابره می شود و با توجه به امتیازات ویژه و استراتژیک ایران موجی از سرمایه های خارجی روانه این سرزمین باستانی خواهد شد.