صندوقچه

درود بر همه دوستان، من خبرنگار اقتصادی و گردشگری هستم با توجه به رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم سعی می‌کنم مطالب اقتصادی و گردشگری نوشته شده توسط خودم را برای مطالعه شما بزرگواران منتشر کنم.

رقابتی سنگین در تامین میان‌وعده بشر
نویسنده : عماد عزتی خراسانی - ساعت ٤:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/۸/۱٧
 

 

گزارشی  از صنعت بیسکوییت در ایران

بسیاری از ما هنوز طعم خوراکی‌های دوران کودکی خود را به یاد داریم بخصوص آنهایی که نامشان مثل بیسکوییت «مادر» با خاطراتمان گره خورده و عجین شده است. اما ایا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید درپشت پرده تولید این خوراکی‌های خوشمزه و گاها نوستالژیک چه صنعت و چه تکاپویی نهفته است. این هفته فرصت امروز سری به برخی از کارخانه‌های تولید بیسکوییت با ان بوی دلنشین و مطبوعشان زده تا برایتان از پشت پرده تولید بیسکوییت بگویید هرچند این گزارش می‌تواند راهنمایی برای آنهایی که تصمیم به سرمایه گذاری در این صنف دارند نیز بوده و اطلاعات مناسبی برای آنها به ارمغان آورد.

بطور کلی با توجه به زندگی صنعتی و ماشینی امروز جامعه بشری نیاز به استفاده از میان‌وعده‌ها بخصوص انواع بیسکوییت هر روز بیشتر از روز گذشته مهم و کاربردی خواهد بود از این رو شاهد افتتاح خطوط تولید انواع و اقسام بیسکوییت در اقصی نقاط دهکده جهانی و البته ایران زمین هستیم که حضور تولیدات این کارخانجات در بازارهای داخلی یا خارجی رقابتی گسترده را ایجاد کرده و سیستم‌های توزیع و فروش آنها از هر امکاناتی استفاده می‌کنند تا علاوه برای اقتصادی شدن تولیداتشان حجم بیشتری از بازار را در اختیار خود بگیرند.

 این درحالی است که صنعت بیسکوییت ایران قبل از انقلاب اسلامی به صورت صنعتی با افتتاح سه کارخانه عمده شکل گرفت و از آن زمان تاکنون صدها تولیدکننده خرد و کلان دیگر به آنها افزوده شده است از این رو علی‌رغم اینکه معمولا اطلاعات آماری دقیقی از صنایع کشورمان در اختیار نیست، اما در صنعت شیرینی و شکلات با توجه به تجربیات شرکت‌ها و مطالعه مصرف سرانه یک گروه ممکن است ارقامی حدودی ایجاد شده باشد بنابراین  در مجموع براساس محاسبات اولیه حجم گردش مالی در صنعت یاد شده کشورمان در مجموع شیرینی و شکلات چیزی نزدیک به ده هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

دربرخی بخش‌ها ظرفیت خالی سرمایه‌گذاری داریم

این درحالی است که جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی  شکلات، با تاکید بر اینکه امار تفکیکی در زمینه تولید بیسکوییت کشور در اختیار نیست به خبرنگار ما گفت: بطور کلی براساس براوردها و اطلاعاتی که حدودی در اختیار داریم میزان تولید سالانه کل صنعت  تولیدبیسکوییت کشور بین 300 تا 400 هزار تن است.

مغازه‌ای درباره مصرف سالانه بیسکوییت کشورمان نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه این نوع خوراکی دارای تاریخ انقضاء است بدون تردید در طول یکسال همان مقدار تولیداتی که وارد بازار می‌شود باید مصرف شود این درحالی است که ممن است برخی از تولیدات اینچنینی به دیگر نقاط جهان صادر شود اما نباید فراموش کنیم به هر حال واردات قانونی یا غیر قانونی نیز در این صنعت وجود دارد.

