صندوقچه

دوشنبه هر هفته از رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس98 مگاهرتز با شماره تلفن 22652525 و پیامک300003637 از ساعت 05/12 تا 15/13 پاسخگوی پرسش های شما عزیزان در زمینه گردشگری خواهم بود. برای اطلاع از موضوع برنامه هر هفته و مشارکت در آن می توانید به وب سایت رادیو اقتصاد مراجعه فرمایید و با مشارکت در آن در بهبود کیفیت برنامه بنده را یاری نمایید

نگاهی به رونق پروازهای خصوصی در بازار گردشگری
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٢/۱٢
 


پرواز خصوصی و هواپیمایش چند؟

انسان در گذشته های دور برای تجربه پرواز و لذت آزادی در آسمان آبی بی کران دست به هر کاری زده است و شوق پرواز باعث شد تا حتی جان خود را به خطر بیاندازد، اما هم اکنون پرواز به امری عادی و گاهی تفریحی برایش تبدیل شده است. 

امروزه درک این لذت فقط در قاب شیشه ای جعبه جادو نیست بلکه اگر واقعا علاقمند باشید و پس انداز شما اجازه بدهد ؛ براحتی می توانید لذت پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنید اما سئوال اینجاست که تجربه این لذت چقدر برای شما هزینه خواهد داشت و آیا اگر امکانات مالی شما اجازه بدهد می توانید خودتان صاحب هواپیما شوید؟ اینها پرسش هایی هستند که امروز در صفحه بازار جام جم قصد پاسخ آنها را داریم .

قیمت هواپیماهای خصوصی و برندهای موجود

هرچند مدتهای طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما، خارج از مرزهای کشورمان می گذرد اما با توجه به سیاست ها و البته قوانین موجود کشورمان ایران تقریبا می توان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 1379 شمسی صادر شد و از این تاریخ به بعد همانند خریدن اتومبیل شخصی هر فردی از جامعه در صورت داشتن امکانات مالی می تواند به عنوان مالک هواپیمای خصوصی باشد.

بنابراین همانطور که بسیاری از برندهای خارجی خودرو در ذهن افراد جامعه ثبت شده است می توان انتظار داشت بزودی نام برخی از برندهای پرنده فوق سبک و سبک نیز در ذهن علاقمندان به پرواز ثبت خواهد شد، هرچند اکنون هم می توان از برندهای معروف اروپایی و روسی چون Rally، Zenair، Aero pop، Land africa، Sky lark، Eurofox، Tecnam، Ikarus   و Corvus  به عنوان محصولات خارجی در بازار داغ هواپیماهای شخصی نام برد و به بلو بِرد یا فری بِرد داخلی اشاره کرد.

این در حالی است که اگر قصد در دست گرفتن سند مالکیت یکی از این پرنده های سبک یا فوق سبک را داشته باشید بد نیست بدانید از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان بستگی به نوع تجهیزات و امکانات هواپیما باید در حساب بانکی خودتان اندوخته داشته باشید، اما این انتهای کار نیست و اگر همه این مبلغ را ندارید ، نا امید نشوید چون می توانید هواپیمای مورد علاقه خودتان را به صورت اقساط نیز بخرید ، هرچند هواپیماهایی با ظرفیت مسافر بیشتر که کاربردهای دیگری مثل تاکسی دارند تا حدود 6 میلیارد تومان هم قیمت دارند.  

ردیف

تعداد نفرات

محدوده قیمت

1

2

180 تا 230 میلیون تومان

2

4

300 تا 700 میلیون تومان

3

6 تا 8

800 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان

4

12 تا 19

2 تا 6 میلیارد تومان

 

پارکینگ ساعتی چند؟

همانطور که اشاره شد از سال 1379 شمسی مالکیت هواپیماهای خصوصی در کشورمان به رسمیت شناخته شد و شاهد حضور این نوع پرنده های آهنی در کشورمان بودم این در حالی است که برای نگهداری و البته استفاده از آنها نیز باید اماکنی در نظر گرفته می شد و هرچند تمامی فرودگاه های موجود کشورمان در این زمینه می توانند خدمات ارایه کنند اما با توجه به ترافیک و البته امنیت برخی از آنها مثل فرودگاه مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد، یا فرودگاه اصفهان تعدادی از فرودگاه های کوچک تر یا در برخی از موارد فرودگاه های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که یکی از معروف ترین آنها، فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.

جای تردید نیست که نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرنده های فوق سبک یا سبک در این مناطق هزینه های مشخصی داشته و دارد که مالکان آنها باید برای نگهداری و البته آماده سازی پرواز به فرودگاه بپردازند این هزینه ها شامل نگهداری و سرویس توسط مسئول فنی که دارای گواهینامه های مخصوص و معتبر است، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام می تواند متغیر باشد.

جدول هزینه هواپیماهای خصوصی در فرودگاه

ردیف

مورد هزینه

قیمت

1

خدمات فرودگاهی (ماهیانه)

700 هزار تومان

2

مسئول فنی (تعمیرات و بروز رسانی) (ماهیانه)

700 تا 800هزار تومان

3

خدمات برج مراقبت (هر ساعت)

20 تا 40 هزار تومان

4

تامین سوخت بنزین سوپر (هر لیتر)

1000 تا 1500 تومان

 

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی چقدر است؟

همانطور که می دانید برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی نظیر سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پروازی خواهد داشت اما با توجه به شرایط پرنده های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی 5 تا 6 ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است .

