ایده مصر جدید؛ صحرا را شکافت

گزارش جام جم به مناسبت افتتاح کانال سوئز جدید

نویسنده: عماد عزتی

در آخرین روز هفته گذشته (ششم آگوست) کانال جدید سوئز در مصر باستان با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با حضور مقامات عالی‌رتبه دیگر کشورها افتتاح شد.

این کانال که با هزینه‌ای معادل 8 میلیارد دلار  با همکاری یک کنسرسیوم خارجی از جمله کشورهای هلند، بلژیک و هند کمی بیش از یکسال پیش کارش راشروع کرده بود با حجم خاکبرداری قابل توجه 250 میلیون متر مکعب تقریبا دو هفته پیش به پایان رسیده است اما باتوجه به تمام بررسی‌ها و عبور آزمایشی خطوط کشتیرانی از آن روز ششم آگوست سال جاری میلادی در مراسمی کاملا رسمی از سوی رئیس جمهور مصر ژنرال عبدالفتاح السیسی که با لباس نظامی سوار بر یک قایق تاریخی از مقابل جایگاه مهمانان عبور کرد رسما کارش را آغاز کرد.

ایده کهن اما نیاز امروز

ایده ساخت این کانال جدید که از سوی السیسی مطرح شده است دقیقا همانند ایده جمال عبدالناصر است که در آن زمان فرمان ملی شدن کانال را صادر کرد و توانست اقتصاد این کشور را متحول کند. جمال عبدالناصر در سال 1956 میلادی با صدور فرمان ملی شدن کانال سوئز توانست اداره این آبراهه مهم بین المللی از کشورهای انگلستان، فرانسه و رژیم صهیونیستی را با درگیری‌های گسترده به نام بحران سوئز در بخشی از خاک مصر، باز پس گیرد و اقتصاد مصر را که در آن زمان که نیازمند جانی دوباره بود زنده کند.

السیسی در کنفرانس خبری مربوط به خبر افتتاح این آبراهه نوین در صنعت حمل و نقل دریایی با اشاره به برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری مصر نوین که چندی پیش با سران برخی از کشورهای عرب در شرم‌الشیخ برگزار کرده بود گفت: هرچند ایده مصر نوین نیازمند سرمایه‌گذاری و البته استفاده از منابع اقتصادی گسترده است و اکنون اقتصاد مصر به دلیل درگیری‌‌های سه سال گذشته آسیب پذیر شده است اما برای ساخت کانال سوئز قصد استفاده از منابع خارجی نداریم و می‌خواهیم تمام کار را با سرمایه مصری انجام دهیم.

وی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به این موضوع که در شرایط فعلی مصر نیازمند تحول تازه اقتصادی در زندگی و معیشت مردمش است ایده ساخت این کانال را طراحی کردیم اما برای اینکه توانایی و اقتدار خود را به جامعه مصر و البته جهانیان صابت کنیم طرح ساخت سه ساله این کانال را به یکسال کاهش داده و آن را با سرمایه ملی اجرایی کردیم.

کاری عظیم؛ درآمدی هنگفت

براساس اسناد و مدارک موجود از قراردادساخت و طراحی این کانال جدید، سوئز نوین که با عرض بیش یکصد متر و عمق 24 متر در طول نزدیک به 40 کیلومتر با خاکبرداری بیش از 258 متر مکعب از صحرا و هزینه‌ای بالغ بر 8 میلیارد دلار افتتاح شد اکنون طبق برآوردهای اقتصادی می‌تواند سالانه حجم قابل توجهی به اقتصاد بیمار مصر که خالی از گردشگران شده است کمک کند، به شکلی که در صورت تکمیل کل پروژه یعنی کانال سوئز جدید و شهرک‌های صنعتی اطرافش در آینده درآمد مصر از این منطقه تا 100 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

این کانال جدید باعث شده تا کشتی‌های بیشتری طی روز از این آبراهه مهم جهانی عبور کنند ومدت توقف یا انتظار آنها برای عبور به حداقل خود رسیده است به صورتی که مسئولان اداره کانال سوئز می‌گویند: افتتاح این پروژه عظیم و کم نظیر در سطح جهان با افزایش تردد کشتی‌ها از تعداد 46 فروند کنونی به 97 کشتی در روز می‌تواند تحولی عظیم در جابجایی کالا بین قاره‌های مختلف ایجاد کند.