این مقام صنفی به ظرفیت خالی موجود در این صنعت اشاره کرد و افزود: دربسیاری از موارد درباره جایگاه سرمایه‌گذاری در این صنعت از متخصصان و انجمن سئوال می‌شود که پاسخ این است با توجه به ظرفیت خالی موجود در برخی از بخش‌های صنف بله می‌توانیم سرمایه گذار درنظر بگیریم و سرمایه‌گذاری در آن بخش‌های بخصوص اگر طبق اصول و با برنامه باشد سودآور نیز خواهد بود. بنابراین انجمن به نوعی برنامه ریزی کرده است که متقاضیان سرمایه‌گذاری را به نحوی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های خالی صنف تشویق کرده و سرمایه‌ها را به آن سمت هدایت نماید تا از انباشت تولید و هدر رفتن سرمایه‌ها به دلیل انتخاب اشتباه مسیر سرمایه‌گذاری جلوگیری کرده باشیم. به عنوان مثال در کل صنعت شیرینی و شکلات کشورمان ظرفیت (سال 93) تولید 2 تا دو میلیون و یکصدهزار تن وجود دارد اما براساس همان آمار مربوط به سال 1393 حداکثر یک میلیون ششصد هزار تن تولید را تجربه کرده‌ایم بنابراین در مجموعه ظرفیت تولید نزدیک به پانصد هزار تن هنوز در کل صنعت خالی است می‌تواند جذب سرمایه کند.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران درباره استانداردهای موجود تولید بیسکوییت در کشورمان معتقد است چون امروز متناسب با توسعه توانمندی‌های تولید در زمینه بیسکوییت صادرات محصولات به 60 کشورجهان را  تجربه کرده‌ایم بنابراین استانداردهای بین المللی را نیز ناخودآگاه رعایت کرده‌ایم و از آنجا که طبق قوانین بین المللی برای تولید بیسکوییت کدکس‌های مشخصی را تولید کنندگان باید رعایت کنند تا امکان حضور در بازارهای بین المللی را داشته باشند ایران نیز از این قوانین پیروی می‌کند و در برخی موارد با توجه به اهمیت سلامت در تولیدات بیسکوییت خودمان سختگیری‌های خاصی نیز در این زمینه داریم.

صنفی گسترده با انبوهی از فرصت‌های شغلی

مغازه‌ای به حدود 60 هزار نفر شاغل در کل صنعت تولید شیرینی و شکلات ایران به صورت مستقیم اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم تولید بیسکوییت یا دیگر محصولات این گروه صنفی درواقع یک چرخه تهیه مواد اولیه، تولید و توزیع است بنابراین اگر تعداد 60 هزار فرصت شغلی مستقیم را مدنظر داشته باشیم افراد شاغل در تهیه مواد اولیه و افرادی که در سیستم توزیع یا خرده فروشی‌ها مشغول به کار هستند را نیز باید به عنوان شاغلین غیر مستقیم در نظر بگیریم حال با جمع این تعداد افراد در سه بخش یاد شده درخواهیم یافت که شیرینی و شکلات در ایران چه حجم قابل توجهی از مشاغل را در خود جای داده است که در صورت رونق و افزایش توان صادراتی می‌تواند برای اقتصاد ایران فرصتی قابل توجه باشد. به عنوان مثال درباره مشاغل غیر مستقیم این صنف می‌توان به موضوع تولید شکر در ایران نیز اشاره کرد اینگونه که کل مصرف شکر ایران نزدیک به 2 میلیون و یکصد هزار تن برآورد شده که 500 هزار تن آن جذب صنعت شیرینی و شکلات می‌شود حال می‌توان تصور کرد که اشتغال غیر مستقیم فقط در این یک مورد چقدر بوده و در دیگر موارد مثل صنعت روغن، صنعت آرد و ... چقدر می‌تواند باشد؟

