صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

بهترین نقشه راه گزارش های سازمان جهانی گردشگری!؟
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٠/۱٩
 

نویسنده: عزتی

دولت تدبیر و امید اواخر تابستان کارش را با رویکرد تازه ای در زمینه های مختلف بخصوص در گردشگری ایران آغاز کرد و از همان زمان تا امروز تغییرات عمده ای در سطح مدیریتی صادرات نامرئی ایران به وجود آورده ، اما اصلی ترین تغییری که به گفته مدیران جدید سازمان بخصوص در بخش مدیریت گردشگری ایران به وجود آمده تعیین نقشه راهی جهت توسعه و پیشرفت صادرات نامرئی کشورمان ایران بوده است .

نقشه ای که کارگروههای مختلفی برای ترسیم آن بسیج شده و بسیاری در تهیه اطلاعات و آمار آن به کار گماشته شده اند . شاید به ذهن خودمان بگوییم از این نقشه ها برای صادرات نامرئی کشورمان زیاد کشیده شده بود اما هیچ کدام به گنج واقعی گردشگری نرسید و باعث از دست رفتن فرصت های کلان و البته سرمایه ای هنگفت در ان شد بنابراین چرا باید دوباره آزموده را بیازماییم ؟

ولی با کمی تامل و نگریستن به نقشه راه کشورهای موفق در می یابیم که واقعا نقش برای رسیدن به مقصد لازم است و باید با دقت به کوچکترین زوایای کار با اطلاعات و آماری دقیق آن را ترسیم کرد. در این راستا علاوه براینکه باید روی کمک های بین المللی سازمان جهانی گردشگری به عنوا ن عالی ترین مقام در توسعه گردشگری بین المللی جهان حساب باز کرد می توان کاملا رایگان و بدون نیاز به پرداخت هیچ حق اشتراکی از آمارها و اطلاعاتی که هر ساله یا هر فصل توسط این سازمان منتشر می شود تکیه زد تا روند رشدی کاملا مناسب در صنعت گردشگری کشورمان را تجربه کنیم .

به عنوان مثال چندی پیش از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان عنوان شد به دنبال یافتن بازار هدفی مناسب برای توسعه ورود گردشگران خارجی به کشورمان هستند و برای این کار کارگروهی مشغول به کار هستند خوب حالا کافی است به جای تشکیل گروه یا کارگروه های معروف ایرانی به آمار سازمان جهانی گردشگری برای سال 2013 میلادی اشاره کرد که در آن آمده بیشترین رشد در صادرات گردشگر مربوط به کشور روسیه بوده و کمترین در بازار ژاپن است . بنابراین با این آمار تکلیف سرمایه گذاری یا هدف گذاری گردشگری ایران کاملا مشخص خواهد شد و نیازی به ساختن چرخ از نو نیست.

از این قبیل شاهد مثال ها بسیار است فقط کافی است مدیران و مسئولان دولتی سازمان میراث فرهنگی کمی با جدیدیت اخبار مربوط سازمان جهانی گردشگری را مطالعه کرده و از آنها با توجه به منافع ملی و شرایط فرهنگی جامعه کشورمان استفاده کنند تا رونق اقتصاد گردشگری ایران را با کمترین هزینه شاهد باشیم.