صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

رادیویی برای لحظه های شما
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ۸:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢٠
 

لحظه لحظه با شما از...

گزارش قاب کوچک از یک شیف رادیو پیام در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

بدون تردید هر روز حداقل چند دقیقه از برنامه های رادیویی شبکه رادیو پیام را شنیده اید و طنین خاص بخش های مختلف آن را کاملا می شناسید، اما آیا تاکنون با خودتان فکر کرده اید در پس این شبکه رادیویی چه خبر است و چطور هماهنگی میان اعضا و دست اندرکاران توانسته رادیو پیام را به شبکه ای بسیار محبوب میان مخاطبان تبدیل کند. به همین دلیل قاب کوچک این هفته به استودیوی پر رفت و آمد رادیو پیام در ساختمان 9 دی صدا و سیما در خیابان ولیعصر سری زده تا برایتان از چند و چون تهیه برنامه های این رادیو بگوید که بدون تردید خواندن آن، خالی از لطف نیست.

صبح اولین روز پاییز امسال بود که برای تهیه گزارش پیش رویتان وارد سازمان صدا و سیما شدیم. محوطه سرسبز این مکان کمی ما را به خود مشغول کرد و در نهایت به ساختمان پخش جدید یا همان 9 دی رسیدیم. وقتی وارد ساختمان پخش شدیم، پیش روی خود استودیوهای مختلفی را دیدیم، اما صدای مخصوص رادیو پیام که برای همگی ما آشناست، راهنمایمان شد و ما را به مقصدمان رساند.

ستاره جوادی، یکی از تهیه کنندگان این شبکه رادیویی پذیرای ما شد و با وجود استرس شیف کاری در رادیو پیام با آرامش کامل درباره کارش برایمان توضیح داد.

این تهیه کننده رادیو به طور کلی برنامه های رادیو پیام را به شش بخش عمده تقسیم بندی می کند و می گوید: برنامه های رادیو پیام در شش بخش برای شنوندگان به صورت زنده پخش می شود که عبارتند از بخش سحرگاهی ساعت دو بامداد تا شش صبح، بخش صبحگاهی ساعت شش صبح تا ده صبح، بخش نیم روزی از ساعت ده تا 14، بخش عصرگاهی از ساعت 14 تا 18، بخش شامگاهی از ساعت 18 تا 22 و در نهایت بخش شبانگاهی از ساعت 22 تا دو بامداد روز بعد است.

جوادی درباره بخش های مختلف یک بخش کاری رادیو پیام به قاب کوچک می گوید: به طور کلی هر بخش کاری در رادیو به سه بخش اصلی موسیقی، خبر و اخبار ترافیکی تقسیم بندی می شود.

وی ضمن اشاره به مدیریت توانمند و دقیق شیرین آب روانی در این شبکه رادیویی درباره هر یک از بخش های هر شیفت کاری خود می افزاید: اهمیت حفظ هنر ارزشمند و فاخر موسیقی ایران به گونه است که مسئولان و مدیران برنامه ریز در این شبکه رادیویی تصمیم گرفته اند با حفظ و رعایت اصول و ارزش های موجود در این زمینه گام بردارند که براساس آمار و نظرسنجی های انجام شده، 60 درصد از شنوندگان این شبکه رادیویی به این بخش از برنامه های رادیو پیام علاقه مند هستند و آن را دنبال می کنند و اولین گزینه آنها برای شنیدن موسیقی فاخر ایرانی و خارجی است.

جوادی درباره انتخاب موسیقی در بخش های مختلف رادیو پیام نیز توضیح می دهد و می گوید: به طور کلی تمام موسیقی های پخش شده در رادیو پیام از سیستمی به نام «آوا» در سازمان صدا و سیما استخراج و پخش می شوند، به طوری که در این سیستم تمام موسیقی ها مورد تائید شورای موسیقی رادیو هستند و متناسب با ساعت پخش مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در مناسبت های مذهبی، اعیاد و سوگواری ها به طور مشخص از موسیقی مناسب همان روز استفاده می شود و در ساعات مختلف روز هم هماهنگ با نیاز موسیقی به کار گرفته می شود. مثلا برای آغاز روز موسیقی های شاد و نشاط آور استفاده می شود و در برنامه های شبانگاهی از نوع آرامش بخش بهره می بریم.