وی با اعلام تعداد 800 تا 900 موافقت اصولی صادر شده برای واحدهای تولیدی در صنعت شیرینی و شکلات گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و رکود موجود تقریبا 40 درصد یا تغییر کاربری داده و یا تعطیل شده‌اند اما  280 کارخانه فعال و عضو انجمن در صنعت تولید شیرینی و شکلات وجود دارد. بنابراین امروز همانطور که بسیاری از صنایع مختلف در کشورمان درگیر رکود شده و با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند این صنف نیز چون جزو کالاهای لوکس محاسبه می‌شود و در سبد خریدهای مردم کالای اساسی نیست درگیر مشکلاتی اینچنینی شده است. مهمترین مشکل موجود در صنعت تولید بیسکوییت یا بطور کلی در تمامی صنعت مربوطه نبود منابع مالی ارزان‌قیمت ، کمبود نقدینگی و البته کم بودن امکان دسترسی به منابع مالی به صورت وام برای واحدهای تولیدی است که باید برای رفع آنها هرچه سریعتر دولت تصمیمگیری نماید.

جمشید مغازه‌ای درباره حضور احتمالی رقبای خارجی پس از توافق هسته‌ای معتقد است: با توجه به اینکه صنف ما هموار مجبور به رصد کردن بازار و به روز کردن خود برای ادامه بقای اقتصادی بوده زیاد نگران حضور خارجی‌ها در بازار نیستیم و بطور کلی اگر هرصنفی تصمیم به ارتقاء و رشد داشته باشید باید به نوعی برنامه  ریزی کند تا بتواند کنار رقبای مطرح بین المللی در مقابل خریداران خودنمایی کند البته به عقیده شخصی من رقابت سالم باعث افزایش توانمندی‌ها در هر بخش خواهد شد که شکلات و شیرینی نیز جزو این موضوع است.

بنابراین اگر بخواهیم واضح در این زمینه سخن بگوییم چون از نظر کیفیت، بسته بندی و تولید به جایگاهی رسیده‌ایم که در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داریم پس هیچ نگرانی برای حضور خارجی‌ها از سوی تولید کنندگان این صنف نیست و در بسیاری از موارد استقبال هم شده است، چون متقاضیان و مخاطبان در یک شرایط مناسب دست به انتخاب خواهند زد.

این مقام صنفی به مثبت بودن تراز تجاری  صنف اشاره کرد و تصریح کرد: همواره براساس آمار و اطلاعاتی  ثبت شده است این صنف در تراز تجاری مثبت بوده به این معنی که واردات ما نسبت به صادراتمان بیشتر است. به عنوان مثال سال 93 میزان صادرات صنف مربوطه 600 میلیون دلار در کل بوده و تنها حدود 250 میلیون دلار واردات مواد اولیه انجام گرفته است هرچند این ارقام به غیر از کالاهای اساسی مثل روغن، شکر و آرد است چون این مواد در داخل کشورمان تولید می‌شود.

دربسیاری از موارد استانداردهای بالاتری رعایت می‌شود

در همین حال محمدرضا اکبرزاده، مدیر بازاریابی و توسعه بازار شرکت ویتانا (بیسکویت مادر) با اشاره به سابقه شش دهه‌ای حضور این شرکت به عنوان اولین تولید کننده بیسکویت ایران گفت: قبل از هر صحبتی به این نکته اشاره  می کنم، محصولات گروه صنعتی ویتانا که ما خاطراتی شیرین با آنها داریم، امروزه به اذعان خیلی از مصرف کنندگان نهایی، طعم و کیفیت مطلوب و رقابت پذیر با برندهای معتبر دنیا را داشته و با توجه به اهمیت برندسازی، حفظ کیفیت و جایگاه این گروه از محصولات بدون تردید هیچ تفاوتی امروزه با مزه و طعم محصولات خاطره انگیز گذشته این شرکت نیست و چه بسا برخی مزیت‌ها و ویژگی‌های مفید نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توان تولید کارخانه و به مدد کارگیری دانش ایرانی به آن افزوده شده است.

اکبرزاده درباره جایگاه و استانداردهای تولیدات ایرانی نسبت به دیگر نقاط جهان تصریح کرد: بطور کلی فعالیت عمده سه برند برتر و قدیمی بیسکویت در ایران، بیش از نیم قرن پیش با پایه‌هایی اصولی و علمی بنیانگذاری شده اند و مقیاس‌هایی که برای فعالیت آنها درنظر گرفته شده اصولی و علمی بوده‌اند و در طول این سال ها ارتقا نیز یافته‌است. بنابراین می‌توان گفت استاندارد تولید اینگونه محصولات امروز در کشورمان تفاوت عمده‌ای با استانداردهای خارجی نداشته و در برخی موارد حتی بالاتر و بهتر عمل شده است.

