صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

گفت و گوی اختصاصی فرصت امروز با رئیس
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٦/٢٦
 

کرمانی:
سرمایه گذاری درگردشگری فقط آژانس هواپیمایی نیست

نویسنده:
عماد عزتی

شاید چند
سالی است همه جا سخن از گردشگری و سرمایه گذاری عمده دولتی ها و بخش خصوصی در  این صنف به میان آمده و همه از جایگزینی درآمد
حاصل از این صنعت به جای صنعت نفت کشورمان می گویند به همین دلیل درخواست های
متعددی درباره سرمایه گذاری صنعت گردشگری ایجاد شد اما اکثر این تقاضاها مربوط به
دفاتر خدمات مسرفتی یا همان آژانس های خدمات گردشگری بود دفاتری که قرار است جریان
گردشگران ورودی و خروجی کشورمان را کنترل کنند اما ظاهرا تعدد آنها هم اکنون نه
تنها  باعث نگرانی مسئولان شده بلکه برخی از
این سرمایه گذاری ها نتیجه لازم را برای صاحبانش نداشته است .

از این رو
فرصت امروز سری به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران زده تا با مدیرعامل
این انجمن گفت و گویی داشته باشد و از چند و چون ماجرا برای آنهایی که به سرمایه
گذاری در این زمینه فکر می کنند، بگوید.

رشد قارچ
گونه دفاتر خدمات گردشگری

محمد حسن
کرمانی با توجه به فعالیت بیش از دو دهه ای خود در صنعت گردشگری درباره تعداد
آژانس های هواپیمایی در ایران به خبرنگار فرصت امروز می گوید: اوایل دهه هفتاد
شمسی که کم کم سخن از رونق گردشگری به میان آمد در سراسر کشور شاید کمتر از یکصد
آژانس هواپیمایی فعال و معتبر داشتیم  چون
تقریبا بحث گردشگری با توجه به شرایط کشورمان به حال خود رها شده بود و منحصر به
سفرهای نوروزی و تابستانی داخل کشور شده بود؛ اما با درنظر گرفتن توجه دولت و
مسئولان وقت به توسعه گردشگری برای ارزآوری به داخل کشور به یکبار سیل عظیمی از
تقاضاهای تاسیس دفاتر خدمات گردشگری و هتل روانه ارگان های مربوط شد که اکثر آنها
نیز بدون درنظر گرفتن ظرفیت های موجود تایید و اجرایی شد. بطوری که کمتر از یک دهه
بعد از این اتفاق تعداد آژانس های گردشگری کشورمان بیش از 1800 دفتر شد و امروز هم
حساب از دست مسئولان امر خارج شده است چون علاوه بر دنیای واقعی آژانس های گردشگری
مجازی هم وارد عمل شده اند.

کرمانی با
تاکید بر نابرابری قوانین و موضوعات سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بخصوص صنف مورد
نظرش می افزاید: شاید امروزه بسیاری از قوانین و شرایط تاسیس دفاتر خدمات گردشگری
نیازمند بازنگری کامل و تغییر باشند چون تا همین چندی پیش برای دریافت مجوز بند
«ب» دفاتر خدمات گردشگری کافی بود فرد متقاضی چند آیتم مشخص مثل سابقه کار، مدیر
فنی ، محل کار و وثیقه مورد نیاز را فراهم کند و با هزاران امید و آرزو وارد بازار
گردشگری شود حال آنکه واقعیت امر چیز دیگری غیر از رویاهای این سرمایه گذار هستند.

این فعال بخش
خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری صرفا در آژانس
خدمات گردشگری خلاصه نمی شود ادامه داد: با این سابقه در صنعت گردشگری ایران تقریبا
اکثر تقاضاهای سرمایه گذاری یا در آژانس بود یا هتلداری، حال آنکه صادرات نامرئی ایران
نیازمند طرح ها و خدمات زیربنایی و البته طرح های نوین است تا بتواند در گردشگری
خود موفق عمل کند.

وی می
افزاید: همین اتفاق باعث شد تا بسیاری از آژانس ها با توجه به سیاست های اشتباه
برخی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی در گذشته ورشکست شده یا به دنبال یافتن
راهکاری برای جبران هزینه های خود بودند .

کانترهای
اجاره ای زاییده سیاست های اشتباه

محمد حسن
کرمانی درباره مشکلات ایجاد شده برای آژانس های مسافرتی به دلیل ورود افراد غیر
متخصص به این صنف می افزاید: سیاست های اشتباه مسئولان گردشگری درکنار ورود افراد
ناآگاه در صنف گردشگری بخصوص حرفه آژانس گردشگری باعث شد بسیاری با زیان های عمده
مجبور به ترک بازار کنند یا اینکه با استفاده از خلاء های قانونی در این صنف به
راهکارهایی چون اجاره کانتر یا دنیای مجازی روی آورند که این امر علاوه بر ایجاد
مشکلات عمده در گردشگری زیان مستقیم را متوجه گردشگران کرد.

کرمانی با
تاکید بر غیر قانونی بودن اجاره کانتر در صنف خود می گوید: بارها از طریق صنف یا
مسئولان گردشگری ایران اعلام شده که اجاره کانتر در آژانس ها غیر قانونی است و با
متخلفان برخورد می شود اما از آنجا که مسئولان نتوانسته اند کنترل دقیقی بر فعالیت
این مراکز داشته باشند هنوز هم شاهد این اتفاق ناخرسند در صنف یاد شده هستیم که
این امر باعث ایجاد مشکلات متعددی برای گردشگران شده است بنابراین لازم است با
استفاده از ظرفیت های قانونی نسبت به بازنگری به فعالیت آژانس های مسافرتی اقدام
کرد و برای صدور مجوزهای جدید نیز سختگیری های بیشتری داشته باشیم.