این تهیه کننده درباره بخش خبر نیز می گوید: همه می دانیم هر لحظه در جهان تغییرات گسترده ای در حال رویداد است و اخبار در سراسر جهان منتشر می شوند، بنابراین رادیو پیام این آیتم یعنی خبر را نیز مدنظر داشته است، اما این اخبار به صورت هماهنگی میان استودیو رادیو پیام و ساختمان شیشه ای سازمان صدا و سیما به سمع شنوندگان می رسد، بنابراین گوینده برنامه در این بخش مسئولیتی ندارد و گویندگان خبر مستقر در ساختمان یادشده به صورت رله مسئول خواندن اخبار برای مخاطبان با استفاده از دستگاه ها و امکانات مخصوص هستند.

جوادی پس از موسیقی و اخبار، به خبرهای مربوط به ترافیک اشاره دارد و می افزاید: همان طور که می دانیم بحث ترافیک یکی از دغدغه های اصلی بیشتر افراد است و دائم به دنبال راه فرار از آن هستند، به همین دلیل رادیو پیام با استفاده از امکانات مرکز کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی سعی می کند در فواصل کوتاه بخصوص در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و شامگاهی، رانندگان را در شرایط و اوضاع راه های شهرها و نقاط مختلف ایران آشنا کند.

جوادی ضمن تاکید بر هماهنگی میان اعضای یک شیفت کاری در این شبکه می گوید: با توجه به تقسیم بندی های انجام شده برای بخش های مختلف برنامه های رادیو پیام، یک تیم متشکل از تهیه کننده، صدابردار و گوینده برای چهار ساعت یا همان یک شیفت انجام وظیفه می کنند که این چهار ساعت در واقع مهمترین زمان همکاری عوامل برنامه است، چون با توجه به جایگاه و رویکرد رادیو پیام، هماهنگی میان اعضا حرف اول را در کیفیت کار می زند. به همین دلیل معمولا همکاران یک شیفت کاری در رادیو پیام برای مدت های طولانی با یکدیگر هم شیفت خواهند بود، مگر در مواردی خاص جایگزینی برای هر یک در شیفت کاری مشخص شده حضور یابد که آن هم به دلیل همدلی و هماهنگی میان دست اندرکاران رادیو خللی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال همکاران من در شیفت کاری رادیو پیام، افسانه حاکم زاده گوینده برنامه و سعید صادقی صدابردار هستند.

جوادی درباره ارتباط مخاطبان با رادیو پیام می گوید: با توجه به طرح اولیه رادیو پیام، ارتباط زنده با مخطبان در استودیو دیده نشده است و قرار نیست در طول برنامه مخاطبان با استودیو ارتباط داشته باشند، اما از آنجا که ارتباط با مخاطبان جزو اصول اولیه هر برنامه رادیویی یا تلویزیونی است، وبسایت رسمی رادیو پیام و روابط عمومی برای آن در نظر گرفته شده است که در واقع پل ارتباطی میان مخاطبان و دست اندرکاران این شبکه رادیویی است، هرچند آرشیو برنامه ها و داخبار تکمیلی و گاهی تحلیلی در این وبسایت در دسترس مخاطبان است، بنابراین مخاطبان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.radiopayam.ir ارتباط داشته باشند، هرچند تلفن دفتر شبکه در ساختمان شهدای رادیو به شماره 22652360 و شماره سرویس پیامک 300001047 نیز امکان دسترسی مخاطبان با عوامل و مدیران را فراهم کرده است.

این تهیه کننده رادیو پیام درباره تغییر شیفت ها در این شبکه رادیویی می گوید: همان طور که می دانید برنامه های رادیو پیام به صورت 24 ساعته بدون وقفه پخش می شود، بنابراین تغییر شیفت های کاری باید به گونه ای هماهنگ شود که هرگز وقفه ای در کار نباشد. به همین دلیل معمولا هنگام پخش خبر یا در طول پخش موسیقی این تعویض شیفت ها صورت خواهد گرفت که مستلزم آن سرعت عمل، هماهنگی و محاسبه دقیق زمان است.

افسانه حاکم زاده، گوینده رادیو پیام نیز که با جوادی هم شیفت است، در زمینه انتخاب متن هایی که می خواند، می گوید: تمام متنون که از سوی گویندگان این شبکه خوانده می شود، با توجه به تقویم و مناسبت های توسط تحریریه شبکه تهیه و ویرایش می شود و قبل از آغاز شیفت به دستمان می رسد، به همین دلیل هماهنگی و البته هدفمندی خاصی در متن های ارائه شده به مخاطبان وجود دارد.