این فعال صنفی به اصول علمی در این برندها تاکید کرد و گفت: استانداردهای تولید واقعا صعودی بوده، چرا که از ابتدا و با  همکاری برخی از برندهای مطرح جهان سنگ بنای تولید بیسکویت ایجاد شده است که امروز هم  آن برندها معتبر و فعال در سطح بین الملل بوده و باعث ارتقاء سطح کیفیت تولیدات ایرانی شده‌اند. این امتیاز در پاره‌ای از موارد باعث شده امروز هیچ شرکتی توان تولید برخی از محصولات خاص را به دلیل همین همکاری نداشته باشد به عنوان مثال امروز بیسکویت مادر را هیچ شرکتی نمی‌توانند همانند ویتانا تولید کند، چون دستگاه‌ها و فرمول خاصی درتولید این محصولات استفاده شده است که در اختیار دیگران نیست.

اکبرزاده با توجه به توسعه صنایع غذایی و موضوع گسترش این صنعت در سطح بین الملل و داخل مرزهای ایران گفت: بطور کلی امروزه سرمایه گذاری نه تنها در این صنعت مناسب است بلکه در کشورمان فرصت سرمایه‌گذاری در بیشتر صنایع وجود دارد و می‌توان با اطلاعات و بررسی علمی، منافع اقتصادی خوبی را دنبال کرد، اما در برخی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده چون بدون تجربه، دانش و آمارهای علمی صورت گرفته ممکن است نتیجه نامناسبی صورت گرفته باشد.

وی جایگاه ایران را در میان برندهای برتر بین المللی نیز مناسب ارزیابی کرد و افزود: در مجموع با توجه به پیشینه‌ای که ارایه شد امروز دو یا سه برند ایرانی هستند که در صنعت یاد شده جزو یکصد برند برتر جهان و شناخته شده هستند. به عنوان مثال اکنون برخی از محصولات مشابه معروف برندهای بین المللی در کارخانه ویتانا تولید می‌شود که این محصولات توانسته‌اند دربرابر نمونه‌های خارجی بازار خوبی را در داخل کشورمان به خود اختصاص دهند و نمونه‌های خارجی تقریبا در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال بیسکویت «اورئو» که در 200 کشور جهان تولید و عرضه می‌شود و در بازار ایران به صورت غیر رسمی با قیمت 3500 تومان وارد شده را با قیمت هزار تومان تولید کرده‌ایم به صورتی که محصول این کارخانه متناسب با ذائقه و سلیقه متقاضیان ایرانی بسیار بهتر است و مصرف کنندگان محصول بیسکویت کاکائویی کرمدار تیویکا را ترجیح داده اند و از زمان ورود به بازار این محصول، سهم محصول خارجی کمتر و کمتر شده است. ویفر کاراملی دومیکا محصولی است که فرمولاسیون منحصربفرد در دنیا داراست و این ادعا براساس واکنش و تایید کارشناسان برندهای معتبر داخلی و خارجی درباره این محصول است.

اکبرزاده موضوع واردات مواد اولیه این صنعت را اینگونه ارزیابی می کند که با توجه به اهمیت طعم و مزه محصولات این صنعت و البته ذائقه مردم برخی از محصولات کاملا با مواد اولیه داخلی تولید می‌شود اما در پاره‌ای از موارد برای حفظ طعم و مزه محصولات مجبور به وارد مواد اولیه دربرخی موارد هستیم از این رو موضوع واردات مواد اولیه بستگی به نوع و اهمیت آن محصول دارد که گاها 10 الی 15 درصد نیز موارد اولیه واردات داریم.