جای خالی
هلدینگ ها

رئیس هیات
مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران با اشاره به اهمیت سرمایه و قدرت
مالی در صنف خود می گوید: بسیاری از همکاران بنده در جریان هستند که در کشورهای
موفق و پیشرفته در صادرات نامرئی یا همان گردشگری این هلدینگ های بزرگ هستند که
باعث ایجاد جریان های متعدد گردشگران از نقطه ای به نقطه دیگر می شوند ولی
متاسفانه به دلیل نبود توانایی مالی در بسیاری از آژانس های خدمات گردشگری ایران
این موضوع باعث ایجاد ضعف شده بطوری که هم اکنون به گفته مسئولان گردشگری اکثر
آژانس های خدمات گردشگری صرفا مسیر یکطرفه ارسال گردشگر را برعهده دارند .

این فعال بخش
خصوصی گردشگری به حضور گسترده هلدینگ های بزرگ در کشورهای گردشگر پذیر جهان اشاره
می کند و می افزاید: در کشورمان تعداد آژانس های قدرتمند و یا هلدینگ های موفق در
صنعت گردشگری که می توانند باعث ایجاد جریان حرکت گردشگران باشد از تعداد انگشتان
دست هم کمتر است به همین دلیل نمی تواند حتی با ظرفیت های بالای گردشگری ایران
انتظار موفقیت داشته باشیم چون جریان سازی دقیق و هدفمند از سوی این هلدینگ ها
صورت نگرفته است.

کرمانی با
تاکید بر کمبود نقدینگی در این صنف یعنی آژانس خدمات گردشگری تصریح می کند :
همانطور که می دانیم وجود نقدینگی برای برگزار کننده تورها می توانند قراردادهای
مناسبی را به ارمغان بیاورد چون این مهم قدرت چانه زنی را برای عقد قراردادهای
بلند مدت میان برگزار کننده تور با مراکز اقامتی و سیاحتی کشور هدف ایجاد می کند
درحالی که امروزه مشکل نقدینگی باعث شده کمتر آژانسی بتواند قراردادی قابل قبول
منعقد کند و همین امر باعث افزایش قیمت برای گردشگران داخلی و خارجی شده است .

وی درباره
ناهمگونی زیرساخت های گردشگری ایران نیز می افزاید: اگرچه جای خرسندی است که با
رشد حدود 200 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشورمان روبرو شده ایم اما با  کمی دقت به دیگر اخبار مبنی بر افزایش قیمت هتل
ها و یا نبود جا برای رزرو گردشگران در می یابیم که هنوز از لحاظ زیرساخت های مورد
نیاز آماده گسترش ورود گردشگران نیستیم بنباراین باید همزمان با توسعه زیرساخت ها
منتظر پذیرایی از گردشگران خارجی یا داخلی کشورمان باشیم.

سرمایه گذاری
در دنیای مجازی

محمدحسن
کرمانی به گسترش صنعت گردشگری در دنیای مجازی اشاره می کند و می افزاید: هم ا کنون
ایران در زمینه گسترش تجارت الکترونیک گردشگری از بسیاری از کشورهای منطقه عقب تر
است و نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه هستیم بنابراین اگر مسئولین سازمان
بتوانند درخواست های سرمایه گذاری داخلی یا خارجی را به این سمت هدایت کنند بدون
تردید می توان به آینده کار امیدوار باشیم.

کرمانی به
سفرهای انفرادی گردشگران خارجی به ایران تاکید دارد و می گوید: بهتر است صرفا روی
تورهای گردشگران خارجی که وارد خاک ایران می شوند حساب باز نکنیم چون گروه زیادی
هم امروزه در سراسر جهان به صورت انفرادی سفر می کنند که باید برای آنها نیز بسته
های پیشنهادی مناسب داشته باشد باشیم درحالی که هنوز کشورمان آماده ارایه خدمات به
این افراد در دنیای مجازی نیست و اطلاعات کاملا محدودی درباره جاذبه های ایران در فضای
مجازی برایشان آنها درنظر گرفته شده .

به عنوان
مثال گردشگری مجازی در مناطق باستانی نداریم یا اطلاعات مراکز اقامتی و بین راهی
کاملا قدیمی هستند و گردشگران انفرادی یا بک پکرها نمی توانند به آنها تکیه کنند و
بار سفر ببندند در حالی که برخی مجلات و وب سایت های خارجی هم اکنون به ارایه
اطلاعات مربوط به گردشگری ایران پرداخته اند در حالی که مسئولان و سرمایه گذاران
ایرانی باید بتوانند نیاز گردشگران خارجی را در این زمینه تامین کنند.

از سوی دیگر
کرمانی به کنترل فضای مجازی از طریق مسئولان و مدیران مربوطه گردشگری تاکید دارد و
می افزاید: باید با استفاده از ظرفیت های قانونی بتوانیم جلوی فعالیت افراد غیر
متخصص و غیر مجاز را در فضای مجازی بگیریم تا با اینکار بتوانیم علاوه ایجاد فضای
امنی برای تعیین مقصد سفر و دریافت خدمات گردشگری از سوی متقاضیان اطلاعات مناسب و
کارآمدی را برای گردشگران داخلی و خارجی مهیا کنیم.