آدمیرال مهاب مانیش، رئیس هیات اداره کننده کانال سوئز در کنفرانس خبری قبل از افتتاحیه این کانال گفت: با توجه به امکانات موجود کانال سوئز قدیمی هنگامی که دو کشتی در جهت مخالف یعنی شمال به جنوب و برعکس قصد عبور از کانال را داشتند در میانه راه آن کشتی که از شمال به جنوب در حرکت بود باید در دریاچه تمساح برای مدتی منتظر می‌ماند تا کشتی دیگر (مسیر جنوب به شمال) از کانال عبور می‌کرد که گاهی این توقف به بیش از 18 ساعت می‌رسید اما امروز دیگر خبری از توقف نیست یا اگر هم لازم باشد به حداقل رسید و به قول معروف این آبراه مهم اقتصادی در صنعت حمل ونقل دریایی به مسیری دو طرفه بدون توقف تبدیل شده است.

به گفته این مقام مسئول اکنون مصر از محل کانال سوئز سالانه نزدیک به 5/4میلیارد یورو درآمد کسب و می‌کنند و با افزایش توان عبور مرور منطقه با افتتاح کانال دوم این مبلغ تا سال 2023 به نزدیک پانزده میلیارد یورو افزایش خواهد یافت اما در افق کوتاه مدت توان درآمدزایی کانال سوئز برای مصر باستانی نزدیک به دوبرابر خواهد شد.

طرحی ملی، سرمایه مصری

همانطور که رئیس جمهور مصر در این زمینه گفته بود کل مبلغ 8 میلیارد دلار هزینه ساخت سوئز دوم به صورت ملی و بدون هیچ وام خارج یا سرمایه خارجی تامین شده است. به این صورت که تقریبا یکسال قبل از اجرایی شدن این طرح دولت مصر با اعلام این طرح ملی اقدام به انتشار اوراق قرضه کرد که در کشور مصر واگذار شد.

جمال عبدالرحمن یکی از مقامات اقتصادی مصر دراین باره به یورونیوز گفته: یکی از افتخارات اصلی دولت السیسی این موضوع بود که هیچگونه پول خارجی را وارد این طرح نکرد اما جالب‌ترین موضوع درباره تامین هزینه‌کل مبلغ مورد نیاز مدت زمان و شرایط فروش اوراق قرضه بود که از سوی مردم مصر به خوبی مورد استقبال قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: همانطور که همه می‌دانیم اکنون اصلی‌ترین صنعت مصر یعنی گردشگری دوران بسیار سختی را سپری می‌کند و هنگام اعلام خبر فروش اوراق قرضه زیاد مطمئن نبودیم که بتوانیم این اوراق را به فروش برسانیم اما در همان روزهای اول متوجه استقبال گسترده مردم از این رویداد تاریخی در مصر شدیم بصورتی که اکثر اوراق  فروش رفت.

در همین حال به گزارش شبکه الجزیره رحمن عبدالرحمان یکی از ساکنان مصر که در مراسم افتتاحیه این کانال جدید شرکت داشته درباره اهمیت سرمایه‌گذاری مردم در این طرح به این شبکه گفته است: روزی که دولت السیسی اعلام کرد برای انجام این نوسازی و بازسازی کانال سوئز قصد فروش این اوراق را دارد هرگز به این موضوع فکر نکردم که ممکن است دولت سقوط کند و پولم از دست برود بلکه فقط برای حمایت از رئیس جمهور و اقتصاد کشورم بود که تمام سرمایه‌ خود را برای این طرح هزینه کردم و اوراق مربوطه را خریدم.