درصنعت بیسکوییت کپی‌نداریم

وی درباره موضوع کپی محصولات در صنعت تولید بیسکویت معتقد است: با توجه به اینکه فرمولاسیون بسیاری از محصولات متغییر است اما نوع محصول مثلا ویفر در تمام جهان تولید می‌شود شاید موضوع کپی کردن درکار نباشد و این توانمندی و امکانات تولید کنندگان است که چگونه بتوانند از فرمولاسیون بهتر متناسب با ذائقه بازار هدفشان محصول تولید کنند. پس مساله ای درباره تولیدات مشابه یا کپی نداریم چون مواد اولیه متفاوت و روند تولید متغییر است .

مدیر بازاریابی و توسعه بازار شرکت ویتانا در خصوص این سوال که دربسیاری از اظهار نظرها درباره صادرات ایران گروه معتقدند ضعف بسته بندی در محصولات ایرانی باعث شده سهم بازار کمتری در خارج از مرزها داشته باشیم، به موضوع جایگاه صادرات محصولات یاد شده به خارج از مرزهای کشور نیز اشاره کرد و گفت: که در واقعیت اصلا این چنین نیست چون امروز موضوع بسته بندی با توجه به فن‌اوری‌های ورودی به ایران برطرف شده و مشکلات عمده‌ای نداریم فقط برخی محصولات غذایی با بسته‌بندی‌های نگهداری بلند مدت ممکن است نقطه ضعف ما باشد که خارج از این صنعت بوده ولی بطور کلی امروز ایران در موضوع صادرات این محصولات بخصوص در منطقه و کشورهای همسایه جایگاه مناسبی داشته و گروه از محصولات کشورمان شناخته شده بوده و سهم از بازار را در اختیار دارند.

از نظر این مدیر بازاریابی مهترین نکته برای بقای شرکت‌های اینچنینی این است که تولید کننده بتواند با استفاده از تیم‌های بررسی بازار و تحقیق و توسعه‌ای که در اختیار دارد دایم بازار هدف خود را رصد کرده و متناسب با نیازهای متغییر خریداران محصولاتی را روانه بازار کند از این طریق می‌توان به آینده اقتصادی یک شرکت امیدوار بود پس نقش کلیدی دربخش تحقیق و توسعه شرکت‌هاست و این مهم معمولا در بخش خصوصی دیده می‌شود و شرکت‌های دولتی از این قاعده محروم هستند و نتیجه کار کاملا مشخص است. همانطور که می‌دانیم در بخش خصوصی تمام واحدها برای رسیدن به سودآوری مناسب و منطقی دایم یکدیگر را چک کرده و برای آن برنامه ریزی می‌نمایند به عنوان مثال از زمانی که این شرکت توسط بخش خصوصی خریداری شد و از دولتی بودن رهایی یافت هرسال رشد را تجربه کرده و افق‌های مناسبی را برای آینده نیز ترسیم کرده است.

این مقام مسئول در شرکت تولیدی ویتانا به موضوع اشتغالزایی در صنعت یاد شده نیز اشاره کرد که در سالهای اخیر سالانه بین 20 تا 30درصد افزایش پرسنل شرکت را داشته ایم. این شرکت مفتخر است که در سال گذشته در نظرسنجی گسترده برند محبوب، منتخب آراء مردمی گردید.

مشکل در سیستم توزیع کاملا مشهود است

از سوی دیگر رامین نظری یکی از فروشندگان برند شیرین‌ عسل با تاکید بر اهمیت سیستم توزیع برای توان رقابتی در بازارهای هدف به خبرنگار ما گفت: بطور کلی موضوع توزیع در صنعت بیسکوییت و شکلات یکی از مهمترین موارد پس از تولید است چون اگر به خوبی نتوانیم توزیع را برنامه‌ریزی کنیم محصول دیده نشده و در نهایت محکوم به فناست.

نظری ادامه داد: یکی از راهکارهای موفقیت برندهای معتبر در این زمینه را می‌توان در برنامه ریزی توزیعی آنها دانست چون هرچه بیشتر در مقابل دیدگان خریداران باشیم احتمال انتخاب شدن بیشتر و ادامه دار شدن خرید تضمینی‌تر خواهد شد به عنوان مثال امروز برند ویتانا را می‌توان یکی از تولیدکنندگان موفق درباره بکارگیری نظام توزیع علمی دانست هرچند برخی برندهای دیگر نیز در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.