اما در مورد ایمنی این نوع وسیله نقلیه هوایی باید بدانیم با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری های دستگاه های مربوطه در زمینه پرواز آنها که دقیقا همانند هواپیماهای تجاری (مسافربری) است نمی توان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید و اینگونه متصور شد که چون این هواپیماها تفریحی هستند می توان از برخی شرایط و استانداردها چشم پوشی کرد. اگرچه سرنشینان این نوع هواپیماهای سبک و فوق سبک دلگرمی ویژه ای به چتر نجات خود هواپیما دارند چون این چتر نجات در صورت بروز اشکال در سیستم پروازی می تواند با کمترین خسارت ممکن هواپیما را روی زمین بنشاند و از سقوط آن جلوگیری کند.

این در حالی است که با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی توانند در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی شود . البته نباید فراموش کرد با توجه به قیمت بالای این وسایل پرنده، بیمه بدنه هم همانند خودرو در مورد نگهداری آنها وارد عمل شده است بصورتی که بسیاری از مالکان اقدام به استفاده از خدمات بیمه بدنه برای هواپیمای خود می کنند در حالی که این نوع بیمه اجباری نیست.

خدمات پس از فروش و قطعات چطور و چگونه؟

با توجه به رونق استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی بدون تردید مسئله نگهداری و تامین قطعات نیز یکی از دغدغه های اصلی مالکان آنهاست. هرچند دستان توانمند متخصصان داخلی حتی در زمینه ساخت اینگونه پرنده ها اقدام کرده است اما ورود محصولات خارجی تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نخواهد سپرد.

براساس عرف بازار وقتی شخصی اقدام به خرید این نوع پرنده می کنند بدون تردید تا مدتی از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده نیز بهرمند است و از آنجا که امروزه در کشورمان برخی کارخانه های سازنده هواپیماهای سبک و فوق سبک اقدام به واگذاری نمایندگی به شرکت های ایرانی کرده اند نگرانی از بابت تامین قطعات و البته خدمات پس فروش در بازار کشور نیست ضمن اینکه خود مالکان می توانند مستقیم با سفارش کالا به کارخانه سازنده نیازشان را برطرف کنند.

آموزش یا تفریح مسئله این است؟

کاپیتان عبدالله مالمیر ، رئیس آموزش گاههای خلبانی فوق سبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی (شرکت فرودگاه های کشور) به حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک شخصی موجود در کشورمان اشاره می کند و می گوید: اگرچه در گذشته بنای کار برای این نوع هواپیماها آموزش و استفاده در برخی زمینه ها مثل کشاورزی و جنگلداری بوده است اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها در کشورمان فقط در اختیار ارگان های یاد شده  نیست و مالکان خصوصی انها امروز همانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد از این نوع هواپیماها در زمینه های تفریحی نیز استفاده می کنند، تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایه گذاری خود بهره مالی نیز داشته باشند.

به این صورت که با توجه به قوانین موجود مالک هواپیما با استفاده از کادر مجرب یا تاسیس شرکت ، اقدام به انجام پروازهای تفریحی و دریافت هزینه از علاقمندان می کند که هم اکنون مدتی است در فرودگاه آزادی، نمک آبرود، نوشهر و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران این امر با رعایت کامل قوانین پروازی در حال انجام و به عنوان جاذبه ای تازه برای منطقه شناخته شده است.

وی درباره هزینه انجام پرواز تفریحی با هواپیماهای سبک وفوق سبک می گوید: این هزینه متفاوت است و درواقع تابعی از عرضه و تقاضای موجود بازار خواهد بود و نمی توان قیمت مشخصی برای آن درنظر گرفت . اما می توان هزینه های پروازی را برای علاقمندان به دو گروه آموزشی و تفریحی تقسیم بندی کرد که در مورد آموزش تقریبا قیمت ها مشخص تر از بحث تفریحی است هرچند در بخش تفریحی می توان پایه 150 هزار تومان برای دقیقه پرواز را فعلا در نظر گرفت و برای پروازهای آموزشی بسته به نوع هواپیمای مورد استفاده هزینه هر ساعت پرواز را از 250 هزار تومان تا 330 هزار تومان اعلام کرد.

جدول قیمت هزینه پروازهای تفریحی در برخی از مراکز گردشگری

ردیف

شهر

مدت پرواز

قیمت

1

تهران

15 دقیقه

100 هزار تومان

2

نمک آبرود

10 دقیقه

180 تا 200 هزار تومان

3

نوشهر

10 دقیقه

150 هزار تومان

توضیح: قیمت های دریافت شده از علاقمندان در فروردین 93

 

 در بست تا ...

با آزاد شدن مالکیت هواپیماهای شخصی برای عموم می توان به رونق کسب و کاری که کمتر در ایران شناخته شده است نیز اشاره کرد آنهم بحث ایرتاکسی هاست بطور کلی طبق تعاریف بین المللی سازمان ICAO هواپیماهایی با ظرفیت 9 تا 19 نفره را می توان به عنوان تاکسی های هوایی شناخت و از خدمات آنها استفاده کرد.

هرچند هم اکنون در کشورمان شرکت های اندکی در این زمینه اقدام به ارایه خدمات به علاقمندان کرده اند اما با توجه به استقبال روز افزون مردم پروازهای تفریحی و البته آموزشی در کنار بحث اشتغالزایی جای تردید نیست که به زودی شاهد تردد بیشتر تاکسی های هوایی در آسمان کشورمان خواهیم بود.