حاکم زاده درباره استرس کاری خود در رادیو پیام این گونه می گوید: فشردگی برنامه های رادیو پیام باعث می شود اهمیت کار بیشتر خودنمایی کند، اما برای من و تمام همکارانم که در رادیو تجربه اجرای برنامه زنده را دارند، این موضوع تقریبا یکسان شده است، اما مهم ترین موضوع زمانبندی دقیق برای خواندن متون مربوطه یا جملات مناسبتی است، چون در بخش های اخبار ترافیکی و خبر این زمانبندی اهمیت ویژه ای خواهد داشت و در صورت عدم هماهنگی صدابردار و تهیه کننده مجبور هستند با توجه به اولویت تصمیم گیری کنند، هرچند معمولا این اتفاق نمی افتد، اما به هر حال باید حتی ثانیه ها را نیز در نظر داشته باشیم، به همین دلیل هنگام اجرای برنامه یک چشم به ساعت دیجیتالی داخل استودیو داریم و با چشم دیگر به سطرهای متن مقابل نگاه می کنیم.

این گوینده رادیو پیام با اشاره به ریتم خاص برنامه ها در شیفت های مختلف و مناسبتی در رادیو پیام می افزاید: در این زمینه باید قبل از ورود به استودیو همان حس را داشته باشیم تا بتوانیم خوب همراه با کلمات و موسیقی استفاده شده در ذهن مخاطبان تاثیرگذار باشیم، چون تنها راه ارتباط امواج صوتی است.

وی که گویندگی رادیویی را به اجرای نمایش برای انتقال احساسات تشبیه می کند، می افزاید: به عنوان مثال در بخش شبانگاهی که معمولا کاملا مباحث کارشناسی استفاده می شود، باید اوضاع را به گونه ای هدایت کنیم تا مخاطبان با جدیت برنامه را دنبال کنند و هنگام اجرای برنامه سحرگاهی آنچنان پرانرژی باشیم تا مخاطبان هم با روحیه و انرژی مضاعف همراه امواج شبکه رادیویی پیام شوند و روزی نو را آغاز کنند.

حاکم زاده همکاری و هماهنگی میان اعضای شیفت رادیو پیام را به گونه ای توصیف می کند که اگر این هماهنگی وجود نداشته باشد، با توجه به تقسیم بندی های برنامه بدون تردید خطاهای گسترده ای صورت می گیرد، بنابراین تهیه کننده، گوینده و صدابردار در طول شیفت به نوعی شنونده یکدیگر هستند و در زمان های مناسب به نیازهای یکدیگر پاسخ می دهند.

این در حالی است که سعید صادقی یکی از صدابرداران رادیو پیام در تائید این گفته حاکم زاده می افزاید: در این استودیو هر چیز بستگی به ثانیه ها داشته و هماهنگی حداکثری میان اعضا را طلب می کند که نه تنها مربوط به این مکان بلکه میان دو مرکز دیگر یعنی ساختمان شیشه ای و مرکز کنترل ترافیک هم خواهد بود.

صادقی مهم ترین بخش کاری خود در این استودیو را زمان های ارتباط استودیو با دیگر مراکز مثل مرکز کنترل ترافیک می داند و  می گوید: حفظ کیفیت ارتباط و زمانبندی های انتقال مجدد به استودیوی شبکه مهم ترین زمانی صدابرداران و همکاران من در این شبکه است، هرچند ظاهرا همه چیز با فشردن یک کلید تا حرکت یک اهرم انجام می شود، اما همین کار ظاهرا ساده اگر بموقع عکس العمل نداشته باشیم، می تواند اختلالی غیرقابل تصور ایجاد کند. پس تمرکز کامل و البته دنبال کردن ریتم برنامه برای من و همکارانم ضروری است.

وی در پایان به آیتم های تبلیغاتی نیز اشاره می کند و می گوید: با توجه به زمانبندی آگهی ها و البته ادامه برنامه محاسبه و استفاده بموقع آنها، دیگر بخش کار ماست، هرچند این زمانبندی از سوی تهیه کننده یا مسئول هماهنگی صورت می گیرد، اما انتقال بموقع و البته بازگشت سر وقت به استودیوها کار ساده ای نیست.