این فعال صنفی در فروش بیسکوییت به موضوع بازاریابی نیز اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم در بحث صنعت تولید بیسکوییت ذائقه اولین نکته انتخاب خریداران و پس از آن قیمت است بنابراین تیم‌های تحقیقاتی و البته آزمایشگاه‌های تولیدی کارخانه‌ها می‌توانند در زمینه تولید محصولاتی با خواسته‌های متقاضیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند و از انجا که همه چیز را ذائقه مشتری تعیین خواهد کرد به روز بودن سیستم نظرسنجی و البته رصد بازار برای طعم‌های نوین و جدید می‌تواند دلیلی برای موفقیت تولید کنندگان باشد. به عنوان مثال کمتر کسی امروز وارد فروشگاه می‌شود و در میان بسته‌بندی‌های بیسکوییت به دنبال زیباترین بسته بندی برای خرید خواهد بود درحالی که مستقیم آنچه را قبلا امتحان کرده و به ذائقه‌ وی سازگار بوده را بدون تردید انتخاب می‌کند اما برای محصولات جدید بهترین روش سیستم معرفی مستقیم محصول است به این صورت که با ایجاد پایگاه‌هایی موقت در ورودی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا حتی خرده فروشی‌ها می‌توان محصولات جدید را مستقیم به خریداران و جامعه هدف معرفی کرد تا ثبت نتیجه بتواند خطوط تولید و آزمایشگاه را به رسیدن محصولی با کیفیت‌تر هدایت کند.

وی درباره رکود و رقابت موجود در صنف تولید بیسکوییت معتقد است: این صنعت هنوز در رکود نیست اما برخی مشکلات ان را تهدید می‌کنند که عمده‌ آن افزایش هزینه‌های تولید به دلایل مختلف است و باید برای آن راهکارهای مشخصی درنظر داشت درحالی که رقابت هر روز گسترده‌تر و البته تخصصی‌تر می‌شود. چون تولیدکنندگان خرد و کلان تازه از راه می‌رسند بنابراین رقابت هر روز بیشتر از روز قبل بوده و باید خوب به بازار اشراف داشت چون کوچکترین اشتباه محاسباتی هزینه‌ای سنگین به کارخانه تحمیل خواهد کرد.

نظری یکی از مشکلات برخی تولیدکنندگان را ناتوانی در استمرار تولید برخی تولیدات محبوب خود دانسته و تصریح کرد: برخی از تولیدات که از گذشته در ذهن مردم جایگاه ویژه‌ای یافته و یا دراثر بازاریابی و تبلیغات مناسب جایگاه ویژه‌ای را برای خود دست و پا کرده‌اند باید همواره در دسترس متقاضیان باشند درحالی که مشکلات تولید یاد شده در بالا و البته ناتوانی برخی تولیدکنندگان خرد در ایجاد چرخه مالی مناسب باعث ایجاد خلاء در تولید و توزیع این محصولات می‌شود و کم کم با توجه به رقابت شدید موجود محصول دیگری جایگزین سبد خرید مردم می‌شود، از این رو رمز موفقیت در حضور مداوم است.

برخی استانداردها مانع صادرات است

در همین حال مدیر تحقیق و توسعه یکی از برندهای معتبر که نخواست نامش در این گزارش مطرح شود گفت: در زمینه تولید محصول بیسکوییت و ویفر آنچه مهم است استفاده از مواد اولیه درجه یک و با استانداردهای بالاست درحالی که برخی از تولید کنندگان برای کاهش هزینه‌های خود بدون درنظر گرفتن موضوع سلامتی خریداران خود صرفا از آرد گندم آنهم در استانداردهای معمول و روبه پایین استفاده می‌کنند حال آنکه آرد جو می‌تواند از نظر سلامتی و بهداشت امتیازات ویژه‌تری داشته و باعث ارتقاء سطح سلامت جامعه نیز باشد اما به دلیل اینکه آرد گندم به عنوان مثال کیلویی 1100 تومان است و ارد جو تقریبا دوبرابر قیمت دارد کاهش هزینه‌های تولید و صرفه اقتصادی را درنظر می‌گیرند.