این شهروند مصری در ادامه با نشان دادن اوراقی که برای این طرح خریده بود به خبرنگار الجزیره گفت: بدون تردید این کانال تازه می‌تواند به اقتصاد کشور من کمک کند و نه تنها برای من بلکه برای آینده فرزندانم نیز مفید خواهد بود بنابراین اکنون با اطمینان کامل از دولت و رئیس جمهور هرزمان دیگر که وی اعلام کند برای طرح‌های اینچنینی بازهم اوراق می‌فروشند حتی اتومبیل شخصی خودم را خواهم فروخت و در آن سرمایه‌گذاری می‌کنم چون مصر باید همیشه در اوج باشد .

اهمیتی اقتصادی سیاسی

هرچند امروز بیشتر اخبار مربوط به اهمیت اقتصادی افتتاح کانال دوم سوئز در مصر بوده برخی از کارشناسان معتقدند اهمیت این کانال تنها برای مصر اقتصادی نیست بلکه پس از نزدیک به 5 سال نا آرامی و البته درگیری‌های منطقه‌ای در این کشور می‌تواند دست‌آوردهای مهم سیاسی نیز برای سرزمین فراعنه به ارمغان آورد.

به عقیده این گروه از کارشناسان علوم سیاسی کشور مصر پس از برکنار حسنی مبارک برای اولین بار طی سال‌های گذشته توانسته با افتتاح این پروژه با کمترین درگیری نظامی به جهان این پیام را مخابره کند که مصر دوباره به موقعیت مهم سیاسی منطقه‌ای خود بازگشته و از این پس می‌تواند نقش خود را به خوبی در زمینه کنترل امنیت منطقه ایفا کند.

میشل حنا یکی از مقامات ارشد سازمان همکاری‌های اقتصادی مستقر در نیویورک که در  مراسم افتتاحیه کانال سوئز جدید نیز حضور داشت دراین زمینه گفت: اگر دولتمردان مصر بتوانند این آبراهه جدید را بدون هرگونه درگیری فرقه‌ای یا نظامی افتتاح و اداره کنند در واقع تصویری جدید از مصر را به جهان ارسال کرده که باعث رونق دوباره اقتصاد در این سرزمین خواهد شد اما به عقیده این مقام ارشد پیام مذکور هنگام ساخته شده کانال از سوی مصر به جهان مخابره شده است چون در طول مدت زمان ساخت این آبراهه جدید نیروی نظامی مصر با قدرت کامل از تمام تجهیزات و پیشرفت کار مراقبت کرده و مراحل آزمایشی عبور کشتی‌ها در این مسیر کاملا بدون خطر انجام شده است.

در همین رابطه آدمیرال مهاب مانیش رئیس هیات اداره کننده کانال سوئز با اشاره به تابلوها و سخنان مقامات مسئول مصر به تایمز گفت: پیام دولتمردان مصر بخصوص ژنرال عبدالفتاح السیسی به جهان کاملا روشن است چون در ورودی کانال جدید یک تابلوی بزرگ نصب شده که روی آن نوشته شده است « به مصر و کانال امن سوئز خوش آمدید» بنابراین مصر قصد دارد تا امنیت منطقه به تمام کشورها اعلام کند.

این مقام ارشد در کشور مصر همچنین گفته: به زودی تمام جهان و خطوط کشتیرانی بین المللی از کانال سوئز جدید استفاده خواهند کرد چون به تک تک آنها پیام فرستادیم و به آنها گفته‌ایم می‌خواهیم اداره کانال امن و ایمن سوئز را به دست بگیریم از این رو جهان به امنیت برقرار شده نیز اعتماد خواهد کرد.