وی در ادامه به اهمیت بازاریابی برای محصولات داخل و خارج از مرزهای ایران نیز اشاره کرد و افزود: اکنون تولیدات کشورمان به حدی از استانداردها رسیده است که توان رقابت با تولیدکنندگان مطرح بین المللی را داشته باشد اما انچه مشکل است موضوع بازیابی خارج از مرزهاست به عنوان مثال اهمیت حضور در نمایشگاه‌های مربوطه برهیچکس پوشیده نیست اما این حضور برای بسیاری از تولیدکنندگان کشورمان به دلیل هزینه‌بر بودن تقریبا دستنیافتنی شده و تنها تعداد محدودی می‌توانند از پس هزینه‌های ان برایند اما مهمتر از آن درباره استانداردهایی است که گاها مانع از حضور تولیدات ایرانی در بازارهای بین المللی می‌شود به عنوان مثال برخی از کشورها برای محصولات خود از نگهدارنده بیشتری استفاده می‌کنند اما در ایران نگهدارنده بسیارکمتر استفاده می‌شود و همین تفاوت در استانداردهاست که حضور تولیداتی ایرانی را تقریبا کمرنگ کرده.

این مدیر  تصریح کرد: راهکار برطرف شدن این مشکل در تولید مخصوص بازار هدف است اما همانطور که می‌دانیم اکنون بزرگترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی موضوع نقدینگی و تامین منابع مالی مورد نیازشان است بنابراین برای صادرات زیاد برنامه‌ریزی نمی‌کنند چون باید بخش قابل توجهی از تولید و نقدینگی خود را بلوکه کنند تا بتوانند بازاری را حفظ یا به دست آورند درحالی که بازار داخلی را می‌توانند با مشکلاتی کمتر از آن تامین و گردش مالی خوبی هم تجربه کنند از این رو فعلا صادرات صرفا در برخی از بخش‌های لوکس شکلات مناسب و اقتصادی است هرچند کشورهای همسایه ایران مثل عراق و افغانستان نیز محصولاتی را به صورت سنتی خریداری می‌کنند.

وی گفت: با بررسی های کارشناسی انجام شده در صنعت بیسکوییت امروز درخواهیم یافت یکی از تهدیدهای اصلی که صنف و تولیداتش را به مخاطره انداخته موضوع پراکندگی تولیدات به صورت کارگاه‌های کوچک و بعضا غیر استاندارد است درحالی که اگر بتوانیم تولیدکنندگان عمده را در قالب تولیدی‌های بزرگ تدارک ببینیم نه تنها باعث کاهش هزینه‌های تولید شده‌اید بلکه می‌توانیم با استفاده از حجم انبوه تولیدات سطح قابل توجهی از بازار را تحت تاثیر قرار دهیم نه اینکه هر تولیدکننده به یک شهرستان و روستای اطرافش فکر کند و برای آن دست به تولید بزند

به عقیده این مدیر صنفی اکنون معضل اکثر صنوف کشورمان برای تولید، فروش یا حتی سرمایه‌گذاری نبود آمار دقیق است و همین نقیصه می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه‌ها و البته موازی‌کاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف شود و درنهایت نمی‌توانیم شاهد رقابتی مناسب باشیم.

وی درپایان افزود نبود آمار دقیق بیانگر کم بود ارتباط دانشگاه و موسسات علمی با صنایع مختلف است و به همین دلیل تقریبا در اکثر صنایع کشورمان ضعف و خلاء آمار دقیق داریم هرچند صاحبان صنایع به دلیل برخی موارد مثل فرار مالیاتی و گرفتاری‌های اداری از اراه دقیق اطلاعات خودداری کرده و اجازه تامین اطلاعات خام مورد نیاز نهادهای مربوطه را نمی‌دهند.