از سوی دیگر امر عدلی یکی از مقامات مقیم در مرکز تجاری خاورمیانه واقع در شهر بیروت که در مراسم افتتاحیه حاضر بود نیز به این شبکه خبری گفت: این پیام مقامات مصری به جهان در کمال خونسردی و اگاهی کامل با باز دید ژنرال السیسی روی یک قایق از کانال سوئز اغاز شد چون ظاهرا مصر تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت این کانال انجام داده است. این درحالی است که انجام این پروژه عظیم بودن درگیری عمده نشان دهنده آن است که دوباره اقتدار نیروی نظامی مصر به این سرزمین بازگشته و باید منتظر اقدامات جدیدی در سرزمین فراعنه باشیم.

امر عدلی درادامه افزود: به هر حال نشانه‌های زیادی از نگرانی برای اداره و اینده این آبراهه جدید در مصر دیده می‌شود که ریشه در درگیری‌های منطقه و آشوب‌های فرقه‌ای در اطراف این کشور و همسایگانش دارد که می‌تواند نکته منفی برای تجارتی آزادانه باشد.

وی با تاکید بر اهمیت حضور سرمایه‌های خارجی و شرکت‌های چند ملیتی در حفظ امنیت منطقه گفت: اگرچه این منطقه امکانات و پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد شغل و درآمدزایی برای مصر دارد اما تا زمانی که خارجی‌ها و سرمایه‌های خارجی به منطقه وارد نشوند نمی‌توان گفت امنیت کامل برقرار می‌شود چون هنگامی که سرمایه‌های خارجی به منطقه وارد شود بدون تردید کشورهای سرمایه‌گذار می‌توانند برای تامین امنیت آن حساس باشند و به مصر کمک کنند، بنابراین به عقیده من این قمار بزرگی است مصر در این دوره از زمان با توجه به آسیب پذیر بودن اقتصادش روی ساخت کانال دوم انجام داده است.

امنیت در گرو توسعه است

با توجه به سرمایه گذاری عظیم مصر برای بازگشایی این آبراهه جدید بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند ممکن است به دلیل برخی نا آرامی‌ها بخصوص حضور داعش در کشورهای منطقه منافع اقتصادی مصر از این آبراهه جدید تامین نشود درحالی که دولتمردان در این میان نظرات دیگری ارایه کرده‌اند.

ژنرال عبدالفتاح السیسی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری مصر در این آبراهه برای اقتصاد کشورش در مراسم افتتاحیه به تمام حاضران گفت: نباید فراموش کرد این سرزمین نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و باید برای آن برنامه‌های هدفمندی داشته باشیم.

وی با اشاره دوباره به کنفرانس سرمایه‌گذاری برگزار شده در شرم‌الشیخ ادامه داد: امروز گرد هم جمع شدیم تا جشن افتتاح این آبراهه مهم در حمل و نقل دریایی جهان را نظاره کنیم اما باید بگویم این پایان کار نیست بلکه برای این منطقه برنامه‌های بلند مدت دیگری نیز داریم و اینجاست که بگویم اگرچه سرمایه‌های خارجی در ساخت کانال سوئز دوم به کار گرفته نشد اما قصد داریم از سرمایه‌های خارجی برای ساخت شهرک‌های صنعتی اطراف آن بهرمند شویم به بنابراین نه تنها امروز در منطقه‌ای امن حاضر شده‌ایم بلکه نوید امنیت بیشتری در آینده به شما می‌دهم.

این گفته رئیس جمهور مصر تمام کارشناسان اقتصادی و سیاسی را یکصدا کرد که رئیس جمهور مصر با زیرکی هرچه تمام تر از امتیاز سرمایه‌گذاری خارجی و تامین امنیت سرمایه‌گذاری با خبر است و قصد کرده تا تامین امنیت سوئز مصری را با احداث شهرک‌های صنعتی چند ملیتی تامین نماید.

 

6 آگوست 2015 منابع: رویترز، تایمز، یورونیوز، بی بی سی و الجزیره بین المللی

 

 

 

/ 0 نظر / 20 بازدید